Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga rör för kollektor under platta  (läst 945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frikost

  • Gäst
Frikost
Lägga rör för kollektor under platta
« skrivet: 25 september 2017, 11:14:31 »
Hej!
Jag tänker installera en värmepump för sjövärme. Problemet jag har är att jag vill ha pumpen nära kökskranen för att slippa långa transportsträckor på varmvattnet. Detta gör att jag behöver dra kollektorn ca 10-12m under plattan i källaren där den ska stå. Jag tänker mig att bila upp och gjuta in avloppsrör i pvc för inkommande kollektor under plattan och för utgående kollektor dra närmsta vägen ut (ca 2m under platta ut och sedan längst med väggen på utsidan (uppgrävt där just nu). Jag har lyckats läsa mig till att man använder 160mm rör och 3x30 böjar för att få upp kollektorn från under plattan. Frågan jag har är egentligen hur problematiskt det är med kondens. Jag tänker att endast utgående kollektor som är minusgradig behöver isoleras då kondensen kan frysa och den kan kyla plattan mycket. Även om det kanske blir lite kondens på inkommande så är den ju alltid plusgradig och därmed bör ju kondensen som bildas i röret helt enkelt rinna ut om den läggs med lite fall. Finns det risk på inkommande att kondens även bildas runt pvc-röret under plattan. Det är ett äldre hus så det finns inget dränerande grus under plattan men marken är endast sand som håller lite fukt.

Vad tror ni?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lägga rör för kollektor under platta
« Svar #1 skrivet: 25 september 2017, 13:24:37 »
Jag skulle isolera både in och utgående, om du tar ett 200 mm rör så ska isoleringen få plats tycker jag.
Orsaken är väl risken för att det annars kan bli blir kondensutfällning på plattan ovanför rören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!