Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 september 2011, 09:33:42 »

Huset såldes som dödsbo och det var en gammal människa som bodde där ensam och sannolikt snålade med värme. Vi kommer ju bli 4 nu (2 vuxna+2 barn). Detta gör att jag vågar att lägga till 25%. Ren empiriskt alltså.

Köper resonemanget. Ofta är det i sådana fall bara några enstaka rum som värms upp helt. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 september 2011, 09:28:38 »


Det är inte hysteres eller gradminuter som bestämmer det här. Det ska vara att det är en nackdel med gradminuter om man ska vara petig. Det blir ett val mellan pest och kolera d.v.s. hysterespumpen startar/stoppar, medan en pump med högt ställd gradminutunderskott till start ger dåligt COP.

Det är kompressorns effekt som bestämmer om framledningstempen alltid ligger över börvärdet, eller jobbar även en del under börvärdet eller däromkring.

En överstor kompressor tar ju sig lätt förbi börvärdet, och måste kompensera detta genom att stanna upp så att framledningen ligger under börvärdet samma tid och med samma temperaturer d.v.s. samma antal gradminuter över som under börvärdet. Det tråkiga med en överstor kompressor är att den är endast aktiv på temperaturer över börvärdet och högt över med en gradminutare på max underskott, samtidigt som en mindre värmepump jobbar närmare börvärdet.

Det beror väl lite på hur man resonerar, vad som underförstått hålls konstant när man jämför alternativen. Vill man ha samma deltaT på värmebäraren med en större pump måste man öka värmebärarflödet. Förutsätter man samma värmebärarflöde blir det naturligtvis större temperaturvariationer med en större pump. Samma gradminutinställning ger naturligtvis större temperaturpendlingar kring börvärdet med en större pump. Den kommer att gå en kortare tid vilket måste medföra större temperaturavvikelse från börvärdet. Jag tror vi tänker på olika varianter.

En sak kan vi vara ense om. Vid en viss utetemperatur kommer huset att ha samma värmebehov oberoende av pumpstorlek vilket betyder att radiatorernas medeltemperatur ur värmeavgivningssynpunkt kommer att vara densamma oberoende av vilken pump man har. Sen är frågan hur det blir med svängningarna runt medelvärdet. Jag anser att det går att ställa in pumpen så att man får samma pendling runt detta medelvärde. Det kanske inte är lämpligt med hänsyn till pumpens livslängd men den aspekten har jag inte tagit med i bilden.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 30 september 2011, 07:57:56 »


Sen har jag en känsla som jag gissar kan överbevisas med allehanda formler och kunskap... så det får jag väl svälja.. men jag tycker att det känns som om hålet återhämtar sig på ett annat sätt när jag har långa pauser i mellan körningarna. Jag vet att jag har fel... och ändå säger jag det :)
Njae, när min pump gått typ en månad utan stopp ligger jag på -2 in, när det sen blir det några varma dagar och körningar på bara nån timme i stöten med en del stillestånd emellan så hoppar KB in snabbt upp 1-2grader.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 29 september 2011, 22:12:45 »

Om man tar ett exempel där en pump startar vad man anser "onödigt ofta". Många korta körningar osv. Kan det då inte vara så att välja att ackumulera mer GM totalt sett blir positivt trots allt då det tar ett tag för maskinen att bli produktiv.

Så någonstans måste det finnas en gräns för när det är en fördel utifrån cop, kanske men framför allt utifrån potentiell livslängd.

Sen har jag en känsla som jag gissar kan överbevisas med allehanda formler och kunskap... så det får jag väl svälja.. men jag tycker att det känns som om hålet återhämtar sig på ett annat sätt när jag har långa pauser i mellan körningarna. Jag vet att jag har fel... och ändå säger jag det :)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 september 2011, 21:23:44 »



Det är inte hysteres eller gradminuter som bestämmer det här. Det ska vara att det är en nackdel med gradminuter om man ska vara petig. Det blir ett val mellan pest och kolera d.v.s. hysterespumpen startar/stoppar, medan en pump med högt ställd gradminutunderskott till start ger dåligt COP.

Det är kompressorns effekt som bestämmer om framledningstempen alltid ligger över börvärdet, eller jobbar även en del under börvärdet eller däromkring.

En överstor kompressor tar ju sig lätt förbi börvärdet, och måste kompensera detta genom att stanna upp så att framledningen ligger under börvärdet samma tid och med samma temperaturer d.v.s. samma antal gradminuter över som under börvärdet. Det tråkiga med en överstor kompressor är att den är endast aktiv på temperaturer över börvärdet och högt över med en gradminutare på max underskott, samtidigt som en mindre värmepump jobbar närmare börvärdet.


Skrivet av: Roland
« skrivet: 29 september 2011, 19:08:27 »

Eftersom värmepumpen har en effekt på 14 kW, så måste avgiven effekt fördelas på färre antal timmar, varför också framledningstempen blir högre.

Jag begriper inte riktigt resonemanget men om det går ut på vad jag tror vill jag svara så här: Är det t.ex. -10 grader ute kommer radiatorerna att ha i snitt en viss temperatur för att avge den effekt huset behöver för önskad innetemperatur. Den temperaturen ändras inte om pumpens storlek ändras. Det som ändras när pumpens storlek ändras är pumpens gångtid i förhållande till totala tiden.

IVT-pumpar med olika effekt men samma kopplingsdifferens kommer att arbeta mellan samma temperaturer. Undantaget är när den klenare pumpen går hela tiden och aldrig orkar upp till frånslagstemperaturen. För pumpar som räknar integral är det möjligt att man behöver olika gradminutinställning för att få dem att arbeta mellan samma temperaturer, har inte funderat över det. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 23:15:07 »

Jag tycker du ska köra med en 16kw duo (mer VV och bättre VV-körningar) och 2x 160-200m samt en arbetstank om 500l som gör att din effekt inte blir något problem under vår/höst/sommar.

Det bör landa på ca 220 000kr efter rotavdrag.

Jag vet inte vart du bor men kan visa min anläggning i tyresö där du kan få en inblick i hur man kan lösa detta med övereffekt, kontroll av drift och övervakning samt även thermia link.

Skrivet av: neversummer
« skrivet: 27 september 2011, 21:14:28 »

Bergvärmeinverter?

Priset för lösning med 2 pumpar blev 270.000 (2 brunn - 210 m). Väljer man IVT HE-E17 med 300 L (2 brunn 170 m) beredare och arbetstank så hamnar jag på 210.000.
Säkert en kanonlösning men dyrt, jag skulle satsa på en bergvärmeinverter som IVT X15 eller Nibe 1150 istället om man vill slösa lite pengar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 september 2011, 21:01:59 »

Läste igenom alla inlagg. Stor tack till alla.
Kommer nog att välja 16 kW eller uppåt.
Idag fick jag en intressant förslag från Thermia killen. Han föreslår väldig finurlig lösning med 2 (!) parallelkopplade pumpar. Thermia Diplomat 16 Optimum G2 med inbyggd styr-
och reglerdator, 180 liters  hypersnabb varmvattenberedare, 65 °C framledning,
scrollkompressor, 2 st cirkulationspumpar samt mjukstart och 3/6/9 kW eltillsats. samt Bergvärmepump Thermia Duo 6 som installeras som tillsats.
Har någon av er erfarenhet av 2 pumpar i samma hus? Snubben påstår att pumpar kan arbeta oberoende av varandra och på somrarna kan bara 6 kW kan vara i drift och båda samtidigt på vintrarna.
Kommentarer?

Säkert en kanonlösning men dyrt, jag skulle satsa på en bergvärmeinverter som IVT X15 eller Nibe 1150 istället om man vill slösa lite pengar.
Skrivet av: neversummer
« skrivet: 27 september 2011, 20:59:00 »

Läste igenom alla inlagg. Stor tack till alla.
Kommer nog att välja 16 kW eller uppåt.
Idag fick jag en intressant förslag från Thermia killen. Han föreslår väldig finurlig lösning med 2 (!) parallelkopplade pumpar. Thermia Diplomat 16 Optimum G2 med inbyggd styr-
och reglerdator, 180 liters  hypersnabb varmvattenberedare, 65 °C framledning,
scrollkompressor, 2 st cirkulationspumpar samt mjukstart och 3/6/9 kW eltillsats. samt Bergvärmepump Thermia Duo 6 som installeras som tillsats.
Har någon av er erfarenhet av 2 pumpar i samma hus? Snubben påstår att pumpar kan arbeta oberoende av varandra och på somrarna kan bara 6 kW kan vara i drift och båda samtidigt på vintrarna.
Kommentarer?
Skrivet av: neversummer
« skrivet: 27 september 2011, 20:48:10 »

Huset såldes som dödsbo och det var en gammal människa som bodde där ensam och sannolikt snålade med värme. Vi kommer ju bli 4 nu (2 vuxna+2 barn). Detta gör att jag vågar att lägga till 25%. Ren empiriskt alltså.

