Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag valt rätt?  (läst 4875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benke bus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Har jag valt rätt?
« skrivet: 01 maj 2008, 22:35:18 »
Tacksam för synpunkter på följande:

1½-plans trähus med källare från 1930. Tillägsisolerat 5cm. Sydvästra Sverige. Boyta 150 kvm + 100 kvm i källaren delvis uppvärmt. Har gjort åt ungefär 7 ton pellets de senaste åren. Jag har tänkt mig att välja en IVT Greenline C9 med inbyggd beredare och 190 m borrhål.

Jag är egentligen mest fundersam kring om varmvattnet ska räcka. Vi är två vuxna och tre barn i familjen och en del vill väldigt gärna stå väldigt länge i duschen. Jag blev därför även rekommenderad en splittad lösning, men det blev bra mycket dyrare (och så ska man ha någonstans att ställa grejorna också.) Jag är väl snål helt enkelt, kanske för snål?

Någon som av har erfarenhet av hur länge de 165 litrarna varmvatten räcker? Tar det lång tid att återvärma?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2008, 08:55:25 »
Med duschning inga problem, det enda är om man har ett badkar på 300 liter och en sk. störttappning så kommer inte vattnet att räcka till.
Däremot ett vanligt badkar 150 liter är inga problem det heller
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2008, 16:21:57 »
Tacksam för synpunkter på följande:

1½-plans trähus med källare från 1930. Tillägsisolerat 5cm. Sydvästra Sverige. Boyta 150 kvm + 100 kvm i källaren delvis uppvärmt. Har gjort åt ungefär 7 ton pellets de senaste åren. Jag har tänkt mig att välja en IVT Greenline C9 med inbyggd beredare och 190 m borrhål.

Jag är egentligen mest fundersam kring om varmvattnet ska räcka. Vi är två vuxna och tre barn i familjen och en del vill väldigt gärna stå väldigt länge i duschen. Jag blev därför även rekommenderad en splittad lösning, men det blev bra mycket dyrare (och så ska man ha någonstans att ställa grejorna också.) Jag är väl snål helt enkelt, kanske för snål?

Någon som av har erfarenhet av hur länge de 165 litrarna varmvatten räcker? Tar det lång tid att återvärma?

Om sydvästra Sverige är nära skåne så är pumpen överdimensionerad nog för att värmen skall räcka till med råge och bli långt över. Varmvattnet spär du i värsta fall ut med 7 gradigt vatten till den temperatur du vill nå. Om det du har är 165 liter vatten som håller 55 grader, och tillsätter 7-gradigt för att nå 38 grader får du ut 90 liter extra (255 liter totalt alltså). Om det är varmare vatten du spär med blir det lite mer vatten ut.

Om du nu har så mycket extra värmepumpskapacitet låter detta som lite snålt tilltaget.

--- Mats ---

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2008, 21:08:24 »
Vi har en värmepump med inbyggd beredare, iofs bara 2 barn, men vi har aldrig fått "slut" tappvarmvatten, enda gången jag fått kallt vatten var när sonen fyllt badkaret och jag skulle duscha.
Inga större problem, och skulle det bli problem blir det nog billigare att efteråt komplettera med en liten elberedare i serie med den inbyggda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad benke bus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2008, 22:40:34 »
Tack för alla svar!

Det låter som att det skulle kunna fungera med inbyggd beredare. Det är väl mest att vi är bortskämda för vi har haft en 225 liters beredare värmd till 80-85 grader och har kunnat ta två bad på raken. Fast det känns lite onödigt lyxigt för varmvattnet är ju (som alla på detta forum känner till) inte gratis.

Installatören sa att om man i förväg vet att det ska gå åt mycket varmvatten, t.ex. på morgonen, så kan man ställa in så man får extra mycket varmvatten då. Jag antar att det är elpatronen som skrämmer upp beredaren i högre temperatur - eller har jag fattat fel?

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2008, 07:26:48 »
Tack för alla svar!

Det låter som att det skulle kunna fungera med inbyggd beredare. Det är väl mest att vi är bortskämda för vi har haft en 225 liters beredare värmd till 80-85 grader och har kunnat ta två bad på raken. Fast det känns lite onödigt lyxigt för varmvattnet är ju (som alla på detta forum känner till) inte gratis.

Installatören sa att om man i förväg vet att det ska gå åt mycket varmvatten, t.ex. på morgonen, så kan man ställa in så man får extra mycket varmvatten då. Jag antar att det är elpatronen som skrämmer upp beredaren i högre temperatur - eller har jag fattat fel?

