Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Helt förtvivlat  (läst 15009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Helt förtvivlat
« skrivet: 30 januari 2017, 21:37:59 »
 Hej alla medlemmar,
Ber om ursäkt att mitt första inlägg är stor och med en hel del bilder, men jag är helt förtvivlat och vet inte vart jag skall ta vägen.
2013 köpte vi en enplans villa med källare, vi bestämde oss att riva ut allt och renovera direkt, därmed försvann alla direktverkande elradiatorer, det fanns een luft/luft pump på övervåningen där vi kunde klara os med ett tag.
2015 införskaffade jag en Nibe Split AVCM270 med AMS10-12, två fläktkonvektorer och nio vanliga element med termostat kran.
Alla element installerade jag själv  och alla rör frÃ¥n dessa drog jag ner genom golvet in till källaren (förutom den frÃ¥n fläktkonvektorn i vardagsrummet) var AVM270 har sin plats, utedelen har hela tiden stod i varmgarage i väntan pÃ¥ instalation.
Privata omständigheter gjorde att jag inte kunde fortsätta med detta, och vi bestämde os att anlita en firma att göra klart jobbet.
jag fick en offert på rördragning, inkoppling och driftsättning av systemet som jag gick med på.

Nu är jobbet avklarat, och jag är minst sagd inte nöjd, jag ser fler felaktigheter, skador har åstadkommit i mitt hem, och jag tycker att själva jobbet är väldigt klantigt utförd.
Jag har i flera dagar försökt att få hjälp, via villa ägarnas riksförbund, byggnads reklamations nämnden, konsumentverket, och säkert vatten för att få tag i en besiktningsman, men ingen verkar villig att göra en utlåtande besiktning av mitt system.
De vanliga element är ljummet, fläktkonvektorer ger ingen värme alls.
Jag kan skriva många fler rader, men jag försöker att hålla det kort, bilderna för tala för sig, hur ska jag få rätsida på detta??
Jag vet verkligen inte var jag skall ta vägen, det ser ut som fan här hemma för att jag inte våga städa upp efter rörmokaren i fall en besiktningsman behöver ser det själv, våra hundar sitter i burar så att dom inte börjar käka på allt lös bröte som ligger överallt och kärringen gråter.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Helt förtvivlat
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2017, 21:48:16 »
Du kan i alla fall helt lugnt städa, det brukar husägarna göra för att slippa betala 500:- per städningstimma.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2017, 21:54:26 »
Du menar att det är normalt att de lämnar detta efter sig när man betalar bra med pengar för att få en ordentligt instalation?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2017, 22:06:37 »
Om installationen skett på fast pris skulle jag blivit lite besviken på firman men inget jag skulle orkat bråka om. Har det skett på tim pris vore jag nog glad för då hade jag sparat en slant. Bilden som heter klantig borrning helt normalt med urslag i putsad vägg ska man få 0 i urslag borrar man från båda hållen men då ska man hitta på rätt vilket nästan är omöjligt. Strömkännarna borde vara installerade men kan vara svårt med kabeldragningen ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2017, 22:19:33 »
Fast pris, på 20.000 i arbete, och att kabeldragning kan va svårt betyder inte att det är omöjligt, jag betalar bra med pengar och förväntar mig et bra jobb.
Borrningen hade jag själv gjort bättre, anlitar jag en proffs, räknar jag med ett proffsigt resultat.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2017, 22:22:09 »
Men herregud, har du verkligen tänkt igenom detta. Sc:,h
Hur fasiken kan du ha hundarna instängda i burar för att du ska spara skräpet för en besiktningsman som kanske aldrig kommer. Du har dokumenterat det med bilder, gå genast och sopa bort det där och släpp ut hundarna så kärringen blir nöjd. >:(

Du ska få en lärdom du kan ta med dig hela livet.
"Att ha rätt och få rätt är inte samma sak."

Om du vill kan du tjafsa i nÃ¥gra Ã¥r för det där, lös det pÃ¥ ett smidigare och billigare sätt och fokusera pÃ¥ bättre och roligare saker. tummenupp 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2017, 22:37:54 »
Om det räcker med fler bilder sÃ¥ gör jag det givetvis men du menar att det är ''bara'' att svälja skiten och gÃ¥ vidare?, oavsett vad en entreprenör har Ã¥stadkommit i ditt hem, det finns fler bilder, men det fans inte plats till det i själva inlägget. 

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2017, 22:42:55 »
Absolut inte, men du kan välja hur diskussionen ska vara.
Jag håller med om att vissa bilder inte såg roliga ut, men jag vet inte ens alla förutsättningar.
« Senast ändrad: 30 januari 2017, 22:59:08 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt förtvivlat
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2017, 07:49:39 »
Det allvarligaste kanske är de där 10 mm rören till fläktkonvektorn, de brukar kräva ett antal hundra liter flöde/minut för att ge stipulerad effekt.
Skulle tro att det behöver vara minst 18, kanske 22 mm rör där.

De skadade tapeterna kanske kan täckas av lock: http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/tackbrickor/tackbrickor-faluplast

Putsen fixar man lätt (men det kanske de borde göra?).
Finns säkert att köpa en tub med puts som du kan fylla i med.

Har du kvar nåt av parketten så kanske du kan borra in en plugg: http://www.slojdfokus.se/shop/tappborr-15mm-1048p.html

Elkabeln verkar vara för kort?
Sätt ett uttag på väggen nära hörnet och mata maskinen med gummikabel och stickpropp.

Helt klart klåpare som varit där och gjort ett dåligt jobb, men får du inte gehör för dina krav så kanske det är mindre besvär och kostnader att fixa problemen än att processa.

De där klena rören borde bytas ut.
Ett filter borde installeras.
Har du betalt för en korrekt elmatning för maskinen så bör den åtgärdas av dem (men det kostar ju inte mycket att göra själv om du kan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2017, 08:16:25 »
Det allvarligaste kanske är de där 10 mm rören till fläktkonvektorn, de brukar kräva ett antal hundra liter flöde/minut för att ge stipulerad effekt.
Skulle tro att det behöver vara minst 18, kanske 22 mm rör där.

