Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat V2, lÃ¥g framledning, bör man justera via kod?  (läst 11016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #15 skrivet: 08 september 2008, 15:24:38 »
Hej Kullabacken

Jag råkade vara i pannrummet när pumpen gick igång idag på sommardrift.

Visst är det som du säger, i sommardrift kör pumpen till 55º och startar igen vid 50º, om man inte ändrat i Start/diff. Det tar 6-7 timmar innan tempen sjunkit 5º om inget varmvatten används.

hälsn Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #16 skrivet: 11 september 2008, 17:41:14 »
Hej,

Kan bara sorgset bekräfta att det nog även var samma på V2:an. D.v.s. det går tydligen inte att komma från 5 ºC diffen på den äldre modellen.
MÃ¥ste säga att som det känns nu sÃ¥ är jag inte en nöjd vp ägare.  :(

I måndags ställde jag om mina värden till följande:

Max. effekt elpanna: 3kW
Epanna temp: 45
Shunt fördröjning: 240min.
Framledning vid -15: 32
Värme frÃ¥n: 16 
Max. framledning: 44
Min. framledning: 25

Senaste 24h hade pumpen gjort 36 starter och gått 4h och 34 minuter. Temperaturen kan jag inte säga när jag inte varit hemma men dagtid lär det varit upp till 20 ºC, natttemperaturen nära 0.

Nu har jag ju visserligen varmt golv i badrummet så jag förstår att pumpen går mera då, men det som oroar är ju vad som komma bli när det blir kallare ute så framledningstempen blir t.om. över 25 ºC i alla rum. Är rädd att pumpen kommer gå konstant.

Nollställde nu alla värden bakom koden och ska följa med hur det blir då. Montören hade ju tidigare samma inställningar men elstaven på 6kW. Med det så hade jag ju 3 starter per dygn, medan staven hade brännt 15kW. Då än hade jag framledningen på 22 ºC.
Får se nu hur det verkar, känns i alla fall som ett stort misstag med allt med tanke på den låga förbrukningen vi hade innan.
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

Utloggad tomano

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #17 skrivet: 11 september 2008, 23:24:19 »
Att det blir många starter på en pump med lågt effektuttag är inte så konstigt. Vid litet värmeuttag, som du har nu, så laddar pumpen upp värmen snabbt och stannar sen. Samma fenomen kan man få på vintern om man har en överdimensionerad pump. En optimal pump ska gå hela tiden när det är ca. -20°, då är den bra dimensionerad. Sedan är höst och vår en svår period då temperaturen pendlar ganska mycket upp och ner.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är konstigt att du vill köra värme så här tidigt på hösten i ett modernt hus, jag har inte börjat köra värme ännu i min kåk som är från 1965. Lite kallt om fötterna är det förvisso nu när jag sitter i källaren och skriver, men inte så farligt.

En fundering, om du skulle ställa ner sommarvärme till 8-10° då kanske du får längre gångtider.
ECOHEAT 7.5 v3 inst. jan. 2008, 160m borrhål, 125+100m² souterräng.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #18 skrivet: 12 september 2008, 09:19:56 »
jag tycker du kan testa att stänga av el-patronen och fullkondensera.
borde vara billigare och du bör få mindre antal starter.
du kan ju ställa elpatronen på en låg effekt å en låg temperarur typ 40-43g.

ställ sommardrift i kodade menyn till en lÃ¥g temp  0 kanske -10.

är kanske inte de mest optimala men du kör ju i alla fall med kompessorn å inte elpatronen.

startfördröjning har du hoppas jag.  ställ de pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ng tid som möjligt (60min)  eller vad som blir lagom. sÃ¥ kanske du kan öka temp diffen
« Senast ändrad: 12 september 2008, 10:12:08 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #19 skrivet: 12 september 2008, 14:32:15 »
Jag kan inte låta bli att tycka att det är konstigt att du vill köra värme så här tidigt på hösten i ett modernt hus, jag har inte börjat köra värme ännu i min kåk som är från 1965. Lite kallt om fötterna är det förvisso nu när jag sitter i källaren och skriver, men inte så farligt.

En fundering, om du skulle ställa ner sommarvärme till 8-10° då kanske du får längre gångtider.

Annars har vi inte på nån värme i huset sommartid, förutom badrummet för värmen i golvet. Jag stänger inte av något från pannan utan låter rumstermostaterna strypa vattenslingorna till golvet. Vi hade tidigare bara elslinga till badrummet, men efter beräkning kom jag fram till att den dragit över 2000kW/år... Tänkte jag skulle kunna ersätta den med vattenburna värmen utan någon större inverkan på energiåtgången på pannan, men jag har tydligen underskattat åtgången.

