Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips om installation  (läst 4364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips om installation
« skrivet: 15 november 2016, 23:10:33 »
Vi bor i ett sjuttiotalshus med direktverkande el.
Funderar på att köpa Panasonicluftvärmepumpar eftersom jag kan få dem till bra pris.
Vi har 100 m2 på nedervåning och 75m2 på övervåning. Har en kamin i vardagsrummet som blåser ut varmluft. Har ni några tankar om placering av inomhusdelarna? Antar att man kommer behöva en på övervåningen också.
I tvättstugan har vi varmvattenberedaren som vi även funderar på att byta ut till en PANASONIC AQUAREA DHW (PAW-DHWM200ZC). Tänkte mig att man använder värmen från exemeplvis torktumlaren för att sedan blåsa ut luften. http://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/ranges/aquarea/dhw/product/17765/

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om installation
« Svar #1 skrivet: 16 november 2016, 09:11:04 »
En innerdel tycker jag kan placeras i vardagsrummet bredvid kaminen på innerväggen till trappan. Centralt i huset och en del av värmen stiger uppåt i trappan till övervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #2 skrivet: 16 november 2016, 11:54:28 »
Blir inte det konstigt. Då blåser ju luften in i vardagsrummet bara? Vi tänkte så som jag visar på nya bifogade bilder. Två olika alternativ på övervåningen i båda fallen får man sätt innedelen lågt. Tror inte den får plats ovanför fönstret i det så kallade 'biblioteket' och i det andra fallet är det ku en lutande vägg med takfönster.

Att ha båda på samma vägg borde vara smidigt om man kan ha en utedel kopplat till två innedelar.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om installation
« Svar #3 skrivet: 16 november 2016, 12:38:21 »
Tänkte att man inte vill ha innerdelen så den blåser precis där man sitter. Värmen går snett framåt/nedåt från innerdelen. Har själv en liknande placering vid trappan men på andra sidan mot entréhallen där det ser ut som det sitter en hylla eller liknande på ritningen. Får då ha en separat fläkt som trycker varmluften in mot vardagsrummet. Sedan kommer värmen att följa ventilationsflödet i huset och har man mekanisk ventilation (som det borde vara i ett hus från 70-talets senare hälft i alla fall) dras varmluften till kök, badrum och tvättstuga. På övervåningen är det bra att innerdelen sitter högt för att kunna leverera kyla varma sommarveckor. Aggregatet på övervåningen behöver inte kunna ge lika mycket värme som nedervåningen eftersom värmen stiger uppåt i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #4 skrivet: 16 november 2016, 13:15:16 »
Trappan är inbyggd med ett förråd under.
Annars är det självdrag huset. Det är märkbart mycket kallare på övervåningen när man eldar i kaminen. Trots att den har en fläkt som blåser är det svårt för luften att cirkulera så pass att det blir varmt på övervåningen. Därför jag tänkte att det vore bra om det blåste från andra hållet ut mot hallen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om installation
« Svar #5 skrivet: 16 november 2016, 13:50:30 »
Ok, men sitter innerdelen enligt förslaget pÃ¥ ritningen behöver i alla fall fläkten vara ganska högt ställd för att värmen ska nÃ¥ bra till entréhallen och korridoren där bortom. PÃ¥ övervÃ¥ningen skulle jag sätta innerdelen i allrummet högt upp pÃ¥ väggen till nÃ¥gon av klädkamrarna. DÃ¥ kan den värma hela övervÃ¥ningen skapligt bra samt kyla pÃ¥ högsommaren. Man fÃ¥r räkna med att  tappa 1-2 grader per dörröppning som värmen ska igenom och sitter innerdelen i biblioteket gäller det att man vill ha varmare just där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #6 skrivet: 16 november 2016, 13:59:29 »
Andra kan detta bättre, men när jag tittat pÃ¥ konvektorelement sÃ¥ brukar rÃ¥den vara att placera de centralt i  huset i rum som man inte vistas i. BÃ¥de pga ljud men även blÃ¥st/drag. Som Josth skrev sÃ¥ brukar man även räkna med ca 2 graders temperatursänkning per rum som värmen ska passera, och med den lÃ¥nga korridoren sÃ¥ kanske du tappar ännu mer in till sovrummen. Givet att rördragning gÃ¥r att lösa skulle jag strävat efter att ha delen nere i hallen, och övervÃ¥ningen i det rum ni använder minst, eller Ã¥tminstone sitter stilla i minst. Rent funtionsmässigt är dock allrummet att föredra vad jag förstÃ¥r.
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #7 skrivet: 16 november 2016, 14:11:38 »
Nedervåning nr1.
Övervåning nr1.
Är det vettigt? Funderar på hur man ska göra med rördragning med. Blir ju långa sträckor?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips om installation
« Svar #8 skrivet: 16 november 2016, 14:45:52 »
Placering i hallen ovanför entrédörren är vanligt. Dock kan det vara trångt med utrymmet i höjdled och behöva fixas och trixas samt väljas en modell som inte har så hög innerdel. Hur många [cm] är utrymmet där upp till innertaket? Man måste också tänka efter exakt var rören dras ut från innerdelen så de inte går genom ett karmstycke. Tycker det ser ut som det finns plats för två utedelar till vänster om entrédörren sett utifrån? Från övervåningen kan rören t.ex. följa snedtaket i en kabelkanal utmed trappan ner till ytterväggen och sedan ut via väggenomföring. Vissa märken/modeller kräver att man fyller på lite köldmedia om rören blir långa men det ordnar i så fall en kyltekniker relativt snabbt i samband med installationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #9 skrivet: 05 december 2016, 23:59:06 »
Det är runt 30 cm ovanför entrédörren. Det ska väl vara lugnt?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #10 skrivet: 06 december 2016, 00:29:53 »
Blir inte det konstigt. Då blåser ju luften in i vardagsrummet bara? Vi tänkte så som jag visar på nya bifogade bilder. Två olika alternativ på övervåningen i båda fallen får man sätt innedelen lågt. Tror inte den får plats ovanför fönstret i det så kallade 'biblioteket' och i det andra fallet är det ku en lutande vägg med takfönster.
Att ha båda på samma vägg borde vara smidigt om man kan ha en utedel kopplat till två innedelar.
När det gäller nedre bostadsplan i huset så har du bara 2 st bra placeringsalternativ, det ena är där du har satt den i v-rummet precis som du har gjort, dvs att innerdelen blåser rakt emot den långa hallgången i huset. Det 2:a alternativet är att du sätter innerdelen över entredörren så att innerdelen blåser mot hallen och dörröppningen mot köket vilket jag skulle tro vore allra bäst för din del. Du har en bra rundcirkulation med 2 in/utgångar från köket vilket gör att du även får en bra värmecirkulation till och genom V-rummet med den placeringen.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #11 skrivet: 06 december 2016, 00:55:50 »
När det gäller det övre bostadsplanet i huset så skulle jag råda dig att placera den 2:a pumpinnerdelen på trappväggen upp till övre bostadsplanet och i en höjd som med vingen ställd rakt ut skulle göra att den blåser en liten bit ovanför golvnivån till det övre planet. Detta innebär också att du skulle kunna variera fördelningen av värmen om du så skulle önska eller behöva genom att sprida den både upp till övervåningen liksom ned till nedervåningen vid behov genom att köra växelvis upp och ned med vingen.
Sen rekommenderar jag att du sätter 2 st separata pumpar och inte en pump med 2 innerdelar, det finns nämligen bara fördelar med 2 st separata pumpar ifh till 1 pump med 2 st innerdelar.