De skadade tapeterna kanske kan täckas av lock: http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/tackbrickor/tackbrickor-faluplast

Putsen fixar man lätt (men det kanske de borde göra?).
Finns säkert att köpa en tub med puts som du kan fylla i med.

Har du kvar nåt av parketten så kanske du kan borra in en plugg: http://www.slojdfokus.se/shop/tappborr-15mm-1048p.html

Elkabeln verkar vara för kort?
Sätt ett uttag på väggen nära hörnet och mata maskinen med gummikabel och stickpropp.

Helt klart klåpare som varit där och gjort ett dåligt jobb, men får du inte gehör för dina krav så kanske det är mindre besvär och kostnader att fixa problemen än att processa.

De där klena rören borde bytas ut.
Ett filter borde installeras.
Har du betalt för en korrekt elmatning för maskinen så bör den åtgärdas av dem (men det kostar ju inte mycket att göra själv om du kan.
Nu bör du inte rekommendera någon att vara olaglig och dra om el om dom inte har behörighet. Och hade han haft behörighet så hade han nog redan gjort det själv.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Helt förtvivlat
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2017, 08:51:17 »
Jag tycker det ser fördjävligt ut. Men eftersom så många här verkar tycka att det är ok så antar jag att det är den standard man ska förvänta sig när man anlita proffs. Varför är det så? Min 12-åriga dotter hade gjort det bättre, så man kan ju undra hur kass de inblandade personerna var innan dom fick sin yrkesutbildning.
Ett problem är väl kanske att det inte är så många rena fel (förutom rördimensionen till flk'n) så det blir en bedömningsfråga vad som är bra eller dåligt, men jag tycker inte att du ska acceptera det där utförandet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt förtvivlat
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2017, 08:55:14 »
"Själv om du kan" = om du har behörighet, eller någon annan i din bekantskapskrets.
Men annars tror jag att man får byta ut ett vägguttag.
Kanske inte montera ett nytt på befintlig kabel dock, även om skillnaden är obefintlig så kan det vara olagligt, och därför skrev jag om du kan. (Utifrån gällande regler)

I övrigt håller jag med purjo_ självklart skall jobbet reklameras, men har man kört fast och inte får gehör för sina klagomål så kan det ibland vara bättre att fixa enklare fel själv.
Alternativet kan vara att processa i åratal.

Jag skulle vända mig till Kommunens konsumentvägledare för att få hjälp mot företaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2017, 09:09:55 »
Kan och får är olika saker.
Det är det så sjukt, att montera ett nytt uttag får man inte men byta ut ett befintligt är helt OK. När vi renoverade pojkens rum så gjorde vi även om all el. Så då kollade jag upp vad som gällde, för att elektrikern skulle slippa åka så många svängar så ville vi att han gjorde allt klart förutom att skruva fast uttag och brytare i befintliga dosor. Det var icke tillåtet, han var tvungen att montera dom för att jag skulle demontera dom 1 minut senare för att vi skulle kunna tapetsera och sedan var det OK för mig att montera dom.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2017, 09:10:32 »
Om allt fungerar som det ska, spelar det väl ingen större roll om man får snygga till själv lite grand.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt förtvivlat
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2017, 09:40:04 »
Kan och får är olika saker.
Det är det så sjukt, att montera ett nytt uttag får man inte men byta ut ett befintligt är helt OK. När vi renoverade pojkens rum så gjorde vi även om all el. Så då kollade jag upp vad som gällde, för att elektrikern skulle slippa åka så många svängar så ville vi att han gjorde allt klart förutom att skruva fast uttag och brytare i befintliga dosor. Det var icke tillåtet, han var tvungen att montera dom för att jag skulle demontera dom 1 minut senare för att vi skulle kunna tapetsera och sedan var det OK för mig att montera dom.

Problemet med byte av uttag är att de nya oftast ser helt annorlunda ut.
Tankenmed lagen är väl att man skall kunna titta pÃ¥ hur det gamla  var inkopplat och göra likadant.
Min erfarenhet är att nya uttag och brytare ser helt annorlunda ut än de gamla som suttit där innan, så det är inte ett smack säkrare att byta att befintligt än att montera ett nytt på en befintlig kabel.
Oavsett så måste man veta vad man gör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #15 skrivet: 31 januari 2017, 10:39:37 »
Jag tycker det ser fördjävligt ut. Men eftersom så många här verkar tycka att det är ok så antar jag att det är den standard man ska förvänta sig när man anlita proffs. Varför är det så? Min 12-åriga dotter hade gjort det bättre, så man kan ju undra hur kass de inblandade personerna var innan dom fick sin yrkesutbildning.
Ett problem är väl kanske att det inte är så många rena fel (förutom rördimensionen till flk'n) så det blir en bedömningsfråga vad som är bra eller dåligt, men jag tycker inte att du ska acceptera det där utförandet.
Att det blir urslag när man borrar är helt oundvikligt dock uselt om man borrar hål som inte behövs. Kabeldragningen var inte snygg och säkert för klena rör till fläktkonvektorn men det beror ju också på hur lång rördragningen är till den och vilken effekt den ska lämna. Sen bör man ju som hantverkare grovstäda efter sig men inget jag skulle bo i bara för att få rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Helt förtvivlat
« Svar #16 skrivet: 31 januari 2017, 10:44:15 »
 Elektrikern gjorde källarn sen sa han - "kan inte dra själv de e sÃ¥ j-vla trÃ¥kigt?"
så jag spikade kabel och skruvade dosor sen kollade han att det var rätt.
En pragmatiker. Me like.
F ö är det inte mycket vits att bråka om småsaker, bara vara noggrannare med vem som får jobbet nästa gång.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Helt förtvivlat
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2017, 10:44:33 »
Urslag i den putsade väggen kan jag förstå att det kan bli, men decimeterstora skador i innerväggarna tyder på att man har haft lite för bråttom. Det är ju inte så svårt att förborra med en klenare långborr och sen borra upp hålet i ytskiktet från båda hållen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2017, 10:47:21 »
Elektrikern gjorde källarn sen sa han - "kan inte dra själv de e så j-vla tråkigt?"
så jag spikade kabel och skruvade dosor sen kollade han att det var rätt.
En pragmatiker. Me like.
F ö är det inte mycket vits att bråka om småsaker, bara vara noggrannare med vem som får jobbet nästa gång.
Den elektrikern bör nog byta jobb...betalt skulle han då inte få av mig.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2017, 10:48:59 »
Urslag i den putsade väggen kan jag förstå att det kan bli, men decimeterstora skador i innerväggarna tyder på att man har haft lite för bråttom. Det är ju inte så svårt att förborra med en klenare långborr och sen borra upp hålet i ytskiktet från båda hållen.
Men det är ju enbart i den putsade väggen det är utslag och så brukar det tyvärr bli även om man kör med klenare borr lite beroende på hur väl putsen är grundad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Helt förtvivlat
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2017, 10:52:44 »
På första bilden ser det ut att vara gipsskiva eller nåt liknande.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Helt förtvivlat
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2017, 11:00:45 »
Men... Ta bilder, städa, släpp ut hundarna och trösta kärringen.
du kan ju inte låta livet stanna för att dom har gjort ett klantigt jobb.

