Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa pump utan installation?  (läst 6513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa pump utan installation?
« skrivet: 14 oktober 2016, 12:01:37 »
Hur är det egentligen med detta? Svenska kyl o värmepumpsföreningen är så stolta och glada över nya f-gas-förordningen där det blev FÖRBJUDET att sälja pumpar utan installation. Hur kommer det sig då att ingen verkar bryr sig om detta? Det är lite luddigt alltihop tycker jag och branchen vill gärna få det till att du kommer arkebuseras i gryningen om du släpper på gasen själv. Verkar vara en rätt tandlös reglering?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2016, 12:22:55 »
Tror det är ytterst få, om någon, som lämnar garanti om du gjort det själv, men annars är det ju fritt fram så länge du kan köpa dem utan krav på intyg.
Även intyg går annars säkert förfalska.

Det där är väl lite som att köra för fort, det är förbjudet, men det finns folk som gör det ändå.

Det är ju det där med garantierna dock, som kan vara rätt värdefulla på en luftvärmepump, inte så ovanligt att de krånglar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Swedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2016, 12:32:01 »
Ok det är alltså fritt fram att göra jobbet själv om man struntar i garantin. Det är inte direkt det intrycket man får av branchens företrädare. Finns det någon i sverige som är dömd för att ha installerat sin värmepump själv då hen brutit mot f-gasförordningen?

Om man handlar av exempelvis polarpumpen så krävs ju inget speciellt intyg. Bara att handla.

Edit: Jag låter otrevlig/irriterad och det var ju inte meningen. Vill bara få en bild av hur olaglig jag är om jag köper en pump som jag sedan installerar själv. Antar att jag är en större brottsling med större risk att "åka dit" om jag kör i 100 på 90 väg vilket säkert händer dagligen för de flesta.
« Senast ändrad: 14 oktober 2016, 12:44:31 av Swedal »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2016, 12:41:07 »
Nej, det är inte fritt fram, men om man har ett rymligt samvete så kan man låtsas som att det är det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2016, 12:48:39 »
Det är lika olagligt som att köra för fort.
Men böterna är 10 000 kr om du skulle åka dit.
"Allt" är fritt fram om man har ett rymligt samvete, det var SÅ jag menade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2016, 13:08:21 »
En följdfråga på det... finns det nån som säljer hyfsat billiga värmepumpar med snabbkoppling nu för tiden?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2016, 13:21:07 »
Jula säljer det fortfarande. När de har kampanjpris är priset ganska sÃ¥ lÃ¥gt, men ordinarie priset är inte lika imponerande om man jämför med enklare varianter av märkespumpar där prestanda/kvalitet troligen är aningen högre. Numera har Jula en samarbetspartner för att installationen ska gÃ¥ rätt till. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2016, 13:22:21 »
Dom verkar bara ha en på 6kW för 13000:- med snabbkoppling just nu.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2016, 13:36:10 »
En på 6 kW nu kampanj för 9999 kr och en mindre modell på 3,45 kW för 5999 kr på kampanj exkl. installation.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2016, 13:48:20 »
Ok. Jag läste på hemsidan och det vara bara på den dyraste det stod att det är snabbkoppling. Men det står ju faktiskt 'Snabbanslutning' i pdf-manualen till de andra två också.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Swedal

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2016, 15:04:30 »
Funderar vidare på det här med garantier när man monterar själv... Totalgaranti 5 år om installatör gjort jobbet mot 3 års materialgaranti om du gör det själv. Förstår att det är skillnad i omfattning men vad täcks av materialgarantin? Om t ex kompressorn pajar, kan man då bara skicka in utedelen och få kompressorn utbytt liknande det garantiskydd du har på elektronik och annat man köper? Eller finns det andra begränsningar? Hade den uppfattningen att om man installerat själv o något går sönder efter en tid så är man rökt, men så är det då tydligen inte?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2016, 15:09:17 »
Materialgarantin innebär att du får t ex en ny kompressor, men måste bekosta bytet själv om jag har förstått allt rätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #12 skrivet: 20 oktober 2016, 15:50:01 »
Om det är så att man får en ny kompressor om den pajar, även om det skulle vara felaktig installation. Då antar jag att systemet fungerar bra, dvs få felinstallationer med haveri som följd som måste ersättas.

Följdfrågan lyder då, varför är det inte fler som har detta system? Borde väl vara populärt i sveriges Timellsamhälle där vi gärna vill(eller har tron att vi vill) göra allt själv. Verkar ju räcka att skriva att det måste installeras av behörig men mellan raderna står det ju att det går bra att göra själv.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2016, 16:05:29 »
Just när det gäller värmepumpar så är det ju olagligt att göra nånting själv (som innefattar ingrepp i kylkretsen) så det är lite lurigt att skriva nåt mellan raderna som kan uppfattas som att man tycker det är OK att kringgå reglerna...
Annars är det väl ganska vanligt nu för tiden att man anmäler fel på en pryl via tillverkarens hemsida och får reservdelar hemskickade istället för att bära iväg hela prylen till försäljningsstället så att dom får sköta reklamationen? Jag har iallafall gjort så både för mobiltelefon, dammsugare och elverktyg...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Köpa pump utan installation?
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2016, 16:32:58 »
Funkar ju uppenbart bra för Jula.

Hur fungerar det egentligen. Även innerdelen borde behöva ett visst övertryck med köldmedie?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!