Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…sikter om Älvsbyhus  (läst 3615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad husmusen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Åsikter om Älvsbyhus
« skrivet: 19 oktober 2017, 15:27:43 »
Hej alla på forumet!

Som ny forumskrivare står man oftast inför något nytt, i detta fallet funderar jag på att skaffa hus i framtiden. Har läst en del om Älvsbyhus och deras nya "energy wall". Hur ser ni på Älvsbyhus konstruktion, energiförbrukning och alternativ för uppvärmning? Har någon annan byggt med dem och vilka åtgärder har ni utfört för att minska energiförbrukningen?

/ Husmusen (nybörjare i forumvärlden)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Åsikter om Älvsbyhus
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2017, 07:57:39 »
Väggen ser ju helt OK ut, jag tror att det mesta av utvecklingen på senare tid har varit hur man utformar knutar och andra delar av huset med så små köldbryggor som möjligt, så vitt jag kan se är Älvsbyhus vägg säkert bra.
Det viktigaste med älvsbyhus är att man verkligen ser till att markavtäckningen sker seriöst och att man fyller på med rent material, helst tvättad singel så att mikrobiologiskt "liv" i ytjorden inte kan uppstå.
Det har histroriskt varit ett problem med många älsvbyhus, den s.k. "källarlukten" är i vissa äldre hus påtaglig och kan vara hälsovådlig.
Så länge grunden utförs enligt skissen på deras hemsida bör den risken vara mer eller mindre obefintlig idag, men vissa vill säkert snåla på den biten, gör inte det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad husmusen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Åsikter om Älvsbyhus
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2017, 19:47:09 »
Ok, tack för svaret. Således bör man övervaka arbetet med grunden noga...
Anser du att det är ’värt att bygga’ med Älvsbyhus som man ser till konstruktionen? Innanmätet borträknat - detta verkar alla klaga på.

Gillar din bild för övrigt:)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Åsikter om Älvsbyhus
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2017, 07:47:20 »
Man bör alltid övervaka arbetet noga om man "bygger" hus.

Sen brukar det vara svårt att få till små justeringar, om man i byggandets gång ser att det där blir inte som jag vill eller du vill komplettera något, så får man leva med det tills man säljer. Du måste med andra ord veta exakt hur du vill ha det då du beställer huset, vilket kan vara svårt om du inte bott i hus förr!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Åsikter om Älvsbyhus
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2017, 09:00:14 »
Att som husköpare (byggherre) övervaka ett husbygge (byggarbetsplats) och försöka "styra" dom moment man tycker är "fel" brukar inte vara möjligt. Nästan alltid kan byggmästaren förbjuda att husköparen kommer och lägger sig i, utan köparen får tillträde till byggplatsen/huset först när huset är klar för överlämning. Man kan naturligtvis genom en överenskommelse få tillträde, men det är byggfirman som bestämmer om dom tillåter det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Åsikter om Älvsbyhus
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2017, 09:32:58 »
I ett fall som detta är det alltså viktigt att vid kontaktskrivandet trycka på att grunden måste utföras på ett specifikt sätt och att man har rätt att övervaka och stoppa arbetet om dessa riktlinjer inte följs.

När det gäller "innanmätet" har jag lite svårt att förstå vad som kan skilja så mycket att det skulle vara avgörande.
Det är väl i princip bara köket, vitvaror och wc-utrustning som kan skilja nämnvärt mellan olika hus.
Men visst, Älvsbyhus har alltid haft fokus på att inte lägga ned mer pengar än absolut nödvändigt för att erbjuda ett hus som duger till de stora massorna, vill man ha en funkisvilla med fönster från golv till tak och med Görenje produkter genomgående skall man välja en annan leverantör, men också vara beredd att betala vad det kostar.

I byn där vi bor byggdes ca hälften av husen på 70 och 80-talet, 95% älvsbyhus.
Utöver grundproblemen ser jag ingen större "statusskillnad" mellan dessa hus och de som valde att bygga andra hus, inte sällan nästan dubbelt så dyra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Åsikter om Älvsbyhus
« Svar #6 skrivet: 04 november 2017, 20:35:59 »
Vi har byggt LB hus och Älvsbyhus från grunden.
Hade vi satsat på ett standard hus igen, hade vi valt Älvsbyhus. Dock skulle vi välja delat entreprenad. Grunden skulle vi leja timm någon annan. Just för att kunna styra det mer.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Åsikter om Älvsbyhus
« Svar #7 skrivet: 19 december 2017, 19:45:35 »
Det enda som är varmt i ett Älvsbyhus, är kallvattnet =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!