Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vedpanna  (läst 25032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
vedpanna
« skrivet: 19 november 2005, 17:19:38 »
Hej!
Undrar om nån vet hur man räknar om vedförbrukning till energiförbrukning, antar att mycket beror på vilken sorts panna och hur sliten den är.Men finns det nån generell formel?
Har köpt hus precis och tänker sätta in jordvärme. Har en offert på väg och två installatörer på gång.  Tänkte det kunde vara bra med lite egna siffror att jämföra med.

De gamla ägarna har gjort av med 30-35 kubikmeter ved och 13000 kwh el(både hushålls och stödvärme med elpatron).
Till saken hör att de var två äldre så de gör väl inte av med så mycket varmvatten heller.  Huset är ett en och en halv plans med källare. (ca 220 m2 med K) Källaren är byggd av betong hålsten och resten av huset är siporex(lättbetong). Mellanväggar av trä.
Inga element i källaren heller, vilket är synd då vi antagligen måste använda oss av den då vi är fem i familjen. Då dyker en ny fråga upp, hur räknar man ut storleken på de element man måste sätta in i källaren? I resten av huset sitter det 7 sektionselement (5st 850*60, 1st 350*95 och 1st 450*95) och 2 stycken 2-radiga och 1st 1-radaigt(långt ca 1600-1800mm) Källaren är ca 80 m2.
Hoppas nån kan bringa lite ljus
Mvh
Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: vedpanna
« Svar #1 skrivet: 19 november 2005, 17:38:09 »
Lite gamla tumregler. 1m3 olja = 10m3 ved. Ingen exakt vetenskap men kanske lite hjälp på vägen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #2 skrivet: 19 november 2005, 18:17:07 »
Tack!
Alltså ca 3,5 kubik olja. Hur räknar jag sedan ut vilken storlek jag behöver på värmepumpen?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: vedpanna
« Svar #3 skrivet: 19 november 2005, 18:28:04 »
Om jag skulle plocka in. En 8-10 kw maskin och 180-200 meter borrhål eller 160-180 aktivt hål. Fabrikatet något av de stora hos en lokal installatör som ställer upp. Om jag gillar badkar en maskin med fristående beredare.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: vedpanna
« Svar #4 skrivet: 19 november 2005, 21:02:35 »
Satte precis in jordvärme i ett hus som ditt (200m2 1.5 plan med gamla REX-radiatorer, källare utan element och dåligt isolerat). Jag satte i alla fall in en 10kw pump med 500m jordslinga. Lägg 500m om du har utrymme, då får du bättre temp i slangen. Enligt kalkylen får jag ca 400 kWh i tillskottsel per år, så jag tycker nog du bör satsa på en 10kw pump du också med dina 220m. Prisskillnaden mellan 8 och 10 kw är bara ca 2000kr, så det är egentligen inget att fundera på.

Och så till elementen. Med värmepump bör du dimensionera elementen för minst 50w per m2 tycker jag. Det betyder att du bör ha total elementstyrka på minst 4kw i källaren. Bauhaus har billiga element och det står på förpackningen hur många watt det avger, tänk bara på att du med värmepump tittar på watt vid 50 graders medeltemp i elementet. Med pannan har du kunnat köra ut 80 gradigt vatten, och det gör att elementen avger dubbelt så många watt.

Därför bör du också fundera på att byta ut eller köpa till en del element. Det kan annars bli svårt att hålla värme i huset när kylan kommer med de element du har. Jag tvivlar på att de ens kommer upp i 8kw totalt med 55 graders framledning, och då blir det mycket eltillskott. Jag skall själv byta ut två av mina gamla sektionselement till nya kompaktradiatorer med 3-dubbla paneler. För att jämföra kan nämnas att ett sektionselement på 60x120 avger 721w vid 55 graders framledning medans en trippel-kompaktradiator på samma mått avger ca 1500w, det dubbla alltså.

Värmepumpen kommer också att gå billigare ju fler element du har, så om du köper en 10kw pump kanske du bör ha element som totalt kan avge 12-14kw vid 55 graders framledning.

Sammanfattningsvis: Köp en 10kw pump, gräv ned 500m slang, och köp element som totalt kan avge absolut minst 10kw vid 50 graders medeltemp (in 55 och ut 45.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #5 skrivet: 20 november 2005, 11:54:33 »
Tack så mycket!
Nu är det bara att leta element och vänta på de olika offerterna!
Och fundera på om jag ska sätta en liten ack. ibörjan av värmekretsen.
Tack igen!
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: vedpanna
« Svar #6 skrivet: 20 november 2005, 16:24:54 »
LÃ¥t dig bara inte luras av billigar offerter  knUp. Jag märkte själv hur en del offererade mindre pumpar och kortare slang till (självklart) lägre priser. Men de struntar ju sedan i om pumpen fÃ¥r jobba ihjäl sig och om du fÃ¥r mycket eltillskott pÃ¥ vintern. Nä, när du ändÃ¥ pungar ut är det lika bra att köpa rejäla doningar som kan stÃ¥ emot kung bore utan att din elmätare blir överhettad  ;) Grejerna har sÃ¥pass lÃ¥ng livslängd sÃ¥ en initialt lite dyrare investering blir nog billigare i lÃ¥nga loppet.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #7 skrivet: 22 november 2005, 18:45:15 »
Nu händer det grejer äntligen! Nu har jag haft nibe,IVT och ctc pÃ¥ besök och väntar offert/kostnads förslag frÃ¥n alla tre.  Nibe ville sätta in en 1230-8 och ctc en ecoheat 7 IVT en greenline(? ospecad än).  Nu sitter jag bara och väntar pÃ¥ spec/offerterna sedan ska jag ringa och grilla dem lite.  NÃ¥gra synpunkter pÃ¥ VP:erna ovan? NÃ¥tt särskilt att tänka pÃ¥ när jag grillar dem?
 ;) Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vedpanna
« Svar #8 skrivet: 23 november 2005, 00:19:34 »
Tog du upp att det blir mera varmvatten, sannolikt högre rumstemp osså uppvärmning av en tidigare kall källare!!! Det MÅSTE med i kalkylen.

Du ska ha en större VP, om du nu vill undvika en massa svindyr tillskottsel!!!

Som sagt prisskillnaden är pytteliten, men det tillkommer mera kollektor det kostar ju oxå en del.
men väl använda pengar.

Att kolla raddarna om du har hög eller lÃ¥gtemp...   SÃ¥ snart det är lite kallare kan vi ge dig en hint... Om det tex blir +-0 ute vill vi veta vilken temp du har pÃ¥ framledningen och returen.
Det där är superviktigt att ha koll på, det avgör tom om det är möjligt att ha en VP ( det brukar gå) men defenitivt hur lönsam den blir!!

Ett lättbetonghus brukar ve en rejäl energitjuv!! men trösten är att har man en väldimensionerad värmepump blir den enormt lönsam!!

Iofs blir det dyrare än vedeldning, men det är inte alla som har den orken

Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #9 skrivet: 23 november 2005, 07:26:43 »
Jo jag har tänkt att ta en större pump, det lutar mot nibes 1230-10.  Dels för uppvärmningen av källaren och dels för att vi kommer vara fler som utnyttjar varmvatten. Fast Ã¥ andra sidan sÃ¥ är de gamla ägarna(mina föräldrar) vana med högre värme än vad jag kommer tillÃ¥ta! Ska ringa och prata med installatörerna idag och se till att de tänker pÃ¥ det ni har tagit upp! Ã…terkommer när jag fÃ¥r lite mera kött pÃ¥ bena!
/tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: vedpanna
« Svar #10 skrivet: 23 november 2005, 09:38:43 »
I resten av huset sitter det 7 sektionselement (5st 850*60, 1st 350*95 och 1st 450*95) och 2 stycken 2-radiga och 1st 1-radaigt(långt ca 1600-1800mm)

Jag räknade lite snabbt på elementen med hjälp av Rinkaby rörs katalog, och tyvärr är de inte mycket att hurra för när du fått VP:n installerad. En sektionsradiator på 850x60 avger drygt 500w vid 55 graders framledning, de som är 95 höga ca 300w styck.

"2 stycken 2-radiga" hur långa? En dubbel panelradiator på 60x120 avger nästan 600w vid 55 grader.

Hur som helst kommer du upp i runda slängar strax under 5kw

Med pannan har du kunnat trolla upp det till ca 10kw genom den högre framledningen, så en 10kw pump låter som en bra ide om du vill ha samma komfort som tidigare.

Men, då måste du köpa nya element först.

Nu tror ni väl jag jobbar på Bauhaus, men det gör jag icke. Däremot besökte jag deras anläggning i Göteborg i helgen och de har riktigt billiga element. Strax under 900kr för en dubbel kompaktradiator på 60x120 som avger drygt 1kw vid 55 C. (Rinkaby rör tar 1743kr) Tyvärr hade de inga trippel-kompaktradiatorer så jag fick åka till Hornbach och beställa 2st Korado på 60x120 som avger nästan 1.5kw vid 55c för 2000kr styck.

