Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas TrÃ¥d  (läst 9123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« skrivet: 13 februari 2016, 23:20:46 »
Hej,
Har precis flyttat in i ett hus. Huset är på 155,7kvm. Källare och två våningar.
Bergvärmepump är installerad av förra ägaren. Jag försöker lära mig pumpen men det är verkligen rena grekiskan. Pluggar på som bara den, hittade sen detta forum där kag hoppas få många klocka svar på alla mina dumma frågor.
Tänkte börja med följande:
*När jag rensar partikel filter, bör jag stänga av pumpen? Inga problem att bara starta upp den?
*Jag har hittat två ställen där det sitter sådant filter, ska jag rensa båda? Ett utvändigt och ett inne i pumpen.
*I inspektions glaset, när hela processen sätts igång så är det lite bubblor i någon minut som sedan försvinner, normalt?
*Var ser jag när tillskottet sätts in, Vid vilka grader el-patronen sätts in?
*Är det lugnt att stänga av den helt? För att prova om pumpen kan värma huset och om det räcker med varmvatten.
*På röret där första filtret sitter har jag märkt att det är fuktigt, kallt och vissa droppar vid någon koppling, är det normalt? Har inte droppar något på golvet eller dylikt.

Jag har en hel drös med frågor till om T ex inställningar men lugnar mig med dessa för stunden. Hoppas någon vänlig, kunnig skäl kan hjälpa mig.
« Senast ändrad: 13 februari 2016, 23:34:18 av Ganescha »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2016, 06:01:20 »
*När jag rensar partikel filter, bör jag stänga av pumpen? Inga problem att bara starta upp den?
*Jag har hittat två ställen där det sitter sådant filter, ska jag rensa båda? Ett utvändigt och ett inne i pumpen.

Det är inga problem att slå av och på anläggningen igen med knappen. Är det ett filter på varma- och ett på kalla sidan? Dvs sitter det ena på rören som cirkulerar varmvatten i husets värmesystem och det andra på rören som cirkulerar brine genom borrhål/markslinga?
Vad är det för sorts filter? Filterball eller en enklare sil?

Citera
*I inspektions glaset, när hela processen sätts igång så är det lite bubblor i någon minut som sedan försvinner, normalt?

Ja, det är helt normalt.

Citera
*Var ser jag när tillskottet sätts in, Vid vilka grader el-patronen sätts in?
*Är det lugnt att stänga av den helt? För att prova om pumpen kan värma huset och om det räcker med varmvatten.

Den kopplas inte in vid nÃ¥gon bestämd temperatur,  utan när VP'n inte har nÃ¥t önskad temperatur efter en viss tid. Det gÃ¥r bra att blockera den för att se om det funkar utan.


Citera
*På röret där första filtret sitter har jag märkt att det är fuktigt, kallt och vissa droppar vid någon koppling, är det normalt? Har inte droppar något på golvet eller dylikt.

Det är röret som går till/från borrhålet eller markslingan. Eftersom det alltid är ganska kallt så blir det kondens på det om det inte är riktigt isolerat. Det skall vara helt täckt av diffussionstät isolering och alla skarvar och hål i isoleringen skall vara noggrant tejpade om man vill undvika att det blir fuktigt.

Citera
Jag har en hel drös med frågor till om T ex inställningar men lugnar mig med dessa för stunden. Hoppas någon vänlig, kunnig skäl kan hjälpa mig.


Beskriv gärna anläggningen lite mer. Golvvärme eller radiatorer? Ã…rlig energiförbrukning?  Kolla i styrsystemet hur mÃ¥nga timmar kompressorn respektive tillskottet har gÃ¥tt.  Skriv ner alla inställningar och aktuella temperaturer när kompressorn har gÃ¥tt nÃ¥gra minuter.
« Senast ändrad: 14 februari 2016, 08:10:25 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2016, 08:58:49 »
Tack så hemskt mycket för svaret. Jag skrev ner lite olika grader osv.
Det är 0.8 minus ute just nu.
RAD GT1 från 40,6 Nuv 39,5
GT2 -0.8
GT3 Börv 51.0 Nuv 52.6
GT5 Börv 20.5 Nuv 21.4
GT6 84.3
GT8 49.5
GT9 40.5
GT10 1.2
GT11 -1.7
Värmepump timmar: 25957h
VV RAD i %: 26%VV 74%RAD
Tillskott timmar: 1152h
Tillskott VV RAD i %: 17%vv 83% RAD
Radiator, ej någon golvvärme.
Vad kan man nu få ut av detta Ni som är experter? :-)

