Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AngÃ¥ende beräkning förbrukning el vp!  (läst 3338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Angående beräkning förbrukning el vp!
« skrivet: 06 november 2010, 09:21:53 »
Hej! Jag har sedan installationen av vp -10 noterat förbrukning av vp timmar och totalförbrukningen av el. Innan jag går vidare i min frågeställning(ar) så vill jag gärna få klarhet i följande: Jag har både golvvärme och radiatorvärme. Det står att min vp skall dra 2,6 kwh om man har golvvärme och 3,05 radiator. Är det tänkt att jag skall ta båda värdena delat med två och sedan multiplicera med antalet vp timmar, plus ev. tillsatstimmar? Eller bara ett av värdena? I så fall vilken!

Med vp timmar menas det i manualen att maskinen drar exvis 3,05 kw under en timmes gångtid eller avser det maximala förbrukningen under en timmes gångtid vid maximal belastning och att den den drar mindre om maskinen inte behöver arbeta för "högtryck". Detsamma gäller förbrukningen av tillsatstimmar om dessa är absoluta i förbrukning typ t1 drar 3 kw, och när det krävs mer så går t2 in med 6 kw och förbrukar just 6 kw under exvis en timmes drifttid, varken mer eller mindre.

Att jag behöver svar på ovan frågor är att jag annars inte får ihop ekvationen i antalet vp timmar, tillsatstimmar i förhållande till det totala elförbrukningen.

Vore tacksam för svar eftersom antalet gråa hår växer ju mer jag försöker begripa utan att till dags datum fattar hur saker o ting förhåller sej... Mvh Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Angående beräkning förbrukning el vp!
« Svar #1 skrivet: 06 november 2010, 09:36:36 »
Hur mycket effekt pumpen "drar" beror dels på hur varmt vatten den gör och på hur "varm" brinen är så man kan inte rakt av räkna timmar gånger en viss effekt. Ju varmare vatten den gör dess mer Watt per grad temperaturhöjning behövs det, lika när brinen blir kallare.
Eftersom det behövs olika temperatur på golvvärmen och elementen måste du veta hur stor del av flödet som går en viss väg för att kunna räkna ut hur mycket energi som går tex till goven.
Vid eldrift tar steg ett 3 kWh per timme och steg två 6 kWh per timme, driftstiden mäts i hela timmar så det kan slå lite fel samt elpatronerna drar kanske inte exakt 3 eller 6 kW utan dom har säkert några % "felmarginal".
För att veta hur mycket energi din pump verkligen ger behöver du en energimätare på "vattnet" i pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Angående beräkning förbrukning el vp!
« Svar #2 skrivet: 06 november 2010, 09:54:03 »
Hej och tack för det snabba svaret!

Nu vet jag iallafall att dessa tal som jag nämnt inte är absoluta och förbrukningen i termer kw i driften av vp utan det beror pÃ¥ hur mycket den fÃ¥r jobba för att producera varmvatten och värme.  Det här innebär för min del sÃ¥ledes att jag upplever min maskin som väldigt bra och att den producerar vv och värme till hyggliga driftskostnader jämfört med den gamla ctc pannan.


Tack ännu en gång och trevlig halloween önskar jag er alla! Mvh Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!