Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Lösnings fundering  (läst 6850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
CTC Lösnings fundering
« skrivet: 07 mars 2011, 09:04:42 »
Hej idag har jag en CTC oljepanna från 97

Jag har funderat på en lösning för min fristående villa på totalt 240kvm i södra Stockholm

Jag har haft hem en del firmor som tidigare har sågat mina tankar då jag enbart var ute efter CTC EL panna med ECO air

Det som dom har klagat (informerat mig om ) är att mitt vattenburna system är av typ högtemp och i alla rum så sitter det enkelspannels radiatorer

Nu till mitt förslag

Investera en CTC Zenith I550 och en CTC ECO AIR 107

Jag skulle vilka att Zenith kopplas och styr både ECOair och att vid spetsvärme nyttjar min oljepanna.

Fråga 1: skulle en sådan lösning fungera att ECO Air höger temperaturen till en viss nivå och att oljepannan sedan tar upp resterande till ca 75 grader ??

Vid ett senare tillfälle hade jag tänkt skrota oljepannan och istället installerar en vattenmantlad braskamin


Fråga2: skulle jag kunna nyttja kaminen för spetsvärme och då jag inte eldar i kaminen låta ECO Air ta hela delen i hop med el patroner i Zenith ?


Fråga3: vad tror ni låter detta vettigt eller bör jag byta ut mina radiatorer till lågtemps och istället bara köra på CTC ECO EL med ECO air

Mvh Kostas

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2011, 11:20:58 »
Vad kräver ditt nuvarande system för framledningstemperaturer?

Ang. att fÃ¥ EcoAir att värma till en viss punkt och sen spetsa med olja..  Tja, om ditt system kräver t.ex. 50+ grader framledning när det blir minus ute sÃ¥ kommer inte EcoAir att kunna bidra sÃ¥ mycket, och dÃ¥ kör du mest med olja.  Risken är att du inte kommer att kunna utnyttja värmepumpen tillräckligt och dÃ¥ blir det en dÃ¥lig investering.   Om ditt system kräver riktigt höga temperaturer sÃ¥ löper du risken att returen blir sÃ¥ varm att värmepumpen inte kan gÃ¥ alls.

Själv skulle jag nog byta ut radiatorerna alt. lura på golvvärme.
« Senast ändrad: 07 mars 2011, 11:23:45 av rdm »

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2011, 13:02:48 »
Hej tack för svaret, exakt vilken framlednignstemperatur som krävs vet jag inte  , vet att oljepannan är inställed pÃ¥ 73 grader och dÃ¥ trodde jag att även 73 grader är det som kommer till radiatorerna

Att satsa på golvvärme kan jag nog utesluta , har helt nya golv i hela huset


Byta radiatorer känns dyrt rent spontant,

det känns som att jag borde inte vara den första som står inför detta problem i och med att flera hus som tidigare hade oljepanna borde ha högtempsradiatorer eller missar jag något viktigt här ??

Ifall jag skulle räkna pÃ¥ att byta radiatorer är det Purmo Kompaktradiator C22  som borde funka ??

Mvh Kostas

 

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2011, 14:32:31 »
Hej tack för svaret, exakt vilken framlednignstemperatur som krävs vet jag inte  , vet att oljepannan är inställed pÃ¥ 73 grader och dÃ¥ trodde jag att även 73 grader är det som kommer till radiatorerna

Att satsa på golvvärme kan jag nog utesluta , har helt nya golv i hela huset


Byta radiatorer känns dyrt rent spontant,

det känns som att jag borde inte vara den första som står inför detta problem i och med att flera hus som tidigare hade oljepanna borde ha högtempsradiatorer eller missar jag något viktigt här ??

Ifall jag skulle räkna pÃ¥ att byta radiatorer är det Purmo Kompaktradiator C22  som borde funka ??

Mvh Kostas

 

Hej Kostas,

Vattnet frÃ¥n pannan shuntas nog ut till en annan temperatur, sÃ¥ bara för att det är 73 i pannan betyder inte att radiatorerna fÃ¥r 73 grader.  Jag antar även att du har nÃ¥n form av termostatvred pÃ¥ elementen som justerar temperaturen.  SÃ¥ det är inte helt klart vad för framledningstemperatur ditt hus verkligen behöver.  Det är ju möjligt att pannan har 73 grader, du shuntar ut 60 grader, men radiatorerna behöver bara 55 för att hÃ¥lla inomhustempen vid en viss utetemperatur...

Men om det är platta, tunnare element sÃ¥ kräver de förmodligen temperaturer högre än vad som är lämpligt för en värmepump.  Dock garanterar inte ved eller olje eldning att du har ett system som kräver hög temp; mitt hus hade oljepanna tidigare men gamla, rejäla radiatorer, sÃ¥ jag klarar mig med en framledningstemp pÃ¥ runt 45 grader vid -15 ute.  :)

Utloggad octavia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2011, 19:09:11 »
Hej
Det känns som vi sitter i samma situation, d.v.s hus från 60-talet, enrörs system bygget för högtempererad framledning.
Det är bara det att jag har kört med min Eco-air sen vintern 2001/2002. Funkar relativt bra trots enrör.
Har under ett par år funderat att konv. till tvårörs system och ska nu i sommar byta till Kompaktradiator C22.
God kväll 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2011, 19:38:10 »
Det finns andra märken än ctc som klarar högtempade system bättre riktigt bra kan det dock inte bli om det nu är riktigt högtempat annars finns ju pellets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2011, 19:49:42 »
Det finns allternaiv till högtempade system . man anpassar värmepumpen /konstruktionen efter den installationsplats som är tillgänlig .
dÃ¥ funkar det fiiint  Thumbsup
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2011, 20:11:49 »
Japp klart att det kan funka bra även i ett högtemp system *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2011, 20:17:25 »
Kan inte bli lika bra som i lågtempat eller kan ni trolla Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2011, 20:27:19 »
Givetvis är ett lÃ¥gtempat system  Thumbsup till en värmepump   ..Men i ett högtempat system gÃ¥r det bra dom timmar per Ã¥r det kräver dessa "extrema" temperaturer för att säkerställa tempen i det termiska skal det ska värma ..

