Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.  (läst 31843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« skrivet: 02 maj 2012, 20:19:46 »
Hej.

Jag behöver tips på lämplig anläggning för vårt hus. Eldar idag med ved i en anläggning som sett sina bästa dagar. Har en 25kw panna och 2 tankar á 500l. I den ena tanken är det en vvb som är trasig (gick sönder för ca 1,5år sedan). Löste det genom att sätta en värmeväxlare istället för att få varmvatten.

När vvb pajjade gjorde dock att effekten blev kass i systemet och vi har även ibland problem med att vi enbart får kallvatten i systemet om vi eldar så det blir för varmt i tankarna. (inte skön överraskning i duschen)
Pannan klarar heller inte längre att värma vattnet till mer än ca 85 grader efter att vvb pajjade. För att undvika kallvatten håller vi oss oftast kring 80 grader och det är ju onödigt lågt jämfört med vad vi kunde elda till tidigare.

Huset är en enplansvilla på 165kvm som är välisolerat och byggt -91.
Jag satt och letade information på nätet för att uppskatta vårt energibehov och hittade att 1m3 staplad eldad ved i en modern panna motsvarar 800-1200kwh.
Vår panna är sen huset byggdes och effekten är ju allt annat än bra så det kanske är rimligt att räkna 600-800kwh/m3 för min del?
Vi eldar 25m3 okapad ved vilket ska motsvara 25*0.65=16m3, (16*800)=13000kwh+(8500kwh Ã¥rsförbrukningen inkl hushÃ¥llsel)≈21500kwh men det är väl lika bra att räkna högt sÃ¥ säg 25000kwh/Ã¥r.

Från maj-sept eldar jag inget utan kör på elpatron av ren bekvämlighet, gör ca+500:- på elräkningen. Det blir även några timmar spets med patronen varje vardag på vintern. Så jag har ingen koll på vad som är hushållsel och värme på elräkningen. Inomhustempen är minst 22 grader på vintern oftast varmare.
Regleringen är kass så det går knappt att få det kallare även om vi oftast skulle vilja ligga kring 21 då det blir olidligt varmt så fort vi har gäster.

Är väl mest storleken på pump och djup på hål jag undrar över, annars är jag en teknikfjant som kommer köpa pumpen som har mest flashiga funktioner jag kan styra från min telefon...

8-10-12kw?
150-200m?

Tips uppskattas!

Jag känner en person med bergvärme så jag famlar i blindo..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2012, 20:38:55 »
Lämpligt djup på borrhålet beror förutom på pumpens effekt på var i landet huset ligger då bergets temperatur varierar över landet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mikael.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2012, 20:42:49 »
Lämpligt djup på borrhålet beror förutom på pumpens effekt på var i landet huset ligger då bergets temperatur varierar över landet.

Ok det visste jag inte jag bor i Hudiksvall i Gävleborg, finns det info om temperatur i berget på nätet eller får man lita på offerterna från borrarna?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2012, 21:40:54 »
Hej!
Räkna inte för snålt på veden.
25 m3, är det själpt mått eller varför använder du faktorn 0,65 för att beräkna mängden staplat?
Eldar du björkved eller gran eller blandat? (björk har högre energivärde).

Men mellan tumme och pekfinger så tror jag att en 8 kW VP + 160 m aktiv borra skulle funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2012, 22:11:55 »
Hej!
Räkna inte för snålt på veden.
25 m3, är det själpt mått eller varför använder du faktorn 0,65 för att beräkna mängden staplat?
Eldar du björkved eller gran eller blandat? (björk har högre energivärde).

Men mellan tumme och pekfinger så tror jag att en 8 kW VP + 160 m aktiv borra skulle funka bra.

25m3 är förbrukning långved okapad. Faktorn *0,65 hittade jag på typ skogstyrelsens hemsida eller något när jag googlade för att beräkna vad det motsvarar kapad och kluven och staplad. Jag har aldrig mätt mängden efter jag kapat och kluvit veden utan räknar enbart mellan tummen och pekfingret på att traktorvagnen motsvarar ca 10m3 per lass. Vi gör av med ca 2,5 lass blandved. Skulle det inte räcka hämtar jag bara mer.

Varför jag räknade om det var pga tabellen jag hittade utgick från staplad kluven ved för att beräkna mängden energi.
Jag fick ju fram en förbrukning på 21500kwh men skarvade till 25000kwh det känns hyfsat tilltaget då huset är väldigt lättvärmt. Buggen är ju vårt vad jag kan tycka redan från början för klena vedsystem och numer även defekta.

