Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig effektivitet pÃ¥ värmepump  (läst 6670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2015, 12:14:39 »
Enligt din inställning har du tillåtit övre patronen att ge 9 kW, så det är inget konstigt om siffrorna i dispalyen visar 9+0 när VPn går, framförallt om det är -12 ute. När båda elpatronerna går står det t ex 3+6. Första siffran visar övre elpatronen, andra siffran visar nedre patronen.
Det vore väldigt intressant att få se ett foto som visar att allt är igång samtidigt. Det borde även CTC vara intresserade av att se, för då är nåt helt fel i styrningen, som erp skriver.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #16 skrivet: 04 januari 2015, 12:26:16 »
Borde väl gå att kolla elektronernas kontaktorer så man slipper gissa om de är inkopplade eller ej?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad NisseNils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2015, 10:56:06 »
Ni har rätt. Jag har hittills utgått från installatörens uppgift om att övre patronen ger max 3 Kw och därför tolkat det som att högre eluttag än 3 Kw betydde att även nedre elpatronen kopplats in. Bara att erkänna, detta var fel! Maxeffekten på elpatronen i övre pannan är 9 Kw så något mer än den har inte varit inkopplat när värmepumpen var igång.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig effektivitet på värmepump
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2015, 11:28:02 »
Jag har kollat i mitt Excelark för brräkning sv huskurvor osv och med lutning 48 och justering 2 så kommer du få problem med VPn från -10 och kallare. Vid -12 kan VPn leverera max 52 grader och eftersom VPn stoppar när VPin når maxVPut-7 så stannar VPn då när VPin blir 45. Men vid -12 klarar VPn bara att värma vattnet ca 4 grader, så i realiteten kommer du inte få ut mer än 49 grader ur VPn och sen stannar den på för hög VPin.
Problemet är att vid -10 är framledningens börvärde 47 med din lutning och justering, så VPn är i princip chanslös att nå det. Därför bränner övre elpatronen på rejält.
Vid -12 är VPin-stopp 43, maxVPut  i praktiken 47 men framledningens börvärde är 48, sÃ¥ risken är stor att VPn i praktiken kommer att stÃ¥ still hela tiden (start, stopp pÃ¥ för hög VPin, 10 min startfördröjning, start, stopp pÃ¥ ...etc), och dÃ¥ kommer övre patronen brassa allt den kan för att hÃ¥lla uppe temperaturen pÃ¥ fraledningen. Dessutom sliter det pÃ¥ VPn att göra 5-6 starter i timmen men tvärstanna direkt.

När det börjar gå ner mot -10 och kallare, håll koll på vad som händer. Förmodligen bör du höja Min utetemp till -10 eller -9.

Och sänk effekten på övre patronen till 3 eller 4,5 kW, så ger du VPn större chans att själv fixa värmen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!