Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken lösning?  (läst 3496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vilken lösning?
« Svar #15 skrivet: 25 oktober 2006, 00:06:39 »
Köp sol paneler kör med ved eller sätt in en pelletsbränare och ett litet förråd arbete visst men inte som med ved installera brännare själv borde inte kosta mer än 15-20 tkr för brännare lägg till solpanelerna 16-20 tkr så max 40 tkr för sol och pellets kör till pannan rasar eller pellets blir tokdyrt då kan du fundera på vp och då har du kvar solen vp kräver el och den blir inte heller billigare.Tror inte pellets kommer bli dyrare än el då gräver dom sin egen grav.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Vilken lösning?
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2006, 00:18:19 »
Elen blir inte billigare framöver !  Du har ju en ganska ny anläggning sÃ¥ varför inte testa pellets.Hittade  detta http://www.mbio.se/pdf/pannor.pdf. Kontakata Nibe kundtjänst och hör vad dom säger jämfört med nasarna, jag tror pÃ¥ detta med pellets för din del är det bästa. För jag tror inte att verkninggraden blir sÃ¥ mycke sämre med pellets. Sen hÃ¥ller jag med overlander vad han sa i hans sista inlägg.

//Lövis
« Senast ändrad: 25 oktober 2006, 00:32:31 av Lövis »

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Vilken lösning?
« Svar #17 skrivet: 26 oktober 2006, 01:57:20 »
I acktanken - vilket är bra om man använder vedpannan som det är tänkt. Legionella höjningar av bara farten ;D Om acken går på enbart el så måste ju rätt stor mängd värmas högre än vad som eg behövs. Har inte räknat precis, men som elpatronerna är placerade idag cirkus 450-500 liter som måste legionellahöjas :'( för VV. Gissar att den stora kostnaden idag (sommartid) ligger i att hålla toppen så högt regelbundet.
Mvh
Camilla
PS Har tittat på solfångare med, men den installationskostnaden blir DYR och typ inte lönsam under min livstid. Kåken ligger långt ifrån perfekt ur solläge (berg som skuggar). Ut max 6000 kwh per år i bästa fall :(
KORT SVAR:
Värmepump. Gör allt för att undvika rullstol. Inge kul ...

LÃ…NGT SVAR:
Hmm ...
Man börjar bli till åren :D, men om jag kommer ihåg fysiklektionerna rätt så låter det som du resonerar utifrån felaktiga antaganden. Jag vill minnas att det går åt lika mycket energi att höja vattentemperaturen från säg 40 till 45 grader som från 60 till 65. Hur energin produceras är en helt annan fråga. Verkningsgraden vid olika temperaturer varierar inte mycket för elpatron men väl för ved/pelletseldning och värmepump.

Om man tillför en viss mängd energi till vatten, så måste samma mängd avges när vattnet svalnar.
Elpatroner har hög verkningsgrad så för resonemangets skull påstår jag att du idag får ut i stort sett lika många kWh som du stoppar in. Den avgivna energin kan bara försvinna på tre håll - som varmvatten, som golvvärme eller till pannrummet.
Ni har väl inte tropisk hetta i pannrummet? Så antingen använder ni mer varmvattnen än du tror eller så drar golvvärmen mer energi än du tror. Eller både och.

Så vilken lösning ger bästa kalkyl vid er fördelning av energi för varm- respektive värmevatten?
Om inte hela familjen har simhud mellan tårna, så gissar jag att det är golvvärmen som är skurken och då bör en värmepump vara rätt lösning. Fast jag måste erkänna att dina förbrukningssiffror får mig konfunderad och möjligen motsäger min gissning. Hur ser era tår ut egentligen?

PS! Om du skulle hiva ut befintlig anläggning och den är så ny och bra som sägs, så borde du ju kunna få en slant för den av någon som vet att uppskatta kroppsarbete. För du har väl inte tänkt kasta den på skroten? Har du med det i din kalkyl? DS!


« Senast ändrad: 26 oktober 2006, 03:07:57 av Bit »
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!