0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En CTC EcoAir + styrsystemet EcoLogic för att docka mot en befintlig elpanna kan man köpa för omkring 40000 på t.ex. Varmepump.biz. Lägg därtill installationskostnad på 10-15000 kronor, så får du för samma kostnad som en Nordic L/V en beprövad CTC utrustning.Lätt val enligt mig.
Eller annan luft/vatten-värmepump av känt fabrikat.
CiteraEller annan luft/vatten-värmepump av känt fabrikat.Precis. Nibe kan man också köpa för ungefär samma priser.
vilken då?
Jag tror på din teori om att den medföljande tanken är en VVB utan patron. eller liknande.Men varför förvärma så mycket vatten som 130L till VVB När man kan ha det som acc tank till radiator systemet.
Min åsikt är att inkopplingsförslagen är onödigt komplicerade.De dockas på existerande anläggningar som fungerade utmärk utan acktankar. Nu, när man får mer effekt innan pannan behövs det acktank. Bef panna används bara som spets. Låter inte rimligt.Den installerade acktanken fungerar bara som värmeväxlare. En dyr sådan.
1. ..Min tank värme med VP från 47-50 grader på givare i övre delen av tanken. ( VV laddning) Max i topp är då 54,55 grader. Givarplac pga att nedre delen i tanken kyls nabbt av KV.2.. KV går in och förvärms via slinga 1 från 10gr till ca 30gr. sen paserar den in i slinga 2 och uppnår max 48 grader på utgående förvärmt vatten . Begränsning med strypning till max 8l/min. 3... För att temp ej skall bli för lågt i tappställena ( 20m bort via kulvert i mark på 1,5m djup) toppvärmer jag varmattnet till 55 grader utan blandnings ventil. El termostat sköter det. Det ger mig "oändligt med VV. kan fylla mitt bubbelbad 2 ggr utan problem.4...Vid mindre värmebehov i bostaden shuntas värme ut efter min kurva nr 2. Håller i flesta fall temp i bostaden lagom varm.5... Blir bostaden för kall slår Termostat till i bostaden och höjer kurva nr 1 så att gradmin underskott uppstår och VP startar vid grad min -120. då växlar växelventil över till rad systemet och skickar fullVP effekt ut i systemet och stoppar då gradmin programstyrn är över +100.6...Vår-höst plockar pool värme via tank och slinga då dess temp faller med 1/2 grad. 7...Nästa år kopplas solvärme in och förvärmer tanken och då sparar jag VP och slipper dess elförbrukning,buller i trädgården.
Sfinx skriver:Hur skulle jag vilja ha det?Skippa beteckningen acktank. För det är det inte. Använt befintlig vvb men förvärm tappvarmvattnet mha en plattvärmeväxlare tillExtern plattvärmeväxlare FÖRE bef vvx mellan VP kretsen och VV kretsen.Skippat extra acktank på radiatorkretsen, räcker gott med befinlig pannas spets.Besparing acktank/vvb, kalla det vad ni vill Extra utgift en plattvärmeväxlare till.
Hej Sfinx! En enkel fråga bara, du vill fortfarande ha tanken till vvberedareoch sedan spetsa vv med pannan. En fråga bara. Nordic Air jobbar hela tiden med fast kondensering, alltså 47-50 grader. Sedan vill du spetsa vv med pannan men hur får du någon ekonomi på den anläggningen när pannan ska vara igång hela året om? Eller menar du att husägaren ska sköta panndriften manuellt varje gång med en strömbrytare.Enligt mig kunde systemet göras enklare, om man förutsatte att det fanns en shunt på bef.panna så skulle man kunna lägga tanken och pannan i serie och dessa värms upp till 50 grader sedan sköter en shuntmotor (extra) värmen ut i huset. När shuntmotorn står 90% fullt öppen kopplas oljebrännaren in via gränsläge och ev. tidrelä (extra). Då ger värmepumpen vad den orkar med och oljan går in automatiskt när det behövs. Vv förvärms i panna (50 grader) och på vintern (ca 35 grader) för att sedan spetsas av en elvvberedare.