det mesta går att lösa med täckbrickor och lite puts, det allvarligaste är nog de feldimensionerade rören till fläktkonvektorn ( som nog är 12mm inte 10, men ändå troligtvis för klent )
det är i stort sett omöjligt att borra igenom väggar så det blir ett laserskuret hål på båda sidor, det blir alltid fnas med tapeter osv även om det går att göra snyggare än sådär. be dom montera täckbrickor så är det inget du kommer att tänka på.

Bilden på tvättmaskinen, är det ett våtrum? isf så kanske det är värt att ta ut en besiktningsman för att säkerställa att genomföringen är rätt utförd annars är det nog bara att gå vidare i livet...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #22 skrivet: 31 januari 2017, 11:03:44 »
På första bilden ser det ut att vara gipsskiva eller nåt liknande.
Men knappast decimeterstort och täckbrickor kommer lösa problemet. Påstår inte att det är snyggt utfört men ingen katastrof heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt förtvivlat
« Svar #23 skrivet: 31 januari 2017, 12:12:21 »
Jag skulle nog borrat med en smalare borr först, för att få så lite utslag som möjligt, sedan gått på med en grövre från var sitt håll.
Det är ju inte direkt rymdfysik vi talar om, när vi talar om att borra ett hål så det blir bra, men det där är ju liksom historia nu.
Kommer samma kille för att "fixa felen" så skulle det t.o.m kunna bli värre...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2017, 12:34:50 »
Har du provat borra hÃ¥l i en putsad vägg nÃ¥n gÃ¥ng   Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt förtvivlat
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2017, 12:47:19 »
Du menar att det inte har någon betydelse hur stor borr man har eller hur hårt slag man har, eller hur hårt man trycker på borren?
Det tror jag inte på, men om det är en debatt du vill ta så kan jag ge dig rätt.
Klart är att det blir utslag även med en liten borr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2017, 13:33:11 »
Klart det har betydelse men det kan bli grymt stora urslag även med liten borr framförallt om putsen inte sitter riktigt fast. Är det putsat på betong vilket är mycket hårdare än puts så måste man ha rätt rejäl maskin för att komma igenom väggen på rimligt tid och när man då kommer till putsen blir det ofta urslag. Urslag brukar det även bli om man borrar genom en betongvägg utan puts och framförallt om man hamnar på armerings järnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #27 skrivet: 31 januari 2017, 13:37:57 »
Det kan räcka med att titta på en gammal putsad vägg för att få urslag... ;)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Helt förtvivlat
« Svar #28 skrivet: 31 januari 2017, 17:38:16 »
jag begriper inte varför alla rör/genomföringar kommer så långt ifrån alla väggar?

sen skulle jag ha planerat in rördragningen tidigare då allt var "utblåst".
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #29 skrivet: 31 januari 2017, 17:57:02 »
Hmmm...  Sc:,h
Betalade du för detta jobbet i förskott?
Själv betalar jag aldrig i förskott, det är som att be om problem.
Möjligen kan jag betala för materialet om det är dyrt när det kommer, men jobbet betalas när det är utfört och godkänt av beställaren.

Sen kan jag hålla med om att TS är lite petig i vissa detaljer, frågan är om du sprang omkring och irriterade entreprenören under jobbets gång?
Det är inte första gången en entreprenör blir irriterad på en beställare som pillar i och lämnar stället på detta sättet.
Jag brukar vänta tills jobbet anses vara klart och påpeka detaljerna man inte är nöjd med då, när det sen är fixat så betalar jag.
Har alltid funkat för mig.  8)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #30 skrivet: 31 januari 2017, 18:01:42 »
jag begriper inte varför alla rör/genomföringar kommer så långt ifrån alla väggar?

sen skulle jag ha planerat in rördragningen tidigare då allt var "utblåst".

