Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: pellep skrivet 14 november 2004, 14:29:39
-
På köldbäraren behövs egentligen inget övertryck. Huvudsaken är att ledningen är full.
Får man någon positiv effekt genom att applicera ett övertryck, 1 bar, 2 bar, 3 bar???
-
Det påstås att s.k. mikrobubblor av luft
lättare fångas upp av nivåkärlet när man
har övertryck på köldbäraren.
-
hej pellep.
Ett litet övertryck måste men väl alltid ha ,
trycket skiljer sig ju väldigt mycket vid temperaturskillnader i köldbärarledningen vid tex. +5 och - 5'C ,
eller väldigt mycket var väl att ta i , men hos mig så skiljer det några tiondels bar mellan stillastående köldbärare och cirkulerande...
och även då jag kör frikylan på sommaren stiger trycket lika mycket .
så det kan variera runt en halv bar ungefär..
Luften är lättare att få ur ju varmare köldbäraren är..(brine)
/ Ville
-
När jag satte tryck på mitt system , 0.5 bar (några dagar efter installation) så kunde jag tydligt se att det kom luft till expansionskärlet - inte mycket, men dock.
Vissa tillvekare rekommenderar att man skall ha trycksatt KB-system.
/Rickard
-
Jag har märkt att nivån har ökat c:a 2 cm i nivåkärlet sedan jag installerade pumpen och temperaturen på KB-minskat (från 10° till - 1°). Borde det inte vara tvärtom. Minskar slangen kanske i diameter efterhand som trycket i slangen avtar??
-
det borde vara tvärtom,
dvs. att trycket sjunker + att man får ur lite luft då och då,
kanske inte märkbart för ögat men det sker hela tiden under en period i början , kan även ske om systemet är väl urluftat vid starten,
för friskt ny-påfyllt vatten (blandat med kylvätska givetvis) innehåller en stor mängd småbubblor som försvinner efter tiden
-
Minskar slangen kanske i diameter efterhand som trycket i slangen avtar??
Kan vara så men tänk på att slangen krymper när den blir kall. Om slangen krymper mer än vätskan stiger nivån. Studerade detta för ett gång i tiden och kom fram till av vad som helst kunde hända med nivån beroende på typ av slang, sprithalt och temperaturområde.
-
Hej Roland
Betvivlar inte egentligen det du säjjer men vill bara , som inlägg ,
inflika att i min anläggning så sjunker trycket 0,2 bar från stillastående köldbärare till cirkulerande..
förövrigt så tror jag man ska bli nervös , först när man upptäcker att man konstant tappar övertryck ur systemet ....
/ ville
-
Får man bättre verkningsgrad (bättre energiöverföring) i förångaren vid högre tryck? Man skulle kunna tänka sig att vätskans kontakt med ytorna blir bättre.
-
hur bygger jag upp tryck om jag inte har en pump?
jag gjorde rent mitt filter på kalla sidan i helgen & det var inget tryck i systemet.
Stängde inkommade kb & starta cirkpumpen, fylde på & satte på locket. Men det varkar inte ha blivit något tryck ialla fall.
-
Med en cykelpump kanske ;)
/Johan
-
A ) Hur får jag upp trycket?
Min installatör hade 2 förslag :
(billigt)
Ta vattenslag, fyll den med sprirblandning, sätt på kranen , fyll försiktigt
(dyrare)
Ring installatören, de har pump
Jag kan tänka mig ett alternativt förslag : Samsas med Dina grannar ( kanske på flera kilometers håll om en pump)
B)
Brimetrycket minskade under första veckan från 2 till 1.6 och under 2 och 3:e veckan till 1.4.
Installatören lät först lite oroad, säger nu att det är en inkörningseffekt
Ska man väga tro honom? - Vi har inte hittat någon läcka (lukt) inomhus - och inte heller i hålet innan jag grävde igen det härom dagen
-
Jag har höjt trycket (på Nibe) genom att blåsa in luft bakvägen via säkerhetsventilen med "garagekompressorn".
Om man sätter dit tryckluften och vrider på säkerhetsventilens "hatt" så öppnas säkerhetsventilen och kan släppa in luft.
Detta gäller värmepumpar med genomskinligt expansionskärl, ej de som har tryckexpansionskärl, med gummiblåsa...
Sarastro, med så pass högt tryck så kan jag tänka mig att din slang expanderar lite.
Sjunker nivån för dig (brinen)?
-
Rickard!
Vad ville du uppnå genom att höja trycket?
-
Trycket ligger på ca 1.4 - men det måste flyta mer vatten i Mölndalsån innan det är dags för en mätning.
-
Rickard!
Vad ville du uppnå genom att höja trycket?
Ett lyckligare liv och ett vackrare väder ;D ;D ;D
Jag vet inte, det stod att det skulle vara 0.5 bar - jag gör alltid som jag blir tillsagd, kanske sambon lyckats trots allt :-[ :-[ :-[ (förändra mig till nåt jag egentligen inte är alltså)
La dock märke till att det kom ut lite mer luft när jag höjde trycket... en par deciliter brine försvann ur exp.kärlet - inte mer. Ligger stablit nu.
-
Får man bättre verkningsgrad (bättre energiöverföring) i förångaren vid högre tryck? Man skulle kunna tänka sig att vätskans kontakt med ytorna blir bättre.
Du kan ju prova med att blanda i några droppar Yes i blandningen så att ytspänningen släpper.
