Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?  (läst 7803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Virr-pannan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm, Segeltorp
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frågan har säkert ställts hundra ggr tidigare men eftersom jag har dålig koll på värmepumpar överhuvudtaget så kanske ni kan hjälpa mig till ett bra beslut!

Förutsättningar:
Vi kommer att bygga ett nytt 2 planshus på 190m2 + garage på 40m2 i Stockholmstrakten.
Det är ca 10 m mellan hus och garage.
Vi är tre personer i hushållet, badar/duschar måttligt, och vi har minst 22* inne, gärna mer.
Det kommer att vara vattenburen golvvärme i bostadshusets bottenvåning + i garaget, i övre planet är det vatten radiatorer.
Säljaren till huset tyckar att vi skall välja en Nibe frånluftvärmepump och Fresh ventiler i väggarna, det vill inte vi.
Så mycket har jag insett att det är en viss risk för kallras med en sådan lösning.

Jag är mer inne på en bergvärmepump (fabrikat ointressant just nu) med ett separat aggregat som tar in kall luft utifrån och värmer den med den utgående luften, jag tror det kallas PFX e.dyl.

Går det att räkna hem det här eller skall man kanske istället satsa på en luftvärmepump med tillhörande PFX enhet?




Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
Virr-pannan:

Ventilationssystemet du beskriver kallas FTX. Genom att välja bort frånluftsvärmepumpen kommer du att få ett tystare hus, eftersom den kräver höga flöden. (nu kommer jag att få skit.)

En bergvärmepump är, i alla historiskt, en mer hållbar investering. Livslängden är i de flesta fall längre på en bergvärmepump. (Nu kommer jag att få mer skit.)

Räkna med en investeringskostnad på ca. 150.000 kronor för bergvärmen.
Ett bra FTX-aggregat kostar ca. 20.000 kronor, men den kostnaden kvittas mot luftvärmepumpen.

Elförbrukningen kommer att bli lite lägre med bergvärme, om anläggningen är rätt dimensionerad och intrimmad.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2008, 06:33:39 »
Det finns många olika alternativ när man bygger nytt.

BÄSTA systemet får du förmodligen med FTX + bergvärme
Billigaste systemet får du förmodligen med Nibe FLVP + Freshventiler
Billigt och med lägre energiförbrukning får du förmodligen med ComfortZone CE 50 eller 65
Billigt och med låg energiförbrukning får du också med FTX + luft/luftvärmepumpar (du behöver väl minst 2 för att få skaplig täckning av alla ytor)
Nya alternativ som finns nu är också Nordenberedaren eller Nordic Heater, även de bör dock kompletteras med FTX eller frånluft (FA)

Min kompis ErikB (finns i forumet) har just byggt nytt och valde om jag inte är felunderrättad ett Heru FTX och minsta CTC bergvärmepumpen (+ ett kanalpaket för frikyla från bergvärmen).
Han brukar inte räkna fel, men i detta fall har han nog försökt hitta det system som har lägsta förbrukning och högsta komfort framför billigaste lösningen eller en lösning som ger dålig komfort.

Det är otroligt svårt att säga vad som är rätt val vid nybygge, det beror väldigt mycket på vad ni prioriterar, men vill du ha både bra komfort, lång livslängd och låg förbrukning så rekommenderar jag FTX + bergvärme.

En skapligt billig lösning för dig kunde vara FTX + en bergvärmepump typ Nibe 1225-5 eller 1225-6 eller 1235-6. (kolla priserna t.ex. i Rinkaby Rör)
Kan du hitta en leverantör som inte tar så mycket för borrningen/pumpen borde du kunna klara dig med en investeringskostnad inkl FTX på runt 120 -150 000 beroende på hur mycket du gör själv.
Gör du inköpen själv och fixar delar av installationen på egen hand blir det antagligen ännu billigare, men jag vet inte om du tänkt fixa nåt själv varför det är svårt att göra en ekonomisk kalkyl på det hela.

För att få skarpa förslag och priser att välja mellan kan jag tipsa om värmepumpsforums oberoende offerttjänst på www.energioffert.se
« Senast ändrad: 22 januari 2008, 07:06:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2008, 07:54:44 »
Håller med bergvärme plus FTX är nog det optimala i dit fall eftersom ditt hus är relativt stort.
Vid ett något mindre hus blir det knivigare beslutet mellan flvp och bergvärme.

