Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: X-15 stannar ibland  (läst 1042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
X-15 stannar ibland
« skrivet: 20 november 2008, 21:33:36 »
Min X-15 verkar ha lite skräck för att ligga nära börvärdet i framledning. Ligger hela tiden lite över. Särskillt om jag stryper flödet. Ligger hela tiden lite över några tiondelar o vid strypt flöde (ca600l/h) en grad över. Labbat lite med PI värdena, det har lett till bättre anpassning men inte mindre börvärdesfobi.

"Lagrar den upp" gradminutrar för att ha tid över till VV-produktion?

Har inte kopplat in VV ännu.

Förresten är det lustigt tecken på gradminutrarna, när framledningen ligger ÖVER börvärdet MINSKAS gradminutrarna. Det borde väl bli ett positivt tal?

Under 5+ ute i mitt uselt isolerade hus så borde den gå kontinuerligt. Dvs den borde gå resten av vintern o inte stanna förrän i mars-april. Men nu verkar den stanna ett par tre gånger per dygn. Jag vet inte riktigt har inte stått i pannrummet hela dygnet än :D

Det som händer är givetvis att framledtempen ganska fort sjunker under direktstartgränsen osså väntar den på återstarttimern.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: X-15 stannar ibland
« Svar #1 skrivet: 21 november 2008, 22:49:21 »
Har du kollat på vilken frekvens kompressorn ligger på? ligger den på min så är det normalt att den går on/off.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 522
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!