Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det tillräckligt???  (läst 6960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatricLW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det tillräckligt???
« skrivet: 31 januari 2014, 16:30:33 »
hej!
kan börja med att jag är färsk inom det här området.
idag fick jag en offert på komplett bergvärme installation där ingick en
IVT Greenline HA 16,4kw
300L varmvattenberedare
2 st 160 m energiborrhål 6 meters foderrör
plus allt det andra.
Nu till frågan räcker det för att värma ett 2 plans hus + källare på 400kvm byggt 1944 nya 3 glasfönster.
i källaren ska det in ett vattenburet värmegolv på ca 140kvm i resten av huset finns det ca 30 radiatorer.
Tack på förhand
« Senast ändrad: 31 januari 2014, 16:39:59 av PatricLW »

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2014, 16:50:01 »
Hej,
med offerten så skall du (ifall du fått en offert från en IVT-återförsäljare*) ha fått en kalkyl där det framgår tidigare uppvärmningsform och förbrukning samt förbrukning mm med värmepump. Har du fått den?
Förstår du den inte så be återförsäljaren att förklara den.

*) Normalt så ger alla installatörer kunden en kalkyl.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad PatricLW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2014, 17:05:35 »
jag pratade med han på telefon och i offerten som han skickade står det inget om det bara vad som ingår och pris

Utloggad PatricLW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2014, 17:27:41 »
idag så värms huset upp med pellets.
men uppvärmningen ligger på 45000kr och el på 35000kr om året :) hoppas kunna kapa lite av det :)
har inte så mkt uppgifter då jag inte äger huset utan tänker köpa det.


Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2014, 18:07:47 »
Kanske är det så att andra tänker köpa det också? Det skulle i så fall kunna vara anledningen till varför du inte får en komplett kalkyl etc. Allt tar ju tid att räkna på.
Men räkna med att besparingen blir ca 70% i kWh så blir du i alla fall inte besviken.

Köper du huset så kommer du säkert att få en komplett offert med kalkyl om du ber om det.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad PatricLW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2014, 18:32:54 »
Det går kanske inte av den informationen som jag har att se om det systemet ivt killen gav mig en offert på räcker eller om man ska satsa på en större värmepump typ 20kw. vill inte stå där med en anläggning som inte orkar värma huset

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2014, 18:40:01 »
Anläggningen kommer att orka värme huset men kommer troligtvis att behöva en del elspets vilket en del inte vill ha medans andra tycker det är ok med lite elspets istället för att ofta behöva lägga ganska stora pengar för att slippa dom sista kwh elspets. Ska man kunna beräkna hur mycket spets måste man veta mer om pelletsförbrukningen samt elen men det verkar ha gått åt en hel del förbrukningen motsvarar ju 3-4 vanliga villor och då känns 16 kw vp lite klent.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2014, 18:56:50 »
Jag pratar med personer som vill köpa hus flera gånger i veckan. Om jag skulle lägga ner tid på att ge fullständig information, kalkyl etc varje gång så skulle jag inte ha tid att göra jobb som ger intäkter. Jag tror att situationen för din återförsäljare är likadan.

Jag menar att om du köper huset så kommer du säkert att få fullständig information och dimensionering, under tiden så hänger säkert inte ditt beslut på några tusenlappar?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad PatricLW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2014, 19:13:42 »
Anläggningen kommer att orka värme huset men kommer troligtvis att behöva en del elspets vilket en del inte vill ha medans andra tycker det är ok med lite elspets istället för att ofta behöva lägga ganska stora pengar för att slippa dom sista kwh elspets. Ska man kunna beräkna hur mycket spets måste man veta mer om pelletsförbrukningen samt elen men det verkar ha gått åt en hel del förbrukningen motsvarar ju 3-4 vanliga villor och då känns 16 kw vp lite klent.
Jag skulle vilja slippa elspets.
pelletsbrännaren är ganska gammal så den har nog fått lite hjälp av elpatronen, å det blir ju dyrt att dra runt det huset på elpatronen

Utloggad PatricLW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2014, 19:22:53 »
Jag pratar med personer som vill köpa hus flera gånger i veckan. Om jag skulle lägga ner tid på att ge fullständig information, kalkyl etc varje gång så skulle jag inte ha tid att göra jobb som ger intäkter. Jag tror att situationen för din återförsäljare är likadan.

Jag menar att om du köper huset så kommer du säkert att få fullständig information och dimensionering, under tiden så hänger säkert inte ditt beslut på några tusenlappar?
nej det förstår jag att du inte kan göra. när jag väl har huset så tvivlar jag inte på att han skulle ge mig fullständig information. det var bara så att jag ville se om någon som tycker det ser snålt ut eller av egna erfarenheter vet om det håller med som han gav mig en offert på eller att jag ska gå för en större modell

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2014, 19:28:36 »
Om man räknar med 60000kwh i förbrukning till värme samt vv 55 graders framledning vid dut och att huset ligger i Sandviken så blir det enligt följande
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2014, 19:45:39 »
Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2014, 00:26:17 »
att 16kw är lite är det ju inga problem att skriva under på direkten.

Har källaren värmts i den utsträckning du tänkt? Har huset värmts i den utsträckning du tänkt eller bor det äldre personer där och du är yngre med fler i familjen i unga år?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2014, 09:32:48 »
Jag skulle nog ta en 22 kW värmepump, men vad jag kan se så har inte IVT såna så du får titta på t ex Bosch/Nibe/Thermia/CTC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatricLW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det tillräckligt???
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2014, 09:36:34 »
Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast ute?
Det vet jag inte
att 16kw är lite är det ju inga problem att skriva under på direkten.

Har källaren värmts i den utsträckning du tänkt? Har huset värmts i den utsträckning du tänkt eller bor det äldre personer där och du är yngre med fler i familjen i unga år?
Nej dom har nog inte haft 20 grader konstant i källaren dom har haft det som förvaring tvättrum och där pelletspannan står. Nej dom är inte så gamla dom har skilt sig, vi är bara två än.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!