Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Artikel i DN  (läst 8315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Artikel i DN
« Svar #15 skrivet: 15 december 2009, 07:13:18 »
Vad en speciell firma säljer är ju ännu mindre representativt jämfört med vad som finns installerat pÃ¥ en speciell ort.  Det kan ju vara sÃ¥ enkelt att "din" firma tjänar bättre pÃ¥ L/V eller pÃ¥ nÃ¥got annat sätt föredrar L/V och därför rekommenderar den när det finns möjlighet.

Det finns säkert andra firmor som har en överrepresentation av V/V-pumpar för att inte tala om alla firmor som bara sysslar med L/L-pumpar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Artikel i DN
« Svar #16 skrivet: 15 december 2009, 07:24:37 »
Statistiken för värmepumpsforum säger följande:

Vätska/vatten = 72 000 inlägg
Luft/vatten = 30 000 inlägg
Luft/luft = 68 000 inlägg
Frånluft = 10 000 inlägg

Jag tror nog att detta rätt väl representerar andelen "intresse" och inköp av värmepumpsmodeller de senaste 5 åren, men som jag tidigare skrivit så tror även jag att luft/vatten tar andelar i sydligaste sverige numera.
På vissa orter, och i vissa områden där förutsättningarna för borrning är lite sämre så rekommenderar säkert dessutom mer eller mindre alla installatörer luft/vattenvärmepump. (Dock inte i norra sverige, utan här tror jag nog att det är väldigt få, oseriösa, som rekommenderar luft/vattenvärmepumpar.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #17 skrivet: 15 december 2009, 10:11:07 »
Det var ju faktiskt...

ett seriöst inlägg med substans. Till skillnad från mina (och andras) vrålgissningar. Om det är siffror för de senaste 5 åren så böjer jag mig.

Mellan tummen och pekfingret så skulle man gissa på att det finns installerat i samma storleksordning av LL och B/V. Och hälften så många L/V.

Det stämmer väl inte riktigt med min bild. I Stockholmsområdet tycker jag att det hänger en L/L i vart och varannat radhus.

DN artikeln anger att antalet reparationer är ungefär lika många för LL som för BV. Och för L/V cirka hälften.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Artikel i DN
« Svar #18 skrivet: 15 december 2009, 10:25:00 »
Att luft/luft och luft/vattenvärmepumpar ännu inte är representerade med högre felprocent än de är tror jag beror på det faktum att denna försäljning tagit riktig fart först de sista 3 åren, och att garantierna tagit de flesta felen hittils, jag misstänker (speciellt för luft/luft) att vi kommer att få se en extrem utveckling när det gäller försäkringsärenden med avseende på luft/vaten och luft/luftvärmepumpar de kommande 2-3 åren när garantier (ofta 1-2 år) och reklamationsrätt (3 år) tar slut.

När det gäller luft/vattenvärmepumparna tänker jag inte främst på märkespumparna, utan det rätt stora antal billiga imortpumpar som sålts de senaste 2-3 åren, de kommer snart att hamna som försäkringsärenden när de inte längre fungerar, och jag tror att statistiken kommer att bli en rätt tråkig läsning framöver.

När det gäller berg, sjö och markvärmepumparna tror jag att kvaliten kommer att förbättras, i vart fall så länge de "svenska" fabrikaten kan hålla greppet om marknaden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Artikel i DN
« Svar #19 skrivet: 15 december 2009, 10:30:07 »
Det var ju faktiskt...

ett seriöst inlägg med substans. Till skillnad från mina (och andras) vrålgissningar. Om det är siffror för de senaste 5 åren så böjer jag mig.

Mellan tummen och pekfingret så skulle man gissa på att det finns installerat i samma storleksordning av LL och B/V. Och hälften så många L/V.

Det stämmer väl inte riktigt med min bild. I Stockholmsområdet tycker jag att det hänger en L/L i vart och varannat radhus.

DN artikeln anger att antalet reparationer är ungefär lika många för LL som för BV. Och för L/V cirka hälften.

Det har sålts otroligt många L/V pumpar i stockholmsområdet på väldigt kort tid.. hur många är svårt att skatta.
Om man går efter metoden "follow the money" så har nog vare sig skattemyndighet eller andra hängt med "i svängarna" men återförsäljare mfl. av dessa pumpar handlar "allt lite överallt" mest för eget bruk...