Eller varför man tar ström från ett ojordat uttag till den där konvektorn, så hade inte jag velat ha det iallafall.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Helt förtvivlat
« Svar #31 skrivet: 31 januari 2017, 18:27:03 »
På bilden "genomföring inte tätad" är det inte meningen att det skall vara isolerat hela vägen? Nu är det ju ett hål/skarv i isoleringen på ena röret. Bör de inte sedan kläs in med något sorts skydd? Fåglarna brukar ju gilla att tugga i sig av isoleringen fastän bara lite syns.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #32 skrivet: 31 januari 2017, 19:47:03 »
Det allvarligaste kanske är de där 10 mm rören till fläktkonvektorn, de brukar kräva ett antal hundra liter flöde/minut för att ge stipulerad effekt.
Skulle tro att det behöver vara minst 18, kanske 22 mm rör där.
(som jag förstår det ur installationsanvisningen minimal 18mm)

De skadade tapeterna kanske kan täckas av lock: http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/tackbrickor/tackbrickor-faluplast
(klart att det kan täckas med lockm en det här är så onödigt, och tider på bråttom och köra rakt igenom med för mycket tryck med en stenborr, minia tidigare rördragningar ser mycket bättre ut genom att borra genom gipset med en hålsåg först, och sen genom betongen med betongborr)

Putsen fixar man lätt (men det kanske de borde göra?).
Finns säkert att köpa en tub med puts som du kan fylla i med.
(klart ätt det är lätt att fixa, hade det varit mitt enda bekymmer hade jag redan löst detta, men i det här fallet är ALLT klantigt gjord, och då hakar jag mig upp på det ja)

Har du kvar nåt av parketten så kanske du kan borra in en plugg: http://www.slojdfokus.se/shop/tappborr-15mm-1048p.html
(tyvärr har vi inte det, vi byte ut alla golv vid renoveringen FÖRUTOM i vardagsrummet för att det är tjock och bra kvalitet som går att slipa och lacka om i framtiden efter slitage, detta fina golvet är förstört nu i mina ögon)

Elkabeln verkar vara för kort?
Sätt ett uttag på väggen nära hörnet och mata maskinen med gummikabel och stickpropp.
(Bilden där är kanske lite missvisande, en helt ny tre-fas kabel drogs från mitt proppskåp ner till pannan i källaren, det som syns på bilder er typ 2 meter ''för mycket'' kabel som ligger på golvet i tvättstugan nu som en lös slinga)

Helt klart klåpare som varit där och gjort ett dåligt jobb, men får du inte gehör för dina krav så kanske det är mindre besvär och kostnader att fixa problemen än att processa.

De där klena rören borde bytas ut.
Ett filter borde installeras.
Har du betalt för en korrekt elmatning för maskinen så bör den åtgärdas av dem (men det kostar ju inte mycket att göra själv om du kan.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #33 skrivet: 31 januari 2017, 22:20:35 »
Jag skrev så här till firman:

Som du har förstått genom vår korta dialog på sms är jag inte nöjd med jobbet som gjordes hos mig.
Jag lovade dig att skicka dig en sammanställning så fort jag var klar med den, här kommer den:

Konstaterade fel i själva installationen:
*Ingen separat jordfelsbrytare installerad  till Nibe Split ACVM270
Det står klart omskrivet i installationsanvisningen att detta skall göras
*Utetempsgivaren felplacerat mot ÖST
I installationsanvisningen står klart och tydligt att denna enhet skall placeras mot NORD, eller NORDVÄST
*Effektvakten inte inkopplad
I installationsanvisningen står klart och tydligt att dessa trefas kännare om pannan kopplas på trefas istället för enfas
*Inget smutsfilter installerat
I installationsanvisningen står klart och tydligt att ett smutsfilter skall installeras
*Fläktkonvektorer felkopplade
I installationsanvisningen står klart och tydligt att framledning skall kopplas på den övre anslutning, och retur på det nedre, det är precis tvärtom kopplat
* Matningsrör fläktkonvektorer underdimensionerat, ingen värme frÃ¥n dom 
Skall vara minst 18mm, på den långa slinga 22mm
*Yttre kåpan på utedelen AMS10/12 felaktigt monterat
Det glappar och skramlar
*Felaktigt borrat hål genom golv i vardagsrummet
Det är så klantigt det finns inte på kartan, jag accepterar ingen ’’bättringspasta’’ jag kräver ersättning för mitt förstörda golv.
*Lös ’’skvaller rör’’ och ’’övertrycks slang vänster om pannan
Skall vara fast monterade
*’’Anläggningsdata’’ och ’’checklista igångkörning’’ inte ifylld
Självklarhet att detta skall göra
*Rördragning och placering expansionskärl höger om pannan felaktig
Vid vår genomgång har jag berättat klart och tydligt att detta utrymme är avsedd för framtida utökning av systemet med ett extra varmvatten beredare, finns ingen plats till det längre

  Saker som jag hade väntat mig relaterat till kostnader för installation och material:
*Kanal som täcker rör/kabeldragning till utedelen, en självklarhet när man installerar ett sådant
*Att hålet genom ytterväggen skulle tätas, det blåser rakt igenom
*Konvektorelementet i källaren skulle var ihopsatt, denna var INTE smutsig
*Strömmatningen till konvektorelementet i källaren  är klantigt gjort, hur ska jag kunna montera en golvlist här?
* Att dom vassa delar hade plockats upp efter tomten gick sönder, du vet att det springer hundar rund här
*Borrningen genom källarens mellanväggar kunde har gjort bättre om man hade varit lite mer varsamt
*Att utedelen skulle stå ’’fast’’, den står helt lös på fyra löjliga block
*Matningskabeln till pannan ligger i en lös ’’slinga’’ på golvet i tvättstugan, väldigt amatöristiskt!!
*Att ni åtminstone hade gjort en ’’grovstädning’’, åter igen, du vet att det springer hundar i vårt hus
*Håltagningen till elementet i ’’gästrumet’’ i källaren är väldigt amatöristiskt gjort, förborra med en hål såg anser jag som en självklarhet
*Att hela rördragningen hade gjorts ’’snyggare’’ i källaren, det ser väldigt amatöristiskt ut

Omräknat från alla timmar som jobbades här hamnar jag på en timdebitering på 833Sek,
Ganska saftigt för en rörmokare, och då anser jag att ovanstående inte är för mycket begärd när jag anlitar en ’’proffs’’
 