Men jag tror att alkoholen har den funktionen redan..
-
Betvivlar inte egentligen det du säjjer men vill bara , som inlägg ,
inflika att i min anläggning så sjunker trycket 0,2 bar från stillastående köldbärare till cirkulerande..
Det där beror på vart givaren sitter... har du den före cirkpumpen kan det tom bli undertryck vifd drift.
Jag kör helt trycklöst (5 år nu) jag har lyft på hatten!
Men har man ytjord eller inte lutning upp från hålet kan det va lugnast med lite tryck.
Lite tryck får ni om ni kör mot stängd ventil i nån sekund.
Vi hade förrut en fin skrift om luftning men jag sabbade den för nån månad sen, nån som sparat adressen.
Jag hävdar t.v. att luften avgår lättare vid lågt tryck helst vakum ;) så får vi se om nån harklar sig.
adressen hur var den nu
-
Kanske skall man börja trycklöst för att få ut all luften och sedan höja trycket för att få bättre värmeöverföring i förångaren.
-
Min installatör tyckte att det är bra med ett tyckkärl och rekommenderar ett tryck på 0.5 bar
Jag skulle nog föredragit ett högt (0.5 m) placerat 'öppet' kärl även om en del av spriten dunstar bort. Men jag är ingen expert på det där.
-
ända gången det är någon vits med tryck i kollektorn är om värmepumpen o expantionskärlet ligger under kollektor nivån annars är det bäst med trycklöst.det ända tryck som behövs i förångaren är rätt difftryck =rätt flöde från cirkpump mvh vvp
-
Har en Thermia Atria som hela tiden tappar trycket på BRINE sidan.
Var ska jag börja felsökningen?
-
googlar lite på övertryck. jag har kört på tryck länge på brine. tills jag byggde om kallsidan för något år sedan och kopplade in ett fläktelement för frikyla. så sabbade tydligen mitt fina övertryck på ca 1.5-2 bar, fick de inte riktigt avluftat senast o.s.v.. jag funderar allvarligt på att peta i typ de dubbla, kanske 4-6 bar på kallsidan. min varma sida ligger på 2 bar ungefär. hade kunnat tänka mig liiiite till på varma sidan löser vid 2,5 bar nu. i finland har jag hört de kör betydligt högre tryck än oss svenskar på värmesystem eller betydligt. troligen de dubbla på en villa. detta för att om du höjer trycket. dels så jobbar cirkpumpar alltid bättre på övertryck. men ju mer vätska du petar i ju mer energi kan de bära med sig. och därmed höja verkningsgraden. å här hemma är de 120 kvadrat plus källare lika stor. samt ett intilliggande varmgarage med fläktelement. å drivit allt på ca 12000 kwh inklusive hushållsel. med familj å allt nu tycker jag de börjar gå lite väl högt. mot 16 000 kwh. 1 par tusen av dom kan dock vara en luft/luft i nytt garage. skall kolla lite vad en PEM slang pallar. mitt värmesystem är gamla järnrör. så vågar fan inte gå för högt igentligen. kör på en 9kw ivt htplus. ska faktiskt göra en till luring. å peta i växlare från en C11 samt byta expansionsventil till den nya danfoss.
-
När jag skaffade VP 2002 (IVT C7) var det aldrig tal om något övertryck i kollektorn och det har alltid fungerat bra. Men som VVP här ovan skriver så ligger min VP och mitt expansionskärl högst.
Har ett litet halvgenomskinligt expansionskärl i plast som har en kran längst upp som jag kan öppna och fylla på om nivån sjunker för mycket. Jag har väl behövt fylla på 2-3 liter sedan 2002.
-
Har inte haft trycksatt kärl på de 10 år pumpen min har snurrat, och det har fungerat klanderfritt. trycksatt kb-kärl behövs egentligen bara om du går med rören högre än själva pumpen.
-
. men ju mer vätska du petar i ju mer energi kan de bära med sig. och därmed höja verkningsgraden.
Det där stämmer inte. Vätskan är praktiskt taget inkompressibel så densiteten ändras inte nämnvärt när trycket höjs.
Att cirkulationspumpar arbetar bättre vid övertryck kan stämma när man pumpar varmt vatten men för köldbärare spelar trycket ingen roll. Det kan aldrig bli kavitation på sugsidan om någon del av köldbärarsystemet har kontakt med atmosfären. Cirkulationspumpen klarar kanske en tryckuppsättning på 0,6 bar så man ligger alltid betryggande över köldbärarens ångtryck.
-
Jag monterade en T-koppling på de stående röret för expansionskärlet. På den extra ansutningen sitter en kulventil och en nippel. Jag trycksätter nippeln, öppnar kulventilen och släpper im luft som då bubblar upp i kärlet, det blir tryck. Gjorde såhär för att högsta punkten för KB är längre bort. Där sitter det T-koppling, stående rör, kulventil så jag kan lufta på högst punkt, både på KB in och ut. Funkar perfekt.
-
Jag har något minne av att NIBE rekommenderar 2 till 4 meters tryckhöjd över cirkulationspumpen även på kalla sidan, dvs 0,2-0,4 bar. I de flesta fall blir det ju nära det med nivåkärlet högt placerat i rummet.
Lite högre tryck kan hjälpa till att flytta luftbubblor i systemet eftersom deras lyftkraft minskar.
// Magnus