I vilket skick är panna och brännare? Vad finns det för anledning att tro att 5 m3/år är för låg förbrukning (håller med om att det verkar lågt, men ändå..)?
Skrivet av: neversummer
« skrivet: 27 september 2011, 20:44:38 »

Tack för fönstertipset! Kontaktar företaget och så får vi se!

Dags att tänka lite "out of the box" och stänga av beräkningsprogrammet en stund?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thinking_outside_the_box

Om man oreflekterat matar in det stora husets värden kommer man till ett eller flera resultat som sedan leder till en stor investering men med kvarvarande dålig komfort för frågeställaren. Skall man verkligen behålla två-glasfönster med ett uvärde på ca 3 i en så stor kåk med tanke på kallras och energiåtgång?
Med en mindre investeringssatsning på en montering av isolerglas blir u-värdet lite drygt 1 och energiåtgången för uppvärmningen minskar med 25-30%.
Här ett exempel på ett företag som gör jobbet skräddarsytt och bra:
http://www.boklimat.se/

Då räcker 11 kwh väl och hela "paketet" blir mycket billigare både på kort och lång sikt, ger bättre komfort och billigare energinotor samt är väsentligt mer miljövänligt!

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 september 2011, 18:24:01 »

Jag har ett radiatorsystem som kräver ungefär 53 grader framledningstemperatur vid DUT för Stockholm (-18) och en pump som klarar att dra upp framledningstemperaturen till 42-43 grader utan tillsats. Ser jag på antalet tillsatstimmar i förhållande till antalet kompressortimmar för radiatordrift (<10% i snitt över åren) tycker jag det finns anledning att hävda att genomsnittlig framledningstemperatur för ett system som behöver 55 grader vid DUT är klart lägre än 45 grader.

Hälften av energiförlusterna minus egenvärmen finns under perioden första december till sista februari.

Är toppeffekten för komfortvärme 18,7 kW vid DUT -18° och medeltempen för perioden dec-feb -2° så är medel fram/retur/rum 44/37/21 (10,4 kW) med 20 st Purmo 611 22:or.
Eftersom värmepumpen har en effekt på 14 kW, så måste avgiven effekt fördelas på färre antal timmar, varför också framledningstempen blir högre.

Samma raddar behöver 49/42/21 för att förmedla kompressorns effekt 14 kW.

Eftersom gångtiden för värme är 78% eller 19 timmar/dygn och varmvattnet kräver 1 timma/dygn, så finns det inte så mycket tid för att kompressorn får jobba upp avsvalnad temperaturer d.v.s. kompressorn har långa gångtider. När värmebäraren faller under 45°, så står kompressorn i off merparten av tiden.

Varmvattenförbrukningen finns hela året och kräver framledningstemp ~50°.

Naturligtvis kräver resten av värmesäsongen lägre temperaturer, men jag är tveksam om mitt tidigare påstående är så fel.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 17:02:26 »

Jag tycker förslag om tilläggsisolering, byte av fönster och andra liknande åtgärder är bra förslag rent generellt.

Jag har absolut 0 koll på vad en sådan åtgärd skulle resultera i, i TS hus. Lika lite vet jag om vad det skulle kosta och huruvida det i övrigt skulle påverka estetik m.m. Inte heller är de beräkningsprogram jag använder byggda för att kunna beräkna effekter av fönsteruppgradering.

Jag tänker därför inte värdera den typen av förslag.

Så jag nöjer mig att ge er information om hur pass lågt energibehov som huset behöver komma ner i för att klara sig med 12kw värmepump enligt samma premisser som tidigare dimensioneringsförslag.

