Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ ihopkoppling av VP och 15 m² solfÃ¥ngare  (läst 3670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hazelwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har köpt en gård i södra Skåne som jag snart får sätta tänderna i.
En 11 kW IVT Greenline HA från 2006 kopplad till 600 meter kollektorslang i backen finns redan installerad.
Under vintern har jag byggt 10 st plana solfångare à 1,5 m² som ska dockas ihop med värmepumpen till en lämplig acktank. Tanken är ännu inte införskaffad.

Ös på med tips, och är det nån som har en lämplig tank till övers så tjoa till.

Min plan är att seriekoppla solfångarna parvis, att flödet från en går in i nästa för att sedan vända tillbaka med övriga fyra paren in till en slinga i acktankens botten.

Värmepumpen är tanken att ansluta till botten på acktanken och sedan ladda in värmen i övre delen av tanken.

Målet är att hitta en tank med VV-slinga som först förvärms i botten i en slinga och till slut i toppen med en annan slinga. Det förvärmda kallvattnet leds in i en varmvattenberedare, eldriven, där det höjs till 60°C.

Ut till radiatorkretsen pumpar jag såklart från toppen av tanken och leder tillbaka i botten.

Jag jobbar med styr & regler så har ni idéer om hur man kan koppla med lite ventiler och ställdon för olika lämpliga driftsätt så ös på. Dock finns det tyvärr inte obegränsat med budget.

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2016, 19:57:09 »
Vad gäller acktankar skulle jag rekommendera att titta pÃ¥ CTCs EccoZenit 530 (se trÃ¥d nedan) som har en del  intressanta lösningar jag inte sett i ngn annan tank. För mig blev det en sÃ¥dan som har gÃ¥tt mot LVVP ett par Ã¥r nu, och till vÃ¥ren blir det inkoppling av solfÃ¥ngare och slavtankar. Dyr men pÃ¥kostad och finurlig konstruktion.

Dubbla VV-slingor med förvärmning + solslinga, (jag tänkte använda ena VV-slinga som övre solslinga istället)

Kolla på min tänkta sytemutformning:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59567.0

Varför vv-beredare?
Har du verkligen behov av 60° vatten?

Jag kör 48° då legionella inte är ett problem när man har slingor istället för beredare, och det är precis lagom så att sambon inte gnäller... =0)

Utloggad hazelwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2016, 13:29:15 »
Intressant lösning du valt.

Har hittat en tank nu med solslinga i botten och förvärmningsslinga för varmvatten i botten och eftervärmningsslinga i toppen.
En 750-liters tank från Borö.

Som du säger är det kanske onödigt att eftervärma tappvarmvattnet i och med att varmvattnet byts ut tillräckligt ofta.
Slavtankar tänkte jag avvakta med och se hur systemet jobbar det första året.

Har du stoppat värmepumpens reglerande tempgivare i acktanken?

Utloggad hazelwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2016, 17:29:17 »
Fick tag på installationsmanualen till VP'n nu och har läst lite.

Finns det någon nackdel med att låta tappvarmvattnet förvärmas i acktankens vv-slingor och sedan ledas in i värmepumpens vv-beredare?
Beredaren är ju ändå på 185 liter, och det förvärms ju av solfångarna vår och höst.
Sommartid kommer troligtvis acktanken ligga på cirkus 80 grader, och då kommer tappvarmvattnet ledas genom värmepumpens beredare och hetta upp den till samma temperatur.
Något i pumpen som kan lida av så höga temperaturer?

Utloggad torcher

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2016, 21:17:35 »
Ja, VPns tempgivare för tappVV i toppen av tanken, och returtempgivaren i botten (sen har ju VPn såklart även intern framledningsgivare).

Ska du ha vpns beredardel får du nog höja temperaturen så du klarar dig från legionella under den tiden då panelerna inte ger höga temp.
Sommartid borde inte VPn behöva gå alls och borde ju inte ta skada, men det är inget jag törs säga definitivt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2016, 08:03:35 »
Att seriekoppla två solfångare gör att du tappar verkningrad i den som sitter som nummer två, du får dessutom lägre flöde (större flödesmotstånd) än du annars skulle fått.
Så högt flöde som möjligt, eller kanske rättare sagt, att det krävs så lite pumpeffekt som möjligt för att uppnå det flöde du vill ha gör att anläggningen fröbrukar mindre ström.
Höga flöden är alltid en fördel i en värmeväxlare, vilken een solfångare i praktiken är.
Att ha så stor temperaturskillnad som möjligt mellan värmekällan (solvärmen) och värmebäraren (Vattnet) likaså.
Du bör alltså parallellkoppla alla solfångarna och ansluta dem till ett samlingsrör.

