Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering av grundvattenvärmepump!  (läst 3378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lightningbug

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Klippan
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Feel the magic of Värmepump - Sloganizer.net
Tjena allesamman!

Jäkligt grymt och informativt forum  Thumbsup. Möjligt att jag tar upp ämnen som varit uppe en miljard gånger innan men jag har inte hittat runt överallt i forumet än, hoppas ni har överseenden med mina nybörjarfasoner  a:gl!

Jag står i begrepp att installera en värmepump i mitt hus och är lite fundersam över dimensioneringen av värmepumpen samt om något märke är bättre än något annat.

Jag har av en lokal rörkrökare blivit offererad en IVT Greenline HT+ E9 med IVT 300 liters fristående VVB samt spets, GV-pump, värmeväxlare och installation för 124 papp.

Sådär på rak arm: verkar detta vara en rimlig dimensionering av anläggningen? Är priset i rätt härad? Sc:,h
Ni som har erfarenhet av liknande anläggningar: Är det något övrigt man ska tänka på med VP:ar i allmänhet och grundvatten i synnerhet?


Lite data om huset:
1½-plans stenhus byggt 1909, 180kvm + 25kvm biyta, beläget i Klippan, Skåne. Huset är relativt dåligt isolerat (60% av taket/vinden oisolerat  huvuddunk ), men under renoveringen så tilläggsisolerar jag framförallt vinden + snedtaken men lägger även på 90mm på ytterväggarna.

Under renoveringen kommer jag att lägga golvvärme i hall, bad och kök på BV totalt cirka 45kvm wirsbo system 20. Resten av huset har äldre sektionsradiatorer av typ Rex, totalt 15 stycken med en snittstorlek 590 x 1200. Radiatorerna är monterade i ett två-rörssystem med ½-tums rör och fungerar bra med ca 45 graders framledningstemp. Antar att det kan fungera som lågtemperatursystem.
Jag kommer att installera ett 400liters bubbelbadkar så vårt VV-behov kommer troligtvis att öka i framtiden.

I dagsläget består värmesystemet av en elpanna dockad mot en oljepanna, båda tillverkade någon gång under den mesozoiska eran huvuddunk :'(. Med dagens oljepris blir det bara el, cirka 33000 kWh går åt för att hålla kåken vid ca 16 grader och producera varmvatten. Vi kompletterar med en vedeldad kamin och gör av med ca 2 kubik på vinterhalvåret för att få upp temperaturen till 21-23 grader på kvällar och helger.
Pannrummet är placerat i garaget med en kulvert in till huset utan VVC. När vi monterar VP placerar vi den i huset och kopplar loss garaget från huset => Inga kulvertförluster + snabbare VV!!!

Grundvattnet i Klippan ligger grunt, har ett bra flöde, en trevlig sammansättning som inte slammar igen brunnar och värmeväxlare och är lätt att komma åt p.g.a. sandjord. Detta gör att jag är sugen på att nyttja grundvattnet som värmekälla.

Garaget tar vi i en annan tråd vid ett senare tillfälle! Ett projekt i taget!! ;)

Tackar på förhand

//Mats

Utloggad Pidde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med dimensionering av grundvattenvärmepump!
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2006, 14:29:20 »
Tjena Lightningbug,

Priset är rimligt för att vara skåne - vårt hus är beläget i Trelleborg med 170+80 m2 och är ett stenhus av äldre model.

Vi tog in x antal offerter som låg från 129´ till 175´

Från IVT så rekomderades en Greenline HT9 så som din med en 14 kW värmeväxlare för att kompensera förlusten av värmeväxlaren - så dimensionen verkar rimlig för din villa.

Även priset verkar rimligt för denna då vår offert var på 129 500. Nu valde vi en annan leverantör än IVT. Men IVT var klart billigast.

Ha en fortsatt trevlig dag!



lolo

  • Gäst
lolo
SV: Hjälp med dimensionering av grundvattenvärmepump!
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2006, 14:15:20 »
Hej Mats

På vilken nivå ligger grundvattnet ?

