Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kompressor haveri pÃ¥ mitsun, ny pump  (läst 5521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
kompressor haveri på mitsun, ny pump
« skrivet: 14 december 2017, 15:12:39 »
Så har min mitsu fd25 havererat i kompressorn så dags för ny pump. Huset är 125+128 m2 och av dem är det ca 140-150m2 som kommer värmas av en luftvärmepump. Har siktat in mig på en daikin xr40 som ja fått pris på 23790 inkl wifi samt nermontering av gamla pumpen. Den borde iaf på pappret räcka till med råge. En fh35 fick en kompis monterad för någon månad sedan å han fick då ge 22.000 för den, så känns som ca 2000 upp kan vara värt?

Ska kolla lite mer vad jag får för pris på bya hero ln35 också innan jag slår till.

Bor i västernorrland sÃ¥ det är inte sÃ¥ mÃ¥nga dagar per vinter de är kallare än säg -18  tror de va 3-4 dagar förra vintern. Men jag vill ha effekt när de verkligen behövs.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #1 skrivet: 14 december 2017, 15:24:18 »
Det är ju ett relativt stort hus och Norrland så det är säkert bra med en värmepump som har senaste prestanda om planlösningen är sådan att det går att få ut all värme. FH35 är ju numera en lite äldre modell och går att köpa för t.ex. 16-17 tkr med installation på nätet. Såg också att El-Giganten kommer att sälja den till ett ganska lågt pris.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #2 skrivet: 14 december 2017, 15:32:40 »
Inväntar nu svar på hur mycket ja får ut på försäkringen så får vi gå vidare efter det, lägger in en bild på planlösningen ikväll.

Nackdelen å köpa på elgiganten där ja bor är att de är så otrevliga och nonchalanta där å griniga vid reklamationer så är inte så sugen på att gynna dom.

Är priset på daikin pumpen ett bra pris?

« Senast ändrad: 14 december 2017, 15:38:19 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #3 skrivet: 14 december 2017, 16:09:56 »
Vad som är "bra' pris är en knepig fråga.
Köper man lokalt och konkurrensen inte är så svindlande hög så blir prislappen högre men service/support bör bli betydligt bättre än från tex elgiganten där jag fått uppleva via en kund hur segt det går vid ett haveri.

Antar att priset du fått på XR40 är innan ROT avdrag så det är ganska normalt skulle jag tro.
I mina krokar ligger en LN35 inkl byte på ca 22000:- utan ROT avdrag och straxt under 20000:- efter rotavdrag då sitter Wifi modulen monterad om den är viktig.
XR40 borde hamna i dom trakterna men som sagt priserna skiljer sig åt i landet på tex LN35 och troligen även på XR40
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #4 skrivet: 14 december 2017, 21:15:37 »
Såhär ser planlösningen ut, pumpen kommer sitta ovanför entren, dörr in till vardagsrum är borta och öppningen är nu större än på ritningen. Trappen är ej öppen så en montering där rekomenderade han inte. Öppningen in till köket kommer bli bredare när jag gör om köket.

Värmen har spridit sig bra förutom att övervåningen haft sämre värme och de sa han berodde på övertryck så de ska fixas också.

Alternativet är att sätta den i vrum men då kommer det nog bli sänre är ja rädd.

Har kontaktat fler säljare också för att se om de skiljer nått. Bara en firma som säljer daikin här i övik vad jag vet.

Priset var efter rot
« Senast ändrad: 14 december 2017, 21:23:56 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #5 skrivet: 14 december 2017, 22:21:31 »
Har värmen spridit sig bra med placering g ovanför dörren finns det ingen anledning att byta plats, flyttar du in den i vardagsrummet så kommer du störas mer och det är inte kul.

Finns det inte utrymme pÃ¥ höjden med den nya modellen som kan vara högre ovanför  ytterdörren är ett alternativ att montera den under trappen om det är öppet där, kan dock bli lite väl snäv vinkel in mot vardagsrummet men det kanske är mer vägg borttaget än vad jag tror.
En golvmodell typ KJ35VEHZ kan vara ett alternativ som du kan fråga dom som kommer och kikar på plats om.

Finns det bara en återförsäljare av ett märke så brukar det bli lite dyrare då konkurrensen saknas.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #6 skrivet: 14 december 2017, 22:34:56 »
Öppningen är idag 120cm bred men har planer på att öppna upp 50 cm till, men har inga problem med värme till rummen nere. De rum som får lägst temp är köket såvida ja riktar så luften blåser centrerat. Tänker att daikin har betydligt högre flöde å kan då köra svepande höger vänster som borde ge bättre värme även i köket :)

Trappen är ej öppen och han sa att sätter vi den där kommer värmen studsa tillbaka mot pumpen som kommer tycka att ippnådd temp är rätt å han stänger för tidigt, sen som du säger blir de nog problem med för snäv vinkel till vrum.

 Jag har varit Ã¥ lyssnat pÃ¥ pumpen Ã¥ pÃ¥ max lÃ¥ter den typ som min fd25a sÃ¥ kommer inte ha nÃ¥tt problem att köra den pÃ¥ max skulle ja tro. Har kört mitsun pÃ¥ max hela tiden och nu hör jag den knappt .
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #7 skrivet: 14 december 2017, 22:52:51 »
Öppningen är idag 120cm bred men har planer på att öppna upp 50 cm till, men har inga problem med värme till rummen nere. De rum som får lägst temp är köket såvida ja riktar så luften blåser centrerat. Tänker att daikin har betydligt högre flöde å kan då köra svepande höger vänster som borde ge bättre värme även i köket :)

Trappen är ej öppen och han sa att sätter vi den där kommer värmen studsa tillbaka mot pumpen som kommer tycka att ippnådd temp är rätt å han stänger för tidigt, sen som du säger blir de nog problem med för snäv vinkel till vrum.