Precis på samma sätt som man gör i större fastighetbestånd när dom utrustas med värmepump och det är ett högtempat system .
det kräver endast lite mer beräkningar och förberedelser .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2011, 20:28:43 »
Nej jag kan i varje fall inte trolla. Men man kommer långt med UVL och VVS teknik. Thumbsup

Ni verkar leva i villfarelsen att ett högtemp system kräver 75 grader fram JÄMT ??? Så är inte fallet.

Klart att det är bäst med lågtemp eller om man bor på Island och har 80 gradigt brine :)

Men har man ett högtempsystem så finns det BRA lösningar på det också *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2011, 20:35:50 »
Nej jag kan i varje fall inte trolla. Men man kommer långt med UVL och VVS teknik. Thumbsup

Ni verkar leva i villfarelsen att ett högtemp system kräver 75 grader fram JÄMT ??? Så är inte fallet.

Klart att det är bäst med lågtemp eller om man bor på Island och har 80 gradigt brine :)

Men har man ett högtempsystem så finns det BRA lösningar på det också *vinkar*

Nej tror inte att högtempat kräver 75 grader jämt men dom dagar det kräver över 65 grader blir det elpatron för resten eller finns det vp till rimliga priser som grejar 75 grader. Tror det är bättre att byta några raddar och få en mer rimlig framledning det har man igen en stor del av året och raddarna överlever flera vp byten så dom kan man ha glädje av många år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2011, 23:06:59 »
Nej jag kan i varje fall inte trolla. Men man kommer långt med UVL och VVS teknik. Thumbsup

Ni verkar leva i villfarelsen att ett högtemp system kräver 75 grader fram JÄMT ??? Så är inte fallet.

Klart att det är bäst med lågtemp eller om man bor på Island och har 80 gradigt brine :)

Men har man ett högtempsystem så finns det BRA lösningar på det också *vinkar*

Njae men om man bor pÃ¥ Island sÃ¥ mÃ¥ste du ju nästan kyla brunnsvattnet för att komma under +80 i framledning  *roflmao*
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2011, 23:59:38 »
Hej idag har jag en CTC oljepanna från 97
Jag har funderat på en lösning för min fristående villa på totalt 240kvm i södra Stockholm

Nu till mitt förslag

Investera en CTC Zenith I550 och en CTC ECO AIR 107
Jag skulle vilka att Zenith kopplas och styr både ECOair och att vid spetsvärme nyttjar min oljepanna.

Fråga 1: skulle en sådan lösning fungera att ECO Air höger temperaturen till en viss nivå och att oljepannan sedan tar upp resterande till ca 75 grader ??


Nej,!!!

Det kommer inte att funka. Vid en framledning på tex 55 ºC så får du en returtemp till Ecoair på kanske 47 ºC. Då stannar den och väntar på att returtempen skall sjunka. Men returtempen hålls ju uppe av oljebrännaren. Det innebär att så fort utetempen sjunker och du måste hålla 55 ºC på framledningen eller mer, så stannar pumpen. Och oljebrännaren värmer ensam huset.

Dessutom är en Ecoair 107 för liten för huset.


Gissar att du behöver en större pump och dessutom byta ett antal raddar för att få ner returtempen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: CTC Lösnings fundering
« Svar #14 skrivet: 08 mars 2011, 06:53:19 »
Hej För att försöka besvara olika frågor som har dykt upp ,

Min nuvarande oljepanna CTC1100 kört med shunten i maxläge alltid , ja varför ?? När vi flyttade in i huset för ca 6 år sedan så fanns det en gammal parca oljepanna , som hade gjort sitt efter 2 år , denna panna böts ut mot en temporär lösning en bättre begagnad CTC 1100.

När parca panna fanns så fanns det även en "reglerutrusting" som i princip fungerar på följande sätt

en rumtermostat i hallen som kan ställas manuellt som går till reglerboxen i pannrummet som bryter eller sätter i gång cirkulationspumpen, så exempelvis ställer jag in rumstermostaten på 20 grader och när temperaturen blir 20 grader i hallen så bryter den cirkulationspumpen , sedan när tempen hamnar på säg 19 grader så går cirkulationspumpen igång igen.

Kanske en konstig lösning men det va så det va i huset när vi flyttade in och även med denna lösning så förbrukar jag max 3 kubik olja per år , (både för värme och varmvatten)

Då har jag inte lika varmt i källaren där är tempen ca 14 grader

Ang mina radiatorer så är dom smala och tunna enkelpanels, i hela huset ,

Varför skulle inte CTC ECO AIR 107 funka , är den för liten till mitt behov ?? dagens behov på 3 kubik olja,

Det har pratats om andra lösningar för högtemp vilka lösningar är det ??

Skulle uppskatta alla tänkbara rekommendationer till en vettig lösnig ,


Tack för all hjälp ,

//Kostas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!