Jag har en egenhändigt konstruerad brunn so har tjänat väl i 11 år.
 
Men vi har ju mest sand och det är bara 1 - 1,5 meter till grundvattnet på Falsterbonäset.

/lolo

Utloggad Lightningbug

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Klippan
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Feel the magic of Värmepump - Sloganizer.net
SV: Hjälp med dimensionering av grundvattenvärmepump!
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2006, 12:38:47 »
Trevligt att höra från fler som kör med grundvatten! Verkar dock som om tillverkarna helst inte vill att man ska köra med det. Om möjligheten överhuvudtaget nämns i broschyrer och manualer så  är det mest i förbifarten... Har man ett bra grundvattenflöde är det ju en ypperlig värmekälla som håller en konstant  temperatur året om (nåja, +- 2 ºC) och som är enkel och billig att komma åt.

Tjena Lightningbug,

Priset är rimligt för att vara skåne - vårt hus är beläget i Trelleborg med 170+80 m2 och är ett stenhus av äldre model.

Vi tog in x antal offerter som låg från 129´ till 175´

Från IVT så rekomderades en Greenline HT9 så som din med en 14 kW värmeväxlare för att kompensera förlusten av värmeväxlaren - så dimensionen verkar rimlig för din villa.

Även priset verkar rimligt för denna då vår offert var på 129 500. Nu valde vi en annan leverantör än IVT. Men IVT var klart billigast.

Ha en fortsatt trevlig dag!




Låter betryggande att våra pumpar ligger nära varandra i dimensionering. Vilket märke och storlek blev det till sist? Har anläggningen presterat som förväntat?

Hej Mats

På vilken nivå ligger grundvattnet ?

Jag har en egenhändigt konstruerad brunn so har tjänat väl i 11 år.
 
Men vi har ju mest sand och det är bara 1 - 1,5 meter till grundvattnet på Falsterbonäset.

/lolo

Halloj, lolo!

Nja, grunt och grunt... Jämfört med Falsterbo ligger det inte så grunt. Grundvattnet stöter man på ca 4 m ner i Klippan. Marken består av sandjord och är rätt lätt att gräva i, vi har dock spolat ner en spets istället. Tillgången på vatten är så pass god att det oftast räcker med en spets för att försörja en VP. Skulle det visa sig att spetsen har en tendens att sina så får vi gräva en ringad brunn istället, men det är ju skönt om vi slipper. Grannen kör en VP med grundvatten som han tar från en spets och detta ligger bara 50 meter bort. Detta är ju ingen garanti för att det funkar hos oss men det är absolut värt ett försök!



//Mats


Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering av grundvattenvärmepump!
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2006, 12:12:24 »
Hej igen Mats

Vi förbrukade tidigare drygt 4 m³ olja.
Vi har en Qvantumpump, 3,5 HK. Levererar ca 9 KW.
Grundvattntet håller ca 6-7°.
Vi kör det rakt in i förångaren med en jetpump. Ca 25 L min.
Skönt att slippa mellanväxlare, men få verkar klara av att ta in grundvattnet direkt i förångaren.
Qvantum och TERRAWATT (men de är ju dåliga och bullriga enl sar på detta forum.)
Jag viet inte om det finns någon annan?
Smutsfilter på utloppet från vattenpumpen.
Nuvarande förbrukning är ca 13.000 KWh. (Om hushållselen är 5000 KWh)
Vi har 225 m² i ett 1 1/2-planshus från 1966.

Brunnen /spetsen är 6 m djup. Kan naturligtvis göras längre, men 6 meter var tillräckligt när grundvattnet ligger på 1-2 m. Har fungerat felfritt i de 11 åren.
Många varnade dock för sanden.
Vi låter grundvattnet intiltrera i en "hörna" i trädgården
Om du får problem med sanden så får du gärna återkomma så kan jag beskriva hur vår "spetskonstruktion" ser ut.
Annars också förstås.

Lycka till

lolo o sw




Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!