Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare - energiutbyte vid lÃ¥ga framledningstemperatur?  (läst 1794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Hej!

Beräknar lite på att ändra min vb acktank till en kb acktank. Detta kan ha många fördelar tex att jag kan ta tillvara på ca 1000kwh spillvärme från ftx ventilationen. Nu funderar jag även på vad resultatet kan tänkas bli att koppla den till en solfångare. Normalt anger man ju energiutbyte vid en betydligt högre framledningstemperatur än jag skulle behöva till kb acktanken. Mellan -4 till +5, beroende på hur den kopplas. Någon som har en uppfattning eller ide hur stort årsenergiutbyte man skulle kunna tänkas få vid de låga temperaturerna? Mest intressant är det månaderna oktober till april.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare - energiutbyte vid låga framledningstemperatur?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2015, 23:05:59 »
Intressant tanke.
En sak som slår mig är att du behöver fundera kring hur du tänker hantera solvärmen när temperaturen i din kb tank närmar sig 20 °C framåt vårkanten.
En möjlighet vore ju att börja värma vb-kretsen via en växlare, och senare mot sommaren ladda vv-tanken.
En annan möjlighet vore att koppla värmepumpen mot kb-tanken via en shunt/blandningsventil för att säkerställa en högsta kb-temp in till värmepumpen och en låg arbetstemperatur för solfångarna = hög verkningsgrad. I detta fallet borde en extra kb-pump behövas mot borrhålet som i så fall får styras på temperatur för att säkerställa en lägsta temp i tanken.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare - energiutbyte vid låga framledningstemperatur?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2015, 11:45:14 »
Ingen fara med 20+ kb så vitt jag förstår. Skulle det riskera bli för varmt är det ju bara starta cp på värmepumpen och cirkulera lite ner i berget. Min tanke var att ha en liten cirkpump mot batteriet. Befintlig cirkpump i vp mot borrhålet och tanken.

Funderar på om en luftsolfångare är enklast. En hemgjort skulle kunna smälta in vettigt. Jag har ventilationsrören går genom fasaden mot söder. Inluft vid nock och avluft så långt åt ena hållet som möjligt. Jag hade först en tanke om att inte gå igenom fasaden med inluften, utan låda den suga luft bakom panelen som då borde värme den en del. Dock tror jag det är väldigt begränsad ökning.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!