Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget värme i huset: Nibe F750  (läst 19002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inget värme i huset: Nibe F750
« skrivet: 10 februari 2015, 10:56:40 »
Min nibe F750 är knappt två år gammal och har varit i bruk i ungefär ett år. Första året gick det utmärkt. Mitt nybyggt Myresjöhus är på 152 kvm och står i Blekinge. Förra vintern bodde jag inte i huset och kunde hålla 18 grader utan vidare med 1kw elpatron när det hamnade under 0 grader ute.

Nu, håller inte pumpen temperaturen i huset även när det är plus grader och med elpatronen igång. Jag vaknar på morgonen med 15,9 i huset och röda lampan tänt på Nibe’n.

Jag har kontaktat Nibe och de vill att jag skall kontakta min installatör. Skall en rörmokare veta vad som är fel med pumpen? Är de utbildat på sådant?

Jag har loggat pumpen och bifogar det här om någon kan vara snäll och kolla på det. Som jag ser är märkligt är långa avfrostingar (nästan alla) som varas i 45 minuter eller mer. Är det rimligt?

När jag är hemma, stänger jag av pumpen efter den har gått i 30 minuter och sätter på den igen, sänker gradminutarna tills kompressorn kommer igång. Jag slipper de långa avfrostningar på det viset, men får vara hemma dygnet runt för det att fungera.

Nu har jag en liten värmefläkt som blåser i huset för att frånluften skall inte sjunka under 16 grader.

Hjälp!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2015, 13:02:47 »
Det är väl den som sålt och installerat pumpen som ska göra garantijobbet under garantitiden. Är det någon annan som är där och "rotar" kan det bli svårt med garantin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2015, 17:54:47 »
Tack för svaret. Jag har inte kontaktat installatören än, men skall göra det om några dagar. Det enda jag har gjort med värmepumpen är att ändra på några vanliga inställningar som fläkthastigheten, värmekurvan, eltillskott osv. De sakerna jag har lärt mig här att läsa andras inlägg.

Idag har det varit 6 grader varmt i Blekinge och igÃ¥r var det 10 grader varmt. Nu stÃ¥r värmepumpen pÃ¥ 17,5 grader efter att ha jobbat hÃ¥rt i närapÃ¥ tvÃ¥ dygn _utan_ elpatronen. Oj, vilken värme!!  >:(

En fråga gällande de långa avfrostningar: När vet pumpen när den skall sätta igång igen? Är det när lufthastighet sensor (BS1) har stabiliserat eller när förångaren (BT16) har stiget över en viss temperatur?

Just nu stänger jag av pumpen efter ungefär en halv timma, då BS1 har stått stilla rätt länge och är samma som referens värdet.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2015, 18:14:00 »
Jag utgår från att du vet vilka inställningar gör vad.
Själv skulle jag återställa pumpen till fabriksinställningar och sen bara justerat det som måste justeras.
Fläkthastighet, värme kurva, offset.

Är det radiatörer eller betongplatta?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2015, 18:28:48 »
Ja, jag kan det mesta med Nibe'n. Det första jag prövade var att ställa om till fabriksinställningar, men det hjälpte inte. Har kört med en äldre mjukvara ett tag, men har bytt till den nya, 6468R5. Ingen skillnad.

Kanske är jag för snål med elpatronen, men förra året funkade det utmärkt att ställa om till högst 1KW i servis menyn. Nu även med 1KW tappar jag värmen rätt snabbt i huset om utetemperturen ligger runt 0 och minus 2.

Det är betongplatta. Värmekurva på 5, -1.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2015, 18:51:12 »
De där tokavfrostningarna på 45 minuter kan bero på att du har lite för svalt inne, prova att höja värmen lite så kanske det går till sig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2015, 20:14:56 »
De där tokavfrostningarna på 45 minuter kan bero på att du har lite för svalt inne, prova att höja värmen lite så kanske det går till sig?

Det hade jag också funderat på. Jag skall försöka få upp värmen de kommande dagarna med några värmefläkt och se vad som händer. Tack!

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2015, 20:23:07 »
FLVP har väll elpatron som räcker till !! funkar det inte att ställa upp värmekurvan.
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2015, 20:41:34 »
Om du köpte huset av Myresjöhus och fick med din F750 så ska du kontakta myresjöhus så får de lösa det med nibe. (Jag har precis gjort samma sak mot min husleverantör, borde gjort det tidigare)

Har du haft en vrntilationsinjustering, OVK?
Rengjort filter (viktigt!)?