Jag förbehåller mig att betala slutfakturan på utfört arbete och dess betalningsvillkor på 10 dagar tills vi har rett ut detta, du är välkommen att bestämma en tid med mig så att vi kan gå igenom detta.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #34 skrivet: 31 januari 2017, 23:16:54 »
*Fläktkonvektorer felkopplade
I installationsanvisningen står klart och tydligt att framledning skall kopplas på den övre anslutning, och retur på det nedre, det är precis tvärtom kopplat
Är du säker att dom skall kopplas så?
I installationsanvisningen till mina Aircol fläktkonvektorer står det tvärt om, in nere och ut uppe, som dina är anslutna nu.
För funktionen har det ingen betydelse hur dom är kopplade men lättare att få ur luften ur dom om in nere och ut uppe.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #35 skrivet: 01 februari 2017, 17:25:20 »
Japp, helt säker.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #36 skrivet: 01 februari 2017, 18:02:34 »
Ser förjävligt ut.
Dina punkter var bra och fanns tyngd bakom tills du blandade in dina jyckar... 
Du mÃ¥ste bestrida fakturan eller delar av den om du ska hÃ¥lla inne betalningen tills Ã¥tgärd.  Annars kan firman skicka det vidare till inkasso.  Finns att hitta pÃ¥ nätet hur du bestrider.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #37 skrivet: 01 februari 2017, 18:35:40 »
Jag skrev så här till firman:

Som du har förstått genom vår korta dialog på sms är jag inte nöjd med jobbet som gjordes hos mig.
Jag lovade dig att skicka dig en sammanställning så fort jag var klar med den, här kommer den:

Konstaterade fel i själva installationen:
*Ingen separat jordfelsbrytare installerad  till Nibe Split ACVM270
Det står klart omskrivet i installationsanvisningen att detta skall göras
*Utetempsgivaren felplacerat mot ÖST
I installationsanvisningen står klart och tydligt att denna enhet skall placeras mot NORD, eller NORDVÄST
*Effektvakten inte inkopplad
I installationsanvisningen står klart och tydligt att dessa trefas kännare om pannan kopplas på trefas istället för enfas
*Inget smutsfilter installerat
I installationsanvisningen står klart och tydligt att ett smutsfilter skall installeras
*Fläktkonvektorer felkopplade
I installationsanvisningen står klart och tydligt att framledning skall kopplas på den övre anslutning, och retur på det nedre, det är precis tvärtom kopplat
* Matningsrör fläktkonvektorer underdimensionerat, ingen värme frÃ¥n dom 
Skall vara minst 18mm, på den långa slinga 22mm
*Yttre kåpan på utedelen AMS10/12 felaktigt monterat
Det glappar och skramlar
*Felaktigt borrat hål genom golv i vardagsrummet
Det är så klantigt det finns inte på kartan, jag accepterar ingen ’’bättringspasta’’ jag kräver ersättning för mitt förstörda golv.
*Lös ’’skvaller rör’’ och ’’övertrycks slang vänster om pannan
Skall vara fast monterade
*’’Anläggningsdata’’ och ’’checklista igångkörning’’ inte ifylld
Självklarhet att detta skall göra
*Rördragning och placering expansionskärl höger om pannan felaktig
Vid vår genomgång har jag berättat klart och tydligt att detta utrymme är avsedd för framtida utökning av systemet med ett extra varmvatten beredare, finns ingen plats till det längre

  Saker som jag hade väntat mig relaterat till kostnader för installation och material:
*Kanal som täcker rör/kabeldragning till utedelen, en självklarhet när man installerar ett sådant
*Att hålet genom ytterväggen skulle tätas, det blåser rakt igenom
*Konvektorelementet i källaren skulle var ihopsatt, denna var INTE smutsig
*Strömmatningen till konvektorelementet i källaren  är klantigt gjort, hur ska jag kunna montera en golvlist här?
* Att dom vassa delar hade plockats upp efter tomten gick sönder, du vet att det springer hundar rund här
*Borrningen genom källarens mellanväggar kunde har gjort bättre om man hade varit lite mer varsamt
*Att utedelen skulle stå ’’fast’’, den står helt lös på fyra löjliga block
*Matningskabeln till pannan ligger i en lös ’’slinga’’ på golvet i tvättstugan, väldigt amatöristiskt!!
*Att ni åtminstone hade gjort en ’’grovstädning’’, åter igen, du vet att det springer hundar i vårt hus
*Håltagningen till elementet i ’’gästrumet’’ i källaren är väldigt amatöristiskt gjort, förborra med en hål såg anser jag som en självklarhet
*Att hela rördragningen hade gjorts ’’snyggare’’ i källaren, det ser väldigt amatöristiskt ut

Omräknat från alla timmar som jobbades här hamnar jag på en timdebitering på 833Sek,
Ganska saftigt för en rörmokare, och då anser jag att ovanstående inte är för mycket begärd när jag anlitar en ’’proffs’’
 
Jag förbehåller mig att betala slutfakturan på utfört arbete och dess betalningsvillkor på 10 dagar tills vi har rett ut detta, du är välkommen att bestämma en tid med mig så att vi kan gå igenom detta.
833 kr tim är nog ett bra pris om man jämför med de offerter man ser här i forumet och vad grejerna kostar att köpa. Men bara för att priset är lågt ska ju naturligtvis jobbet fortfarande utföras med en viss yrkes skicklighet.
« Senast ändrad: 01 februari 2017, 18:37:35 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #38 skrivet: 05 februari 2017, 13:13:02 »
Företaget skulle höra av sig till mig före väcka efter jag lämnade in mina klagomål, det har de givetvis inte gjort.
Jag har redan beställt en el-besiktningsman som kommer att skriva ett utlåtande rapport.
Jag letar dock med ljus och lyckta efter en vvs besiktningsman, det verkar vara svÃ¥rt som privat person, nÃ¥gon som har tips vart jag kan hitta en i Halland? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #39 skrivet: 05 februari 2017, 15:19:15 »
Men hur mycket kommer besiktningarna kosta och vad ska dom leda till  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #40 skrivet: 05 februari 2017, 16:02:16 »
AngÃ¥ende de hÃ¥l som ligger en bit ut i golvet : har du tänk pÃ¥ att grundmuren är tjockare än ytterväggen , det kan skilja ca 10-15 cm , sÃ¥ när man ska borra mellan vÃ¥ning och källare  finns det bara ett sätt , att borra snett underifrÃ¥n för att komma utmed vägg ( jag är själv installatör ,bÃ¥de el och rör , samt besiktar ) , men det är inte alla som klarar det , som vatten ,har inte ont i ryggen , gÃ¥r lättaste  och snabbaste vägen .I övrigt uttalar jag mig inte om utförandet pÃ¥ distans.
Jag hackar inte pÃ¥ entreprenörer  , men som du framför kunde det ha utförts snyggare .
Tror för min del att grotta vidare i ärendet blir nog lite arbetssamt ,