 Jag har varit Ã¥ lyssnat pÃ¥ pumpen Ã¥ pÃ¥ max lÃ¥ter den typ som min fd25a sÃ¥ kommer inte ha nÃ¥tt problem att köra den pÃ¥ max skulle ja tro. Har kört mitsun pÃ¥ max hela tiden och nu hör jag den knappt .
Du kan lungt köra xr40 på fläktläge 4, då kommer du att få ett högre luftflöde samt ca 8 dB lägre ljud på köpet.

/Daikin

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #8 skrivet: 14 december 2017, 23:22:35 »
Öppningen är idag 120cm bred men har planer på att öppna upp 50 cm till, men har inga problem med värme till rummen nere. De rum som får lägst temp är köket såvida ja riktar så luften blåser centrerat. Tänker att daikin har betydligt högre flöde å kan då köra svepande höger vänster som borde ge bättre värme även i köket :)

Trappen är ej öppen och han sa att sätter vi den där kommer värmen studsa tillbaka mot pumpen som kommer tycka att ippnådd temp är rätt å han stänger för tidigt, sen som du säger blir de nog problem med för snäv vinkel till vrum.

 Jag har varit Ã¥ lyssnat pÃ¥ pumpen Ã¥ pÃ¥ max lÃ¥ter den typ som min fd25a sÃ¥ kommer inte ha nÃ¥tt problem att köra den pÃ¥ max skulle ja tro. Har kört mitsun pÃ¥ max hela tiden och nu hör jag den knappt .

Undrar om du inte missförstod min tanke med golvmodellen.
Mitt andra förslag var under trappen och då mittemot öppningen till köket.
Låter ganska omöjligt att luften kommer studsa tillbaka och "lura" den att det är tillräckligt varmt, det är dessutom en golvmodell så det är svagast luft vid golvet där insuget är.
Risken är snarast att köket blir för varmt om det blir för snäv vinkel mot öppningen till vardagsrummet.

Men har dom som kikat på plats ratat den placeringen så borde dom veta då dom sett alla förutsättningar.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #9 skrivet: 14 december 2017, 23:29:03 »
Fatade dig fel ;), de han menade va om man satt pumpen  in mot väggen i trappen sÃ¥ kommer värmer studsa tillbaka, hmm golvmodell i hallen ja kanske kan va nÃ¥tt, tÃ¥ls att tänka pÃ¥ iaf.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #10 skrivet: 14 december 2017, 23:37:55 »
Misstänkte att du menade i trappen och inte under som jag menade  ;)
Blir verkligen vinkeln så snäv in mot vardagsrummet då?
Är inte vinkeln för snäv sÃ¥ fÃ¥r du mest värme in mot kök och vardagsrummet där man oftast vill ha det varmast,  sovrummen fÃ¥r det svalare men dom flesta vill ha det svalare i sovrummen i alla fall.

Får du ordning på övertrycket till övervåningen kommer även värme stiga dit upp men då det är stora ytor att värma om det är riktigt ordentligt kallt så räcker inte en luftvärmepump till att värma allt utan lite stödvärme lär behövas.
Alternativt montera en lite klenare modell däruppe om ni även önskat er kylfunktionen dom varmaste sommardagarna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #11 skrivet: 14 december 2017, 23:56:34 »
Om fd25an klarade hålla 18 grader uppe när den funkade som det ska runt -18 så borde väll t.ex en daikin xr40 kunna hålla 19-20 där uppe vid även kallare väder? Dagarna då de är kallare än -20 kan man nog räkna på en hand :)

Nä ja tror faktiskt monteringen ovan ytterdörr är de bästa å sen köra svepande högervänster med högt fläkt läge :)

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #12 skrivet: 15 december 2017, 00:03:58 »
Lyckades du hålla 18 grader med en FD25 så lär du garanterat klara 19-20 grader en en betydligt kraftigare modell.
Förslaget under trappen borde annars vara något att fundera på om du vill få upp temperaturen i köket som du antydde.

Har du bestämt dig för placering ovan dörr sÃ¥ är det bara att köra  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #13 skrivet: 15 december 2017, 00:10:47 »
Är för trött nu Ã¥ blandar ihop allt haja, ska fota sÃ¥ fÃ¥ ni se imorgon, har tegel hus dessutom Ã¥ vill hellst inte ta nya hÃ¥l , men har ju funkat bra med placeringen hittils sÃ¥ lär ju inte bli sämre.  Är  väldigt varmblodig av mig sÃ¥ över 20 sÃ¥ svettas jag. Bra för ekonomin iaf haha...

Köket kan va lite svalare när de blir kallt , ba laga mat så blir de gosigt ju :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: kompressor haveri på mitsun, ny pump
« Svar #14 skrivet: 15 december 2017, 00:27:47 »
Nä mer effekt blir det inte sämre av om man vill få upp temperaturen lite.

Vi har ca 23 grader inne sÃ¥ jag skulle nog behöva täckjacka vid erat köksbord vid frukosten misstänker jag om det är det svalaste rummet och resten hÃ¥ller max önskade 20 grader  ::)

Lägre temp ger mycket riktigt billigare elräkning.
Du får försöka få ner priset lite så bidrar det till ekonomin
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!