Marknadsföringen utlovar ju upp till 80% "besparingar" av elförbrukningskostnader på dessa perpeetum mobile apparater utan några som helst egna risker i form av utgifter för underhåll, reparationer eller nyanskaffingskostnader. Tusentals lyckliga köpare av dessa l/v pumpar går nu och väntar på att pumparna snart är betalda (ofta en investering på 75 000-120 000 i detta område) och sedan sätter igång att leverera kraftiga vinster till köparna i en nästan oändlig tid framåt...

Och som Rickard skriver försäljningen av dessa har tagit riktig fart de sista 3 åren.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #20 skrivet: 15 december 2009, 10:38:14 »
Förvisso....

kan inte tänka mig annat än att det blir någon form av tillnyktring.

Dessutom skall man nog inte underskatta stockholmsområdets dominans. Bara i den lilla okända kommun jag bor i (Botkyrka) finns det lika många innevånare som i Norrbotten/Västerbotten. Visserligen bor många i flerbostadshus med fjärrvärme. Men villa/radhusområdena är många.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Artikel i DN
« Svar #21 skrivet: 15 december 2009, 12:56:10 »
Det var ju faktiskt...

ett seriöst inlägg med substans. Till skillnad från mina (och andras) vrålgissningar. Om det är siffror för de senaste 5 åren så böjer jag mig.

Mellan tummen och pekfingret så skulle man gissa på att det finns installerat i samma storleksordning av LL och B/V. Och hälften så många L/V.

Det stämmer väl inte riktigt med min bild. I Stockholmsområdet tycker jag att det hänger en L/L i vart och varannat radhus.

DN artikeln anger att antalet reparationer är ungefär lika många för LL som för BV. Och för L/V cirka hälften.

Det har sålts otroligt många L/V pumpar i stockholmsområdet på väldigt kort tid.. hur många är svårt att skatta.
Om man går efter metoden "follow the money" så har nog vare sig skattemyndighet eller andra hängt med "i svängarna" men återförsäljare mfl. av dessa pumpar handlar "allt lite överallt" mest för eget bruk...

Marknadsföringen utlovar ju upp till 80% "besparingar" av elförbrukningskostnader på dessa perpeetum mobile apparater utan några som helst egna risker i form av utgifter för underhåll, reparationer eller nyanskaffingskostnader. Tusentals lyckliga köpare av dessa l/v pumpar går nu och väntar på att pumparna snart är betalda (ofta en investering på 75 000-120 000 i detta område) och sedan sätter igång att leverera kraftiga vinster till köparna i en nästan oändlig tid framåt...

Och som Rickard skriver försäljningen av dessa har tagit riktig fart de sista 3 åren.

I de kalkyler jag gör (har Nibes kalkylprogram) är 500 kr/år default service/reparations-kostnad, så jag anser inte att du har helt rätt i ditt påstående om att kalkylerna inte tar ställning till underhållskostnader.
Nästan tvärt om, 3 års garanti på de flesta - och sedan 6 till 10 års självriskeliminering på ett antal gör nog att det inte blir så dyrt för ägaren att underhålla/reparera sin värmepump.

Förvisso....

kan inte tänka mig annat än att det blir någon form av tillnyktring.

Dessutom skall man nog inte underskatta stockholmsområdets dominans. Bara i den lilla okända kommun jag bor i (Botkyrka) finns det lika många innevånare som i Norrbotten/Västerbotten. Visserligen bor många i flerbostadshus med fjärrvärme. Men villa/radhusområdena är många.


Ursäkta en Norrlänning, men den iställningen har vi sett förr från stockholmare...
Tror att allt kretsar kring Stockholm.  huvuddunk   ;)

Näe, räknar du in sydsvenska höglandet + gävle och norrut så finns det nog inte så många luft/vattenvärmepumpar monterade, och det är en rätt stor andel av Sveriges villabebyggelse som finns utanför Stockholm, och storstäderna i övrigt.

