Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tar värme frÃ¥n övre pannan trots högre temp pÃ¥ nedre  (läst 9652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Är det fler som har system där Echoel ALLTID verkar vilja ta värmen ifrån övre pannan?

Jag har en EchoAir107&EchoEl.

Exempel:
Ute  -11
Rum    19.9 (21.5) Rumsgivare pÃ¥.
Panna    40 (60)
Framledn 37 (53)
P. nedre 47 (50)
V/P IN/UT 39/49
Shunt kl. 10 (längst till vänster = fullt från övre pannan?)
Ej spärrad

I detta exempel  är spets värmen avstängd. (eller sÃ¥ satte jag just upp den till 3.0kw)

Jag har alltså klart högre temperatur i nedre pannan, men ändå står shuten
längst till vänster och tar vatten från övre pannan.

Har även vid tillfälle provat att via service menyn stänga shunten så att
den pekat strax höger om mitten, och sedan spärra shuten från att ta från
övre pannan (shuntfördröjning = spärrad):

Ute -2
Rum 21.3 (21.5)
Panna 42 (55)
Framledn 41 (46)
P. nedre 50 (55)
V/P IN/UT 40/52
Shunt kl.12
Spärrad
Spets  0kw

Borde inte framlednings tempen kunnna stiga mot 46, när jag har 50 i nedre pannan?

I stället ligger den kvar och skuggar tempen i övre pannan.
(Detta är ett fenomen jag observerat vid ett flertal till fällen)

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Väldigt svårt att bedöma din situation om du just har varit inne o pillat på olika inställningar.

Koppla in elpatronen till 6kw, ta bort din shuntstängning, koppla bort innegivaren.
Vänta minst en timme och lägg sedan upp alla dina aktuella värden samt dina inställningar inkl husparameterar.

berätta åxå vilken typ av hus du har och om du har golvvärme radiatorer eller,,,,

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
hej..
kan inte vara så att framledningsgivaren har dålig kontakt eller sitter fel?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2010, 19:46:02 »
Vet inte heller vad som är fel, men kopplar du bort elpatronen så kommer den att ta vatten från nedre pannan så småningom.

Däremot ser det underligt ut med VP in/ut = 40/52, lika så 39/49, det kan väl aldrig vara riktigt. Det borde ligga runt 4-5 graders höjning på sin höjd.
Att pumpen höjer temperaturen 10-12 grader kan inte vara möjligt.

//Ronnie
« Senast ändrad: 21 februari 2010, 19:48:58 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Rabalder

Jag har ett 1 1/2 plans hus med hel källare. Totalt 185m2.
En-rörsystem med radiatorer.

Just nu är det mer än -15 sÃ¥  pumpen lär inte gÃ¥ pÃ¥ hela natten.  :(

Egentligen är det nog två olika problem, låt oss fokuser på det första.

Jag brukar köra utan spets värme, den nedre pannan håller en klart högre värme än den övre (ca 8-10 grader),
framledningen ligger någon grader under den övre pannan och shunten ställer sig längst till vänster.

Exempel på avläsning för två veckor sedan där shuten ställt sig längst till vänster:
      kl 09:30          11:30          12:00
ute       -6            -3             -3
Rum       21.0 (21.5)   21.0 (21.5)    21.2 (21.5)
panna     43 (57)       43 (54)        44 (54)
framledn  42 (50)       42 (47)        45 (47)
p. nedre  51 (55)       51 (55)        53 (55)
V/P IN/UT 42/52         41/53          43/54

Frångan är, skall inte shunten stänga mot rakt upp om det är varmare i nedre pannan än den övre?

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Ronnie,
du har rätt, V/P in/ut ser inte riktiga ut men jag har ett antal liknande noteringar så det är inget skriv fel.
Jag har dessutom ibland fått larm om lågtflöde, som jag inte har tagit så stor notis om.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
ute -18
Panna 51
Framledn 50
p. nedre 49
shunt kl.10
El: 3+6kw

Just nu ser v/p in/ut ok ut: 49/48. Får kolla i morgon när det är varmare ute.

Stängde av elen till övre pannan, som då borde tappa i temperatur mot den nedre,
och shunten bör så småningom stänga till rakt upp?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2010, 20:53:31 »
Jo, men nu går inte pumpen. El: 3+6kW tyder på att det är elpatronen i nedre pannan och inte pumpen, som värmer nedre pannan. Men givarna verkar visa rätt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Just nu är ju VP avstängd och det är ju bara vattnet som cirkulerar genom pumpen.

Principiellt förstår jag inte varför du stänger av övre pannan hela tiden.

När det gäller VP IN/UT ..har du ställt ner hastigheten på Cirk pumpen?

Jag hade liknande strul med öppen shunt när jag just bytt styrchipet för några veckor sedan.

När VP går, vad står shuntfördröjningen på i aktuella värden samt hur är den inställd i inställningar?