Vid 37 000kwh (tidigare var totalt 52 000kwh) så räcker det med 12kw och 214m aktivt borrhål.
Vid 52 000kwh krävdes 16kw och 2x160m för motsvarande (cirka) 

i första alternativet kommer man ner till elbehov om 12521kwh
i andra alternativet kommer man ner till elbehov om 17019kwh

Vid första alternativet har man dragit ner på husets behov från 52 000 till 37 000 vilket är en totalminskning med 15 000kwh. Omräknat i mindre elbehov till värmepump och ev. spets blir detta 4498kwh.

Den besparingen skall läggas mot kostnaden för investering. Jag har så klart inte tagit ställning till huruvida en minskning av energibehovet om 15000kwh är möjligt. Det får andra stå för :)

Besparingen vid inköp på 12kw och 214m kontra 16kw och 320meter är ca 30 000kr.
Huruvida huset kommer ner till 37000 från 52000 genom byte av fönster är inget jag vet.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 27 september 2011, 15:42:35 »

Nej jag säljer inga fönster, då hade jag talat om det i inlägget. Däremot har jag ca ett års erfarenhet av installerade isolerglas.. Kallraset försvann, termostaten kunde justeras ned och framledningstemperaturen sänkas. Erforderlig framledingstemperatur stämmer i stort med Rolands uppgifter och erfarenheter.
 (45-50 grader C vid samma Dut räcker och när det ngn gång blir riktigt kallt, -15-20 i mina trakter, räcker det att elda en laddning i braskaminen för att stötta)
Emperin är ofta en bra och pålitlig källa.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 september 2011, 15:33:41 »

Samma sak säger golvvärmeleverantörerna. Har du några belägg för att folk verkligen sänker inomhustempen 2 grader utan att uppleva någon komfortförsämring? Har du börjat sälja fönster?
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 27 september 2011, 15:22:11 »

Den uträkningen stämmer inte.
Eftersom kallraset i stort sett upphör med bra isolerglas på tvåglasfönster(från ca 3 till ca 1,2 i u värde) kan man som grädde på moset sänka inomhustemperaturen med 1 a´2 grader mot tidigare inomhustemperatur men ändå uppleva ökad inomhuskomfort. Man hamnar då utan att anstränga sig på 25 till 30% energibesparing gentemot tidigare.
Det blir då både bättre, billigare och smartare att satsa på energiglas och en mindre värmepump(11 kwh) och med mindre borra. Och som sagt mycket bättre ur miljösynpunkt.
Det har sina risker att snöa in på fyrkantiga beräkningsprogram.
Särskilt för kunden.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 14:11:34 »

Om jag utgår från 50m2 fönster dvs ca 35 normala villafönster blir besparingen 16% eller ca 8400kwh
http://www.energifonster.nu/sv/rakna_ut_din_energibesparing.aspx

Efter VP installation är besparingen 2800kwh som skall ställas mot kostnaden, som jag inte har en aning om vad den är :)

Med en grundare borra och 12kw värmepump finns det så pass mycket spets (från ca -5) att det är ändå är värt att borra djupare och sätta en 16kw pump. (16kw och 2x140m). 

Så kontentan är att det grovt sett är lite drygt 2000kwh man kan spara, utöver komfort samt ca 10 000kr billigare borra. Och som sagt, huruvida det är värt eller inte har jag ingen aning om. Att det är bra för miljön råder nog inga tvivel om, så vida det inte är miljövidrigt att tillverka de nya fönstren :)


Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 september 2011, 13:55:39 »

Med 55° angivet vid DUT har jag svårt att tro medel över året är lägre än 45°.

Jag har ett radiatorsystem som kräver ungefär 53 grader framledningstemperatur vid DUT för Stockholm (-18) och en pump som klarar att dra upp framledningstemperaturen till 42-43 grader utan tillsats. Ser jag på antalet tillsatstimmar i förhållande till antalet kompressortimmar för radiatordrift (<10% i snitt över åren) tycker jag det finns anledning att hävda att genomsnittlig framledningstemperatur för ett system som behöver 55 grader vid DUT är klart lägre än 45 grader.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 27 september 2011, 13:52:34 »

Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 27 september 2011, 13:43:27 »

Dags att tänka lite "out of the box" och stänga av beräkningsprogrammet en stund?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thinking_outside_the_box

