Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 127152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #135 skrivet: 08 september 2017, 20:58:57 »
Hej,

Jag tyckte att försäljaren sa att det var någon ny teknik som "liknade" slingberedare på just Geo 312. Tittar på en Nibe 1255 också. Kanske lika bra att ta den då?
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #136 skrivet: 08 september 2017, 21:09:19 »
Tror IVT kör med mantelberedare men skillnaden lär vara liten mellan den och en slingladdad beredare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #137 skrivet: 08 september 2017, 22:28:26 »
Om inte jag missat nått

Från produktbladet Bosch Compress 7000 LWM

"Varmvattenkomforten är också i särklass med en nyutvecklad högkapacitetsberedare. En slingtank ger effektiv varmvattenproduktion och ett smart styrsystem anpassar proriteringen av varmvatten efter förbrukningsmönster och behov."

(Bosch Compress 7000 LWM och IVT Geo 312 är samma värmepump)
« Senast ändrad: 08 september 2017, 22:31:30 av Lexus »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #138 skrivet: 09 september 2017, 10:12:29 »
Då bör den ge nån liter mera vv än konkurenterna eftersom den verkar ha 190 liter vv beredare och de flesta andra kör med 180 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #139 skrivet: 09 september 2017, 14:37:29 »

Visar det sig att det fattas varmvatten, så kan man komplettera med en värmepumpsberedare i serie...typ Bosch FW 200.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #140 skrivet: 11 september 2017, 07:48:49 »
Tack för förtydligande information Lexus.
Synd att IVT har så extremt lite info utlagd på nätet, svårt att läsa sig till hur deras värmepumpar fungerar.
Jag sökte info om deras beredare i kanske 20 minuter utan framgång, men jag sökte bara på IVT, bosch kanske har mer info utlagd på sin hemsida.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad XD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #141 skrivet: 16 september 2017, 17:12:49 »
Hej,

Jag har fått en GEO 312C med 210 meters borrhåll installerad. Och jag har några frågor:

  • Jag har försökt att kalibrera rumsgivaren med 1,5 grader, men bÃ¥de rumsgivaren och displayen pÃ¥ pumpen visar 1,5 grader för lite. Gör jag fel?
  • Jag lyckas inte lista ut hur man kalibrerar utomhusgivaren som ocksÃ¥ visar fel?
  • Installatören eftermonterade IP-modulen men jag hittar inte inloggningsuppgifterna, och det finns inget i menygränssnittet. Jag var ej hemma när detta utfördes.
  • Jag har en extern pump Wilo, den stod pÃ¥ 3 men det dÃ¥nade i elementen (jag har luftat 2 gÃ¥nger och det har kommit mycket luft varje gÃ¥ng)sÃ¥ jag sänkte den till 2 och det blev mycket bättre. Var det dumt gjort? Det finns även ett annat läge än 1-2-3, vad är detta för läge?

Tack på förhand!

Utloggad Callemans

  • Fixar allt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #142 skrivet: 22 september 2017, 11:00:51 »
Trevligt med ny pump!

Mät delta på in/ut temp? För hög hastighet är inte alltid bra och du kanske får bättre delta nu? Skillnaden mellan in/ut bör väl vara 6-8grader? Lite lägre för golvvärme. Jag kan tyvärr inte (än) svara på dina frågor men du får väldigt gärna göra ett ovetenskapligt test på hur länge du kan duscha/bada etc. Det hade varit till fantastiskt bra hjälp!

Tack!
Souterränghus på 200m2 i norra Stockholm. IVT Geo 312c med 200m borrhål. Gått från eluppvärmt till vattenburen bergvärme men just nu kör vi lite blandat då övervåningens vattenburna golvvärme inte är klar och blir inte det än på några år.

Runt 21-22 grader inne.

