Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV blandningsventil  (läst 2024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik Bengtsson

  • Pake
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VV blandningsventil
« skrivet: 18 januari 2009, 10:32:48 »
Har sedan installtion 2004 haft diskussion med frun angående temperatur på duschvatten på morgonen. Kör elpannan på 60 grader sedan ett par år tillbaka och det fungerar bra.

Fick ett infall igår och köpte två digitala termometrar för att kontrollera att blandningsventilen inte spär varmvattnet (den står på högsta temp). Till min förvåning så höll utgående kopparrör från pannan alltid 5-9 grader högre temp än utgående rör från blandningsventilen!

Jag filade bort spärren på blandningsventilen ratt (plast) och kunde nu få ner tempdiffen till 3-4 grader. Kändes bättre men kunde inte acceptera att köra upp panntempen och därefter kyla bort denna höjning i b-ventilen.

Några frågor (då jag inte expert på rörmokeri)
1, Spär alltid b-ventilen utgående VV med K-vatten eller har jag fel på min b-ventil?
2, Har någon kopplat bort b-ventilen på sin panna - resultat? - jag anser inte att den behövs då VV ändå inte kommer över 55 grader.

Är det någon som vet vad det sitter för typ temp-sensorer i pannan (PT100?) ?

/Patrik

EcoAir+EcoEl sedan Juli 2004. Nuvurande förbr 10000 för Värme o VV. 5000 hushållsel. Hus 140kvm byggt -24, 50mm isolering...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VV blandningsventil
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2009, 10:51:11 »
Om pumpen spärras, kan pannan värmas till 80º.

Det spelar väl knappast någon roll, om varmvattnet späs en aning i blandningsventilen, du spär ju ändå med kallvatten själv. Ni använder väl inte vatten som är 55º.

Jag tror att min blandningsventil sänker utgående varmvatten ett par grader.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VV blandningsventil
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2009, 14:04:19 »
Det brukar gå att lössa skruven som håller ratten och kugga om ratten så kan man ställa högre temperatur. 55 grader borde räcka bra om du tycker tempdiffen är för hög kanske det går att sänka tempen på vv i pannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: VV blandningsventil
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2009, 16:23:02 »
Jag hade samma problem. Blandningsventilen var inställd pÃ¥ 60 grader vid varm tank men när sedan tempen var lägre sÃ¥ fortsatte ventilen att spä i kallvatten. Jag tror jag mätte 40 grader ut vid 45 i tanken  fiR:
Köpte en ny blandningsventil men den var inte mycket bättre. Antar att de bara är sÃ¥? Trist! Speciellt om man har värmepump eller  solfÃ¥ngare och vill kunna utnyttja sÃ¥ lÃ¥g temp som möjligt  :(
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: VV blandningsventil
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2009, 17:28:11 »
Hehe ni tur att ni inte hade vår måntör då, dom hade kopplat blandventilen fel, den blandade varmt & varmt. Med andra ord så hade jag eldat i vedpannan och värmt upp vattnet till 85 C så hade jag 85 C i kranen eller att solen värmt vattnet...
Borde skola mig till röris, har hittat 2 fel kopplingar hittills
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!