Vinner man ingenting på att istället för att ta en pump på 8kw köra på en 10kw eller eldar man bara för kråkorna då?
Tänkte på att det är väl förhoppningsvis en investering på 20-25 år och en 10-20tkr till eller vad det kostar, det är ju inte så mycket utslaget över tiden?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2012, 22:20:33 »
en schablon beräkning som man gör ibland säger
En 8 kw räcker ner till - 22 grader utan spets.
om du nu har ett 55-45 system vilket jag tror så klarar du dig på på en 6 kw och du får 42kwh om året i spets.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2012, 08:12:33 »
Vinner man ingenting på att istället för att ta en pump på 8kw köra på en 10kw eller eldar man bara för kråkorna då?
Tänkte på att det är väl förhoppningsvis en investering på 20-25 år och en 10-20tkr till eller vad det kostar, det är ju inte så mycket utslaget över tiden?

Om det stämmer med att huset är så välisolerat så är 8 kW 100% effekttäckning, då vinner man inget på att gå upp en storlek till, tvärtom, en för stor värmepump innebär högre driftkostnad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael.R

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2012, 09:57:30 »
Ok tack för alla svar, då vet jag lite mer vad jag ska efterfråga när det är dags att ta in offerter!

Mvh Mikael

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2012, 23:32:51 »
Om det stämmer med att huset är så välisolerat så är 8 kW 100% effekttäckning, då vinner man inget på att gå upp en storlek till, tvärtom, en för stor värmepump innebär högre driftkostnad.

Berätta mer CarlN.  Varför skulle det kosta mer att tillföra det som skalet läcker med en 8kw eller 10 kw :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2012, 09:53:54 »
Större modell har oftast lite kraftigare cirkumpar, men i övrigt borde det in bli så stor skillnad. Om driftkostanden ökar så är det ganska marginellt. Sen kan man ju få andra problem om man har en för kraftig VP i förhållande till det system som skall ta emot effekten, men det är en annan fråga...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2012, 12:19:10 »
Berätta mer CarlN.  Varför skulle det kosta mer att tillföra det som skalet läcker med en 8kw eller 10 kw :)

Det är rätt enkelt, ju högre framledningstemp ju sämre COP.
En större VP jobbar upp till en högre framledningstemp är en mindre, dvs framledningstemp pendlar lite mer upp och ner runt börvärdet med en större VP.
Och en on/off VP jobbar ju på det sättet att kompressorn går då framledningstemp pendlar uppåt och står då det pendlar neråt.

Förutsättningen är förstås att man inte behöver tillföra en massa eltillskott med den mindre VP:n.
« Senast ändrad: 05 maj 2012, 12:23:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2012, 15:09:57 »
SÃ¥ funkar det inte för mig, den större maskinen ligger till och med tightare runt bör om man gör rätt.  :)

Så som jag ser det så får vi bättre COP med en tank och en stor maskin, jag kan täta ut maskinen på ett helt annat sätt med tanken tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2012, 07:51:00 »
SÃ¥ funkar det inte för mig, den större maskinen ligger till och med tightare runt bör om man gör rätt.  :)

Så som jag ser det så får vi bättre COP med en tank och en stor maskin, jag kan täta ut maskinen på ett helt annat sätt med tanken tummenupp

Du får gärna berätta mer om hur det funkar?
Det enda jag kan tänka mig är att man väljer att använda en större acktank, ju mer vatten i förhållande till effekten, ju mindre variationer i temperaturen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2012, 10:13:46 »
Tack vare tanken kan vi få en tätare process och eftersom gångtiderna blir långa och stillestånden likaså, så brukar hålet bli lite varmare tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av bergvärmeutrustning.
« Svar #14 skrivet: 07 maj 2012, 09:14:29 »
Tack vare tanken kan vi få en tätare process och eftersom gångtiderna blir långa och stillestånden likaså, så brukar hålet bli lite varmare tummenupp

Om borran blir varmare så tar VP:n energin från annat håll (elnätet) och det är ju inte var kunden vill eller?
Detta tyder ju på (som jag tidigare påpekat) att COP blir lite sämre.

Man kan ju inte fÃ¥ bÃ¥de bättre COP och högre temp pÃ¥ borran.  .,;-
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!