Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken Vp passar mig?  (läst 5414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Runar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vilken Vp passar mig?
« skrivet: 07 mars 2005, 15:47:28 »
Hej på er!

Jag har köpt ett hus som är byggt 1950, men är till stor del nyrenoverat. Boytan är ca 240m2 och en gillestuga/bodega på 90 m2. Jag har inte den totala energikostnad till huset som är för stunden men de har nyligen installerat en luft/luft VP till den del av huset som har en öppen planlösning på ca 110 m2. Denna del är nyrenoverad och det finns inga radiatorer här men det finns golvvärme på hela ytan. Eftersom oljan är dyr och pannan gammal och sliten använde den förra ägaren inte golvvärmen, kostnaderna blev för dyra. Det var därför han satte in en luft/luft VP för att minska energikostnaden, vilket hjälpte.
 
De övriga rummen i huset har radiatorer men eftersom jag vill byta ut den gamla pannan som går på olja till en luft/vatten VP och förhoppningsvis få igång golvvärmen i det stora rummet och ev. slopa luft/luft VP är frågan. Finns en VP som klara av detta och vilken i så fall? Det är en djungel av VP. Jag har kollat upp om det går att borra till bergvärme, men det är 70m till berget så det blir för dyrt och jordvärme blir också svårt.

MvH
Runar   

admin

  • Gäst
admin
SV: Vilken Vp passar mig?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2005, 18:56:54 »
Du kommer att behöva en grymt stor luft/vattenvärmepump...

Hur många finns det som har det?

Viessmann har upp till 14.6 kW, men de ger ändå bara ut ca 5 kW vid -15 grader, när du behöver den som mest.

Med så stort hus låter det som om en bergvärmeanläggning skulle kunna gå att räkna hem, kan du anlägga ytjordvärme så blir det klart billigare än bergvärme, då tycker jag definitivt att du skall skrota planerna på luft/vatten.

En mark/bergvärmepump ökar din besparing betydligt, vilket gör att det i vissa fall, om man har stor förbrukning är bättre med en större investering initialt.

Stora delar av installationen (borran, markkollektorn) har dessutom en livslängd som vida överstiger både luft/vatten och berg/mark-värmepumpens livslängd. På dessa delar bör man räkna med längre avskrivningstid för att få en rättvis kalkyl.

Jag är ingen expert på luftvärmepumpar, därför "stannar" jag här, fler lär rycka in som kan mer om luftvärmepumpar än mig.

Lycka till.

Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken Vp passar mig?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2005, 13:28:39 »
I vilken del av landet bor du?
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vilken Vp passar mig?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2005, 14:03:14 »
hej

Jag föreslår som min kära mor har en IVY OPTIMA `1300 vilken ger 13kW norminerad effekt vid +45 gr värmebärar Temp vid +7 gr ingående luftemp samt norminella flöden.



Norminell elförbr 3,8 kWh
    "          flöde    0,44l/s
Internt tryckfall  värmebärare 5 kPa
luftflöde 5400 m3/h
Elförbr fläkt   280 W
Säkringsstorlek 16A
kompressor kolv
Högsta värmeb temp 55 gr
Hetgas avfrostning
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Docka denna till Ack tank exv 500l med inbyggda VV slingor.
Anv bef cirk pump rad system till rad systemet.

Med inst +VP+Ack+Arbete ca 80-90000:- Detta är grovt vad min mors system kostat.
Vid kallare väder under -10 rek att använda befintlig värme EL/OLJA.

Den här klarade min mors stora hus på 2x100m2+källare.
I år har min mor ej behövt köra med olje pannan. I fjor gick det ca 1/2 m3olja.

Innan VP installation hade min mor Ca 5m3 oljeförbrukning+hushålls el (6000 kWh)

Citera
NU totalt 27000 kWh / år. Gångtid i fjor ca 3700 timmar med VP. Det ger 3700x3,8=14060 för värme och vv 1/2 m3olja. Effekt -EL ca 5000kWh Vad  det kostar  (kan vi säga 5000:-
).
Summa förbr blir 25060. Alltså TS tillskott med ca 2000kWh. (6kW el =333 tim TS /år ).


Jag anser att detta är tillräckligt för ditt hus upp till och med mellan sverige. I Norrland vill jag ej uttala mig.

Mitt råd:
Fråga lokal installatör om pris och hans förslag.