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
kom just på vad "lågt flöde" kunde bero på: Igensatt filter.
Frågade installatören om de inte skull spola rent det gammla systemt när pump&panna installerades i december.
(efter rekomendationer här på forumet och i CTC:s manual).
Han ansåg att det räckte att sätta ett filter på framledaren till pumpen.
Har därför nu ett under håll, där jag måste göra rent filtret en gång i månaden.
Nu var det helt igensatt.  :(

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2010, 21:37:53 »
Att jag stänger av elen till övre pannan beror på att jag tror att jag har ett problem med shunten.
Om jag sätter fördröjningen tex till standard 180, så upplever jag det som att den aldrig nollställs
och jag får väldigt många stopp på pannan, pga att shunten är öppen hela tiden mot övre pannan.
Den nedre pannan blir då väldigt snabbt varm vilket får pumpen till att stanna efter en kort tid.
För att få längre körtider på pumpen, stänger jag ner värmen till övre pannan.

Var bortrest under förra veckan. Ställde då allt till standard: 180 min fördröjning 6+6kw.
När jag kom hem kollade jag på morgen när det var -5 ute och drifttiden var då 7:44 med 98 starter.

Förra dygnet när jag i stort sätt körde endast på v/p fick jag ca 23h och 8 starter.

Enligt ctc skall shuntfördröjningen återställas när man nått 50% (det sitter en microbrytare i shuten som håller koll).
Jag tolkade det som att när shuten stängt till kl. 11 så skall fördröjningen nollställas.
Men om inte min shunt stänger, trots att det är varmare i den nedre pannan så lär ju aldrig detta uppstå.

Nästa åtgärd:
Jag tror inte att det är något fel på V/P utan på shunten eller logiken.
(har programkod 880505. Säljaren har lovat att tekniker skall kontakta mig för uppdatering)

Nuläge: Shunt fullt öppen (kl.10), övre pannan fortfarande varmare än nedre.el 0+6kw.

Om allt funkar som det är tänkt, så kommer tempen i övre pannan sjunka pga 0kw och då borde shunten börja stänga
mot rakt upp (kl.12) för att ta värmen från den nedre pannan?



Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Din beter sig exakt som min gjorde dom första 100 kompressortimmarna efter att jag bytte chipen.

Jag höll på exakt som du o mixtrade med inställningarna.

Sedan vart jag sur och gav f...n att pilla.

Då vart anläggningen glad och funkar som det ska därefter.

Nu kan det ju även vara så att att igensatta filter har fått logiken att få fnatt.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3

Om allt funkar som det är tänkt, så kommer tempen i övre pannan sjunka pga 0kw och då borde shunten börja stänga
mot rakt upp (kl.12) för att ta värmen från den nedre pannan?




det är inte så att om du inte får varmare i övre pannan, så kommer inte shunten att stänga så att den kan ta värme från undre tanken, och nollställa fördröjningen!?

shunten vet väl inte att det är varmare i den nedre tanken!
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2010, 22:25:29 »

Om allt funkar som det är tänkt, så kommer tempen i övre pannan sjunka pga 0kw och då borde shunten börja stänga
mot rakt upp (kl.12) för att ta värmen från den nedre pannan?




det är inte så att om du inte får varmare i övre pannan, så kommer inte shunten att stänga så att den kan ta värme från undre tanken, och nollställa fördröjningen!?

shunten vet väl inte att det är varmare i den nedre tanken!


Det är styrenheten i EcoElen som sköter hela ruljansen.
Det är den som har alla givare, temp övre panna, undre panna framledning, v/p in/ut, micro brytare i shunten ect.
Utifrån programkoden och alla värden styr den shunten.
Detta kan ses på andra sidan i aktuell driftinfo, där kommer det små meddelande när han styr shunten,
typ "öpnnar" (=motsols) eller "stänger" (=medsols).

Problmet är att vi vet inte exakt vilka parameterar de har tagit med i programmet.
Och vi vet inte exakt vad shunten gör när den står i olika lägen.

För mig vore det logiska, att om det finns varmare vatten i den nedre pannan så skall
det användas i första hand, för att hålla nere temperaturena för värmepumpen, och för att minimera tillskots elen.

Ps. Var tvungen att lägga till den övre pannan igen. Har -19 nu och jag behöver 6+6kw för att hålla värmen.
    skall prova när det blir varmare igen. ds

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3

Om allt funkar som det är tänkt, så kommer tempen i övre pannan sjunka pga 0kw och då borde shunten börja stänga
mot rakt upp (kl.12) för att ta värmen från den nedre pannan?




det är inte så att om du inte får varmare i övre pannan, så kommer inte shunten att stänga så att den kan ta värme från undre tanken, och nollställa fördröjningen!?

shunten vet väl inte att det är varmare i den nedre tanken!


Det är styrenheten i EcoElen som sköter hela ruljansen.
Det är den som har alla givare, temp övre panna, undre panna framledning, v/p in/ut, micro brytare i shunten ect.
Utifrån programkoden och alla värden styr den shunten.
Detta kan ses på andra sidan i aktuell driftinfo, där kommer det små meddelande när han styr shunten,
typ "öpnnar" (=motsols) eller "stänger" (=medsols).

Problmet är att vi vet inte exakt vilka parameterar de har tagit med i programmet.
Och vi vet inte exakt vad shunten gör när den står i olika lägen.

För mig vore det logiska, att om det finns varmare vatten i den nedre pannan så skall
det användas i första hand, för att hålla nere temperaturena för värmepumpen, och för att minimera tillskots elen.

