Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av borrhÃ¥l och installation.  (läst 3979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Placering av borrhål och installation.
« skrivet: 16 juli 2011, 14:32:36 »
Hej, håller på och förbereda för bergvärme och hartvå frågor, vi kommer köra delad entreprenad.

Fråga 1,

Jag håller på att skicka in papper för borrning av bergvärme. Jag hade en installatör som var och tittade på tomten. Han föreslog gradborrning under under huset för att komma så nära anslutningsslangarna och klara 10m gärnsen, se bifogad bild.

Efter att ha funderat så kanske det vore bättre att lägga det framför huset och då klara vi avstånd till grannen utan gradborrning dock blir avståndet till anslutningsslangarna i plattan något längre samt att det kanske blir fult maa gräset på framsidan?

Har det någon betydelse för placering? Fördelar nackdelar?

Fråga 2

Enligt borrkillen ansåg han att vi inte behöver isolera kollektorslangen utan bara dra in den i huset i aktuella anslutningsslangar (2x130mm dräneringsslangar). Är det ok att inte köra med isolering. Enligt honom så är det mest ett nötskydd som sitter på de slangar man köper färdiga som för montering mellan pump och borrhål?

PÃ¥ bilden som syns lite dÃ¥ligt visar det röda strecket  gradborrat hÃ¥l, och den röda ringen är alternativ placering. De blÃ¥a strecket visar var dräneringsrören i plattan kommer ut.




« Senast ändrad: 16 juli 2011, 14:35:43 av henein »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2011, 14:40:53 »
borraren vet inte vad han snackar om.  Kör du brinet med 2- ut i hÃ¥let sÃ¥ blir det is pÃ¥ slangen om du inte har isolering. DÃ¥ kan man sedan fundera pÃ¥ hur mkt fuktskador det blir av det. Kommer det upp i betong sÃ¥ känns det ju ändÃ¥ inte sÃ¥ kul med en stor isklump i och runt betongen.

Kör dem slang rätt på VP ?

Inte undra på att en del installationer är billigare än andra huvuddunk

Det ska vara koppar eller rostfritt eller tub ut genom vägen  inte slang.  Finns brandregler ;)
« Senast ändrad: 16 juli 2011, 14:42:54 av VP ORAKLET »

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2011, 15:07:03 »
Kanske var otydlig men slangen kommer gå under plattan i makadambädden i dräneringsrör och sedan upp på avsedd palts för VP. Så eventuell fukt från slangarna kommer hanteras precis som den fukt som bildas i bädden maa kodens från uppvärmd platta (golvvärme).

/Henrik

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2011, 15:40:48 »
OK  Isolering ska ändÃ¥ finnas  det blir is av allt annars *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2011, 22:24:55 »
Det finns väl inga direkta nackdelar med gradborrning? I mina offerter så var det aldrig tal om några extrakostnader eller frågetecken angående gradning. Som generell princip tror jag kommunerna (i alla fall där tomterna är små) kommer rekommendera mer och mer borrhålsmitt under husmitt. Ofta ligger ju husen på bra avstånd från varandra, så om alla borrar under kåken hamnar borrhålen automatiskt bra så att så många som möjligt kan borra utan att behöva borra djupare. I mitt område var det en "tidig" borrare som körde rakt hål precis vid tomtgräns, det har gett dominoeffekt för flera andra som kommit efter.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad henein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2011, 10:10:33 »
OK, tack för upplysningen.

När det gäller isolering, skall båda slangarna isoleras eller räcker det med en? Jag antar att det inte behövs någon isolering på den delen som ligger nergrävd från hålet till huskanten?

MvH

Henrik

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2011, 10:14:03 »
BÃ¥da ska isoleras.

Beror pÃ¥ vart hÃ¥let är och hur djupt slangarna gÃ¥r.  Enklast att köpa färdig isolerade slangar och lägga i samma grav.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2011, 12:32:03 »
Isolera! Borran ska du ha i kanske 40 år, snåla inte med att göra nåt slarvigt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2011, 15:14:40 »
Jag fick i Vällingby tillstÃ¥nd  sätta en lodrät borra 3 m frÃ¥n tomtgräns mot nästa villagranne. Det fanns naturligtvis plats för grannen att borra pÃ¥ bortre sidan huset. Jag hade fÃ¥tt problem annars pga andras borror. SÃ¥ 10 m gränsen är uppenbarligen tänjbar.

Utloggad Slangman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Placering av borrhål och installation.
« Svar #9 skrivet: 03 augusti 2011, 17:27:53 »
Kanske var otydlig men slangen kommer gå under plattan i makadambädden i dräneringsrör och sedan upp på avsedd palts för VP. Så eventuell fukt från slangarna kommer hanteras precis som den fukt som bildas i bädden maa kodens från uppvärmd platta (golvvärme).

/Henrik

Vid nybygge(Trivsel-ahus-sävsjö osv.) så ser man alltid till att gjuta in minst 2 dragrör för bergvärmen, jag förordar 110mm avlopsrör med endast 1 sväng på vardera dragrör och täta skarvar, svängen som ska finnas är den som svänger upp i teknikrummet, böjarna för endast bestå av max 10 eller 15 graders muffar.

Men avloppsrör som dragrör leder man bort all ev. fukt bort från huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!