Lycka till

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Virr-pannan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm, Segeltorp
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
DÃ¥ är jag ju inte helt ute och cyklar ändÃ¥  :)

Om vi nu väljer FTX + bergvärme, kan man då gå ner i storlek på bergvärmepumpen pga att FTX aggregatet ger ett värmetillskott?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2008, 10:16:45 »
det låter ju rimligt. Du får höra med hussäljaren beträffande vad ditt hus har för beräknad energiförbrukning. Vad noggran och kolla under vilka förutsättningar som han anger siffran.
Tex om det är beräknat med flvp.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Virr-pannan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm, Segeltorp
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har ringt runt lite idag och hamnade hos ett företag som heter Alig ventilation AB, någon som känner till dem?
De rek en Nibe 410P som tydligen skall gå att ansluta till FTX system.
FTX verkar bra, speciellt då vi har problem med allergi i familjen och det går att ansluta div filter på FTX enl Alig's representant.

Det kanske är svårt att räkna hem en bergvärmepump om man får en skaplig inbesparing med en FLVP, man slipper ju borrhålet!

http://www.alig.se
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-410P/

Jag tror inte att det gjorts någon riktig beräkning gjorts på energiåtgången, får väl fixa det......

Den här posten kanske borde hamnat under FLVP, men eftersom jag inte vill starta en ny post så kanske jag kan få svar ändå?

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2008, 20:25:34 »
Hej Virr-Pannan och Rickard!

Rickard, du har nästan full koll på min anläggning.
Citera
Min kompis ErikB (finns i forumet) har just byggt nytt och valde om jag inte är felunderrättad ett Heru FTX och minsta CTC bergvärmepumpen (+ ett kanalpaket för frikyla från bergvärmen).
Han brukar inte räkna fel, men i detta fall har han nog försökt hitta det system som har lägsta förbrukning och högsta komfort framför billigaste lösningen eller en lösning som ger dålig komfort.

Ventilationsaggregatet är ett Villavent VM2 och Värmepumpen är en CTC EcoPart 7,5. Om jag hade eftersträvat den mest ekonomiska lösningen så kanske valet blivit ett annat. Å andra sidan så rymdes merkostanden i husbyggarbudgeten. Det kändes inte heller rätt att gå på en billigare lösning för att sen upptäcka att man känner sig missnöjd.

Vad gäller frånluftsvärmepump.
Citera
Har ringt runt lite idag och hamnade hos ett företag som heter Alig ventilation AB, någon som känner till dem?
De rek en Nibe 410P som tydligen skall gå att ansluta till FTX system.
FTX verkar bra, speciellt då vi har problem med allergi i familjen och det går att ansluta div filter på FTX enl Alig's representant.

Det verkar som om Alig både kan äta kakan och ha den kvar. Om man ska ta ut värme i frånluften (ca 1-2 kW troligen) och samtidigt förvärma tillluften så blir det inte mycket kvar till att värma huset med. Nibes produktblad är kliniskt fria från data på återvinningsgrad, frånluftstemperatur efter aggregatatet mm så en beräkning är svår.

Virr-Panna!
Du får inte låta någon försäljare få dig att tro att Niben är en FTX eller går att kombinera med en FTX, det är rätt och slätt en frånluftsvärmepump med alla dess svagheter. Såg förresten inget om filtrering av tilluft i produktbladet.

Mitt råd är FTX + berg/mark värmepump. Då får du ett värmesystem som klarar din uppvärmning av både garage och hus utan en massa tillskottsel. En FLVP är i mina ögon en klart sämre lösning.

/ErikB
« Senast ändrad: 22 januari 2008, 20:34:03 av ErikB »
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Virr-pannan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm, Segeltorp
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, det låter ju helt rimligt att om man skall ta värmen ur frånluften för att värma upp golven/tappvattnet så kan det ju inte bli nåt kvar till inluften!
Alla som svarat verkar ju vara överens om att det är just bergvärme +TFX som är det bästa, så det får väl bli så då!

Nu över till fabrikat......
Är det några bergvärmepumpar man bör se upp med, beträffande livslängd buller verkningsgrad mm eller är alla lika bra?
Samma fråga gällande FTX system?

Kan man på nåt sätt ta upp den kalla bergvärmen och putta in den i nåt batteri i FTX'en under varma sommardagar?

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
Ett förslag har du ju fått av ErikB. ;)
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2008, 08:18:43 »
Ok, det låter ju helt rimligt att om man skall ta värmen ur frånluften för att värma upp golven/tappvattnet så kan det ju inte bli nåt kvar till inluften!
Alla som svarat verkar ju vara överens om att det är just bergvärme +TFX som är det bästa, så det får väl bli så då!

Nu över till fabrikat......
Är det några bergvärmepumpar man bör se upp med, beträffande livslängd buller verkningsgrad mm eller är alla lika bra?
Samma fråga gällande FTX system?