Ps. Var tvungen att lägga till den övre pannan igen. Har -19 nu och jag behöver 6+6kw för att hålla värmen.
    skall prova när det blir varmare igen. ds


jag tror att shunten enbart styrs av framlednings börvärde,  fÃ¥r den inte upp temperaturen till börvärdet sÃ¥ fortsätter den att öppna.
den har  en micro brytare som förhindrar att den öppnar mot övre tanken. shuntfördröjningen.
övre tankens börvärde är 7 ºC över framlednings bör, just för att shunten ska stänga och gÃ¥ över till undre tanken. och shuntfördröjningen  nollas.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2010, 22:39:20 »
Din beter sig exakt som min gjorde dom första 100 kompressortimmarna efter att jag bytte chipen.

Jag höll på exakt som du o mixtrade med inställningarna.

Sedan vart jag sur och gav f...n att pilla.

Då vart anläggningen glad och funkar som det ska därefter.

Nu kan det ju även vara så att att igensatta filter har fått logiken att få fnatt.

Som jag nämde ovan:  7h gÃ¥ng tid och 98 starter utan mixtrande, 23h och 8 starter med mixtrande (bÃ¥da värden med igensatt filter).
Om jag inte gör något lär den inte hålla speciellt länge med så många starter, och inte spara speciellt mycket energi med så kort gång tid.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2010, 23:33:11 »

Om allt funkar som det är tänkt, så kommer tempen i övre pannan sjunka pga 0kw och då borde shunten börja stänga
mot rakt upp (kl.12) för att ta värmen från den nedre pannan?




det är inte så att om du inte får varmare i övre pannan, så kommer inte shunten att stänga så att den kan ta värme från undre tanken, och nollställa fördröjningen!?

shunten vet väl inte att det är varmare i den nedre tanken!


Det är styrenheten i EcoElen som sköter hela ruljansen.
Det är den som har alla givare, temp övre panna, undre panna framledning, v/p in/ut, micro brytare i shunten ect.
Utifrån programkoden och alla värden styr den shunten.
Detta kan ses på andra sidan i aktuell driftinfo, där kommer det små meddelande när han styr shunten,
typ "öpnnar" (=motsols) eller "stänger" (=medsols).

Problmet är att vi vet inte exakt vilka parameterar de har tagit med i programmet.
Och vi vet inte exakt vad shunten gör när den står i olika lägen.

För mig vore det logiska, att om det finns varmare vatten i den nedre pannan så skall
det användas i första hand, för att hålla nere temperaturena för värmepumpen, och för att minimera tillskots elen.

Ps. Var tvungen att lägga till den övre pannan igen. Har -19 nu och jag behöver 6+6kw för att hålla värmen.
    skall prova när det blir varmare igen. ds


jag tror att shunten enbart styrs av framlednings börvärde,  fÃ¥r den inte upp temperaturen till börvärdet sÃ¥ fortsätter den att öppna.
den har  en micro brytare som förhindrar att den öppnar mot övre tanken. shuntfördröjningen.
övre tankens börvärde är 7 ºC över framlednings bör, just för att shunten ska stänga och gÃ¥ över till undre tanken. och shuntfördröjningen  nollas.

Det kan säkert stämma, att den öppnar så länge man inte uppnår börvärdet, och inte stänger förän det är uppnått.
Men det låter lite korkat. Om det inte är varmare i den övre tanken, så finns det ju ingen
anledning att öppna shunten mot den, då blir det ju ännu svårare att nå börvärdet på framledningen.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
visst men det ska normalt vara varmare i den övre tanken. om man inte stängt av el-patronen sÃ¥ har den ett börvärde 7 ºC över framledningsbör. därför öppnar den till övre tanken, pÃ¥ en tro att det  är varmare där..
så ha el patronen aktiv och se hur den sköter sig då... sen ska du ställa shuntfördröjningen så högt som möjligt, utan att temperaturen sjunker inne.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2010, 23:57:28 »
visst men det ska normalt vara varmare i den övre tanken. om man inte stängt av el-patronen sÃ¥ har den ett börvärde 7 ºC över framledningsbör. därför öppnar den till övre tanken, pÃ¥ en tro att det  är varmare där..
så ha el patronen aktiv och se hur den sköter sig då... sen ska du ställa shuntfördröjningen så högt som möjligt, utan att temperaturen sjunker inne.

Framför allt så skall jag nog sluta använda innegivaren.
Jag har sett att så fort man ligger under börvärdet för inne temperaturen så kommpenserar
den med ett rejält påslag på börvärdet på framledningen.

(Synd bara att man inte kan få visa innetempen utan att givaren är igång.)


Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2010, 03:31:19 »
hej..
kan inte vara så att framledningsgivaren har dålig kontakt eller sitter fel?

Jo sÃ¥klart, sÃ¥ mÃ¥ste det ju va.  Thumbsup
Kollade mina siffror nu.
När jag kör med spärrad shunt så diffar det inget på framledning och vp-in, samtidigt som jag håller tempen i huset!
Helt orimligt, någon säkning måste det ju va med -5 ute.
ex
shunt kl-12
Framledn 42 (53)
p. nedre  45 (55)
vp in/ut 42/45

här borde ju fram ledningen ligga på strax under 45 och inte 42!

Tack för hjälpen!

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
hej..
kan inte vara så att framledningsgivaren har dålig kontakt eller sitter fel?