Som sagt sommarvärmen pÃ¥verkade inte körningstiderna utan det blev bara körningar mellan 45 och 50  ºC istället.
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #20 skrivet: 12 september 2008, 14:39:45 »
jag tycker du kan testa att stänga av el-patronen och fullkondensera.
borde vara billigare och du bör få mindre antal starter.
du kan ju ställa elpatronen på en låg effekt å en låg temperarur typ 40-43g.

ställ sommardrift i kodade menyn till en lÃ¥g temp  0 kanske -10.

är kanske inte de mest optimala men du kör ju i alla fall med kompessorn å inte elpatronen.

startfördröjning har du hoppas jag.  ställ de pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ng tid som möjligt (60min)  eller vad som blir lagom. sÃ¥ kanske du kan öka temp diffen

Problemet är just det att jag inte verkar på något sätt kunna påverka varken startfördröjning eller diffen på V2:an. Inte heller sommardriften ökade diffen.

Om det nu inte kan finnas någon annan magi via de få valen jag har på V2, så finns det väl bara 2 eventuella alternativ för att få bättre gångtider.

Alt 1. Skaffa extra acc. tank som jag såg att nån annan hade. Men vad kan tro den investeringen kosta?

Alt 2. Bygga in ett externt styrsystem som justerar antingen sommardriften eller min. framledning mellan körningarna automatisk genom att följa temperaturen. Kan detta tro ens vara möjligt eller är det begränsat vilka inställningar man kommer åt?
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #21 skrivet: 13 september 2008, 09:31:31 »
Jag kom att tänka närmare på denna körning som jag postade om tidigare.
Ska det vara rätt så här att när vp:n stoppar så ligger tempen i övredelen ändå 4 grader under temperaturen i nedredelen? Bara det gör ju att vp:n har mindre vatten att värma än vad det skulle kunna vara. Till med tanke på 55 graders körningarna, det skulle man ju absolut vilja ha direkt med till övredelen.
Funkar det så här även på V3?

tidep temp/bör  vp temp/bör  kommentar
12:25  44/4843/48vp start
12:30  44/4848/48vp stop
12:40  44/4845/48-
12:50  44/4844/48-
13:02  44/4843/48ny vp start
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #22 skrivet: 13 september 2008, 11:25:30 »
Hej

Ja, pannan funkar lika dant på v3, men överdelen värms ju indirekt av pumpen. Vattnet i undre delen, som värms av pumpen, värmer ju övre delen.

I min panna har jag övre elptronen bortkopplad, och temperaturen i övre pannan ligger hela tiden mellan 50-52 grader. Det är ju pumpen som svarar för den uppvärmningen via nedre delens vatten. Temperaturen ligger nästan alltid någon grad högre i övre delen än i nedre delen i och med 55º-körningarna.

//Ronnie
« Senast ändrad: 13 september 2008, 11:29:04 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad VoDaresVins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #23 skrivet: 13 september 2008, 12:04:16 »
Hej,

Okej då är det nog rätt i alla fall. Ser ändå inte riktigt vad som är fördelen med att övredelen inte värms direkt av vp:n. Problemet jag har är ju att temperaturen i nedredelen sjunker så fort och en bidragande orsak måste ju vara just att värmen går till att värma övredelen som annars är svalare.
Ska avvakta nu ett tag bara och se hur det verkar på sikt. Nästa vecka borde vp:n vara inkörd så jag får 55 graders körningarna.
Jag har ju varit orolig för antalet starter, men är det någon annan nackdel med det förutom livslängden på kompressorn? Säkert även liten förlust i effekt men något mer?
143m² + 44m² byggt 2006. Vattenburen golvvärme, CTC EcoHeat V2, 170m borrhål. 2035kg Nunnauuni.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoHeat V2, låg framledning, bör man justera via kod?
« Svar #24 skrivet: 13 september 2008, 12:43:16 »
Vitsen med att separera pannan i två delar. är förmodligen att man alltid ska ha en buffert i övre delen med tillräckligt varmt vatten för att värma tappvarmvattnet. Om man tog bort skiktplåten, skulle man riskera att hela pannvolymen ibland höll en alltför låg temperatur, nu har man alltid en varm buffert plus att elpatronen kan gå in och spetsa i en ganska liten och redan varm volym.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!