0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, jag är lite tveksam till dina inställningar.Elpanna nedre ska väl överhuvudtaget inte finnas med i bilden om kompressorn är igångkörd!Ecoparten, dvs kompressorn, ersätter ju den nedre elpannan.Så är det ialla fall på min anläggning som ju är lika som din, men utan de nya finesserna i "styren".I övrigt ska det väl inte vara några avgörande skillnader mellan våra anläggningar.Jag tror helt enkelt att du fn kör din anläggning som en ren elpanna.Kan ju ha fel, men tror inte det.
Jag har själv endel funderingar runt detta. Rätt mig om jag ahr fel, men är det så att tempen i "övre" delen styr hur varmt varmvatten man vill ha med hjälp av elpatronen i den övre delen. Den nedre styr ,trodde jag iallafall, hur varmt man vill ha radiatorvattnet med hjälp av kompressorn. Men så verkade det inte va. Försökt ändra setpointen på nedre både upp och ner men inget hände i de aktiva parametrana. Däremot ändrar styrprogrammet själv mellan 40-50 grader beroend på några ingångsvärden som jag inte har luskat ut ännu.
Jag har kommit fram till att om jag kopplar från elpatronen i övre delen så blir det lägre temp på varmvattnet och det gillar inte min fru Så det verkar ju onekligen som om det är tänkt att elpatronen sköter VV, lite knasigt. Ska väl gå att ordna så pumpen klarar det också. Har läst lite om att höja mintempen på VP men jag måste ha kod. Jag har sökt men ej funnit här i forumet men jag har läste det någonstans.
Det verkar som jag har bra temp i hålet, 11 in och 6 ut, verkar högt, men det sjunker väl antar jag.
Jag har däremot en parameter jag undrar över, Ute VP -40C vad är den till för.
menmenmenmen den fina grejen med V3 är ju att du kan programmera den så att kompressorn gör en 55ºC-körning på morgonen inför duschandet!Då får man sjysst temperatur och mängd på varmvattnet, men utan elpatronen!
Hej Steninge, jo vintern kom till sist.Det som man skulle vilja ha och som saknas är väl vv on command, dvs en knapp man trycker på så att det fullkondenseras en liten stund innan badet. Det borde isf gå att bygga. Fortsätt rapportera, du är en av få med Ecoheat v3.
Vad gäller starterna har du tydligen en ganska liten volym i systemet, kanske aktuellt med en volymtank då.
Citat från: drjukebox skrivet 12 november 2006, 17:14:29Vad gäller starterna har du tydligen en ganska liten volym i systemet, kanske aktuellt med en volymtank då.En extra förvärmingstank med kamslinga som första radiator?... Då fixar ni mer vv på samma gång...
Heat, tycker ändå det är tveksamt om man ska gå in och stjäla från framledningen, bättre med en vvb i serie då. Tror jag.
Vad du skriver får mig att tänka att den befintliga konstruktionen inte kan fungera optimalt utan tillskott av el.
drjukeboxDet var den nya jag kommenterade...
Jag anar att CTC inte är Bertils favoriter............han hackar som en Iller i klimakteriet...... studs
Det där med Extra VV. Jag blir inte riktigt klok.....Kompressorn går igång vid utsatt tid för extra vv, men det gör även elpatronen?!Det verkar som kopmressorn kör för att få hög temperatur i nedre delen och på så vis få mer VV. Men den kör även elpatronen för att få den sista biten i övre delen. Jag har fått för mig att jag inte klarar mig utan elpatron faktiskt. Det där med flytande kondensering gör ju att det blir lite snålt med VV när den bara kör till 40 grader. Har jag då Elpatronen avstängd så blir det lite kallt att duscha.Någon som har något att inlägga. Dessutom har ett lite irriterande medelande dykt upp, lågt flöde radiatorer, förslag? Dessutom upp emot 50 starter per dygn. Kanske dax för nya radiatorer också, eller till och med 2 rörssystem.
Att flytta givaren kan nog göra att kompressorn går mer och patron mindre. Men det beror på inställningar i övrigt.
Lösningen vore väl en 20 kW pump, som dessutom skulle betala sig på några år - eller? Borde även en gymnasieingenjör inse.
Jag har ALDRIG ens nämnt att nån annan maskin skulle vara bättre för honom.SKÄRP dig, vart får du sånt trams från.
Vad händer med returtempen om man skottar på med 20 kw VP, med redan nu för klena raddar? Det borde du oxå förstå, eller??
Enligt manualen och reklamen ska väl extra vv ske helt utan elspets om man ställer in det?Hur många timmars gångtid/dygn har du på kompressorn senaste veckan?