Jo sÃ¥klart, sÃ¥ mÃ¥ste det ju va.  Thumbsup
Kollade mina siffror nu.
När jag kör med spärrad shunt så diffar det inget på framledning och vp-in, samtidigt som jag håller tempen i huset!
Helt orimligt, någon säkning måste det ju va med -5 ute.
ex
shunt kl-12
Framledn 42 (53)
p. nedre  45 (55)
vp in/ut 42/45

här borde ju fram ledningen ligga på strax under 45 och inte 42!

Tack för hjälpen!


Jag har precis samma fenomen, det diffar ca 2 grader mellan nedre panna och vad den kan leverera i max framledning med spärrad shunt... Kanske ska kolla filtret....

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2010, 18:55:29 »
Hej Gumse

En dum fråga kanske, men är du säker på att installatören monterat dina givare på rätt rör?
Jag hade själv problem i höstas som visade sig bero på att min installatör monterat framledningsgivaren på VPin... Detta fick till följd att systemet "trodde" att jag hade typ 47 ºC i framledningstemp och därför ströp shunten helt. I själva verket var framledningen kall, men VPin var mycket riktigt 47 ºC.

När jag tittar på dina värden tidigare i tråden tycker jag att dina värden på framledningen och VPin ligger väldigt nära varandra, så det kanske är värt att kolla.
Det skulle ju också förklara din extrema diffar mellan VPut och VPin.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #22 skrivet: 23 februari 2010, 23:30:06 »
hej..
kan inte vara så att framledningsgivaren har dålig kontakt eller sitter fel?

Jo sÃ¥klart, sÃ¥ mÃ¥ste det ju va.  Thumbsup
Kollade mina siffror nu.
När jag kör med spärrad shunt så diffar det inget på framledning och vp-in, samtidigt som jag håller tempen i huset!
Helt orimligt, någon säkning måste det ju va med -5 ute.
ex
shunt kl-12
Framledn 42 (53)
p. nedre  45 (55)
vp in/ut 42/45

här borde ju fram ledningen ligga på strax under 45 och inte 42!

Tack för hjälpen!


Jag har precis samma fenomen, det diffar ca 2 grader mellan nedre panna och vad den kan leverera i max framledning med spärrad shunt... Kanske ska kolla filtret....

Det igensatta filtret, gjorde att pannan larmade för "lågt flöde".
Det lÃ¥ga flödet till vp:n var orsaken till att jag fick sÃ¥ stor diff pÃ¥ vp in/ut  uppe i trÃ¥den trots kallt ute.
Efter att jag rensade filtret har jag nu ca 3 graders skillnad vid -5 och cirkpumpen till vp:n på läge2.

Detta har dock inget att göra med "framledningstempen 3-grader < nerdre pannan"-mysteriet.
Det är fortfarande olöst.

Exempel på siffrorna jag har nu (Måndag kväll och filltret rensat):
Avläst  kl 19:05        21:47        22:02        22:30
Rums giv  Ja            Ja             Ja             Ja
Ute         -5            -5            -5             -5
Rum       20.8 (21.5)  21.1 (21.5)  21.1 (21.5)  21.2 (21.5)
Panna     51 (60)       46 (60)      46 (60)      46 (60)
Framled   43 (53)       43 (53)      42 (53)      43 (53)
P.nedre   46 (55)       46 (55)      45 (55)      46 (55)
Hetgas    94              ej avlst      92            95
Vp in/ut   43/46         44/47        42/45        43/47
el           0+0           0+0           0+0          0+0
fördröjn  spärrad       spärrad      spärrad      spärrad
shunt pos kl 12         kl 12         kl 12        kl 12
cirk pump läge3         läge3        läge3        läge3


Har kollat framledningsgivaren och den sitter väl fastspänd 25 cm efter cirkpumpen som sitter direkt efter shunten.

Har även kollat så att inte anslutningarna mellan vp in/vp ut förväxlats.

Som jag ser det är det antingen framledningsgivaren eller att den shuntar ut end del returvatten
trots att shunten står rakt upp.

Shunten kan ju vara kass, eller dåligt kalibrerade, så att den blandar in returvatten trots att den inte skall det.
Börja faktiskt tror mer och mer på detta.

Skall prova att shunta manuellt och vrida den något till vänster om kl.12.
-Då borde den definitivt inte shunta in något returvatten, och när den sänkt övre pannas temp,
se om framledningstempen ökar.
(Skall även prova att sänka cirk pumpen till läge2 (tyvärr blir det kallt i vårt sovrum) ifall det stora flödet på verkar shunten.)

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #23 skrivet: 23 februari 2010, 23:41:27 »
Hej Gumse

En dum fråga kanske, men är du säker på att installatören monterat dina givare på rätt rör?
Jag hade själv problem i höstas som visade sig bero på att min installatör monterat framledningsgivaren på VPin... Detta fick till följd att systemet "trodde" att jag hade typ 47 ºC i framledningstemp och därför ströp shunten helt. I själva verket var framledningen kall, men VPin var mycket riktigt 47 ºC.

När jag tittar på dina värden tidigare i tråden tycker jag att dina värden på framledningen och VPin ligger väldigt nära varandra, så det kanske är värt att kolla.
Det skulle ju också förklara din extrema diffar mellan VPut och VPin.