Kan man på nåt sätt ta upp den kalla bergvärmen och putta in den i nåt batteri i FTX'en under varma sommardagar?
FTX kombinerat med kyla är ingen lyckad kombination, man kan få kondensproblem i kanalerna.
Det finns andra möjligheter att åstadkomma kyla med bervärme, man använder en fläktkonvektor ch låter brinen kyla.
Däremot finns det FTX som har ett varmvattenbatteri så att man kan värma tilluften med vp vid låga utetemperaturer.
Beträffande val av vp så är den frågan lika svår som att rekomendera någon vilken bil man skall köpa. Gå på de stora svenska fabrikaten är mitt råd.

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Virr-pannan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm, Segeltorp
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2008, 22:59:36 »
ErikB:
Villavent VM2 ser ju bra ut och är litet och nätt!
Är du nöjd med Villavent VM2 aggregatet?
Hur är det med buller och vindbrus mm?

Tittade du nåt på Temovex när du valde ventilationsutrustning?
http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/Temovex_480S.pdf
Har ju också hög återvinningsgrad precis som Villavent

Jag är lite nyfiken på din egenkomponerade styrutrustning, varför utvecklar du en egen?
Har du något underlag du kan tänkas dela med dig?

Vad gällde Nibe 410P så hade jag nog missuppfattat säljaren.
Nibe 410P har både till och frånlufts fläktar inbyggda!
« Senast ändrad: 23 januari 2008, 23:02:20 av Virr-pannan »

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2008, 19:34:19 »
Hej Virr-Pannan,

VillaVent VM2 fanns pÃ¥ husleverantörens tillvalslista. Det sÃ¥g bra ut och valdes därför. Om man jämför  priser sÃ¥ tror jag VM2 ligger i över skalan. Aggregatet har energisnÃ¥la fläktmotorer och bra Ã¥tervinningsgrad. Ventilationen hörs inte alls i huset, inte ens dÃ¥ det i övrigt är knäpp tyst. Tilluften har dubbla ljuddämpare och frÃ¥nluften en enkel. Själva aggregaten lÃ¥ter lite om man stÃ¥r i samma rum.
Nackdelar:
Systemair tar oskäligt bra betalt för tilluftsfiltret, närmare 500 sek. Filtret skall bytas med 9-12 månaders intervall.
Avfrostningsautomatiken är kass, fungerar bra ner till ca -5°C, hyfsat till -10°C, kallare än -15°C så får den spel.
Har ingen koll på Temovex.

Egenkomponerad styrning, hmm...
En av anledningarna att välja värmepump istället för ex. fjärrvärme eller elpanna är att man får pilla en hel del själv. När man dessutom själv bestämmer hur pumpen, ventiler och ackumulatortank ska utformas och själv styr så får man pilla mycket! Thumbsup
Eftersom jag är i regleringsbranchen sÃ¥ kändes det heller inte rätt att nÃ¥gon annan ska bestämma hur min värmeanläggning ska styras. Här är det full koll som gäller. Styrningen sker i en liten PLC, http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53EFFEF9-6FE5875D/wago/style.xsl/sve_337.htm som man har full access till via  nätverk. Ett tag kunde jag styra via webben men det har slutat fungera.
Något underlag kanske jag kan åstadkomma, vad är du intresserad av?

/ErikB

Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Virr-pannan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm, Segeltorp
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2008, 19:51:44 »
Jag pratade just med Alig's säljare och de avrådde mig från just din värmeväxlare pga att den hade ett dåligt avfrostningssystem. Hade tydligen sålt sådana i ett tidigare liv och haft problem i Skåne med nedisning.

Enligt säljaren så är Temovex konstruktion betydligt bättre vad gäller avfrostningen men den är ju mycket större å andra sidan, och har 5% sämre verkningsgrad.
Fast din har ju 0% verkningsgrad vid -15* ;)

Jag är mest nyfiken på att själv kunna styra systemet, och ha kontroll över alla parametrarna.
Tänkte kanske att man kunde bygga nåt som liknar ditt system.
Vi får väl se vad det blir för värmepump och om det finns något vettigt styrsystem till just den.

Vad kan ditt styrsystem göra som inte de andra redan uppfunna kan?



Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Hjälp! Vad skall vi välja för typ av värmepump?
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2008, 22:24:21 »
Citera
Vad kan ditt styrsystem göra som inte de andra redan uppfunna kan?

Allt som man programmerar den att göra ^-^
Wagos lilla PLC har många egenskaper som man normalt hittar hos betydligt dyrare industriella styrsystem. Ex nätverkskort, webserver, OPC-server, möjlighet att programmera från flera olika datorer, operatörsgränssnitt i PC/web, mm. Begränsningen för mig är tiden som jag kan lägga ner.

/ErikB
« Senast ändrad: 30 januari 2008, 20:11:16 av ErikB »
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!