Hur har du tänkt värma tanken när solen inte ger nåt?
Skall den värmas med flytande kondensering eller tänker du dig att alltid ha en viss minimitemp i toppen av tanken?

Du bör koppla för flytande kondensering, alltså köra värmepumpen direkt mot radiatorsystemet eller i vart fall köra flytande kondensering mot acktanken så du inte värmer i onödan.
Varje grad varmare vatten värmepumpen gör i förhållande till vad som är nödvändigt för att hålla huset varmt gör att du förlorar ca 3% verkningsgrad.
« Senast ändrad: 12 februari 2016, 08:12:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hazelwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2016, 13:35:51 »
Genom att förvärma tappvarmvattnet i acktanken och sedan leda in det i varmvattenberedaren i vp'n gör ju att vp'n själv håller koll på om den behöver värma vattnet i den inbyggda beredaren. Gäller dom dagar då solen inte ger något. Sommartid kan ju acktanken förvärma tappvarmvattnet till 80 grader utan problem. Borde gå att lösa med en blandningsventil efter acktanken så att jag kan begränsa ingående temp till vp'ns varmvattenberedare till exempelvis 65-70 grader. Då borde inget ta stryk i maskinen.

Vad det gäller styrningen av värmepumpen är tanken att låta den värma acktanken enligt den vanliga kurvan, men returgivaren för vp'n sätter jag i botten på acktanken.
Då kommer växlingen mellan solfångare och vp-drift ske automatiskt. Tänkte även blockera vp-drift på externingången med min PLC som också håller ett öga på acktankens temperaturer.

Vad det gäller parallellkopplingen av alla solfångare har ni helt rätt i det ni säger.
Borde ge bättre utbyte att inte köra några paneler i serie alls.

Målet är som sagt att få ner antalet drifttimmar på kompressorn, samt så högt COP som möjligt.
Ska försöka få ner framledningstempen så lågt som möjligt till radkretsen och se vilka rum som blir kallast.
Där får det bli att sätta större radiatorer.

Hur är erfarenheten av kompressorhaveri? Hur många drifttimmar kan man räkna med att den ska hålla innan det är dags att byta?
Vad kan jag själv göra för att minska slitaget?
Med min acktank på 750 liter och en VP-effekt på 11 kW bör jag få långa gångtider och långa stillestånd.
Från omkring april till oktober hoppas jag att kompressorn i stort sett kan stå stilla.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2016, 08:46:19 »
Minst 50000 timmar på kompressorn bör man kunna räkna med, mer om den får arbeta med långa gångtider och låga temperaturer.
Du kan nog inte göra mycket mer än du planerar för att maximera livslängden, se bra ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GoranBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej hazelwood.
Jag läser med intresse ditt inlägg ang "Förslag på ihopkoppling av VP och 15 m² solfångare".
Jag har själv planer på en liknande installation.
Ditt argument: "Genom att förvärma tappvarmvattnet i acktanken och sedan leda in det i varmvattenberedaren i vp'n gör ju att vp'n själv håller koll på om den behöver värma vattnet i den inbyggda beredaren." är precis som jag tänkt det.
Hur går det för dig, är anläggningen i drift?
Du/någon nämner ev. problem med för hög temp på ingående "KV" till VP´n på sommaren. Hur har du löst detta? Min VP verkar ta max 65C på VV-ingången.
MVH/
Göran B

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
om du redan har 65 gradigt vv från soltanken så varför belasta vp-beredaren med detta? Med en blandningsventil x-tra styrs ev övertemperaturer förbi och går direkt ut till duschen. Vill du absolut först skicka solvattnet till vp-beredaren kan du begränsa tempen före beredaren men med 15 kvm sol ska du enkelt kunna ge vp-n semester ifrån april till okt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!