/Nickan

Framledningsgivaren sitter rätt, dvs på sitgaren strax efter cirk pumpen och shunten.

Jag har också noterat att framledningen följer vp in, men efter att ha följt rören och sett att de är rätt kopplade
så har jag avfärdat det som en slump.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
GUMSE.
vad händer om du sänker kurvan?
eller testar att köra utan rumsgivare?
du håller ju hyfsad rumstemp med 43 ºC och har ett bör på 53.
du kanske skulle kunna ställa in kurvan så du har ca 45 ºC som bör.

vad har du för driftid/dygn nu?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #25 skrivet: 24 februari 2010, 00:28:58 »
GUMSE.
vad händer om du sänker kurvan?
eller testar att köra utan rumsgivare?
du håller ju hyfsad rumstemp med 43 ºC och har ett bör på 53.
du kanske skulle kunna ställa in kurvan så du har ca 45 ºC som bör.

vad har du för driftid/dygn nu?

Tisdag 23/2

Avläst  kl 23:55     
Rums giv  Ja
Ute       -6
Rum       21.8 (21.5)  <----
Panna     43 (57) 
Framled   42 (50)  <--
P.nedre   45 (54) 
Hetgas    96       
Vp in/ut  43/46    <--
el        0+0     
fördröjn  spärrad     
shunt pos kl 12   
cirk pump läge3   

Enligt siffrorna förbrukar jag ingen värme alls!?

Vid den ute temp som nu råder, ligger mitt system i stort sätt i balans.
VP:n ger den värme jag gör av med. (På dagen blir det något varmare i huset och på natten något svalare).

Att jag har rumsgivaren på, beror på att jag inte vill att pannan skall stanna i onödan.
Andra anledning är att siffrorna ser så konstiga ut.
Då funkar det inget vidare när logik-enheten skall blanda sig i för mycket.


Från senaste dygnet:
Drifttid=24:00h, Antal starter=0  Thumbsup

Full pott!
Tydligen räknas inte avisning som något stopp!

Det man kan undra över är varför inte börvärdena sänks när rumstempen > börvärdet?
-Har noterat detta fenommen vid fler tillfällen med rumsgivare aktiv.
(Elpanna är satt till 40 grader, så det inte den övre panntemp som gör det)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
kom just på vad "lågt flöde" kunde bero på: Igensatt filter.
Frågade installatören om de inte skull spola rent det gammla systemt när pump&panna installerades i december.
(efter rekomendationer här på forumet och i CTC:s manual).
Han ansåg att det räckte att sätta ett filter på framledaren till pumpen.
Har därför nu ett under håll, där jag måste göra rent filtret en gång i månaden.
Nu var det helt igensatt.  :(

Kanske skulle du till sommaren..

spola igenom systemet. Och samtidigt
 byta filtret till ett som man rensar pÃ¥ ett par sekunder utan att lossa nÃ¥gra kopplingar.

Tex Spirovent Air&Dirt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
kom just på vad "lågt flöde" kunde bero på: Igensatt filter.
Frågade installatören om de inte skull spola rent det gammla systemt när pump&panna installerades i december.
(efter rekomendationer här på forumet och i CTC:s manual).
Han ansåg att det räckte att sätta ett filter på framledaren till pumpen.
Har därför nu ett under håll, där jag måste göra rent filtret en gång i månaden.
Nu var det helt igensatt.  :(

Kanske skulle du till sommaren..

spola igenom systemet. Och samtidigt
 byta filtret till ett som man rensar pÃ¥ ett par sekunder utan att lossa nÃ¥gra kopplingar.

Tex Spirovent Air&Dirt.
Sånt vill jag med ha! vart köper man det?

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
hej..
kan inte vara så att framledningsgivaren har dålig kontakt eller sitter fel?

Jo sÃ¥klart, sÃ¥ mÃ¥ste det ju va.  Thumbsup
Kollade mina siffror nu.
När jag kör med spärrad shunt så diffar det inget på framledning och vp-in, samtidigt som jag håller tempen i huset!
Helt orimligt, någon säkning måste det ju va med -5 ute.
ex
shunt kl-12
Framledn 42 (53)
p. nedre  45 (55)
vp in/ut 42/45

här borde ju fram ledningen ligga på strax under 45 och inte 42!

Tack för hjälpen!


Jag har precis samma fenomen, det diffar ca 2 grader mellan nedre panna och vad den kan leverera i max framledning med spärrad shunt... Kanske ska kolla filtret....

Det igensatta filtret, gjorde att pannan larmade för "lågt flöde".
Det lÃ¥ga flödet till vp:n var orsaken till att jag fick sÃ¥ stor diff pÃ¥ vp in/ut  uppe i trÃ¥den trots kallt ute.
Efter att jag rensade filtret har jag nu ca 3 graders skillnad vid -5 och cirkpumpen till vp:n på läge2.

Detta har dock inget att göra med "framledningstempen 3-grader < nerdre pannan"-mysteriet.
Det är fortfarande olöst.