Jo tebax till ämnet. Några tankar10,5 kW är inte i överkant för att motsvara 5 m3 olja141 m aktiv borra är i underkant, hoppas att du har bra flöde och att brinetempen håller sig uppeDu har lite mer inställningar än en ann...med ecoEl har du patroner både uppe och nere, kanske alla borde ha? Så kan man ha ts till husvärmen vid behov med shunten spärrad.Jag undrar nu om med övre patron avstängd och extra vv satt till 55 grader så kör kompressorn tills övre pannan har nått 55 grader?Eller nedre? Med gamla v2 så fungerar bara inställningen för övre pannan med elpatron till.Du kan visst ställa in startfördröjning också och på så sätt få ner starterna?
Refererar till andra inlägg på forumet där man talar om 5-7 grader. På radiatorsidan alltså.
Men i mittfall vill jag nog ha lite värmetransport mellan radiatorerna och rummen.,
För övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur!
Mässar och mässar... nu blir ja lite sur! Vi lär ut vad som är optimalt basta CiteraMässar och mässar... nu blir ja lite sur!Hohoo hohooo mera tål jag Thumbsup
Sen shuntar ju ni ut vatten med hjälp av en extra cirkpump, så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!Men kanske inte när kompressorn går, då funkar ju CTC som en IVT med volymtank. Balans mellan primär o sekundärkretsen bör det va eller hur!CiteraFör övrigt tror jag att de mässar för 3 grader per radiator och 7 för hela kretsen... men de reder nog snart ut begreppen...Har man 3 över raddarna då bklir det 3 över hela kretsen också....CiteraMässar och mässar... nu blir ja lite sur!Hohoo hohooo mera tål jag Thumbsup
så delta på radiatorkretsen kan gärna va lite lägre än vad vi brukar "mässa" om. Detta för att få max värmeavgivning från raddarna så ni kan sänka er värmekurva!
Lågt delta T på radd ger hög värmeavgivning
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp
högre verkningsgrad=>bättre ekonomi
Extra cirk pump?
Varför inte när pumpen går?
det är radiatorns genomsnittstemp i förhållande till rummets temp som avgör värmeavgivningen. Ett litet delta ger då hög snitttemp, men det är mera (även) beroende på framledningstempen. Ett jättehögt flöde med framledningstemp på +20 grader ger ingen effekt även om flödet är oändligt, så man kan påstå att flödet inte spelar nån roll för värmeavgivningen.
Lågt delta T över pump ger högre verkningsgrad Det där har varit olika åsikter om, men om man har köldmedia med "glide" dvs blandning av olika köldmedia. Som var försig och i blandningen har olika kondenseringstemperaturer. Då ska man ha ett delta på 6-7 grader. (över kompressorn). Tex IVT skriver 8-10 tycks jag minnas. Brukar anges som nominellt flöde (nominellt delta t)
Hög värmeavgivning =>sänkt framlednings temp Ja. Eller vid snabb ökning av värmeavgivningen tex fläktradiator, sänkning av returtempen... men värmeavgivningen i ett radiatorsystem ändras ju inte vid samma framledning. Så man kan lika gärna påstå ATT högre framledningstemp (eg. genomsnittlig temp) ger högre värmeavgivning.
Extra cirk pump? CTC har i likhet med tex IVT en intern cirkpump och en extern på varma sidan... för att säkerställa (möjliggöra) cirkulation över radiatorerna hela tiden. På tex Nibe o Thermia står radiatorkretsen stilla vid vv produktion.
Varför inte när pumpen går? Säg att man har jättehögt flöde på primärsidan sekundärsidan (radiatorkretsen) då blandas svalt returvatten in på stigen, det ger lägre temp på raddarna än i tanken.
Givetvis, men om man har rumstemp=20C behövs ingen värmeavgivning... Det borde vara optimalt att ha framledning 20 vid rumtemp 20 eller?. Blir rummet kallare(eller framledn. varmare) ökar avgivningen... Detta kräver dock stora raddar...
Returen går väl in i samma tank som framledn. vilket även här borde innebära att en liten diff är bättre än stor diff eller?Var kommer köldmedia och glide in i bilden här??? är jag helt offline i detta ämne?
Tanken var att få så stor avgivning som möjligt vid så låg framledning som möjligt.
Vad jag vet finns 2 cirk pumpar i CTC en för varma och en för kalla.Skulle det finnas ytterligare en?
CTC shuntar ut rätt temp hela tiden eller?
Hur blev det nu Bertil? Var det två eller tre pumpar? Förutom dessa så finns en CP till radiatorerna, men det finns väl i alla anläggningar?
