Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drift Atria  (läst 2947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Drift Atria
« skrivet: 26 mars 2006, 15:46:43 »
Lite svar till Jannes frågor i annan tråd.

Ingen tätning har gjorts kring de stora fönstren. Jag har tänkt fixa det till sommaren (när den nu kan tänkas komma här nere  >:( . Däremot har jag installerat 2 st 33:or under; 260 x 40 cm. Riktiga masugnar! Värmer pÃ¥ bra. Jag har även bytt en panelradiator till en 22:a; 120 x 60 i köket. Totalt har jag 80 watt/m2 pÃ¥ bottenvÃ¥ningen nu. Detta har resulterat i att jag kan sänka framledningstemperaturen ca 5 grader. Vid ingen vind frÃ¥n söder har jag ca 40 grader nu vid 0 ute mot 45 tidigare. Samtidigt har jag dragit pÃ¥ alla radiatorer i källaren och har väl ca 17 grader därnere mot ingen värme alls när jag körde med olja tidigare. Klart skönare pÃ¥ golven pÃ¥ bottenvÃ¥ningen numera.

Behovsstyrd avfrostning verkar vara en fullträff. Just nu när det är runt 0 grader och fuktigt tar det ca 250 - 300 minuter mellan avfrostningarna. Vid avfrostning skickas 15 grader ut i utedelen. När värmen in på brine når 9 grader så avslutas avfrostningen. Det tog bara ett par minuter sist. Ca 5 minuter efter det startade pumpen och den gav direkt klart varmare vatten än precis innan avfrostningen. Såg dock igår eftermiddag att den hade ett intervall på enbart 20 minuter mellan avfrostningarna men jag fann inte att det var mycket is på utedelen när avfrostningarna startade. Hittade felet: solen låg på utegivaren som sitter i nord - nordväst. Det är ju temperaturen på den brine som komer in som styr. Nu trodde systemet att det var 8 grader ute istället för 4 som det egentligen var. Eftersom kurvan för avfrostningen gör att den kör igång vid högre temperatur när det är varmare ute blev systemet lurat av detta. Jag får fixa ett litet solskydd till utegivaren så ska det nog fixa sig.

Deltat vid jämn temperatur under längre tid är ca 4 grader. Cirkulationspumpen till radiatorerna står på 2:an.

När det gällre ljudet så har jag tagit intryck av den diskussion som varit på forumet tidigare. Det sätts flexslangar som standard mellan utedel och yttervägg. Det sitter också tjockt med isolering mellan brinerören och ytterväggen vid genomföringen. Jag fick även installatören att sätta flexslangar mellan pumpen och radiator kretsen, både på framledning och retur. Vet inte om det är dessa åtgärder som gör det men det finns inget stomljud i radiatorerna. Det är bättre än innan när oljepannan satt stumt i radiatorslingan.

Ljudet frÃ¥n utedeln är väl ingen irritation (när man hör den vet man att man sparar pengar  :D ) men jag inbillar mig att den skyddsplÃ¥t som sitter framför fläkten spelar in negativt. Ljudet frÃ¥n fläkten studsar mot denna plÃ¥t och lÃ¥ter därför mer bakÃ¥t mot fastigheten. MÃ¥ste den sitta pÃ¥??? Men det är som sagt inga större problem. Hade jag haft sovrummet direkt innanför väggen där utedeln stÃ¥r skulle det varit problem.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drift Atria
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2006, 18:44:19 »
Igår ca 1 grader varmt ute och fuktigt (dimma). Gick ca 1 - 1½ timma mellan avfrostningarna. Varje avfrostning tog ett par minuter. Helt ren efter varje gång. I dag ca 7 grader ute, dimmigt. Går hela cykler utan att avfrosta, max var ca 400 minuter.

Satte varmvattnet på prov igår. Tre som duschade under 45 minuter. Total duschtid ca 20 minuter, duschmunstycke med hög genomströmning. Varmt och skönt hela tiden, ingen spetsvärme som gick in under eller efteråt. Samtidigt var det ca 1 - 2 grader ute.

Anders  Thumbsup
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Drift Atria, kommentarer???
« Svar #2 skrivet: 01 april 2006, 16:44:56 »
Här borde man ju komma in med lite nya data. Men hur roligt är det? Ca 5 grader ute och pumpen tickar på som en klocka (förutom isbildning med smatter en gång, se annan tråd). Delta på framledning/retur ca 4 grader med cirkulationen på 2:an. Delta på radiatorerna ca 5 grader och lika varmt på samtliga. Tryck i radiatorsystemet på 1,1 bar. Brine ut/in har delta även den på ca 4 grader. Har under perioden haft mellan 0 - 7 grader ute. Pumpen har i snitt varit igång 17 timmar/dygn sedan uppstart för 8 dagar sedan. Av det var drygt 2 timmar/dygn varmvattenproduktion. Några kommentarer på det?

Har fixat elmätare som ska kopplas så jag ser exakt förbrukning. Mest intressant är att de nya radiatorerna som ger > 80 w/m2 på bottenvåningen verkar vara perfekta. Uppe har jag knappt hälften + lösullsisolerad vind. Kurvan sänkt 5 grader till 40 jämfört med 45 innan när jag körde med olja. Innegivare sitter nere och ger ett perfekt klimat. Har i stort sett identisk temperatur nere som uppe.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 622
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!