Exempel på siffrorna jag har nu (Måndag kväll och filltret rensat):
Avläst  kl 19:05        21:47        22:02        22:30
Rums giv  Ja            Ja             Ja             Ja
Ute         -5            -5            -5             -5
Rum       20.8 (21.5)  21.1 (21.5)  21.1 (21.5)  21.2 (21.5)
Panna     51 (60)       46 (60)      46 (60)      46 (60)
Framled   43 (53)       43 (53)      42 (53)      43 (53)
P.nedre   46 (55)       46 (55)      45 (55)      46 (55)
Hetgas    94              ej avlst      92            95
Vp in/ut   43/46         44/47        42/45        43/47
el           0+0           0+0           0+0          0+0
fördröjn  spärrad       spärrad      spärrad      spärrad
shunt pos kl 12         kl 12         kl 12        kl 12
cirk pump läge3         läge3        läge3        läge3


Har kollat framledningsgivaren och den sitter väl fastspänd 25 cm efter cirkpumpen som sitter direkt efter shunten.

Har även kollat så att inte anslutningarna mellan vp in/vp ut förväxlats.

Som jag ser det är det antingen framledningsgivaren eller att den shuntar ut end del returvatten
trots att shunten står rakt upp.

Shunten kan ju vara kass, eller dåligt kalibrerade, så att den blandar in returvatten trots att den inte skall det.
Börja faktiskt tror mer och mer på detta.

Skall prova att shunta manuellt och vrida den något till vänster om kl.12.
-Då borde den definitivt inte shunta in något returvatten, och när den sänkt övre pannas temp,
se om framledningstempen ökar.
(Skall även prova att sänka cirk pumpen till läge2 (tyvärr blir det kallt i vårt sovrum) ifall det stora flödet på verkar shunten.)

Ok. Jag har iaf samma problem som du med tempdiffen. 2-3 grader skiljer det. Jag misstänker också felkalibrerad shunt, någon som vet hur man kollar detta? Kan man kalibrera om den? Snackade med röris om en teori om att röret ner i den nedre pannan var för långt, men han sa att det kan det ej vara, pga skiktplåten!
Min tempgivare är inklabbad med termofett, samt isolerad med armaflex, ändå så blev det inte helt bra!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
kom just på vad "lågt flöde" kunde bero på: Igensatt filter.
Frågade installatören om de inte skull spola rent det gammla systemt när pump&panna installerades i december.
(efter rekomendationer här på forumet och i CTC:s manual).
Han ansåg att det räckte att sätta ett filter på framledaren till pumpen.
Har därför nu ett under håll, där jag måste göra rent filtret en gång i månaden.
Nu var det helt igensatt.  :(

Kanske skulle du till sommaren..

spola igenom systemet. Och samtidigt
 byta filtret till ett som man rensar pÃ¥ ett par sekunder utan att lossa nÃ¥gra kopplingar.

Tex Spirovent Air&Dirt.
Sånt vill jag med ha! vart köper man det?

Jag klickade på en blågrå skylt till vänster. Men det går säkert lika bra med Rinkaby.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
kom just på vad "lågt flöde" kunde bero på: Igensatt filter.
Frågade installatören om de inte skull spola rent det gammla systemt när pump&panna installerades i december.
(efter rekomendationer här på forumet och i CTC:s manual).
Han ansåg att det räckte att sätta ett filter på framledaren till pumpen.
Har därför nu ett under håll, där jag måste göra rent filtret en gång i månaden.
Nu var det helt igensatt.  :(

Kanske skulle du till sommaren..

spola igenom systemet. Och samtidigt
 byta filtret till ett som man rensar pÃ¥ ett par sekunder utan att lossa nÃ¥gra kopplingar.

Tex Spirovent Air&Dirt.
Sånt vill jag med ha! vart köper man det?

Jag klickade på en blågrå skylt till vänster. Men det går säkert lika bra med Rinkaby.
På den gråblå skylten hittade jag den. Vilken storlek ska man ha? Räcker den minsta? De verkar vara tillverkade av zirkoniumlegerad kryptonit, med tanke på priset.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #31 skrivet: 25 februari 2010, 21:25:19 »
petepete

Vad gäller att kolla shunten borde man kunna kolla den så här:
1. Elen avstängd till övre pannan.
2. ändra shuntfördröjningen till spärrad.
3. Vänta tills shunten står i kl.12 (rakt upp). Nu ligger övre pannan kanske någon grad över den undre.
4. Dra ut shunt knoppen och vrid den manuellt något åt vänster från kl.12.
5. Vänta en stund.
Om övre pannan och undre pannan blir lika varma samtidigt som framledaren ökar så blandar
shunten antaligen in vatten när den står rakt upp.
6. Vrid tillbaks shunten till kl.12
Sjunker nu framledningen så kan man vara ganska säker på att så är fallet.


Jag lånade hem en punktmätande IR-termometer ifrån jobbet.
Satte på tejp på alla mina blanka kopparrör som jag ville mäta på.
Jag kollade, vp in, vp ut (på insidan av väggen där rören går ut. pumpen står precis utan för),
stigaren, returen före (satte även på en fast termometer där) och efter förgreningen mot shunten,
samt rumsgivaren.

Ingen givare verkarde visa fel.

Har nu börja att läsa av returen också.

Från i Onsdags 24/2.

kl. 18:25, sänkte cirkpumpen till elementen från läge3 till läge2.