Om man oreflekterat matar in det stora husets värden kommer man till ett eller flera resultat som sedan leder till en stor investering men med kvarvarande dålig komfort för frågeställaren. Skall man verkligen behålla två-glasfönster med ett uvärde på ca 3 i en så stor kåk med tanke på kallras och energiåtgång?
Med en mindre investeringssatsning på en montering av isolerglas blir u-värdet lite drygt 1 och energiåtgången för uppvärmningen minskar med 25-30%.
Här ett exempel på ett företag som gör jobbet skräddarsytt och bra:
http://www.boklimat.se/

Då räcker 11 kwh väl och hela "paketet" blir mycket billigare både på kort och lång sikt, ger bättre komfort och billigare energinotor samt är väsentligt mer miljövänligt!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 12:53:39 »

Men då ligger jag på -4 på borrhålet och det skulle jag inte kunna rekommendera. (obs har inte tillgång till 14kw. bara 12 eller 16 och jag har lagt in en 16 i programmet).

Visst går det att snåla lite på borrhålet men 150 meter grundare blir i det mesta laget tycker jag.
2x160 så landar man på -1,8 och det känns lite bättre. COP blir prick 3 inklusive allt :)

Jag utgick ursprungligen från 2x200 för då ser det riktigt fint ut (0grader) men visst måste man finputsa lite i alla ändar tills man når den optimala konfigurationen och den kanske är något grundare helt klart. 

Det är ju även av intresse att på lång sikt ha en väl dimensionerad och långsiktigt gångbar anläggning där man inte jobbar på marginalen. I ett sådant fall måste man kanske vara redo att ta till lite extra här och där. Tittar man på en enstaka siffra så kan man kanske anse att det inte är ekonomiskt försvarbart men tittar man på helheten och funderar över total cost of ownership för allt under hela husets livslängd så blir det lite annorlunda.

Jag tycker till exempel att det är önskvärt att komma ner MOT, om än inte TILL, 2000 timmar per år i drifttid. Då behövs en större pump.

Men det är ju enormt komplext detta med beräkningar och ekonomi och det går att se det från så många olika vinklar.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 september 2011, 12:37:11 »

Jag gjorde en körning på en 14 kW Bosch i Upplands-Visby:

51 790 kWh/år varav 5 000 kWh varmvatten
19,2 kW vid DUT -18,6
254 meter aktiv borra
Max tillskott 5,6 kW
Drivenergi VP 15 750 kWh *(15 530 kWh)
Tillskott 650 kWh
Gratisenergi 35 610 kWh
Drifttid 3 670 timmar.

David...om du jämför dina 400 meter med 254 meter så har du en skillnad på 30-40 000 kr.
Placerar du pengarna på banken kan du betala tillskottet och den sämre verkningsgraden med räntan.


*Även jag rekommenderar arbetstank. Intern cirkpump 220 kWh/år.

 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 12:10:00 »

Jag vet att Lexus inlägg avsåg Carl Ns nibe-beräkning. Men jag bidrar med mina siffror ändå :)

årsverkningsgrad 2x200m + 16kw vp + tillsats + interna och externa CP = 3,14
utan tillsats men med interna CP = 3,68

tillförd energi 16298kwh
tillförd energi tillsatts 277 kwh
energibehov 52000kwh
energibesparing 35425kwh


Extern CP räknar jag inte med då den ändå drar mindre än den interna, vid körning går båda men vid där i mellan bara den externa och då blir totalen ungefär samma som att inte ha någon ext CP. Så har jag räknat.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 september 2011, 11:54:13 »

Jag ändrar inte så mycket på default-inställningarna, men jag tror programmet beräknar COP utan cirkpumpar inblandade, troligen är orsaken att programmet anger besparing jämfört med en elpanna som också har cirkpumpar.

Nja, det köper jag inte.

Är det en elpanna så kan 70% av cirkpumpens elförbrukning räknas som värme.
Om cirkpumpen går 8760 timmar/år och förbrukar 60 Watt så är 368 kWh/år av 526 kWh/år värme.

Naturligtvis är förhållandet densamma för varma sidan på en värmepump.
Elpannan har dessutom ingen köldbärarpump.

Hittade till slut produktbladet för 1135. Den säger vid EN14511 0/45 är 10,5/3,0
Med 55° angivet vid DUT har jag svårt att tro medel över året är lägre än 45°.
EN14511 räknar med 5° deltaT vilket även Nibes program gör.