Om man har optimal diff över vp säg 7-8 grader och enormt flöde över raddarna säg 2 graders delta, då kyls stigen till raddarna av inblandat returvatten från radiatorkretsen eller från tanken.
Du har antagligen rätt vi pratar inte samma "språk" :-[Men det är två kretsar en som värmer från kompressorn. Den har köldmediet R407C har man det då bör man ha 7-8 graders tempdiff, åtminstone 6 grader. På primärkretsen den som laddar tanken.Om man vill ha så ekonomisk drift som möjligt, då bör tempen på stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen på stigen i primärkretsen.
tempdiffen blir mindre med högre temp på framledningen, så är det!
Om man vill ha så ekonomisk drift som möjligt, då bör tempen på stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen på stigen i primärkretsen.
Ok nu förstår jag vad du menar... åtminstonde bitvis... Wink HuhFör att fatta bättre fler frågor...Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?
Upp till 55C eller? sen kan väl inte pumpen ge mer så då ökar diffen fast åt andra hållet...
Om man vill ha så ekonomisk drift som möjligt, då bör tempen på stigen till radiatorsystemet vara lika hög som tempen på stigen i primärkretsen.CiteraMen COP blir bättre vid låg framledning och här "mässar" Wink du för hög framledning... För att ha samma temp på båda stigarna kräver väl hög framledning eller? --/
CiteraOk nu förstår jag vad du menar... åtminstonde bitvis... Wink HuhFör att fatta bättre fler frågor...Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?Ja... med köldmediet R407 CFast logiken i skrivningen kan ha vissa brister :-[ :-[ :-[Så vid maximalt belastad VP=55C så är optimal returtemp från raddar 55-7=48C.(detta ger 48C i botten på tanken...)Men samtidit strävar man efter delta på 3C över raddar...Mera logik behöver jag från dig Bertil... Går det att få ihop logiken med alla olika önske delta eller måste man välja ett som man prioriterar? Isåfall vilket väger tyngst? (1kg bomull eller 1kg bly kanske samma problematik...)
Ok nu förstår jag vad du menar... åtminstonde bitvis... Wink HuhFör att fatta bättre fler frågor...Kompressorslingan som värmer acktanken(radiatorslingan) matas med en temp som motsvarar tempen i nedre delen av tanken... värms sedan av kompressor och matas ut i tankslingan igen, i detta läge är det optimalt med 7-8grader diff eller(mellan in och ut i kompressor på varma sidan)?Ja... med köldmediet R407 CFast logiken i skrivningen kan ha vissa brister :-[ :-[ :-[
Nja ! blanda inte in mig i detta Som det fram gått så är CTC upp byggt på ett hela annat sätt än andra märken ( och får väll inte vara med i de fyras gäng).Jag trodde att det var Temperaturen i tanken som avgjorde när kompressons startade ?? Så varför skulle det vara viktigt med ett delta T på 7-8 grader mellan ingående och utgående Jag tror nämligen att Vattnet i den undera delen av tanken blandas lite... det är därför skiktplåten finns, för att varmvattnet i vöre delen skall blandas försnabbt med det kallare vattnet i nedredelen ? Men det är bara en gissning från minsida
Frågan är hur det fungerar på CTC ?Borde inte VP vara optinerad för att lyfta tempen 7-8 grader oavsett temp i tanken Kan det bli så mycket skillanad i de olika nivåerna så att det skulle vara bättre att få till baka 7-8 grader kallare vatten på returen i förhållande till utgående...
3) Pannans övre (eldelens) börvärde för vattentemp är fram ledningstemperaturen +7ºC, för att säkerställa varmvatten och reservvärme.
Men om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?
Argumenten har varit att TS går in för snabbt innan värmepumpen fått köra ett tag. Jag har även sett att någon nämt att det tar ett litet tag för värmen att stiga genom skiktplåten så en fördröjning borde inte skada då. Jag få fundera mera...
annars var det rätt, jag är rätt tveksam till Bertils delat t på 7-8 grader när det gäller CTC. Den funkar lite på annat sätt än många andra. Notera tt JAG inte tvivlar på att det kanske är mest optimalt med en diff på 7-8 grader, utan till principen att diff på 7-8 skulle gälla CTC.
CiteraMen om man tappar vatten, exempelvis duschar och temeraturen faller vill man inta att TS ska gå in direkt för att hjälpa till värma vattnet då?Ja, du har helt rätt. Som sagt på tv av P.Dalle, 'tänkte inte på det'.
Gjorde tråden till "OFFICIELL" och vill få upp den i hierarkin lite.Kallas att bumpa en tråd för att få uppmärksamhet.
Men utan elpatronen blir det svårt, har fått för mig att det har med den flytande kondenseringen att göra. Alltså VV produktionen.