Det sitter ett filter från borrhålets kalla sida utanför pumpen, sitter innanför en svart låda. Och ett filter sitter innan i själva pump huset. Båda verkar vara enkla silfilter. Ska stänga av pumpen och skruva loss de båda då antar jag, eller bara den ena av dem?
« Senast ändrad: 14 februari 2016, 09:04:46 av Ganescha »

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2016, 09:17:59 »
Stäng av pÃ¥ motsatta sidan innan du tar ut filtret. Med  en skiftnyckel pÃ¥ den kalla sidan . PÃ¥ varma är väl det en kran ?
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2016, 09:23:47 »
Alla värden är helt normala. Jag gissar att pumpen installerades för 7-8 år sedan.
21,4 grader inne när det är inställt 20,5 grader kan betyda att värmekurvan är lite för högt inställd men det beror på vad innegivarens påverkansfaktor är inställd på. Trivs ni med innetemperaturen är det inget att bry sig om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2016, 10:56:46 »
Alla värden är helt normala. Jag gissar att pumpen installerades för 7-8 år sedan.
21,4 grader inne när det är inställt 20,5 grader kan betyda att värmekurvan är lite för högt inställd men det beror på vad innegivarens påverkansfaktor är inställd på. Trivs ni med innetemperaturen är det inget att bry sig om.
Kan tycka det är lite kallt, skulle vara skönt med någon mer grad kanske. Ang. Värmekurvan, jag tror den står på 6,2 om det nu är den du menar, bör jag sänka kanske? Höja rumstemp till 21 och sänka till 5 eller 6 på kurvan?
Kan nog stämma ang. Vinner jag något på det? Har märkt att det blir kallare på natten också, i vissa rum i alla fall. Har inget tidstyrt. Givaren sitter i vardagsrummet, det är ett öppen planlösning till kök m.m den sotter nog vettigt till där.
Pumpen är installerad runt 07-08. Mig veterligen är så är nog inte filter kollade någon gång.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2016, 14:49:12 »
Det normala är att man nollställer innegivarens påverkan och trimmar in värmekurva och parallellförskjutning så att man får den innetemperatur man vill ha. Därefter aktiverar man innegivaren och ställer in den innetemperatur man vill ha. I det här fallet ligger innegivaren och så att säga bromsar vilket gör att värmekurvan måste vara inställd på ett högre värde än vad som skulle behövas utan innegivare.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2016, 19:58:56 »
Det normala är att man nollställer innegivarens påverkan och trimmar in värmekurva och parallellförskjutning så att man får den innetemperatur man vill ha. Därefter aktiverar man innegivaren och ställer in den innetemperatur man vill ha. I det här fallet ligger innegivaren och så att säga bromsar vilket gör att värmekurvan måste vara inställd på ett högre värde än vad som skulle behövas utan innegivare.

Ah okej. Värme inställning 0-10 är ställd på 6.2.
Finjust. värmek. Är ställd på 0.
Hur bör jag gå vidare tycker du?

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2016, 20:15:39 »
Alla värden är helt normala. Jag gissar att pumpen installerades för 7-8 år sedan.
21,4 grader inne när det är inställt 20,5 grader kan betyda att värmekurvan är lite för högt inställd men det beror på vad innegivarens påverkansfaktor är inställd på. Trivs ni med innetemperaturen är det inget att bry sig om.
Är som sagt intresserad av detta inlägget. Vill gärna veta om värmekurvan, fin sjystering av värmekurvan är som sagt på 0. Vad händer om jag sänker respektive höjer på just den inställningen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2016, 10:02:40 »
Sätt rumsgivarpåverkan till noll och finjusteringen till t.ex. +2. Finjustering 0 betyder att börvärdet är 20 grader när det är 20 grader ute. Vill man ha varmare än 20 grader inne bör man öka värdet motsvarande.

Justera sedan inställningen på värmekurvan så att (någorlunda) önskad rumstemperatur erhålls.Vänta något dygn mellan varje ändring, det tar tid för temperaturen att stabilisera sig. När man har nått en bra inställning på värmekurvan kan man aktivera rumsgivaren och ställa den på t.ex. 5. För högt värde kan ge svängningar i innetemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2016, 19:54:50 »
Sätt rumsgivarpåverkan till noll och finjusteringen till t.ex. +2. Finjustering 0 betyder att börvärdet är 20 grader när det är 20 grader ute. Vill man ha varmare än 20 grader inne bör man öka värdet motsvarande.

