Författare Ämne: Behöver jag justera min kurva mer?  (läst 4130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Behöver jag justera min kurva mer?
« skrivet: 30 december 2010, 19:33:25 »
Jag har en IVT HT Plus C11
Jag har loggat hur min innetempgivare har justerat värmekurvan nu under 1 år.
Det ser ut såhär:

4,2 har jag som kurva.
Ingen knäckning eller annat är gjort på den.

Har tittat på snittjusteringar och fått följande

Vid ute temp -13,6
Är kurvans returtemp justerad -1,7

Vid -9,2
Är kurvans returtemp justerad -1,8

Vid -4,9
Är kurvans returtemp justerad 0,0

Vid -0,8
Är kurvans returtemp justerad +0,6

Vid +4,4
Är kurvans returtemp justerad +1,5

Vid +10,7
Är kurvans returtemp justerad +2,4

Vid +16,0
Är kurvans returtemp justerad +3,0

Vid 22,4
Är kurvans returtemp justerad +3,5

Behövs det en justering?
Vad ska jag justera? Knäcka? Kurvlutning? Finjustering?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2010, 20:55:57 »
Om siffrorna betyder hur mycket rumsgivaren påverkar till värmekurvan så kam man se att du får höja finjusteringen och sänka kurvan.
Vad har du för rumsgivarverkan ?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 21:36:14 »
Hur reglerar dessa både med yttertempgivare och innegivare? Följer kurvan och finlirar med innegivaren,

 NÃ¥n som vet om installatören monterar in innegivaren pÃ¥ Nive 750? NÃ¥n som kör med detta? Rekomenderas?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #3 skrivet: 30 december 2010, 22:53:39 »
Rumsgivarpåverkan är 5.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2010, 00:57:20 »
Jag själv har körd med rumsgivarverkan 10 nu över 5år och har mycket jämn temperatur inne under värmesäsongen, bara 2-3tiondelar av en grads avvikelse från börvärde till vardera håll alltså Ca 0,5gad totalt.
Jag loggar ocksÃ¥ min pump bÃ¥de med  StatLink  och  Rickards TemperaturLogger.  Jag kan ocksÃ¥ se pÃ¥  StatLink  hur mycket rumsgivaren pÃ¥verkar till kurvan pÃ¥ varierande uttertemperatur.
Jag ser att din rumsgivare fÃ¥r höja kurvan när det inte är  kallt och sänka när det blir kallare, kurvan är lite för brant, sÃ¥ du kan höja finjusteringen/parallellförskjutningen och sänka kurvan. 


Utloggad Axelsson C

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2010, 01:09:04 »
Rumsgivarpåverkan.....ska den va så liten som möjligt eller så stor som möjligt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #6 skrivet: 31 december 2010, 03:21:41 »
Hur reglerar dessa både med yttertempgivare och innegivare? Följer kurvan och finlirar med innegivaren,

Utegivaren och värmekurvan bestämmer framledningstemen. Sen justeras tempen upp/ner av innegivaren enlig formeln (önskad innetemp - aktuell innetemp) * givarpåverkan
Man måste med andra ord börja med att hitta en bra värmekurva innan man kopplar in/aktiverar innegivaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2010, 04:03:51 »
Aha..! Är det att rekomendera innegivare? Brukar installatören installera denna på Flvp?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #8 skrivet: 31 december 2010, 10:08:25 »
Denna fråga har avhandlats på andra ställen i detta forum och så här uppfattar jag svaren:

Om innegivaren sitter på ett "representativt" ställe i huset är den bra att ha.
Fast man får räkna med att om temperaturen av någon anledning ökar på detta ställe (tex genom stark solinstrålning, matlagning eller bullbakning) så kommer värmepumpen att reglera ner värmen (för att det blivit "för varmt") och då kan temperaturen på andra ställen i huset sjunka.

Själv har jag en innetemperaturgivare (inställd på 10 dvs max påverkan på min IVT) placerad där vi oftast befinner oss i huset. För våra normala behov fungerar det mycket bra.

En fördel som jag nu efter 8 års drift av värmepumpen upptäckt är att jag haft fel värmekurva inställt (kurva 4,4 samt finjustering +2 i stället för som det verkar den mer "rätta" kurva 2,7 samt finjustering +2) och innegivaren har ändå lyckats hålla jämn och bra innetemperatur.

Per L

PS! Nu när jag håller på att testa ut vilken grundinställning jag skall ha i framtiden vad gäller värmekurva och finjustering har jag förstås ställt rumsgivarpåverkan= 0
« Senast ändrad: 31 december 2010, 10:11:50 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag justera min kurva mer?
« Svar #9 skrivet: 31 december 2010, 10:35:00 »
Rumsgivarpåverkan.....ska den va så liten som möjligt eller så stor som möjligt?


Innergivarverkan ska vara så stor som möjligt så länge du inte får svängningar i temperaturen.
Husets värmesystem är såpas tröga att det brukar inte bli det. Men det är så som jag har tidigare svarat
att du fÃ¥r ändra inställningar som motsvarar bättre för husets behov utifrÃ¥n  uttertemperaturen.
Nu när du redan är igång så jag tror att du kan öka rumsgivarverkan till 10 så kommer du ännu lättare att
se hur mycket rumsgivaren påverkar och vilket håll i din loggningsprogram och ändra grundinställningar
allt efter som så att sist hamna rätt.
SÃ¥ gjorde jag det sista finslipning av inställningar.  Men det är viktigt att vänta minst 1- 2 dygn efter varje
ändring innan man ändrar igen.

Innergivare är att rekommendera.

Den som har tillgÃ¥ng till StatLink eller ivt@home  har mycket enkelt att ställa in sin värmesystem för att
programmet talar om pÃ¥ klar svenska hur mycket och vilket hÃ¥ll  innergivaren mÃ¥ste ändra värmekurvan. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser