Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det inga billiga Vindkraftverk?  (läst 96339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« skrivet: 13 mars 2007, 23:05:20 »
Har nu letat och klurat, hittat ritningar för gör det självbygge m.m.
Vore ju kul att dra ner elräkningen naturellt, man har ju mycket i hemmet som behöver drivas även om man har lyckats få ner värme och varmvattenkostnaderna. Solpanel och vind + kanske solcellspanel.

Tips nÃ¥gon  knUp
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2007, 05:58:03 »
Hur bor du, kan du sätta upp ett vindkraftverk på din tomt eller på intilliggande mark?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2007, 07:12:41 »
Tomten är pÃ¥ 2500 kvm pÃ¥ Landet, sÃ¥ en skaplig mast kan sättas upp. Tak i söderläge för Sol finns ocksÃ¥.  Det finns ju bl.a Hannevind m.fl. men kostnaden är lite för stor för mig i dagsläget.
Säger som Husqvarnaledningen sa till motorkonstruktören
" va kostar det 100.000:- att ta fram denna kamaxel, du fÃ¥r 10.000:-  ;D "

Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2007, 19:46:32 »
Det finns synkrongeneratorer på 8Kw för ca 5000, 1500 v/min så man får först växla om till ett lägre varv på vingarna typ 50/1. Hur stor kapacitet är du ute efter?
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2007, 20:39:49 »
inte för avsikt att göra smyg reklam men det finnes mycket bra fungerande jättebilliga vindkraftverk på marknaden!!

ett verk som producerar 12 000 kw /Ã¥r vid 6 m/s som medel vind 15 timmars vind /dygn   39 900 komplett med mast.

i dags läget som ni förstår så är det ingen större avans på detta verk med ett så lågt pris (men roligt är det !!)

kolla på www.energicentra.nu
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2007, 12:38:44 »
Var och kollade pÃ¥ Energicentras 3kW vindkraftverk som varit uppställd vid hamnen i Övik. En sak att se det pÃ¥ bild en annan i verkligheten! Kul var det  :D

Lite bilder:       3 kW vindkraftverket


Laddare 120V från snurra till batteripack och konverter 120 till 220 Volt
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2007, 13:22:21 »
Konvertern måste väl vara 12 till 230 Volt, eller 48 volt till 230 volt...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2007, 14:30:42 »
Om jag fattade och såg rätt så är batteripavket seriekopplat 10 x 12 v = 120V
Laddspänningen är ca 120V kollade ej exakt och konvertern är då 120V till 220V
Är väl egentligen ingen nackdel? Lättare och mindre förluster att konvertera från 120 än 12V. (mindre kabelarea också för samma ström)
Vet dock inte hur det ser ut från generator och till kontrollenhet, laddaren. Ut från laddaren är det i vart fall 120V, som jag uppfattade det.
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2007, 14:46:14 »
Och så ska man väl ha nått att lägga "översottsenergin" i tex batterier, ett vanligt bilbatteri på 12 volt och 50 Ah är väl c:a 0,6 kwh. ska man lagra låt säga 6 kwh (ström för c:a 6 kr) får man köpa 10 batterier som kostar c:a 500:-/st x 10= 5000. Men det är klart ska man utnytja vindsnurran fullt ut måste man nog ha lite mer batterier för att vara på den säkra sidan och ha så mycket att man kan lagra ett helt dygns produktion måste man nog ha ett hundratal (50000:-). Vet hur lång livsläng dom har 5-7 år.
Hur mÃ¥nga dagar/Ã¥r blÃ¥ser det och när är det pÃ¥ vÃ¥r-sommar och höst eller mitt i smällkalla vinern, jag menar blÃ¥ser det en vecka pÃ¥ sommarn kokar nog bÃ¥de acktankar och batterier, det är svÃ¥rt det här  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2007, 14:53:56 »
Specade batterier till Energicentras snurror är 12V 200Ah X 10st alternativt 12V 100Ah X 20st.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad kristerl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skorped - Öviks kommun
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2007, 16:36:06 »
Mera säker nu på laddströmmen. Förstorade fotot lite
Energibrist? Har jag aldrig hört!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #11 skrivet: 17 augusti 2007, 20:45:53 »
Det där med batterier är både bra och dåligt...