2016 - 26418kwh
2017 - 27293kwh
2018 - 19935kwh - Ny IVT BV med Ngenic styrning, golvvärme hela 1a våningen, Äldre LVP, 2 EL radiatorer och äldre EL GV i hall, kök, matrum och badrum(Ny termostat) på 2a våningen. Tilläggsisolerat norrvägg uppe. All belysning LED eller lågenergi.
2019 - 18112kwh - Borttagen LVP, Kamin i december och tilläggsisolering ca 14m + 2 utbytta altandörrar till 3glas.

Planer - Nya fönster, FTX, EL radiatorer och EL GV med vattenburen, mer tilläggsisolering och ordentlig vindsisolering. Fortsatt tätning av tjuvluft. Räknar med att komma under 15000kwh per år? Ser nu att det inte bör vara några problem alls. Siktar på 12000kwh!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #143 skrivet: 22 september 2017, 12:59:25 »
Hej,

Jag har fått en GEO 312C med 210 meters borrhåll installerad. Och jag har några frågor:

  • Jag har försökt att kalibrera rumsgivaren med 1,5 grader, men bÃ¥de rumsgivaren och displayen pÃ¥ pumpen visar 1,5 grader för lite. Gör jag fel?
  • Jag lyckas inte lista ut hur man kalibrerar utomhusgivaren som ocksÃ¥ visar fel?
  • Installatören eftermonterade IP-modulen men jag hittar inte inloggningsuppgifterna, och det finns inget i menygränssnittet. Jag var ej hemma när detta utfördes.
  • Jag har en extern pump Wilo, den stod pÃ¥ 3 men det dÃ¥nade i elementen (jag har luftat 2 gÃ¥nger och det har kommit mycket luft varje gÃ¥ng)sÃ¥ jag sänkte den till 2 och det blev mycket bättre. Var det dumt gjort? Det finns även ett annat läge än 1-2-3, vad är detta för läge?

Tack på förhand!

IVT Geo 312 har två cirkulationspumpar på varma sidan. En cirkulationspump som jobbar mot kondensorn, och ytterligare en cirkulationspump som distribuerar flödet mot radiatorer och/eller golv.

Den yttre cirkpumpens 1-2-3 är en jämförande siffra mot Wilos tidigare modeller med samma tryckhöjd. Steg 3 ger oftast allt för snabbt flöde. 

Flöde/deltaT över kondensorn regleras automatiskt.

Rumsgivaren kan kalibreras i regleringen. Kontakta din installatör.

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #144 skrivet: 25 september 2017, 09:09:05 »
Eftersom det finns så lite material att ladda ned från ivt funderar jag på om det skulle finnas efterfrågan på (om det är lagligt) om jag scannade in installatörshandledning för geo 312c och installationsanvisning för reglercentralen, som jag fått av min rörmokare, o lägger upp här på forumet? Vad tror du Rickard?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #145 skrivet: 25 september 2017, 10:54:37 »
Jag vet faktiskt inte vad som gäller.
Men troligen är det ett brott mot upphovsrätten: http://www.ub.umu.se/skriva/upphovsratt
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johnny Strömgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #146 skrivet: 25 september 2017, 13:26:31 »
Du har nog rätt. Jag undrar om det räknas som enstaka kopia för privat bruk om jag skickar till någon enstaka som vill ha?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #147 skrivet: 25 september 2017, 13:37:18 »
Det borde inte vara ett problem kan man tycka.
Enda problemet är väl hur man säkerställer att ingen av de som får den till sig i sin tur gör den publik.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #148 skrivet: 25 september 2017, 15:10:37 »
Men i sÃ¥ fall är det väl den personen som gör sig skyldig till brott eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #149 skrivet: 25 september 2017, 18:49:01 »
Om det är den vanliga installationsmanualen ni menar, så går den att ladda hem, men det är lite krångligt att hitta. Klicka först på "Kunskap" sedan på "Dokument och manualer" skriv in "Geo 312" i sökfältet och klicka på sök. Ladda ner t.ex. Installationshandledning GEO 312C om det var den som önskades. Den är just en installationshandledning och inte så mycket mer. Jag antar att IVT:s installatörer har någon mer omfattande dokumentation.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 712
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!