Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 29 februari 2012, 20:26:46 »

Citera
Ser att det kommit en del svar till.
Att jag valde CTC EcoAir 105 är för att värmepumpen bara ska gå höst och vår när den är betydligt billigare än pelletsen.
Värmepumpen kommer bara användas ner till 0 grader sen går jag över på pellets och sommartid kommer det enbart vara varmvattenberedaren som är på.

Känns onekligen som en mycket dyr installation.
Värmepumpen är billigare än pellets en bra bit under 0 grader.
Jag hade nog installerat en L/L VP och en elektrisk varmvattenberedare och gjort något kul för alla pengar jag sparade.
Att enbart köra vår och höst borde ge en pay-off tid på väldigt många år, långt efter att pumpen lagt av.
Skrivet av: Fredrik i Trollhättan
« skrivet: 28 februari 2012, 20:48:42 »

Bor man så till att det ofta blir avbrott bör man ju tänk på det här men händer det mer sällan och enstaka gånger kanske man kan tömma kretsen vid långvarigt problem? Fyllning och igångkörning när strömmen kommer tillbaka?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 februari 2012, 21:32:05 »

Brandfarlig vätska ???

Du slarvade nog med avluftningen av Temper systemet om du får korrosion ;)  vacuumsugning Thumbsup  Du vet att jag suger hårt och länge *roflmao*

Men du kan ha rätt angående värmebärare,  man brukar ju köra den i köldbärare.   
Skrivet av: ace
« skrivet: 24 februari 2012, 21:20:49 »

Temper ???
Min erfarenhet av temper säger korrosion och täppta växlare alt filter.....framför allt i en värmebärarkrets  :-\
ska du jaga specifik värmekap ska du köra etylalkohol/vatten
Har du tank att ladda mot har Airwell riktigt hög förångareffekt/verkningsgrad på de större..
Skrivet av: Frank a
« skrivet: 24 februari 2012, 20:11:39 »

Propylen har ingen vidare värmeöverföring och etylen är giftigt.

DX  eller en fläkt utedel fylld med Temper Thumbsup

Du ska väll inte dricka det *roflmao*
Skrivet av: madwolf
« skrivet: 24 februari 2012, 19:56:44 »

Ser att det kommit en del svar till.
Att jag valde CTC EcoAir 105 är för att värmepumpen bara ska gå höst och vår när den är betydligt billigare än pelletsen.
Värmepumpen kommer bara användas ner till 0 grader sen går jag över på pellets och sommartid kommer det enbart vara varmvattenberedaren som är på.

Därför trodde jag att 105 skulle räcka, eller har jag fel?
Vill ha ett system som drar lite ström vintertid och är bekvämt resten av året

Sen ska jag väl tillägga att värmen brukar jag slå på, när dagtempen ute går under 13 grader (solen värmer upp huset såpass).
Huset är på 132 m2. De senaste åren har vi förbrukat 19-20 000 kwh med hushållsel. Värmeanläggningen är en CTC 1100 family som körs enbart på el.
Men som ekonomin ser ut kommer jag köpa  pelletspanna och vv-beredare först och komplettera med en VP när ekonomin har blivit bättre (om det verkar vettigt då med tanke på elpriserna).

Tror jag hittat en bra lösning på frostskydd, slingan mellan värmepump och resten av systemet går via en värmeväxlare. Ena sidan värmepump med glykolvatten och på andra sidan resten av systemet på vanligt vatten.
Borde inte bli så många liter glykol i så fall (som eventuellt kan läcka ut).
Då borde väl värmepumpen klara -30 utan att frysa sönder fast den är avstängd?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 februari 2012, 22:37:30 »

Tänk på att VP'ns effekt är angiven vid +7 grader ute. När det blir kallare så sjunker effekten snabbt så en 105'a ger inte mycket när man behöver den som mest...
Och som sagt var - Kör med glykol. Sämre värmekapacitet kan man kompensera med lite högre flöde.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 20 februari 2012, 21:30:53 »

Vet ej hur stort hus du har men 105:an är liten, skulle aldrig gå på liten pump om jag inte bodde i en välisolerad stuga på 100kvm max.

Många l/v VP tycker att pumpen behöver el-spets för tidigt, köper du än liten VP inträffar brytpunkten tidigare. När du ända lägger tid och pengar lägg på ett par tusen och gå upp i storlek, du kommer inte ångra dig.
Skrivet av: madwolf
« skrivet: 20 februari 2012, 21:14:09 »

Tack för svaren.
Har idag en CTC 1100 family som körs på el, därför letar jag efter olika lösningar för att få billigare energikostnader. Har sett att det går att köra pellets med rätt mycket jobb i den pannan, Gissar på ca 30K:- för brännare och magasin

Skulle jag köpa enbart VP så lutar det åt en Nibe split för ca 75K:- + jobb.
Men i så fall behöver jag komplettera med kamin och skorsten för att hjälpa till vid topparna och som reserv vid elavbrott ca 50K:- +jobb

Men jag tror att det är dumt att låsa upp sig på ett energislag.
Så efter att läst och funderat på olika lösningar, börjar jag fundera på en lösning bestående av CTC Ecoflex  + CTC EcoAir 105 + CTC Safir 90, kostnad 90K +jobb.
vid plusgrader kör man på enbart värmepump, och vid kallare börjar pelletsen gå in.

Vid strömavbrott går man över till till att driva EcoFlex + cirkulationspumparna med batteri/elverk. Då borde väl det inte vara risk för att utedelen fryser, eller tänker jag fel?
Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 20 februari 2012, 20:22:07 »

Propylen har ingen vidare värmeöverföring och etylen är giftigt.

DX  eller en fläkt utedel fylld med Temper Thumbsup

Det kan säkert hända att det både är giftigt och kanske något sämre värmeöverföringsförmåga, men vem vill ha sönderfrusna rör?

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 20 februari 2012, 17:49:47 »

Viessmann, Mitsubishi, Danfoss, Nibe,Daikin där har du några *vinkar*

Not:stämmer inte för alla modeller hos dessa tillverkare, bl.a Nibe har både och
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 14:26:51 »

Propylen har ingen vidare värmeöverföring och etylen är giftigt.

DX  eller en fläkt utedel fylld med Temper Thumbsup
Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 20 februari 2012, 14:24:25 »

Det finns något som heter glykol också, det har jag i min så den inte skall frysa sönder ifall det blir strömavbrott. Kan ju säga att jag inte är särskilt oroad, med lite glykol i får du aldrig någon sprängverkan även om det kanske blir lite sörjigt i rören om det blir djäkligt kallt.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 20 februari 2012, 13:15:25 »

Viessmann, Mitsubishi, Danfoss, Nibe,Daikin där har du några *vinkar*
Skrivet av: madwolf
« skrivet: 20 februari 2012, 12:58:19 »

Eftersom vi har elavbrott här med jämna mellanrum, så undrar jag vilka modeller/fabrikat som inte använder vatten mellan ute och innedelen?
Vill inte riskera att utedelen med anslutningar fryser sönder bara för att det är kallt och det är ett längre elavbrott.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!