Jag som har "Sveriges högsta hushållselsförbrukning" skulle hellre ha ett vindkraftverk som gav energi direkt till nätet, jag ligger som minst på ca 1000 W vad varje enskilt tillfälle och de dagar vindkraftverket ger mer än så är rätt få.

Å andra sidan så kan man kanske få ut lite mer energi över året om man går via batterier, fast batterikostnaden...

Som sagt, svårt det där, det bästa vore nog ett tillmötesgående energibolag som nätägare och ett 10 kW vindkraftverk som gav energi direkt till nätet och som blev köpt av energibolaget när det ger mer än man förbrukar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2007, 12:12:39 »
hej.
detta lilla 3 kw vindkraft verk levererar ca 12 000 kw /år om det som här hos mig blåser enl smhi 6 m/s som medel vind 15 timmar dygn o resterande timmar vind stilla.
det är helt rätt att detta verk levererar 120 volt 3*40 volt. inverter tar upp denna likström till 220 volt 50hrts sinus våg.
batterier som har lÃ¥ng lifts längd  agm 200amp är helt klart dyra men jag är övertygad om att det bär sig att köpa dessa i stället för billiga bly syra batterier. dels slipper du underhÃ¥llet med pÃ¥fyllning av batteri vatten + faran med knall gasen.
enl fabriken bör dessa hålla minst 10-12 år.
då blir totala investerings kostnaden 39 900 + batterier 20 000.

dom större verken levererar 240 v likström altså behövs 20 st 12 volts batterier.

håller fullständigt med att det kan tyckas onödigt med dessa batterier + dyr kostnad men nät kopplat är svårt !!

först mÃ¥ste man jämföra kostnaden   ett nät kopplat verk blir mycket mycket dyrare.
vill man sälja den energi man inte gör av med så kostar abonemanget mer än du säljer ström för.
om du har ett nät kopplat verk o det blir ström avbrott så stannar vindkraft verket o det blir mörkt.
andledningen till att jag valt denna konstruktion är att det är enkelt !! lätt att instalera + att det är lågspänning i generatorn så det är ingen risk att det blir ström förande delar som det tyvärr blivit för de andra på marknaden.
man får själv montera !!
på inverter sitter det ett 240 volts ut tag som bara är att plugga in valfri förbrukare.

om man vill så kan man välja en inverter som levererar 400 volt. då kan man efter elmätare montera in ett 2 poligt dragande relä som får dragande kraft från invertern. då får man all ström till huset från invertern.blir det för lite vind så du tömmer batteri banken så släpper relät o strömmen från nätet kommer då på i stället.

ha de gött

krister   energicentra
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2007, 12:44:41 »
Tittad på Energicentras hemsida där det stod att 6 m/s gav 80 % av full effekt och att full effekt erhölls vid 10 m/s. Då effekten är proportionell mot kuben på vindhastigheten går det inte ihop. Vid 6 m/s borde man kunna få högst ca 20 % av effekten vid 10 m/s.

Uppskattningsvis är rotorns radie 2 meter (grov jämförelse med lastbilen pÃ¥ bilden). Räknar man med det värdet kan man inte fÃ¥ mer än ca 0,8 kW vid 6 m/s i stället för 80 % av 3 kW. 

Vid stora vindkraftverk brukar man räkna med att kunna få ut en medeleffekt som är ca 20 % av verkets märkeffekt men där kanske man dimensionerar för en annan vindhastighet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #14 skrivet: 18 augusti 2007, 13:01:04 »
Uppskattningsvis är rotorns radie 2 meter (grov jämförelse med lastbilen pÃ¥ bilden).  

Rotorns radie är 2,4 m men den lilla skillnaden påverkar väl inte din beräkning så mycket.
Krister (greven1) få väl förklara.

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 18 augusti 2007, 13:03:19 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!