Summan är att Nibes kalkylprogram är missvisande.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 september 2011, 11:32:49 »

Carl...hur stämmer din kalkyl för 12:an?

Nibe presenterar COP vid 0/50 med 3,39 utan cirkpumpar.
Du har angett 55° vid DUT, och årsmedel sätter programmet till 3,7.
Om man ger cirkpumparna 250 Watt så blir COP 3,15 vid 0/50.

Plockar man bort varmvattnets 570 Watt från det totala effektbehovet, så lämnar det kvar 18,73 kW.
DeltaT vid DUT är 10° vilket betyder att varje grad ger 1,87 kW.
Värmepumpens kondensor (10,7 kW) har då ett deltaT på 5,7°, vilket inte stämmer med Nibes egna rekommendationer på 7-8°.

Jag ändrar inte så mycket på default-inställningarna, men jag tror programmet beräknar COP utan cirkpumpar inblandade, troligen är orsaken att programmet anger besparing jämfört med en elpanna som också har cirkpumpar.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 11:20:24 »

Enligt dimensioneringsprogrammet jag använder tar huset 18,7kw vid DUT.

Om man bara borrar 2x150 meter aktivt så är kan det bli så att brine-tempen är ganska låg på vintern. I kombination med att framledningstempen behöver vara ganska hög (räknat med 55 grader) så ger ju i realiteten inte ens en 20kw maskin full effekttäckning.

2x150 med en 16kw maskin ger täckning ner till minus 10 grader. En snitt vinter i stockholm innebär att det är ganska lite spets du behöver köpa.

Jag tycker det hade varit intressant att se på en kalkyl som faktiskt fixar hela behovet.
2x200 meter aktivt + 20kw maskin. Eller motsvarande borra och 16kw maskin. 

Syftet skulle vara
ökad flexibilitet i värmesystemet
ökad livslängd genom optimering av starter/gångtider
slippa inköp av spets

och tanken är att detta då skall vara totalekonomiskt bättre även om investeringskostnaden är något högre.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 september 2011, 11:19:15 »

I vilket skick är panna och brännare? Vad finns det för anledning att tro att 5 m3/år är för låg förbrukning (håller med om att det verkar lågt, men ändå..)?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 11:03:03 »

Även om huset är stort skulle jag nog rekommendera någon typ av flödesutjämnande arbetstank. I den kan man ju även buffra upp lite så har man mer att ge när det behövs. Men visst det innebär en viss merkostnad om än ganska liten sådan i sammanhanget.

Men just stora hus, många rum och radiatorer så får man ju fin flexibilitet med den typen av tank.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 september 2011, 10:54:35 »


Carl...hur stämmer din kalkyl för 12:an?

Nibe presenterar COP vid 0/50 med 3,39 utan cirkpumpar.
Du har angett 55° vid DUT, och årsmedel sätter programmet till 3,7.
Om man ger cirkpumparna 250 Watt så blir COP 3,15 vid 0/50.

Plockar man bort varmvattnets 570 Watt från det totala effektbehovet, så lämnar det kvar 18,73 kW.
DeltaT vid DUT är 10° vilket betyder att varje grad ger 1,87 kW.
Värmepumpens kondensor (10,7 kW) har då ett deltaT på 5,7°, vilket inte stämmer med Nibes egna rekommendationer på 7-8°.
Skrivet av: lars
« skrivet: 27 september 2011, 10:19:54 »

Jag har en till storlek jämförbar villa i Stockholm som hade samma oljeförbrukning. Villan byggd på 1970-talet.
Installerade IVT 17kW. Två borror om tillsammans drygt 300m. Klarar -15 grader utan tillskott. Om jag vet att det skall bli kallare så "gasar" jag i förväg innan kylan kommer genom att lägga innegivaren på golvet (löstagbar). Tyvärr så tänker värmepumpen inte i förväg på vädret. Då kan den klara lite till. Har volymtank på 300l.
För mig har det fungerat mycket bra. Kom ihåg att värmepumpar stoppar radiatorvattenuppvärmningen när varmvatten produceras.
Ofta gör varmvattenproduktionen radiatorvattentempen kommer efter och att elpatronen måste in för att radiatorvattnet skall komma ikapp. Du behöver 17 kW. Du får gärna komma och titta på min anläggning vi bor båda i Stockholm.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 09:42:48 »

Du kanske kan få en ledtråd om du tittar på oljepannan. Det borde gå att se vilken temp som går ut
Skrivet av: neversummer
« skrivet: 27 september 2011, 07:27:38 »

 Sitter på tunnelbana o läser era kloka svar. Tusen tack för all hjälp!

