Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Källarfunkton vs sommardrift EcoEl  (läst 1478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Källarfunkton vs sommardrift EcoEl
« skrivet: 09 november 2006, 20:36:12 »
Hej,

Jag har nyligen installerat en Eco Air 107 och Eco El.( kanon nöjd hittills ) Jag har en fundering kring styren på pannan, om man väljer min. framledning i menyn till ex 26 grader då släcks samtidigt valet för temperatur där pannan skall gå över till sommardrift och värmepumpen kör i sin tur panntempen till 55 grader (tror jag).

I mitt fall så behöver jag inte värme på raddarna förrän utetempen ligger på 10 grader men i källaren vill jag ha en viss värme tidigare, om jag då väljer den så kallade källarfunktionen och sätter 26 grader min. framledning så undrar jag om den funktion där värmepumpen kör panntempen till 55 grader ( fast kondensering) gäller även då valet för vilken temp. den skall gå över till sommardrift släcktes ned när min. framledning valdes. Man vill ju att under den tid det är varmare än 10 grader ( i mitt fall ) att värme pumpen skall göra jobbet själv och inte ta hjälp av elspets som den gör för varmvattnet vid vinterdrift (flytande kondsering )

Hoppas det gick att förstå, tänker jag rätt?

 




Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Källarfunkton vs sommardrift EcoEl
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 20:56:44 »
var fjärde start kör den upp pannan till maxtemp 55 ºC på så sätt så behövs inte så mycket spets. tror på standard inställningen så går den inte under 35 ºC på returtempen oavsett om du shuntar ut 26 ºC
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Källarfunkton vs sommardrift EcoEl
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 22:16:15 »
Tack för ett snabbt svar!

Om jag kör std inställningen kommer pannan inte shunta ut någon värme alls vid sommar drift? Jag hade tänkt ha lite värme på i källaren under hela året, innebär det att jag kommer köra flytande kondensering
Ã¥ret runt?

En annan sak jag har funderat på, kan man tvångsköra cirkp. till raddarna under sommardrift? Om det är möjligt skulle man kunna ta till vara (via raddarna) den värme som byggs upp i huset under sommarens soliga dagar och köra ut den i källaren istället. Dvs genom att bara cirkulera vattnet (om det går) skulle jag få ett visst värme tillskott i källaren, eller?
 

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Källarfunkton vs sommardrift EcoEl
« Svar #3 skrivet: 10 november 2006, 18:01:26 »
kör du sommar drift kommer den inte shunta ut någon värme. har du lägsta temp ställd på 25 ºC så arbetar den flytande och höjer till max var fjärde start.
din fråga på cirk pumpen så kan du dra om kabeln och köra den externt med strömbrytare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!