Det finns energiförluster i att lagra varmvattnet, men den förlusten kan snabbt förbrukas om man istället ibland tar till elpatron för att värma vatten som annars kunde värmts med värmepump. Det finns därför en risk att den mindre behållaren Ni tittar på kostar mer i värme och energi.

--- Mats ---

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2008, 07:52:27 »
Installatören sa att om man i förväg vet att det ska gå åt mycket varmvatten, t.ex. på morgonen, så kan man ställa in så man får extra mycket varmvatten då. Jag antar att det är elpatronen som skrämmer upp beredaren i högre temperatur - eller har jag fattat fel?

Jepp, man kan antingen tillfälligt höja VV-temp en viss tid eller schemalägga höjd VV-temp en viss tid på dygnet och även på specifika veckodagar. På en vanlig IVT C 9 görs temphöjningen med elpatron över 55 ºC , på en IVT HT+ så kan kompressorn göra temphöjningen upp till 65 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad benke bus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2008, 17:06:35 »
Enligt uppgifter jag har ska IVT Greenline C9 värma till 60 gradrer utan elpatron? Det är för övrigt exakt samma maskin som Carrier och Bosch saluför. Det ser man om man jämför databladen. Möjligen skiljer reglerenheten.

Min installatör menar att IVT Greenline Compact-serien är framtagen för att möta lågpriskonkurrens från andra märken och att den egentligen inte skiljer sig så mycket från HT+. IVT marknadsför heller inte dessa speciellt aktivt eftersom man då förstör marknaden för sin egen HT+. Har min istallatör rätt eller vad vinner man egentligen på att köpa HT+ annat än de extra fem graderna?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2008, 07:42:48 »
Enligt uppgifter jag har ska IVT Greenline C9 värma till 60 gradrer utan elpatron?

Det stämmer, jag läste i en gammal manual.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2008, 08:26:51 »
Javisst har din installatörlite rätt.
Som säljare vill man ju sälja det allra bästa till kundoch då är det givetvis en HT+ i IVT sortiment, när det gäller maskinen så är den i stort sett lika.
Utseendet skiljer lite Greenlinen är helvit på framsidan sen´har man Rego 638 som inte har alla funktioner som 637, däremot till ett vanligt hushåll räcker 638 men inte tex om man vill styra andra värmerkällor.
Sen är det den äldre versionen av växelventil av märke Honeywell i den samma som sitter i tex Bosch och som det har varit väldiga problem med att den slutar att fungera efter ngra år, i HT+ sitter den bättre från ESBE
Och så ger den som sagt 5 grader mindre vbut max samt endast med kopparberedare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad benke bus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2008, 09:59:01 »
 Jag bugar mig för detta forum och den samlade sakkunskap som finns här! Tack luckyman för att du förklarar skillnaden pÃ¥ maskinerna. Jag väljer nog c9  ändÃ¥, men det kan vara bra att veta det där om växelventilen nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden.

Jag återkommer nog lite längre fram när installationen är på gång.

Mvh Bengt

Utloggad diplomat kungen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2008, 14:29:54 »
Har någon läst om Thermia G2??
Om ni inte gjort det så är det dags.

//Thomas *vinkar*
Värmepump I love it

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2008, 16:05:00 »
Hur mycket kostar en Thermia G2 (8 kW)?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad diplomat kungen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #13 skrivet: 12 maj 2008, 16:31:57 »

Priset för en G2 är 10 tkr dyrare än en TWS
Värmepump I love it

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag valt rätt?
« Svar #14 skrivet: 12 maj 2008, 16:54:11 »
Finns inga ca-priser?
Skulle vara intressanat att se om det någonsin lönar sig att köpa en (dyr) G2 i förhållande till andra pumpar på marknaden.
Nibe och CTC går det ju lätt att jämföra med då det finns priser offentligt.

Jag måste säga att jag gillar produkten thermia, men jag ogillar deras/er prispolitik, dels att priserna är mer eller mindre hemliga, och sen är de ju rätt dyra när man väl får "se" ett pris.

Politiken när det gäller inlägg i forumet från de som "är i branschen" är som följer:

Man får inte skriva ett inlägg enbart i akt och mening att puscha den egna produkten (som du diplomatkungen gjorde i ditt första inlägg)
Man får gärna delta i debatten om man tillför sakliga och objektiva svar på frågor som ställs, t.ex. vad en viss värmepump kostar.
Får du inte skriva vad den kostar kan du väl i så fall skriva att det är hemligt, eller upp till varje försäljare att sätta ett pris.

Det finns många som uppskattar inlägg i forumet som skrivs av de som är insatta i branschen, men det finns ännu fler som "irriterar" sig på de som försöker marknadsföra sina produkter i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!