Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: optima 500  (läst 5255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tompaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
optima 500
« skrivet: 18 juni 2011, 21:16:42 »
hejsan har en ivt luft-vatten som jag ställt in pÃ¥ sommarinställning (flyttat  frÃ¥n av - pÃ¥ ) i vpn och ställ vredet pÃ¥ 0 värme till radiatorerna och cirkultionspumpen pÃ¥ 2,och haft allt avstängt 2 ggr,men när pannan visar pÃ¥ cirkulation sÃ¥ släpps det efter det en stund ut värme i radiatorsystemet,shunten -ventilen öppnar inte fullt,men lite grann sÃ¥ att det gÃ¥r iväg värme,är det ok eller det nÃ¥t som är fel ? jag trodde att det skulle vara kallt hela tiden pÃ¥ radiatorerna tills man tog bort sommarinställningen,är det nÃ¥gon som vetnÃ¥t är jag tacksam för info / thomas

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: optima 500
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2011, 22:14:41 »
Ganska vanligt att det går ut varmvatten till radiatorerna efter att pumpen tillverkat varmvatten.

Det kan ha att göra med att växelventilen går lite trögt
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tompaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: optima 500
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2011, 18:05:23 »
tack för svaret !
växelventilen ? är det den sk shuntventilen ? isåfall skall man motionera den ? eller bara låta det vara /

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: optima 500
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2011, 23:04:33 »
Du har två växelventiler på en 290AW
De sitter nere vid cirkulationspumparna och har ofta en grå fyrkantig låda
på någon av kortsidorna brukar det sitta en lite arm som man kan reglera manuellt med.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tompaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: optima 500
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2011, 14:05:34 »
jag har nog inte en 290 aw för jag har en cirkultionspump under pannan och en ute på röret efter pannan,den enda ventil jag hittat är den men elektrisk öpp-stäng funktion ( shuntventilmotorn) och den släpper ut lite vatten i mellanåt till radiatorerna,just nu är den halvöppen men ingen värme går ut till radiatorerna,fick bara bruksanvisning till utedelen när jag köpte huset tror jag.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: optima 500
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2011, 14:35:17 »
OK lite svårt att veta vad det är för grejer

Har du någon betäckning på tanken?
Kanske en bild?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: optima 500
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2011, 15:08:42 »
Växelventilen brukar se ut ungefär så här:


Shunten brukar se ut så här:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tompaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: optima 500
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2011, 20:12:30 »
 den översta bilden är växelventilen som jag kallade (shuntventil) , den har jag fÃ¥tt bytt ifjol till en bättre begagnad,den andra hade stoppat i lÃ¥st läge sÃ¥ när vi kom hem efter pÃ¥sk var det bara 13 grader i huset och ingen värme pÃ¥ radiatorerna,men varmvatten,tog en vecka innan reperatören kunde komma,br br,skall kolla vad det är för en panna jag har,Ã¥terkommer.

Utloggad tompaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: optima 500
« Svar #8 skrivet: 22 juni 2011, 21:09:23 »
Har ingen aning vad det är för panna,nån som vet här kanske ?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: optima 500
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2011, 21:58:36 »
Aaahhh du har en Combi Compact  :)

Den gråa lådan uppe till vänster (växelventilen) är troligtvis orsaken till ditt problem

När värmepumpen gjort varmvatten skall växelventilen slå om och om den kärvar en aning tar det längre tid
under denna tid är alla anslutningar i ventilen öppna och varmt vatten från beredare smiter ut i radiator kretsen
Med den vita armen kan man reglera ventilen för hand och kanske motionera den en aning så den går lättare.

Här finns manualen till CombiCompacten
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_CombiCompact_sv.pdf

Och lite nyttigt i handleedningen för Optima 500
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_Optima_sv_8.1_290516.pdf

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tompaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: optima 500
« Svar #10 skrivet: 22 juni 2011, 22:53:11 »
Tackar för infon och manualerna, den till combi compact hade jag inte så det var glädjande,den grå lådan var den som blev utbytt,men det är kanske själva ventilen som behöver smörjas upp,har tagit av (boxen,grå lådan ) och det sitter en pinne + fjäder,skall motionera den och spruta lite vaselin,än en gång Tack !!

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: optima 500
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2011, 11:16:46 »
Jag har ( hade) samma problem  >:(

Efter pumpen har gjort varmvatten stängs den av och sedan öppnar alltid växelventilen helt mot radiatorkretsen som har "kallt" vatten, detta kyler ned vattenvolymen i kondensorn och i rörsystemet mellan pump och panna, ganska många liter, och helt onödigt. Det blir varmt i huset och kallt i pumpen, vansinnigt enl. min mening på sommaren när det är 30 gr varmt ute

Fenomenet blir värre om man använder mycket varmvatten ( många pumpstarter)

Jag tar bort kabeln till växelventilen,  gör det när pumpen gör varmvatten, dÃ¥ öppnar den aldrig mot radiatorkretsen,
tryck dit den om du tycket att det blir kyligt inne ng. dag, sätt dit den till hösten  :)  Är det nÃ¥gon som har en bättre lösning sÃ¥ tar jag gärna del av den Thumbsup

Tips: Du har en Honeywell ventil som drar och trycker en ventil ( ventilen bara öppnar och stänger, inget mellanläge) som är fjäderbelastad på returen, den kan eller kärvar i plasthylsan som den skall glida i, lönar sig inte att motionera ventilarmen när plasten har svält runt armen, det kan smälla i systemet när ventilen kärvar och det blir temperatursvängningar i huset på vintern

IVT har byt ut den ventilen mot en som vrider sig och problemet är löst. ( men du får fortfarande koppla loss kontakten på sommaren) ;)

Ventilen byts kompl. med rörkopplingen, mycket enkelt ingrepp, finns med kabel och utan kabel,
du har en utan kabel vad jag ser Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!