Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov  (läst 12039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danielnibe

  • Gäst
danielnibe
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #45 skrivet: 27 april 2017, 13:11:18 »
Beredaren värms via en slinga där hett vatten går in på toppen och avger energin till vv efterhand slingan går neråt därför blir det lägre temp längre ner i beredaren jag gissar på att det skiljer 5 grader mellan topp botten. Vad ligger framledningen på när du värmer toppen till 55 grader ?

Se nedan.


danielnibe

  • Gäst
danielnibe
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #46 skrivet: 27 april 2017, 13:16:33 »
Se nedan.



Nu blev det fel, här är toppen med.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #47 skrivet: 27 april 2017, 14:48:55 »
Du har ingen log fil så man ser ev eltillskott och temperaturerna på ett bra sätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

danielnibe

  • Gäst
danielnibe
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #48 skrivet: 28 april 2017, 08:40:10 »
Du har ingen log fil så man ser ev eltillskott och temperaturerna på ett bra sätt.

temperaturerna är ju på grafen, (värde/10)?
eltillskottet är 0 under perioden i grafen.

Är det något som ser onormalt ut?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #49 skrivet: 28 april 2017, 09:10:45 »
Nej jag ser ingen onormalt men har dålig koll på 750.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

danielnibe

  • Gäst
danielnibe
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #50 skrivet: 29 april 2017, 14:55:31 »
Tror inte jag sett nån logg där vp klarat legionella höjning utan elpatron har visserligen inte kollat på så många från 750 men låter konstigt om den fixar det. Det är inte mycket elpatron den använder varje höjning så det är inte säkert räknaren ökar varje gång men i loggen syns det garanterat.

Då fick jag bidra med en sådan logg iaf :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #51 skrivet: 29 april 2017, 16:57:24 »
Har inte sett nån logg men ser fram mot en.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #52 skrivet: 21 september 2017, 09:56:35 »
Har inte sett nån logg men ser fram mot en.

Här har du. Och så ser det alltid ut, tillsatsen går -aldrig- in vid periodisk höjning på min 750

« Senast ändrad: 21 september 2017, 10:00:51 av NyPÃ¥Nibe750 »
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #53 skrivet: 21 september 2017, 16:11:42 »
Lägg in original loggfilen så man ser de olika värdena du behöver byta filändelse till tex .txt annars god tar inte forumet filen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #54 skrivet: 22 september 2017, 10:03:20 »
Lägg in original loggfilen så man ser de olika värdena du behöver byta filändelse till tex .txt annars god tar inte forumet filen.

ok
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #55 skrivet: 24 september 2017, 20:46:51 »
I loggen ser man att vp använder elpatron vid legionella körning i 12 minuter den stegar upp med 0,5 kw per minut och ligger på 4,5 kw de sista 4 minuterna. Legionella körningen börjar kl 19.46.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #56 skrivet: 25 september 2017, 09:24:15 »
I loggen ser man att vp använder elpatron vid legionella körning i 12 minuter den stegar upp med 0,5 kw per minut och ligger på 4,5 kw de sista 4 minuterna. Legionella körningen börjar kl 19.46.

Är inte elpatronen Total Int add?
Den enda gången patronen använts som jag ser det i loggarna är ett tillfälle i April som du verkar valt ut. Det var i samband med en omstart av VP som tillsatsen gick in av någon anledning.
HW laddningen gick inte över 52 grader då heller när tillsatsen slog till och legionellahöjningen är över 52 grader numera, utan tillasts.
Där är många legionellakörningar i den loggen utan elpatron. Så nu har du sett en logg där legionellakörningen görs utan tillsats.


« Senast ändrad: 25 september 2017, 09:48:30 av NyPÃ¥Nibe750 »
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #57 skrivet: 25 september 2017, 10:25:29 »
Fel av mig det var ingen legionella höjning där elpatron användes det var nog bara en vanlig vv laddning. SÃ¥g nu när jag kollade lite bättre att vv tempen endast var 50 grader i slutet av körningen legionella körningar görs till minst 55 grader och nÃ¥n sÃ¥n körning hittar jag inte i loggen har du periodisk höjning aktiverat  ? Du kanske har koll pÃ¥ vilket datum och tid sÃ¥ blir det lättare att kolla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NyPÃ¥Nibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #58 skrivet: 25 september 2017, 11:10:32 »
Fel av mig det var ingen legionella höjning där elpatron användes det var nog bara en vanlig vv laddning. SÃ¥g nu när jag kollade lite bättre att vv tempen endast var 50 grader i slutet av körningen legionella körningar görs till minst 55 grader och nÃ¥n sÃ¥n körning hittar jag inte i loggen har du periodisk höjning aktiverat  ? Du kanske har koll pÃ¥ vilket datum och tid sÃ¥ blir det lättare att kolla.

Som sagt, jag startade om pumpen och i samband med det så gick patronen in av någon anledning.
Legionella körs var 14 dag. 30/5, 14/6 etc.. Du kan söka efter temp som är 55+ för att hitta det. Du ser på bilden ganska tydligt.


Jag ändrade intervallen också till 14d från 7d samt ställde VV i ekonomiläge. Vilket också syns i början på grafen.
Notera att tillsatsen är 0.
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 inget uppvärmningsbehov
« Svar #59 skrivet: 25 september 2017, 15:09:14 »
Nja tydligt syns det inte du vet väl om att det är BT6 som styr BT7 har endast en visande funktion. Blir inte riktigt klok på loggen verkar som vv tempen sjunker direkt 10 grader eller så när vp slutar producera vv sitter det nått värme golv handduks tork eller liknande kopplat på vv ? Ser helt skumt ut du har 17 grader i botten på vv beredaren och rätt hög topp temp ibland. Är loggen tagen från upplink eller kommer den från usb minne verkar vara nån ihopslagen version med flera datum i samma. Upplink har ju haft en del konstigheter för sig tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!