Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gummikuddar/vibrationsdämpare/fjädrar till L/V pump pÃ¥ gjuten liten betongplatta  (läst 6591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinradbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har gjutit en liten rektangulär betongplatta som den nya värmepumpen (L/V) ska stå på. Placerade det jag gjöt 10 cm från husväggen så att inte vibrationer skall kunna fortplanta sig.

Men jag vill ställa värmepumpen på något vibrationsdämpande, inte direkt på betongen.

Kan ni föreslå något lämpligt som dessutom är lämpat att fästa ner i en jämn betongplatta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske dessa: http://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar.html

Borra fast 4 bultar i plattan, borra hål i dämparna och sätt en låsmutter som "säkring" mot att någon av misstag välter värmepumpen.
Limma dämparna mot plattan med PL400 eller liknande, och samma sak mot värmepumpens fästen/stativ.
Om du har en M8 bult kan du borra 12-15 mm hål mitt på dämparna.
Det borde funka rätt bra kan jag tycka.

De vanliga gummikuddarna och fjädrarna som är till luftvärmepumpar klarar nog inte vikten av en luft/vattenvärmepump (vad väger utedelen?).
Möjligen om du dubblerar gummidämpare eller fjädrar.
De gummidämpare och fjädrar jag säljer är optimerade för vikter upp till ca 40 kg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Du  nämner ej vilken lvp som ska stÃ¥ pÃ¥ plattan.

Min Nibe 2025 har justerbara gummifötter. Att placera den på andra dämpare är helt onödigt och ev. t o m olämpligt.
Den vibrerar inte alls.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad martinradbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De vanliga gummikuddarna och fjädrarna som är till luftvärmepumpar klarar nog inte vikten av en luft/vattenvärmepump (vad väger utedelen?).
Möjligen om du dubblerar gummidämpare eller fjädrar.
De gummidämpare och fjädrar jag säljer är optimerade för vikter upp till ca 40 kg.

Jag vet inte om det är samma fjädrar som du säljer, men jag köpte på mig ett paket med dessa idag:
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/monteringstillbehor/vibrationsdampare-stor

Tänkte sätta fast en betongexpander i plattan och anpassa höjden så att jag får en M8 som sticker upp lite grann, lagom för att montera fast fjädern.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vanliga gummi kuddar med gänga eller gängat hål finns på swedol för rimliga slantar men tror inte det behövs på en fristående platta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dagens frekvensstyrda (åtminstone vår) har minimalt med vibrationer, men när vi för ca 35 år sedan installerade en på en betongplatta så spred sig ljudet i stora delar av huset. Vi stoppa in en ishockeypuck under var fot, ch sedan var det tyst. Funkade perfekt under hela den pumpens livslängd. Men det var en lösning i efterhand. Skulle jag sätta dit en i förebyggande skulle jag nog köpa en dämpare för ändamålet.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Stålfjäderdämpare på en större luft/vatten kan bli vanskligt.
Den kan gunga lite väl mycket och det kan finnas tipprisk framåt om något barn tycker det är kul att gunga på den och 120kg är en hel del vikt.
Se till att säkra den med tippskydd fäst i väggen.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om vp kan röra sig för mycket bör det vara risk för att gas rören med tiden går av pga utmattning om det är en split maskin i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad martinradbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kuddarna kommer sättas fast både i den lilla betongplattan, samt i värmepumpen. Så den kommer inte kunna tippa.

Vad som är en stor pump kan ju diskuteras, denna mäter in på cirka 105 cm bred och 95 cm hög. ca 70 kg om jag minns rätt.

Fjädrarna är ju gjorda för detta ändemål med två som är styvare för den tunga änden av pumpen, samt två mjukare. .

Ã…terkommer med resultatet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Vilken pump är det?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad martinradbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Min Nibe 2025 frös sönder , eftersom det inte ingick uppvärmt kondensvattentråg i originalinstallationen.

Nu har jag både uppvärmt tråg samt avlopp med värmekabel.

Hur har du löst detta problem?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad martinradbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min Nibe 2025 frös sönder , eftersom det inte ingick uppvärmt kondensvattentråg i originalinstallationen.

Nu har jag både uppvärmt tråg samt avlopp med värmekabel.

Hur har du löst detta problem?

Jag har tänkt att antingen sätta ett sånt där färdigt tråg med värme under pumpen, alternativt ordna ett på egen hand som jag lägger värmekabel i, plus värmekabel i slangen till avloppet så klart. För jag vill inte ha ut vatten som fryser till is på marken.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Då ska väl pumpen upp en bra bit, ex 200 mm......ifrån betongplattan, eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad martinradbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag testat med fjädrarna och som någon säkert skrev är de alldeles för klena för en 100 kg tung L/V-pump.

Jag får alltså skrota den iden och köpa vanliga motorkuddar istället.
Har idag M8-bult som sticker upp ur plattan så jag vill helst hitta kuddar med mutter på undersidan som jag kan skruva fast i mina bultar.

Någon som kan rekommendera nåt som är lagom till en värmepump på 100 kg L/V?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!