Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken värmepump och panna?  (läst 4350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #15 skrivet: 24 september 2015, 11:37:40 »
Det brukar gå ca 100 kwh på sommaren när min vp gör endast vv så man spar inte så mycket på solpaneler om dom inte kan göra lite värme också. Jag skulle nog antagligen koppla in dom också om jag hade några fast det lönar sig inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #16 skrivet: 24 september 2015, 12:01:19 »
Min VP går i genomsnitt knappt en timme om dagen under juni-juli-augusti, så du "sparar" alltså i bästa fall 200 kr totalt under sommarmånaderna, fast sen är väl frågan hur VPn påverkas av att vara helt avstängd i tre månader.
De pengar du sparar på VPn betalar väl knappt CP till solkretsen och ännu mindre styrningen. Så det blir väl mer en känslomässig besparing.

Men folk som kan mer än mig om kompressorer kanske kan spekulera i hur VPn påverkas av att vara helt avstängd varje sommar? Finns det inte risk att det blir ungefär som en bil, att den kärvar ihop lite när den inte används?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #17 skrivet: 24 september 2015, 14:55:50 »
Sant, dÃ¥ sparar du den 50-lapp i mÃ¥naden som min VP kostar mig när den hÃ¥ller oss med tappvarmvatten...  ::)

Haha, sant =)

Vi har "faktiskt" tänkt att bygga pool inom ett par år. Då kommer förhoppningsvis panelerna komma mer till "nytta" under våren och sommaren..

Det som jag ser som utmaningen är att få pumpen att stanna så fort det laddas via sol eller med vattenmantlad kamin om man inte skulle ladda mot samma magasin?

Jag vill ju att solen/pellets skall fylla beredaren med varmt vatten så fort de levererar så att pumpen stängs av tidigare..

Tanktoppen kommer ju ganska snabbt komma upp i 80-90 grader. Kan jag ladda in detta i beredaren som sen shuntar ut det till tappvatten??

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #18 skrivet: 24 september 2015, 15:45:58 »
Det är "solstyrningen" som styr både kretsen vedpanna-EcoTank och kretsen EcoTank-EcoEl och som sköter detta automatiskt.

Jag ställer in hur varm tanken får bli och hur stor tempskillnad det ska vara innan vedpannan börjar ladda tanken. På samma sätt ställer man in diffen EcoEl-EcoTank och den avgör när det ska tappas vatten från EcoTank till EcoEl, och hur varm EcoEl får bli. Jag har valt värdena så att EcoEl värms en bra bit förbi börvärdena och då stoppar värmepumpen automatiskt och kör inte igång igen förrän temperaturen i EcoEl sjunkit till normala nivåer igen.

Så du skulle inte behöva stänga av VPn sommartid utan den står automatiskt still så länge EcoEl hålls varm av solvärme/vedpanna. Om temperaturen sjunker under natten så startar Vpn automatiskt och håller grundvärme i EcoEl, så det finns duschvatten på morgonen, och när solen kommer upp så värmer den EcoTank som sen återigen värmer EcoEl, osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Fox32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken värmepump och panna?
« Svar #19 skrivet: 24 september 2015, 16:52:55 »
Det är "solstyrningen" som styr både kretsen vedpanna-EcoTank och kretsen EcoTank-EcoEl och som sköter detta automatiskt.

Jag ställer in hur varm tanken får bli och hur stor tempskillnad det ska vara innan vedpannan börjar ladda tanken. På samma sätt ställer man in diffen EcoEl-EcoTank och den avgör när det ska tappas vatten från EcoTank till EcoEl, och hur varm EcoEl får bli. Jag har valt värdena så att EcoEl värms en bra bit förbi börvärdena och då stoppar värmepumpen automatiskt och kör inte igång igen förrän temperaturen i EcoEl sjunkit till normala nivåer igen.

Så du skulle inte behöva stänga av VPn sommartid utan den står automatiskt still så länge EcoEl hålls varm av solvärme/vedpanna. Om temperaturen sjunker under natten så startar Vpn automatiskt och håller grundvärme i EcoEl, så det finns duschvatten på morgonen, och när solen kommer upp så värmer den EcoTank som sen återigen värmer EcoEl, osv.

Dåså. Då är det dags att scanna efter CTC moduler då! =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!