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #41 skrivet: 05 februari 2017, 16:18:21 »
Okej du ska gå den långa jobbiga vägen, ta dig en funderare på om du ska lägga dig över eller under 22400 kr ni ska processa om. Den summan passeras ganska snabbt med alla skadeståndsanspråk osv..
Är det över betalar förloraren den andres advokatkostnader och under betalar vardera part sina egna rättegångskostnader.

Givetvis vill man kliva över så den andre parten får en ordentligt smälld på fingrarna vid en förlust, sällan man startar en process med vetskapen om att man ska förlora, men desto hårdare blir smällen tbx.

Mitt råd är att du genast gör upp med hantverkaren direkt för att få ett snabbt avslut eller att du vänder på steken och låter honom processa mot dig genom att du betalar in 70% och säger att dom andra 30% är för att återställa och rätta till felen och sen bifogar du alla bilder.

Processar du har du verkligen valt fel väg, hantverkaren skall dessutom ges tillträde för att kunna rätta till felen, om det uteblir har du gjort bort dig vid en rättegång.

Ditt juridiska ombud lever på sådana som dig och dom vill alltid processa för att tjäna pengar, det brukar nämligen sluta så att dom enda vinnarna är advokaterna som egentligen skiter i vem du är, en klapp på axeln och så säger han, vi kan överklaga.
"Så han får ännu mer pengar *roflmao*"
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #42 skrivet: 05 februari 2017, 19:49:09 »
Uppskattar ditt svar Tågråttan, och inombords vet jag att du har rätt när jag tänker utan att blanda in min ilska.
Klimatet inom bestämmelser och gällande regler i Sverige var man inte får göra något själv för att det skall vara ''bra gjort'' och ''säkert'' gör att dessa fall uppkommer, att privat personer står ut i kylan efter en entreprenör har klantat sig ordentligt eftersom skyddsnätet inte finns. (det kostar mer än vad det smakar)
Därför kan oseriösa företag fortsätter med de dom gör.
Företaget skryter på sin Facebook ''Denna vecka har vi slitit för fullt uppe i slöinge där vi gör en hel konventering från el element till ett vattenburet system.
Här har vi installerat en Nibe splitt luft/ vatten värmepump med radiatorer och två fläkt konvektorer som skall värma upp detta lilla hus på två plan.''
allt var redan på plats och alla rör till radiatorer var redan nerdragen in i källaren förutom den fläktkonvektorn i vardagsrummet (där han klantade sig med att borra ett onödigt hål i mitt golv), det handlade enbart om rördragning i källaren, inkoppling och driftsättning.
lämnar man ett kommentar så blir det borttaget.

En sak har jag lärt mig av allt detta, jag har alltid gjort allting själv, det här var det första gång jag anlitade någon pga tidsbrist.
Det var första, och SISTA gången, jag gör det bättre och säkrare själv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #43 skrivet: 05 februari 2017, 20:21:47 »
Kommer igen här , det finns ett sätt att göra utan kostnad för dig
Kolla med någon som kan ev. uppskatta återställning av det som du inte är nöjd med , och är relevant för installationen , du måste ha en väldigt massa på benen för att gå hem

Vet inte om jag ska skriva om det , men gör det ändå , detta är enbart entreprenadjuridik
Efter uppskattning kostnad , inbetalar du en summa , samt skriver OSTRIDIGT BELOPP
detta innebär att du godkänner allt förutom vissa delar , det avdrag som du anser för återställning
Det är nämligen sÃ¥ att efter detta sÃ¥ är det installatören som ska bevisa att allt är riktigt utfört ,  det är nog inte fel att kontakta personen i samband med betalning , gör en lista pÃ¥ vad som är att Ã¥tgärda , men glöm inte , när han fÃ¥tt den och ev. gjort delarna i den sÃ¥ kan du inte komma med mera senare ,

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #44 skrivet: 05 februari 2017, 20:50:21 »
Det är ju precis det jag vill åstadkomma med besiktning, underlag för det som skall rättas till så att jag kan sätta kostnader mot det som underlag till hans slutfaktura som jag bestrider.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #45 skrivet: 07 februari 2017, 20:38:34 »
Du ska inte bestrida fakturan , då kan du ligga illa till
Endast en del av beloppet . genom att betala ostridigt belopp så har du inte vägrat att betala , bara den del som du är osams om med installatören .
Tänk pÃ¥ det 

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #46 skrivet: 08 februari 2017, 10:47:13 »
Japp, helt säker.
Ska du bara ha den till kylning?
Såg att du inte fick någon värme i den och om den bara ska kyla är det ju helt rätt.

Såg att det fins en växelventil för att ändra flödet mellan värmning och kylning ska du inte ha en sådan i stället.
Eller låta den sitta som en ren värmare som den är nu?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #47 skrivet: 08 februari 2017, 19:50:05 »
Båda fläktkonvektorer skall enbart användas som värmekälla

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #48 skrivet: 08 februari 2017, 19:52:27 »
Du ska inte bestrida fakturan , då kan du ligga illa till
Endast en del av beloppet . genom att betala ostridigt belopp så har du inte vägrat att betala , bara den del som du är osams om med installatören .
Tänk på det

Kan du förklara detta lite tydligare för mig?
Första fakturan på arbetet betalades av mig mycket tidigare så att rote skulle hamna i 2016, slutfakturan avser enbart material.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #49 skrivet: 08 februari 2017, 22:29:30 »
Med ostridigt belopp menas om man te x kommit överens om ett belopp i förväg och fakturan sen är på ett högre belopp.
Då betalar man det överenskomna beloppet och bestrider det överskjutande.
I detta fallet handlar det väl mer om att du inte anser att jobbet är klart och vill bestrida fakturan på arbetet.

