Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borö tekniktank + Mitsubishi Ecodan  (läst 1914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J00N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borö tekniktank + Mitsubishi Ecodan
« skrivet: 10 december 2017, 21:07:19 »
Hej.
Jag har lite problems som jag hoppas få lite hjälp med av någon som kan för jag har uppenbarligen ingen aning vad jag håller på med =)

Men för att inte trasslas till det allt för mkt så gör vi en lång fråga kort.
Jag har som rubriken skvallrar om en Borö TIV500 tekniktank med förvärmingslinga, solslinga och en toppslinga för tappvattnet med en 6kw elpatron och en Mitsubishi ecodan VP inkopplad till sig.

Min grundtanke va att ha någon form av flytande kondensering och bara värma de nedre 2/3 delarna av tanken och ställa BIV shunten i ett fast läge och plocka skicka ut det till golvärmen.

Det fungerar skapligt men problemet är att när VP:n går så startar även elpatronen... Jag antar att det beror på att kallt bottenvatten cirkulerar upp på termostaten till elpatronen vilket medför att skiktningen rubbas. Om jag skall lita på mina termometrar i tanken så håller jag i min värld en hyffsad skiktning i tanken ändå ex 33 i nedre delen och 55 i tappvattenslingan.

Så till min fråga.. Hur skulle ni ha kopplat på VP:n?


Jag är helt novis på detta vilket ni kanske har fattat så nu behöver jag er hjälp.
Undrar ni något så fråga på.




   

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borö tekniktank + Mitsubishi Ecodan
« Svar #1 skrivet: 11 december 2017, 07:25:53 »
Inloppet från värmepumpen bör ligga under termostaten till elpatron.
Flytta upp termostaten till toppen och sätt värmepumpens inlopp i mitten av tanken.
Sen får du ha koll på farten på laddpumpen, tempdiffen över värmepumpen bör vara 7-8 °C, men detta kanske värmepumpen kan styra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad J00N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borö tekniktank + Mitsubishi Ecodan
« Svar #2 skrivet: 11 december 2017, 21:39:12 »
Tack för svar.
Att flytta Termostaten förmodar jag att du menar den till patronen? Tror att det blir svårt för det verkar vara någon intern historia.
Men vad tror du om denna lösningen då?

Flytta upp inloppet ifrån värmepumpen. Jag har ett ledigt uttag strax under elpatronen.

Montera en extern tempsensor till värmepumpen strax under nedre uttaget till BIV shunten.

Ställa VP:n på 55 grader och el-patronen på låt säga 45 grader eller så bara som en backup.

Montera en shuntmotor med utetempgivare på BIV:en.

Eller är jag helt ute och cyklar?
Bifogar en bild om det nu kan vara till någon hjälp.


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borö tekniktank + Mitsubishi Ecodan
« Svar #3 skrivet: 12 december 2017, 07:07:01 »
Hej!
Tror nog att detta ska funka, en del elpatroner kan säkert modifieras med en extern termostat men prova.
Tempgivaren som styr värmepumpen bör sitta nånstans emellan in och utlopp till värmepumpen.
Sen kan du testa olika värden på värmepump och elpatron för att hitta bästa läget.
Går det inte att styra värmepumpens börvärde mot utetemp?
I så fall kan du låta temperaturen i undre delen flyta lite, det brukar gå att få till åtminstone 10-15 C skiktning över tanken så att elpatron får toppvärma varmvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad J00N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borö tekniktank + Mitsubishi Ecodan
« Svar #4 skrivet: 12 december 2017, 22:33:07 »
Hej.
Då börjar det ljusna lite iaf =)

Jag styr värmepumpens börvärde mot utetempen nu idag. Känner att jag har 1000 frågor och jag kanske rör till det lite så jag gör ett försök att bena ut vad jag har för grejer och vad min grundtanke med systemet var/är och vad jag har gjort för "fel".

Värmepump: Mitsubishi Ecodan Split
Acktank:Borö TIV 500 Sol (solvärmeslinga för närvarande inte inkopplad) Med en extern cirkpump till golvärmen.
Elpatron: 6kW ifrån värmebaronen.
Golvvärme: LK ics.2 trådlöst med rumstermostater och pumpstyrning till cirkulationspumpen (stänger av pumpen om inga termostater kallar på värme.
Shunt: Bivalent shunt UTAN styrning.

Ok det är vad jag har att jobba med, nu till vad jag hade tänkt mig.

Grund idén var att jag skulle värma tankens nedre 2/3 delar med VP:n som är ställd på en lämplig kurva och utetempgivare och sedan ställa den bivalenta shunten på ett fast läge (endast ifrån det nedre uttaget) som skickar ut rätt tempererat vatten till golvvärmesystemet.

Men det gick ju sådär...

Eter som det inte funkade som det var tänkt så börja jag vackla lite i min grund idé och tänkte att det kanske var bättre att skrota den och skaffa en shuntmotor, flytta upp tilloppet och ist värma de ÖVRE 2/3 delarna i tanken och fimpa elpatronen eller använda den som en backup och producera tappvattenvarmt vatten i toppen som i sin tur sjunker och skapar någon form av skiktning.

Gör jag så så går jag helt ifrån tanken med någon form av flytande kondensering och det kanske inte alls är någon bra ide. Men det är därför jag är här och frågar. =)

Det som ligger närmast att prova är att försöka flytta tempgivaren till patronen. Skall ringa värmebaronen imorgon och höra med dom, den som sitter monterad i patronen idag är någon 2 stegs historia, och sedan skaffa en extern Temperatursensor till värmepumpen. Nu i dagsläget så kör jag på den interna som sitter i split enheten och vad det verkar så ligger cirkulationspumpen och cirkulerar vattnet även om värmepumpen är i stan-by för att känna av temperaturen vilket resulterar i att kallt vatten virvlar runt i tanken och startar patronen även om jag inte använder något vatten eller cirkulerar något i golvet. Det problemet blir jag troligtvis av med när jag installerar en tempsensor och ställer dip-switcharna.

Eller bör jag göra som du sa att flytta upp inloppet oavsett? Hur ska jag värma tanken isf? Hela tanken i eller bara rad-delen 20-40 grader?

Ber om ursäkt om jag snurrar till det och upprepar mig men jag har som jag sa hur mycket frågor som helst och ingen riktigt kunnig att boll dom med och vet inte heller vad som är relevant information att ge.

/Johan






Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Borö tekniktank + Mitsubishi Ecodan
« Svar #5 skrivet: 13 december 2017, 09:50:13 »
Din första idé borde funka tycker jag, det viktigaste är att ha koll på flödena på cirkpumparna så att skiktningen inte störs för mycket.
Cirkulationen till utedelen måste nog vara på för att den inte ska frysa.
Om man då sätter t ex elpatron till 50 C och mintemp på värmepumpen till 35 C så borde man kunna få till en skiktning i tanken.
Men jag skulle sätta inlopp/utlopp från/till värmepumpen långt ner i tanken, enligt manualen uttag 8/9 så att de är långt från elpatronens termostat.
Ett alternativ är att använda solslingan till värmepumpen (om du inte har solpaneler?) så blir omrörningen i tanken minimal, du måste då ha en eget expansionskärl+säk ventil till detta.

http://www.boroe.com/LinkClick.aspx?fileticket=Ngguk7IhSko%3d&tabid=1185
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!