Nibe är hemliga med exakta villkoren för kort/lång avfrostning. Men vi har kommit fram till att efter max ca700 sekunder så måste avluftstemperaturen över 8grader annars blir det lång avfrostning.
Avfrostningen börjar när diffen för BS1 bör /är värdet är 10%
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2015, 20:51:18 »
TS.
Låt elpatronen få upp temperaturen.
Det går ganska fort. Inom 2 dygn bör allt vara stabiliserad och du ska (förhoppningsviss) kunna minska elpatronen. effekt.
Det är viktig att frånluften är rätt injusterat.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2015, 10:42:27 »
Om du köpte huset av Myresjöhus och fick med din F750 så ska du kontakta myresjöhus så får de lösa det med nibe. (Jag har precis gjort samma sak mot min husleverantör, borde gjort det tidigare)

Har du haft en vrntilationsinjustering, OVK?

Jag skall kontakta Myresjöhus nästa vecka. Fick en injustering med huset. Ett företag kom och justerade in pumpen och frånluftsdonen.


Har inte svarat här på några dagar för jag testar lite av er förslag. Satt igång elpatronen och några värmefläktar och fått värmen upp i 18 graders område. Ser ut som mina avfrostningar har ändrat. Nu har jag kortare och de samma långa varannan gång.

Rengjort filter (viktigt!)?

Satt in en ny filter för någon vecka sen när jag inte kunde få upp värmen. Jag hade dammsugit den regelbundet innan.

Nibe är hemliga med exakta villkoren för kort/lång avfrostning. Men vi har kommit fram till att efter max ca700 sekunder så måste avluftstemperaturen över 8grader annars blir det lång avfrostning.
Avfrostningen börjar när diffen för BS1 bör /är värdet är 10%

Tack. Skall kolla det nästa avfrostning. Här är senast log filen:


Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2015, 10:45:20 »
TS.
Låt elpatronen få upp temperaturen.

Det går ganska fort. Inom 2 dygn bör allt vara stabiliserad och du ska (förhoppningsviss) kunna minska elpatronen. effekt.
Det är viktig att frånluften är rätt injusterat.

Satt den pÃ¥ 1KW idag och skall se om jag fÃ¥r upp det till 19 grader.  Ã…terkommer med mina resultat om nÃ¥gra dagar. Tack för hjälpen!

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2015, 14:01:25 »
Tack för svaret. Jag har inte kontaktat installatören än, men skall göra det om några dagar. Det enda jag har gjort med värmepumpen är att ändra på några vanliga inställningar som fläkthastigheten, värmekurvan, eltillskott osv. De sakerna jag har lärt mig här att läsa andras inlägg.

Idag har det varit 6 grader varmt i Blekinge och igÃ¥r var det 10 grader varmt. Nu stÃ¥r värmepumpen pÃ¥ 17,5 grader efter att ha jobbat hÃ¥rt i närapÃ¥ tvÃ¥ dygn _utan_ elpatronen. Oj, vilken värme!!  >:(

En fråga gällande de långa avfrostningar: När vet pumpen när den skall sätta igång igen? Är det när lufthastighet sensor (BS1) har stabiliserat eller när förångaren (BT16) har stiget över en viss temperatur?

Just nu stänger jag av pumpen efter ungefär en halv timma, då BS1 har stått stilla rätt länge och är samma som referens värdet.

Sista meningen. Vad menar du med att stänga av pumpen?
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2015, 16:01:29 »
Sista meningen. Vad menar du med att stänga av pumpen?

Strömställaren ligger under manöverratten. Jag ställer den på "Standby" läge. Och sen ställer jag på den igen. På det viset slipper jag de långa avfrostninger för att pumpen starter om igen och det tar bara 5 minuter innan kompressorn sätter igång. Samtidigt har jag fläktsync på och förlorar ingen varmluft under tiden.

Utloggad bossent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2015, 05:57:26 »
Strömställaren ligger under manöverratten. Jag ställer den på "Standby" läge. Och sen ställer jag på den igen. På det viset slipper jag de långa avfrostninger för att pumpen starter om igen och det tar bara 5 minuter innan kompressorn sätter igång. Samtidigt har jag fläktsync på och förlorar ingen varmluft under tiden.

Haha, detta är ju vansinne!

Tror du att isen försvinner från förångaren bara för du startar om maskinen?
Tyckte det såg ut som att du skrev att du visste vad du gjorde :)

Du har avslöjat dig själv, du har inte en aning :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!