Så om en vecka åker de gamla sektionsraddarna i tv-rummet ut till förmån för dessa. Som det är nu jobbar min 10kw pump mot ett elementsystem på totalt 7.5kw, så när det blir kallt ute bryter den ofta på hög retur för att elementen inte kan göra av med all värme som därför kommer tillbaks till pumpen. Och det är inge roligt att se. Iofs är källarn fortfarande utan element, så när den är inredd kommer pumpen kunna arbeta bättre.

Som Bertil sa så är elementsystemet avgörande för lönsamheten i VP:n. Och med dina element vet jag ingen annan råd än att du får byta ut några stycken du med. Du kanske gör det själv, om inte kan du ta två flugor i samma smäll och be VP gubbarna räkna på några nya element också. Det borde bli billigare än att anlita två olika firmor.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vedpanna
« Svar #11 skrivet: 23 november 2005, 11:57:44 »
Ett förslag kolla det där med hög temp... Det kan man göra om man har en elpatron... har du en sån på tex 9 kw då är det bara att köra den på max i några timmar med alla termostater o ev schuntar öppna.

Mät sen tempen på stig o retur från pannan. Då har vi facit om du når hög temp tex 70 grader, då får du problem..
vet du vilken temp du böver på raddarna vid svinkyla??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #12 skrivet: 23 november 2005, 12:41:18 »
Bertil:
Än så länge befinner jag mig i sthlm och kåken på gotland men jag skall kolla om inte farsgubben kan fixa temp mätningen annars får jag göra det när jag åker ner om ett par veckor.  Men jag pratade med morsan nu och de kör ut 60 gradigt från vedpannan till radiatorerna och har en cirka 21-23 grader i kåken vid kyla.

Pratade med nibe installatören i morse lite snabbt innan jobbet, han var rätt övertygad att 1230-8 räckte då gotlandsmedeltemperatur var lite högre än i stora delar av landet.  Men han skulle skicka upp lite beräkningar med snigelposten.

Maijckel:
Om man byter ut 4-5 radiatorer uppe och sätter ner dem i källaren, skulle det täcka källarens behov? menar om det är 1 till 2 grader kallare i källaren än upp spelar ingen roll för mig men påverkas värmepumpen på nått sätt?

Tycker överlag, efter läst här på forumet, att installatörerna rekomenderar mindre pumpar än vad som här beräknas! Är det för att få en mera attraktiv offert?

Än en gång tack för all hjälpen!
/Tobias


Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vedpanna
« Svar #13 skrivet: 23 november 2005, 13:03:02 »
Citera
Tycker överlag, efter läst här på forumet, att installatörerna rekomenderar mindre pumpar än vad som här beräknas! Är det för att få en mera attraktiv offert?

Dom vet att mÃ¥nga väljer den billigaste offerten!!  DÃ¥ fÃ¥r man en anläggning som är billig i inköp men dyr i drift!  Det är vansinne med dagens elpriser!

Ang källaren.. en källare kan ta jättemycket effekt!!!!! det måste rörisen ta med i kalkylen.. hur mycket yta tillkommer till vilken temp ska den värmas. är den isolerad eller oisolerad!?

Rätt övertygad. kul kille!! begär då en skriftlig garanti att hans siffror på framtida energiåtgång håller (särkilt tillksottstimmarna).
Om det inte håller ska han utan kostnad för dig installera en större pump!!! utöka kalla sidan mm.
DÃ¥ lägger jag mig platt  ;)

Att använda bef raddar nere kan va en bra idé! men som sagt (tjatig) det måste med i kalkylen!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: vedpanna
« Svar #14 skrivet: 23 november 2005, 14:54:02 »
Det var det jag trodde, men ser man på nibes hemsida så är ju själva pris skillnaden endast 2500. Fast det gör kanske mera på kalkylen då den större drar lite mera.
Källaren är oisolerad, men det har jag tänkt fixa sÃ¥ smÃ¥ningom, Mest för att det blir lite fuktigare pÃ¥ sommaren och luktar lite "källare".  Och om ett Ã¥r eller tvÃ¥ ska den användas mera frekvent som bad och arbetsrum. När hans kalkyl kommer skall jag läsa och lägga upp här för begrundan. Och se om man kan fÃ¥ nÃ¥ra garantier. Är han "säker" borde han ju kunna lova uppdatering!
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!