Nu har du ju redan betalat för arbetet så då blir det lite knivigare.
Men du skulle kunna uppskatta jobbkostnaden för att åtgärda felen och hålla inne just detta belopp (med rot avdraget) så tror jag att en domstol ändå skulle godkänna tilltaget.
Viktigt att du kommunicerar med, och dokumenterar din kommunikation med installatören.
Du måste kunna bevisa att du varit tydlig, och bra att fotografera och ta bilder.
Det är installatören som måste stämma dig om denne inte vill fixa felen men ha betalt ändå, och det kan bli svårt om allt är bra dokumenterat.
Här kan du läsa mer om hur man bestrider fakturor.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/bestrida-felaktig-faktura/
« Senast ändrad: 08 februari 2017, 22:33:09 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #50 skrivet: 08 februari 2017, 23:37:08 »
Är det lagligt att betala i förskott.....dvs året innan jobbet utförs, för att kunna nyttja ROT avdraget?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Helt förtvivlat
« Svar #51 skrivet: 09 februari 2017, 06:02:57 »
Det är tydligen ok att använda föregående års rot om jobbet utförs senast den 31/1.

"Betalning i förskott

Du kan få rot- och rutavdrag även när du betalar i förskott. Arbetet måste dock vara utfört innan utföraren begär utbetalning från Skatteverket.


Betalning vid årsskifte

Om du betalar före ett årsskifte måste arbetet vara utfört senast i januari året efter för att du ska ha rätt till rot- eller rutavdrag. Utföraren måste begära sin rot- eller rututbetalning hos Skatteverket senast den 31 januari året efter att du har betalat. "
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #52 skrivet: 09 februari 2017, 07:49:43 »
Båda fläktkonvektorer skall enbart användas som värmekälla
För vämning är det matning i botten som gäller.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #53 skrivet: 09 februari 2017, 08:50:17 »
För vämning är det matning i botten som gäller.

Enligt bilden tidigare i tråden så ska denna kopplas in i toppen och ut i botten.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63885.msg673956#msg673956
För värmefunktionen kvittar det, men det brukar vara enklare att lufta den om den har in i botten och ut i toppen.
Nu ser det ut som att det sitter luftningsnipplar på både övre och undre anslutningen så just fläktkonvektorn är kanske det minsta problemet här.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Helt förtvivlat
« Svar #54 skrivet: 09 februari 2017, 09:04:26 »
Mmm, jag har ju en liknande konstruktion i mitt vardagsrum, takmonterat, men ändå in i toppen och ut i botten.
Kom inte en gnutta luft när jag luftade där.
Flödet fördriver lätt luften ur så pass klena rör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #55 skrivet: 09 februari 2017, 09:54:01 »
Ska golvet lagas sÃ¥ det blir som förut sÃ¥ räcker väl inte det du betalat till hantverkaren för att täcka kostnaden  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helt förtvivlat
« Svar #56 skrivet: 09 februari 2017, 12:06:22 »
Enligt bilden tidigare i tråden så ska denna kopplas in i toppen och ut i botten.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63885.msg673956#msg673956
För värmefunktionen kvittar det, men det brukar vara enklare att lufta den om den har in i botten och ut i toppen.
Nu ser det ut som att det sitter luftningsnipplar på både övre och undre anslutningen så just fläktkonvektorn är kanske det minsta problemet här.
Ja det stämmer enligt bilden vid kylning  med in i toppen och ut i botten men inte vid värmning in i botten och ut i toppen det är därför men sätter en växlingsventil om man bÃ¥de ska värma och kyla. Man kan givetvis köra den felkopplad det ger säkert lite sämre effekt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #57 skrivet: 10 februari 2017, 07:40:30 »
Ja det stämmer enligt bilden vid kylning  med in i toppen och ut i botten men inte vid värmning in i botten och ut i toppen det är därför men sätter en växlingsventil om man bÃ¥de ska värma och kyla. Man kan givetvis köra den felkopplad det ger säkert lite sämre effekt.

Så du påstår att medflödes värmeväxling ger bättre effekt än motflöde?
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #58 skrivet: 10 februari 2017, 10:02:42 »
BlÃ¥ser inte luften över hela elementet i stort sett samtidigt sÃ¥ det saknar betydelse hur man kopplar den förutom ev luft problem  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Helt förtvivlat
« Svar #59 skrivet: 10 februari 2017, 11:17:09 »
BlÃ¥ser inte luften över hela elementet i stort sett samtidigt sÃ¥ det saknar betydelse hur man kopplar den förutom ev luft problem  Sc:,h
Jo, när fläkten är igång så spelar det ingen roll hur man kopplar tillopp och retur.
Däremot, om du vill få konvektorn att fungera på egenkonvektion när den är avslagen så spelar det lite mer roll.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Helt förtvivlat
« Svar #60 skrivet: 10 februari 2017, 13:44:23 »
Tänkte inte sÃ¥ lÃ¥ngt  :::_)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #61 skrivet: 13 februari 2017, 20:26:47 »
Enligt bilden tidigare i tråden så ska denna kopplas in i toppen och ut i botten.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63885.msg673956#msg673956
För värmefunktionen kvittar det, men det brukar vara enklare att lufta den om den har in i botten och ut i toppen.
Nu ser det ut som att det sitter luftningsnipplar på både övre och undre anslutningen så just fläktkonvektorn är kanske det minsta problemet här.