Men än en gång, de senaste tre åren har de nog börjat bli allt vanligare.
« Senast ändrad: 15 december 2009, 12:59:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Artikel i DN
« Svar #22 skrivet: 15 december 2009, 13:02:29 »
Jo, storstädernas dominenans i detta avseende lär väl överdrivas omedvetetet dÃ¥ man nästan hela tiden tänker pÃ¥ befolkningsantal.  Men sÃ¥ glömmer man att storstäderna i mycket större utsträckning har hyreshus och bostadsrätter och inte villahushÃ¥ll.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Artikel i DN
« Svar #23 skrivet: 15 december 2009, 13:38:32 »
Förvisso....

kan inte tänka mig annat än att det blir någon form av tillnyktring.

Dessutom skall man nog inte underskatta stockholmsområdets dominans. Bara i den lilla okända kommun jag bor i (Botkyrka) finns det lika många innevånare som i Norrbotten/Västerbotten. Visserligen bor många i flerbostadshus med fjärrvärme. Men villa/radhusområdena är många.

Nja, Västerbotten/Norrbotten har ca 250 000 invånare/län. Botkyrka kommun runt 80 000 så det stämmer väl inte riktigt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Artikel i DN
« Svar #24 skrivet: 15 december 2009, 14:47:59 »
Dessutom skall man nog inte underskatta stockholmsområdets dominans. Bara i den lilla okända kommun jag bor i (Botkyrka) finns det lika många innevånare som i Norrbotten/Västerbotten.
Nja, Västerbotten/Norrbotten har ca 250 000 invånare/län. Botkyrka kommun runt 80 000 så det stämmer väl inte riktigt.
Nej, men det är väl representativt för hur viktiga Stockholmarna tycker de är...   ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #25 skrivet: 15 december 2009, 16:37:45 »
Ursäkta en yngling...

det var förmätet av mig att jämföra min lilla, okända hemortskommun med hela Norrbotten. Skulle lagt ihop den med grannkommunen först.

Det var tur jag inte jämförde med Göteborg!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Artikel i DN
« Svar #26 skrivet: 15 december 2009, 17:23:45 »
det var förmätet av mig att jämföra min lilla, okända hemortskommun med hela Norrbotten. Skulle lagt ihop den med grannkommunen först.
Det var tur jag inte jämförde med Göteborg!
Inte ens om du lägger till Huddinge så kommer du i närheten...

Sedan är det sÃ¥ att hela Stockholms län har ca 250,000 smÃ¥hus (villor) medan Norrbotten+Västerbotten har ca 140,000 smÃ¥hus.  I jämförelse sÃ¥ har t.ex. Västra Götalands län ca 350,000 smÃ¥hus, sÃ¥ Stockholm (eller länet) är inte alls sÃ¥ dominerande pÃ¥ villamarknaden...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Artikel i DN
« Svar #27 skrivet: 15 december 2009, 18:04:32 »
Ska man tro på Folksams rapport så skulle man ju köpt en L/L VP och då givetvis en kines eftersom dessa verkar vara näst intill felfria, de har iaf minst skador enligt Folksam. Nu köpte ju jag en Thermia Diplomat Optimum 8 G2 och den hittar inte jag i rapporten, så den kanske inte ens finns måste ner i källaren å kolla ;D

Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Artikel i DN
« Svar #28 skrivet: 15 december 2009, 18:15:47 »
Jag tror det är en följajohneffekt. Här på gatan finns 28 fastigheter. 7 med bergvärme, 0 med L/V och två med L/L. Rörmokaren, som bor på gatan och är en av de sju säger att han på sistone har märkt en ökad efterfrågan på L/V. Han skruvar dit det folk vill ha utan några djupa analyser.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Artikel i DN
« Svar #29 skrivet: 15 december 2009, 18:24:35 »
Jag tycker folksams rapport verkar minst sagt märklig. Jag tittade bara som hastigast på ett av bladen.

Där fanns ett antal CTC EcoAir med diverse skador, bland annat räknade man upp 24 skador på växelventil.

CTC använder inte växelventil, vad jag vet.

Sedan verkar mer än hälften av skadorna på EcoAir gälla läckande köldmedium, det har väl närmast med brister i installationen att göra och inte med pumpen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 15 december 2009, 18:32:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!