Justera sedan inställningen på värmekurvan så att (någorlunda) önskad rumstemperatur erhålls.Vänta något dygn mellan varje ändring, det tar tid för temperaturen att stabilisera sig. När man har nått en bra inställning på värmekurvan kan man aktivera rumsgivaren och ställa den på t.ex. 5. För högt värde kan ge svängningar i innetemperaturen.
Hmm.. Men jag väljer bara 20.5grad inne på inställningar, detta sköter inte det du menar automatiskt? Rumsgivarpåverkan är just att man sätter den på t ex 20grader?
Skit, kan erkänna att jag är så bortkommen. En sak har jag märkt är att det på kvällen blir kallare inomhus, detta retar mig som bara den.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2016, 21:20:39 »
Rumsgivarpåverkan är den faktor som påverkar börvärdet, den har inget med inställd rumstemperatur att göra. Om man ställt in 22 grader som önskad innetemperatur (börvärde GT5) men det är 21 grader och rumsgivarpåverkan är 3 kommer börvärdet att höjas med 3x(22-21) = 3 grader.

Vill man ha 22 grader inne men har ställt in 20,5 grader och rumsgivarpåverkan är 5 måste man höja värmekurvan mycket därför att börvärdet i kombination med rumgivarpåverkan ändrar börvärdet med 5x(20,5 - 22) = -7,5 grader. Det är därför det behövs så hög värmekurva, den måste ge ett börvärde som är 7,5 grader högre än vad som behövs för att kompensera för rumsgivarens sänkning.

Skilj alltså på rumsgivarpåverkan och önskad innetemperatur. Men börja med att ställa rumsgivarpåverkarn på noll och försök hitta en värmekurva som fungerar någorlunda.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2016, 09:53:02 »
Rumsgivarpåverkan är den faktor som påverkar börvärdet, den har inget med inställd rumstemperatur att göra. Om man ställt in 22 grader som önskad innetemperatur (börvärde GT5) men det är 21 grader och rumsgivarpåverkan är 3 kommer börvärdet att höjas med 3x(22-21) = 3 grader.


Vill man ha 22 grader inne men har ställt in 20,5 grader och rumsgivarpåverkan är 5 måste man höja värmekurvan mycket därför att börvärdet i kombination med rumgivarpåverkan ändrar börvärdet med 5x(20,5 - 22) = -7,5 grader. Det är därför det behövs så hög värmekurva, den måste ge ett börvärde som är 7,5 grader högre än vad som behövs för att kompensera för rumsgivarens sänkning.

Skilj alltså på rumsgivarpåverkan och önskad innetemperatur. Men börja med att ställa rumsgivarpåverkarn på noll och försök hitta en värmekurva som fungerar någorlunda.
om jag sätter den på 0, vrider ner till t ex 4 på värmekurvan från 6.2 som den står på idag. Vad händer då? Det är ju ett ganska stor steg. Bör jag kanske bara ta 1 steg först, 6.2 till 5.5? Är livrädd för att vakna upp att det är iskallt i huset. Då jag bara är hemma torsdag eftermiddag till måndag morgon så ger dig mig för lite tid att leka med inställningarna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2016, 10:31:30 »
Prova med 5.0. det kan vara ett lagom stort steg.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HT plus E9 Ganeschas Tråd
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2016, 20:30:18 »
Nu ska vi se. Jag var satt Rumsgivarpåverkan till 0 och sänkt till 5 på värmekurvan. Kompressorn jobbar för fullt. Satte rumsgivaren på 22 men det spelar ingen roll antar jag nu då?
Jag kollade även knäck inställningar och döm av min för våning där va det redan satt grader. Men efter lite läsande här så ska detta vara normalt. Knäckkurvan följer värmekurvan? Korrekt? Jag va nere och höjde Finjuseringen + 1 grad. Det är kallt inne tycker jag nu när tempen ute är nere på 0. Även om knäckkurvan följer värmen, bör jag ändra den ändå vid 0 grader? Eller är det bättre att vara låta det vara? Vi får se hur det blir i morgon. Man vill typ bosätta sig nere vid pumpen :-) springer ner till källaren hela tiden.
« Senast ändrad: 25 februari 2016, 23:13:28 av Ganescha »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!