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #12 skrivet: 06 december 2016, 01:11:52 »
Menar du att den ska sitta i trappan? Egentligen bara en bit från den andra innerdelen om man placerar den ovanför entrédörren?

När det gäller det övre bostadsplanet i huset så skulle jag råda dig att placera den 2:a pumpinnerdelen på trappväggen upp till övre bostadsplanet och i en höjd som med vingen ställd rakt ut skulle göra att den blåser en liten bit ovanför golvnivån till det övre planet. Detta innebär också att du skulle kunna variera fördelningen av värmen om du så skulle önska eller behöva genom att sprida den både upp till övervåningen liksom ned till nedervåningen vid behov genom att köra växelvis upp och ned med vingen.
Sen rekommenderar jag att du sätter 2 st separata pumpar och inte en pump med 2 innerdelar, det finns nämligen bara fördelar med 2 st separata pumpar ifh till 1 pump med 2 st innerdelar.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #13 skrivet: 06 december 2016, 14:56:23 »
Javisst!  du kan ju lämpligast kanske ha en pumputedel pÃ¥ vardera sidan om entretrappan. Det är en alldeles utmärkt placering att ha innerdelen pÃ¥ en trappvägg upp till 2:a bostadsvÃ¥ningen där den dÃ¥ blÃ¥ser med rakt utställd vinge strax ovanför golvnivÃ¥n och in mot allrummet vilket gör att värmen kommer upp centralt pÃ¥ ovanvÃ¥ningen och sprider sig bra till övriga utrymmen däruppe, dessutom stör den minst pÃ¥ ovanvÃ¥ningen med denna placering. Du kan ocksÃ¥ välja en lite mindre pump till ovanvÃ¥ningen ifh till bostadsvÃ¥ningen som behöver en mer kraftfull pump.

Utloggad ottoangel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips om installation
« Svar #14 skrivet: 19 december 2016, 16:36:20 »
Att placera innedelen i vardagsrummet finns det någon fördel med det förutom att man får ett rakt utblås mot korridoren? Jag känner att när man väl eldar i spisen som även den har en fläkt kommer man att lura luftvärmepumpen att det är varmt i huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!