Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kretskorts fel  (läst 16590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: kretskorts fel
« Svar #30 skrivet: 25 november 2007, 21:31:17 »
Finns 2 kretskort.
Det pÃ¥ fronten  med 3 lysdioder sitter med 4 smÃ¥ "plasöron" som lÃ¥ser fast det. Ta en mejsel och lyft försiktigt det övre "örat" utÃ¥t och vinkla sen försiktigt upp kortet, gör samma sak pÃ¥ andra sidan och du har fÃ¥tt loss indikatorkortet som dÃ¥ lÃ¥ter dig fÃ¥ bort hela plastchassiet över innerdelen.

Styrelektroniken sitter i den svarta boxen, längst ned mitt på sitter det en plasthasp som du trycker in och samtidigt drar upp den mittersta delen som då går rakt upp, själva kretskortet sitter bara i en slits så den ska inte sitta fast, gör den det har väl kinesen drällt något smältlim någonstans, du får då jucka lite försiktigt på kortet.

Har fått lite PM om termistorn, här är mina mätadata:

15+ ºC = 7,24 Kohm
20+ ºC = 5.92 kohm
25+ ºC = 4.90 Kohm
30+ ºC = 4,10 Kohm
45+ ºC = 2,47 Kohm
60+ ºC = 1,55 Kohm

Edit:
Hetgassensor bryter strömmen till förångarfläkten när hetgaserna går över c:a +49-50 ºC i värmedrift, och slår på vid samma temp när det sjunker.
« Senast ändrad: 26 november 2007, 17:59:23 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: kretskorts fel
« Svar #31 skrivet: 26 november 2007, 17:55:49 »
Jag håller på nu och mäter.
Det jag upptäcker ar att min maskin inte låter fläkten ha spänning hela tiden utan bara i intervaller.
Ã…terkommer med tiderna snart.
Kan någon annan kolla om deras pump gör likadant som min dvs spännings uppehåll på fläkten i ungeär fem min och 1min på?
Mvh
Ksom
den reglerar nog trycket genom start/stopp av förångarfläkt !!
när det blir kallare går den kontinuerligt !
mvh. ACE

När hetgasröret går över c:a 49-51+ ºC stannar fläkten helt och går igång igen när temp sjunker under denna "tröskel" (49-51 ej exakt-körde med hårtork + ir-termometer).
Minsta tidsrymd är 1 min om man t.ex "dippar" upp temp till bara 52-53+.

Båda termostaten (innetemp och hetgassensor) är nästa likvärdiga i resistans vid samma temp, diffar c:a 3-400 ohm sinsemellan.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: kretskorts fel
« Svar #32 skrivet: 26 november 2007, 18:47:19 »
Okej.
Om min termistor då lämnar likadana värden som "art Deco" anger borde detta tyda på att termistorn är ok och jag har fel i kretskortet, eller??
Men hur styrs då defroster funktionen?
Är det tid som styr denna eller är det något annat tex medel tid/temp av värden på hetgas röret som termistorn levererar?
Min maskin kör dock defrostningsfunktionen, men jag tycker att den "kör" för kort tid ~3min.
Sedan har jag väldigt långt i mellan dessa.
mvh
Kson
« Senast ändrad: 26 november 2007, 18:57:57 av kson »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: kretskorts fel
« Svar #33 skrivet: 26 november 2007, 22:03:03 »
Ska först korrigera mina uttryck.
Hetgas-sensorn är en kondenseringssensor som alltså ska känna av köldmediets kondenseringstemperatur. Tidsaspekten har jag dessväre ingen info om, allt detta finns i prommen, hur den är programmerad/kopplad/styr m.m har jag inte lyckats få uppgift om.

Prommen ska alltså styra tidsförloppet för avisning. Att maskinen nu defrostar av helt fel betyder då att antingen är det fel på själva prommen, eller så kan en mindre felmätning av "kondenserings-sensorn" medföra att det blir fel.

Vad som borde vara bäst här är nog att först ha pumpen helt avstängd några timmar, sen mäta på båda sensorerna (tempgivaren och kondenseringen) som då ska ge samma mätvärde baserat på den temperatur du har i inneluften. Om du har diff mer än c:a 8-900 ohm kan det medverka till att prommen då räknar fel. Är värdena nästan identiska kvarstår prommen. Om du köpte pumpen på Jula så har dom reservkort som dom ev kan skicka till dig beroende på hur din ev garantisituation ser ut, vet att dom tar 1100:- för ett helt styrkort till 50GW.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!