Enligt installations beskrivning skall det kopplas in på det övre, ut på det nedre, oavsett värme eller kyla, skall dom användas till kylning med, så tillkommer det en växelventil.
och tyvärr så är faktisk båda fläktkonvektorer en av det största problemen här eftersom de inte ger något värme als, dom är så kalla att jag inte ens kan ha på fläkten för då blåser det bara kall luft
(har blivit tvungen att sätta på min luft/luft pump igen på övervåningen för det blev svinkallt i vardagsrummet)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #62 skrivet: 14 februari 2017, 08:07:22 »
Enligt installations beskrivning skall det kopplas in på det övre, ut på det nedre, oavsett värme eller kyla, skall dom användas till kylning med, så tillkommer det en växelventil.
och tyvärr så är faktisk båda fläktkonvektorer en av det största problemen här eftersom de inte ger något värme als, dom är så kalla att jag inte ens kan ha på fläkten för då blåser det bara kall luft
(har blivit tvungen att sätta på min luft/luft pump igen på övervåningen för det blev svinkallt i vardagsrummet)

Det har nog mer med flödet i övriga systemet att göra, vattnet rinner lättaste vägen.
Man måste strypa in flödena på övriga radiatorer för att tvinga vattnet till konvektorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #63 skrivet: 14 februari 2017, 20:22:22 »
Har haft en besiktningsman här idag..........
Han tyckte det hela var bedrövligt, och upptäckte ännu mer fel en vad jag själv redan hade gjort,
bla att det har blandats med kopplingen mellan ett och två rörs system :o systemet har inte fått injustering över huvud taget, och bilder från hans Flir värmekamera är inte från denna världen.
Kommer att blir ett fint rapport detta

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #64 skrivet: 14 februari 2017, 21:21:55 »
bla att det har blandats med kopplingen mellan ett och två rörs system

Det förklarar att det inte blir nÃ¥n värme i konvektorerna.  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #65 skrivet: 09 mars 2017, 21:12:23 »
Liten uppdatering här.

Entreprenören hade inte hört av sig i några veckor, gömde sig med ett dåligt ursäkt att elektrikern är på semester,
Skickade båda besiktningsunderlag till han idag på mejl, och han lovade att han hör av sig imorgon, vi får se, om ni är intresserade att läsa det har jag tagit med dom här i kort version (utan alla bilder, ritningar och bilder från FLIR värmekamera)

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #66 skrivet: 15 april 2017, 10:58:07 »
Sagan är fortfarande inte slut, skickade ett sista mejl nu till det fina företaget:

Ja du Michael...................

Jag vet egentligen inte vart jag skall börja nånstans, men detta är utom all kritik och mer än bedrövligt

Du fick två besiktningsprotokoll på den 9e Mars, idag är det den 15e April,
på sms förklarade du att du skulle kolla på det och återkomma till mig för att ''får detta ur världen'' som du omskrev

Jag har väntat tillräckligt mycket nu anser jag, och mitt tålamod är VERKLIGEN slut
jag kan gratulera dig, du har lyckats att får mig verkligen förbannad, det finns inte många människor som lyckas med det kan jag berätta.

Nu är det såhär Michael, jag ställer krav helt enkelt:
Du har två veckor på dig att:

1:Ã…tgärda ALLA pÃ¥pekade fel  nämnt i bÃ¥da  besiktningsunderlag
2:Åtgärda mina påpeka brister som står i tidigare mejl
3:Berätta hur du tänker ersätta mitt förstörda golv i vardagsrummet

Hör du inte av dig, eller blir dessa nämnda punkter inte gjort kommer jag att anmäla dig, och tror mig jag förföljer detta hela vägen till domstolen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #67 skrivet: 15 april 2017, 11:42:44 »
Sagan är fortfarande inte slut, skickade ett sista mejl nu till det fina företaget:

Ja du Michael...................

Jag vet egentligen inte vart jag skall börja nånstans, men detta är utom all kritik och mer än bedrövligt

Du fick två besiktningsprotokoll på den 9e Mars, idag är det den 15e April,
på sms förklarade du att du skulle kolla på det och återkomma till mig för att ''får detta ur världen'' som du omskrev

Jag har väntat tillräckligt mycket nu anser jag, och mitt tålamod är VERKLIGEN slut
jag kan gratulera dig, du har lyckats att får mig verkligen förbannad, det finns inte många människor som lyckas med det kan jag berätta.

Nu är det såhär Michael, jag ställer krav helt enkelt:
Du har två veckor på dig att:

1:Ã…tgärda ALLA pÃ¥pekade fel  nämnt i bÃ¥da  besiktningsunderlag
2:Åtgärda mina påpeka brister som står i tidigare mejl
3:Berätta hur du tänker ersätta mitt förstörda golv i vardagsrummet

Hör du inte av dig, eller blir dessa nämnda punkter inte gjort kommer jag att anmäla dig, och tror mig jag förföljer detta hela vägen till domstolen.
Detta med domstol som du skriver är nog lite överkurs från dig , den enda väg som du kan gå på ett riktigt sätt ,
mycket bra med en tidsfaktor för Ã¥tgärd , han mÃ¥ste enligt de regler som finns ha rimlig tid för Ã¥tgärder  , och vad tid i sammanhanget är :: inte alltför lÃ¥ng ::
ÄR att försöka få någon form av ekonomisk kallkyl på det som behöver åtgärdas , och hålla inne det beloppet som stridigt ,
sÃ¥ med andra ord sÃ¥ mÃ¥ste du betala ostridigt belopp , annars ligger du illa till framöver , du är konsument och ligger lite före i lagstiftningen  gentemot utföraren , det blir sÃ¥ att han har att bevisa att arbetet är utfört pÃ¥ ett proffsigt sätt

Utloggad husbilmekaniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt förtvivlat
« Svar #68 skrivet: 15 april 2017, 11:46:49 »
I överenskommelse med entreprenören är allt betalt förutom 40% av slutbeloppet, har jag bevis på på sms.

Att jag nämner domstolen är så att han skall förstår att det är på allvar nu.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helt förtvivlat
« Svar #69 skrivet: 16 april 2017, 08:05:45 »
Har du kontaktat kommunens konsumentrådgivning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Helt förtvivlat
« Svar #70 skrivet: 23 oktober 2017, 17:54:36 »
Man är ju lite nyfiken hur den här saken avslutades?  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!