Avläst     18:39        19:41         
Rums giv   Ja           Ja
Ute        -3           -4
RUm       22.3(21.5)    22.3 (21.5)
Panna      44 (50)      46 (51)
Framled    43 (43)      44 (44)
p.nedre    48 (55)      49 (55)
hetgas     96           99
vp in/ut   45/48        46/50
retur      41.5         41.5   
shunt pos  kl 13        kl 13 
pump elem  läge2        läge2
pump vp    läge2        läge2
födröjn     spärrad      spärrad

kl. 19:42 sänkte cirk pumpen till vp:n  frÃ¥n läge2 till läge1.

Avläst     22:03          07:30 (Torsdag)
Rums giv   Ja             Ja
Ute        -5             -4
Rum      22.5 (21.5)    22.1 (21.5)
panna      46 (50)        45 (53)
framledn   42 (43)        44 (46)
p.nedre    46 (48)        48 (55)
hetgas     92             95
vp in/ut   42/46          45/49   <--
retur      41             41      <--
shunt pos  kl 12          kl 12
pump elem  läge2          läge2
pump vp    läge1          läge1
fördröjn   spärrad        spärrad

Dygns statistik: 22:35 timmar, 6 starter.

kl. 08:10 sänkt cirk pumpen till elementen till läge1.

Avläst     19:03
Rums giv   Ja
Ute        0
Rum      21.8 (21.5)
panna      46 (52)
framledn   46 (45)
p.nedre    51 (55)
hetgas     94
vp in/ut   46/52
retur      41   
shunt pos  kl 13
pump elem  läge1
pump vp    läge1
fördröjn   spärrad

Har noterat vid ett antal tillfällen, är att vp-in inte alltid speglar returen.
(Lite dåliga exempel här för temp ute har stigit och shunten är inte alltid i läge 12)

När jag tänker på det, så är ju de två cirk pumparna inte på något sätt synkroniserade.
Det lär ju ytters sällan vara samma flöden till elementen som till vp:n.

Om man mot förmodan skulle ha större flöde till elementen, så kommer ju inte allt retur vatten
hinna cirkuleras ut till pumpen, utan överflödet måste ju gå direkt via pannan till framledningen och på så vis sänka den?
(Läste någonstanns i forumet att panngivaren sitter högt i pannan, vilket i så fall skulle kunna förklar diffen)

Skall prova att ställa cirken till vp:n i läge2 och cirken till elementen till läge1.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
kom just på vad "lågt flöde" kunde bero på: Igensatt filter.
Frågade installatören om de inte skull spola rent det gammla systemt när pump&panna installerades i december.
(efter rekomendationer här på forumet och i CTC:s manual).
Han ansåg att det räckte att sätta ett filter på framledaren till pumpen.
Har därför nu ett under håll, där jag måste göra rent filtret en gång i månaden.
Nu var det helt igensatt.  :(

Kanske skulle du till sommaren..

spola igenom systemet. Och samtidigt
 byta filtret till ett som man rensar pÃ¥ ett par sekunder utan att lossa nÃ¥gra kopplingar.

Tex Spirovent Air&Dirt.
Sånt vill jag med ha! vart köper man det?

Jag klickade på en blågrå skylt till vänster. Men det går säkert lika bra med Rinkaby.
På den gråblå skylten hittade jag den. Vilken storlek ska man ha? Räcker den minsta? De verkar vara tillverkade av zirkoniumlegerad kryptonit, med tanke på priset.


Minsta storleken räcker..

speciellt med tanke på priset!. Men det är ju en kombinerad automatavluftare oxå. Rätt bra att ha efter att radiatorvattnet bytts. Mig tog det ett par månader innan det var helt luftfritt. Nytt vatten innehåller lösta gaser som ventileras bort i form av microbubblor..
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
kom just på vad "lågt flöde" kunde bero på: Igensatt filter.
Frågade installatören om de inte skull spola rent det gammla systemt när pump&panna installerades i december.
(efter rekomendationer här på forumet och i CTC:s manual).
Han ansåg att det räckte att sätta ett filter på framledaren till pumpen.
Har därför nu ett under håll, där jag måste göra rent filtret en gång i månaden.
Nu var det helt igensatt.  :(

Kanske skulle du till sommaren..

spola igenom systemet. Och samtidigt
 byta filtret till ett som man rensar pÃ¥ ett par sekunder utan att lossa nÃ¥gra kopplingar.

Tex Spirovent Air&Dirt.
Sånt vill jag med ha! vart köper man det?

Jag klickade på en blågrå skylt till vänster. Men det går säkert lika bra med Rinkaby.
På den gråblå skylten hittade jag den. Vilken storlek ska man ha? Räcker den minsta? De verkar vara tillverkade av zirkoniumlegerad kryptonit, med tanke på priset.


Minsta storleken räcker..

speciellt med tanke på priset!. Men det är ju en kombinerad automatavluftare oxå. Rätt bra att ha efter att radiatorvattnet bytts. Mig tog det ett par månader innan det var helt luftfritt. Nytt vatten innehåller lösta gaser som ventileras bort i form av microbubblor..
Absolut! Det verkar vara en kanongrej som iaf är värd någon tusenlapp!


Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
petepete

Vad gäller att kolla shunten borde man kunna kolla den så här:
1. Elen avstängd till övre pannan.
2. ändra shuntfördröjningen till spärrad.
3. Vänta tills shunten står i kl.12 (rakt upp). Nu ligger övre pannan kanske någon grad över den undre.
4. Dra ut shunt knoppen och vrid den manuellt något åt vänster från kl.12.
5. Vänta en stund.
Om övre pannan och undre pannan blir lika varma samtidigt som framledaren ökar så blandar
shunten antaligen in vatten när den står rakt upp.
6. Vrid tillbaks shunten till kl.12
Sjunker nu framledningen så kan man vara ganska säker på att så är fallet.


Jag lånade hem en punktmätande IR-termometer ifrån jobbet.
Satte på tejp på alla mina blanka kopparrör som jag ville mäta på.
Jag kollade, vp in, vp ut (på insidan av väggen där rören går ut. pumpen står precis utan för),
stigaren, returen före (satte även på en fast termometer där) och efter förgreningen mot shunten,
samt rumsgivaren.

Ingen givare verkarde visa fel.

Har nu börja att läsa av returen också.

Från i Onsdags 24/2.

kl. 18:25, sänkte cirkpumpen till elementen från läge3 till läge2.

Avläst     18:39        19:41         
Rums giv   Ja           Ja
Ute        -3           -4
RUm       22.3(21.5)    22.3 (21.5)
Panna      44 (50)      46 (51)
Framled    43 (43)      44 (44)
p.nedre    48 (55)      49 (55)
hetgas     96           99
vp in/ut   45/48        46/50
retur      41.5         41.5   
shunt pos  kl 13        kl 13 
pump elem  läge2        läge2
pump vp    läge2        läge2
födröjn     spärrad      spärrad

kl. 19:42 sänkte cirk pumpen till vp:n  frÃ¥n läge2 till läge1.

Avläst     22:03          07:30 (Torsdag)
Rums giv   Ja             Ja
Ute        -5             -4
Rum      22.5 (21.5)    22.1 (21.5)
panna      46 (50)        45 (53)
framledn   42 (43)        44 (46)
p.nedre    46 (48)        48 (55)
hetgas     92             95
vp in/ut   42/46          45/49   <--
retur      41             41      <--
shunt pos  kl 12          kl 12
pump elem  läge2          läge2
pump vp    läge1          läge1
fördröjn   spärrad        spärrad

Dygns statistik: 22:35 timmar, 6 starter.

kl. 08:10 sänkt cirk pumpen till elementen till läge1.

Avläst     19:03
Rums giv   Ja
Ute        0
Rum      21.8 (21.5)
panna      46 (52)
framledn   46 (45)
p.nedre    51 (55)
hetgas     94
vp in/ut   46/52
retur      41   
shunt pos  kl 13
pump elem  läge1
pump vp    läge1
fördröjn   spärrad

Har noterat vid ett antal tillfällen, är att vp-in inte alltid speglar returen.
(Lite dåliga exempel här för temp ute har stigit och shunten är inte alltid i läge 12)

När jag tänker på det, så är ju de två cirk pumparna inte på något sätt synkroniserade.
Det lär ju ytters sällan vara samma flöden till elementen som till vp:n.

Om man mot förmodan skulle ha större flöde till elementen, så kommer ju inte allt retur vatten
hinna cirkuleras ut till pumpen, utan överflödet måste ju gå direkt via pannan till framledningen och på så vis sänka den?
(Läste någonstanns i forumet att panngivaren sitter högt i pannan, vilket i så fall skulle kunna förklar diffen)

Skall prova att ställa cirken till vp:n i läge2 och cirken till elementen till läge1.
Ja, din verkar skilja en hel del mellan framledning och nedre panntemp, min skiljer max 3 grader, oftast 2. Jag stängde av övre elpatron, tömde lite varmvatten tills övre pannan låg under nedre i temp, och sedan väntade jag. den öppnade till ungefär kl 12.15 (läget på shunten alltså). Sedan drog jag ut shunten manuellt, och vred åt vänster. Det resulterade inte i högre framledning, vilket innebär att shunten verkar vara ok. när den ska vara öppen max mot nedre är den det. Det som återstår då är nogn tempgivare, troligtvis framledningsgivaren, eftersom vput och panna nedre stämmer bra.

Utloggad gumse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Tar värme från övre pannan trots högre temp på nedre
« Svar #35 skrivet: 26 februari 2010, 18:37:35 »

Ja, din verkar skilja en hel del mellan framledning och nedre panntemp, min skiljer max 3 grader, oftast 2. Jag stängde av övre elpatron, tömde lite varmvatten tills övre pannan låg under nedre i temp, och sedan väntade jag. den öppnade till ungefär kl 12.15 (läget på shunten alltså). Sedan drog jag ut shunten manuellt, och vred åt vänster. Det resulterade inte i högre framledning, vilket innebär att shunten verkar vara ok. när den ska vara öppen max mot nedre är den det. Det som återstår då är nogn tempgivare, troligtvis framledningsgivaren, eftersom vput och panna nedre stämmer bra.

[/quote]

Det är inte helt säkert att det har något fel på någon givare.

Kolla Kullabackens svar i denna tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31096.0
Han är också inne på det här med att flöden kan sätta skiktplåtarna ur spel.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!