/JANNE
« Senast ändrad: 13 mars 2005, 14:19:02 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vilken Vp passar mig?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2005, 14:29:38 »
Bor du inte långt söderut måste du betänka att en luft vatten står helt stilla vid kyla, det kan bli en stor utgiftspost!!
Är din bef panna dessutom uttjänt dÃ¥ blir valet  ytjordvärme i första hand...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vilken Vp passar mig?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2005, 17:46:21 »
Hej
Man har kanske ej stor nog tomt att ha markslingor på och man får av ens kommun ej lov att borra till bergvärme. Vad gör man då. Man vill ha värme i sitt hus. Till -10 kan man använda L/V VP. Det kanske är enda alt.


Normal längd  markvärme slingor är exv 500m:
Citera
Om man bor till ex i Sundsvall och inne i samhället och ej har plats med markvärme slingor   vi har då 500m slang och det kräver med 1/5 meter mellan slingorna och min tomt är 25x20 m. Huset +Garage+gångar och garage uppfart 250m2 av tomten. Vi har kvar 250m2 mark att lägga slingorna på. Lägger man slingan på 25 meters delen bli det 20st fram/tillbaka slingor. det gör 10x25 m yta. Jag tror ej man får plats med dessa slingor.

Jag kan kanske ha olja istället. Har jag tur finns det fjärrvärme, gas.

Nu får vi reda ut vad gör man norr om Stockholm om Berg/mark VP ej går att installera.

Jag tror jag börjar med att spara energi genom att öka isoleringen och sätter in frånluft VP för att återvinna min frånluft.

Sen får jag se vad det blir för val möjlighet. Vad får jag av kommunen göra, "pellets, ved kanske".
Hur många dagar är det kallare än -10. Hur många dagar kan jag nyttja L/V VP innan det är kallare ute?


/Janne
« Senast ändrad: 14 mars 2005, 06:52:05 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vilken Vp passar mig?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2005, 18:38:20 »
Jag fann tekniken då jag har mindre tomt. "NY TEKNIK"


Mark kollektor VP
http://www.nyteknik.se/art/37400

BOOM MED VP
http://www.nyteknik.se/art/37399


SmÃ¥ förbättringar ger effektivare värmesystem 
Citera
Nya typer av värmekollektorer och varmvattenberedare är exempel på teknik som gör värmepumpsystem allt effektivare. 
 
LÄS ÄVEN

Boom för värmepumpar när oljepriset rusar i höjden   
[041110, 15:44]

Något omvälvande teknikkliv tar just nu inte själva värmepumpen. I stället handlar det om små förbättringar av de olika delarna i systemen. En ny typ av värmekollektor och varmvattenberedare är två aktuella exempel.

Många småhusägare har för liten tomt för att kunna gräva ned en flera hundra meter lång slinga för ytjordvärme. Eller också har de för långt ned till berg för att utnyttja bergvärme. Värmepumpsföretaget IVT har utvecklat ett system med en staketliknande värmekollektor utformad som en två meter djup slinga. Den kräver bara en tomt på 40 kvadratmeter. Denna kompakta värmeslinga kombineras sedan med ett system som tar till vara värmen från husets frånluft. Den återladdas sedan till kollektorn när huset inte behöver värmas.

Uppvärmning av tappvarmvatten blir en allt större uppgift för värmepumpsystem i takt med att husens värmebehov minskar till följd av bättre isolering. Thermia har därför utvecklat en varmvattenberedare som är bättre anpassad för värmepumpar.

Dagens varmvattenberedare för värmepumpar är oftast dubbelmantlad. Värmen till tappvarmvattnet tillförs via det utrymmet.

I Thermias variant tillförs värmen från värmepumpen via en sorts doppvärmare. Tester har visat att värmen på tappvarmvattnet blir cirka fem grader högre jämfört med dubbelmantlade beredare.
 
Nyheter - mer värme med bättre pumpar och doppvärmare.
Grafik Ingemar Franzén 
 
« Senast ändrad: 14 mars 2005, 06:52:26 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken Vp passar mig?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2005, 20:05:00 »
Snälla Janne, ändra inte frågeställarens rubrik. Det krånglar till det för t.ex. sökfunktionen. Och användarna.

IVT:s kompaktkollektor kräver att värmepumpen är dimensionerad för mer än 100% energi och effekttäckning då frånluften skall återladda kollektorn när värmepumpens kompressor står still.

Det gör det lite chansartat med dimensioneringen, men det skall bli intressant att höra rapporter från de som investerar i denna teknik.

Har man rimligt avstånd till berget så blir en vanlig bervärmeanläggning dock inte dyrare, den kommer dessutom att ha högre verkningsgrad, då IVT:s kompaktkollektor rimligtvis bör få en relativt låg lägsta inkommande KB-temp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!