DUT siffran är okänd
Det är vattenburen system med 20-tal fina gjutjärnsradiatorer

Misstänkte själv att gubbarna ville ha jobbet och drog ner priset för att locka kunden, men man ville ju lita på människor.
dags att jobba. Återkommer ikväll.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 01:20:26 »

Bad du installatörerna precisera på vilket sätt dom ansåg att 17kw blev "fört dyrt"?

Känner du till alla eventuella egenheter hos värmesystemet i huset i övrigt? Vilken framledningstemperatur krävs vid kallaste väderlek (dut)?

2011 köper man inte värmepump till 50% man köper den till 70-120% normalt sett.

En installatör som vill få jobbet kan köra en fuling med att hävda att det inte går att räkna hem och pusha för ett lägre pris. Installatören vet ju att köparen inte vill investera mer pengar än nödvändigt. Men ofta, om man räknar på det i detalj så visar det sig att man ju visst ofta tjänar på en högre teckningsgrad även om investeringen inledningsvis är högre.

Jag kanske tillhör en lite skara tokiga människor... men när jag i år installerade BV så valde jag 16kw till 232m2. Huset krävde 12kw och när det är som kallast levererar sällan en BV anläggning sin märkeffekt så att säga.

Ju större förbrukning desto enklare att räkna hem en installation. En skillnad på 30-40 000 i investeringskostnad kan räknas hem på mycket kort tid i större hus. Och sedan spara pengar under många år framöver.

Jag måste gå och lägga mig :) men skicka ett PM så kan vi se om jag kan hjälpa dig med beräkningarna.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 september 2011, 20:39:45 »

Ett par argument för en större VP:

- Kompressorn har en begränsad livslängd (upp till ca 70 000 timmar enligt vissa experter). En VP som går hela tiden tar slut tidigare.

- Elspets kostar pengar. Elpriset lär fortätta att gå spikrakt uppåt, så det lönar sig att betala lite mer för att få lägre driftkostnad.

Exakt vilken effekt som är rätt för ditt hus vet jag dock inte. Förutom tidigare oljeförbrukning så är det viktigt att ta hänsyn till det befintliga värmedistributionssystemet. Jag antar att det är radiatorer. Har du nån aning om vilken vattentemperatur dom behöver när det är som kallast ute?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 26 september 2011, 20:34:27 »

Utan att räkna så värst mycket så skulle jag gå på 17kW fallet. Orsak: Ditt hus är mer än dubbelt så stort som mitt från 1938 på 2 våningar + källare med 80m2 bottenyta som oisolerat drog 45000 kWh/år med elpanna inkl. hushållsel.
Nu har jag efter komplett tilläggsisolering och med VP på 8kW kommit ner till 15000 kWh.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 september 2011, 20:31:59 »

Hej!
Jag tror du har rätt i att 6-6,5 m3 olja är rimligt.
Om jag gör två kalkyler så kan du få jämföra.
Skrivet av: neversummer
« skrivet: 26 september 2011, 20:11:44 »

Hejsan!
Har köpt ett stort hus norr om stockholm. Huset är från 1935, 2 våningar och källare. Sammanlagd 400 m uppvarmd yta. 2-glas fönster, ingen tillägsisolering.
Enligt tid. ägare drog huset 5 m3 olja + 5000 kw hushållsel. Jag tror dock att det handlar mera om 6-6,5 m3 olja.

Jag tänker installera bergvärme och har varit i kontakt med flera olika installatörer. Problemet är att 4 av dom räknar att jag kommer att behöva 17 kw pump och 3 föreslår betydlig billigare 11 kw lösning. Förespråkare för 11 kw hävdar att det blir fördyrt med installation av 17 och att 11 kw-are orkar under 10 månader per år och under 2 månader kan man använda elspets. Vidare påstås även att 11 kw som går hela tiden är mycket bättre än 17 som sätts igång då och då.

Jag "köper" resonemangen från båda sidor men kan fanimej inte fatta beslut.... Mycket tacksam för alla åsikter.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!