Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 1210 gÃ¥r bara kort stund...  (läst 1936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas Härdin

  • Gäst
Thomas Härdin
Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« skrivet: 11 oktober 2017, 21:51:07 »
Nu behöver jag ha hjälp av er proffs...

Har en Nibe Fighter 1210-7 från 2002, markvärme, typ 400 meter kollektor.
Pumpen har gått bra förutom för 8-9 år sedan då jag bytte vxl ventil. Efter det har det fungerat bra. MEN i våras börja den strula, jag tolkade det då som att vxl-ventil (sätet eller motorn) var dåligt och beställde den uppdaterade vridande ventilen (Jag doktorerade inte så noga då lär jag väl säga..).
Monterade den lika som den gamla för någon vecka sedan, (A - B) åt samma håll som tidigare, Kabeln var lika som den tidigare så den kopplade jag bara över till uppdaterade motorn.
Den nya växelventilen löste INTE problemet :).

Problemen då... Jo, VP går bara typ 2 minuter, ibland längre. Oftast så slår VP av efter alldeles för kort tid "som den är nöjd", och ställer sig i läge "VP Startar om xx minuter", och så samma visa igen.

Ibland kan den gå längre, kanske 6 minuter men stannar på samma sätt, eller så stoppar den med HP/MS larm. OBS behöver då inte resetta på motorskyddet, det är bara att starta om VP så startar den efter x antal minuter igen.

När VP startar så reagerar jag på att VB sticker iväg i temp så hastigt, å andra sidan brukar jag aldrig titta på pumpen såhär i detalj, den kan dra iväg med en VB uppåt 55-58 grader innan den stoppar.
Jag TROR VP stannar snabbare om den tillverkar vv än värme men är inte 100%:ig på det.

När VP går och tillverkar värme så kan den ibland gå i 5-6 minuter, över 60grader i VB och 18gr i VBr. Jag tycker spontant att det verkar vara dåligt flöde i VB-kretsen men cirkpumpen går, ja den brummar iaf...
Parallellt med befintligt radioatorsystem så hänger en sån där golvvärme central inhängd med egen cirkpump, jag känner på VB fram till denna central, framledning blir varm men pumpen går ju så liten stund så lyckan är kortvarig.

Har haft VP-firma på besök, dom säger att dom mätt upp alla givare, som skall vara ok och att dom egentligen inte hittat något fel, annat än att dom tror det är styrkortet som är felaktigt. Nu är det bytt av dom, men det löste inte problemet...

Jag har under all felsökning hittat en smutsfilter (Som jag läste pÃ¥ detta forum om :) ) pÃ¥ returledning, det var grymt skitigt och nu är det rengjort. MEN pumpfan gÃ¥r inte bättre för det  :(

Vad är nästa steg i felsökningen? Kan jag vara inne på rätt spår att VB-kretsen inte har rätt flöde? Jag har ju samma fel när den tillverkar vv, används cirkpumpen då också? Hur kan man kolla detta flöde?

Mvh Thomas, Gävle

Thomas Härdin

  • Gäst
Thomas Härdin
SV: Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2017, 23:08:09 »
Mer info...
Var och testkörde en sväng till, pumpen gick ca 3 minuter, VB stiger raskt. Om jag vrider upp +/- ratten till max så hamnar väl börvärdet på 58 grader någonting (för att se om pumpen gick längre), VB går över 60 och bryter sedan. Noterade då, samt efter ytterligare ett försök att det står "VP retur hög", vet inte att jag sett det tidigare, tror tom att detta kräver omstart av pump för att resettas så detta dyker inte upp varje gång.
Vet ej om VP retur har med VBr att göra men oavsett sÃ¥ var VBr 18 grader  :'(

När VB varit uppe och vänt över 60gr sÃ¥ tar det ca 4 minuter sÃ¥ är det nere pÃ¥ ca 20 igen, jag fÃ¥r väl ut en skvätt värme pÃ¥ elementen iaf   ::)

Testade också att köra elpannan för att producera värme, har för mig att VB då steg lite långsamt och planade ut och lade sig på ca 29-30 utan att dra iväg något ytterligare i grader.

//Thomas i källaren

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2017, 23:12:17 »
Snurrar cirkpumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Thomas Härdin

  • Gäst
Thomas Härdin
SV: Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2017, 23:30:11 »
Den surrar och skruvar man bort centrumskruven så syns en "virvel", så ja det känns så...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2017, 07:15:34 »
Kolla filtret på radiatorkretsen igen.
Annars är det inte omöjligt att flexslangarna har pluggat, det börjar visa sig vara ett allt större problem - oavsett fabrikat.
Verkar som att flexslangarna agerar magnetitfilter av någon anledning så att de får beläggningar som till sist gör att flödet stoppas upp mer eller mindre helt.

Talade häromdagen med en installatör som monterat värmepumpar sedan de började säljas, han montera numera alltid magnetitfilter för att detta skall undvikas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2017, 09:38:50 »
Mer info...
Var och testkörde en sväng till, pumpen gick ca 3 minuter, VB stiger raskt. Om jag vrider upp +/- ratten till max så hamnar väl börvärdet på 58 grader någonting (för att se om pumpen gick längre), VB går över 60 och bryter sedan. Noterade då, samt efter ytterligare ett försök att det står "VP retur hög", vet inte att jag sett det tidigare, tror tom att detta kräver omstart av pump för att resettas så detta dyker inte upp varje gång.
Vet ej om VP retur har med VBr att göra men oavsett sÃ¥ var VBr 18 grader  :'(

När VB varit uppe och vänt över 60gr sÃ¥ tar det ca 4 minuter sÃ¥ är det nere pÃ¥ ca 20 igen, jag fÃ¥r väl ut en skvätt värme pÃ¥ elementen iaf   ::)

Testade också att köra elpannan för att producera värme, har för mig att VB då steg lite långsamt och planade ut och lade sig på ca 29-30 utan att dra iväg något ytterligare i grader.

//Thomas i källaren

Hmmm...  Sc:,h
Körde du reservläget på elpannan?
Om flödet är dåligt vid körning med kompressor så borde det vara samma med elpanna.
Elpatron ger normalt 6 kW i reservläget och kompressorn 7-8 kW så nån större skillnad där är det inte.
Funderar på om växelventilen är problemet?
Om du kopplar ur den (lossar motordelen) och kör den manuellt, hur funkar det då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Thomas Härdin

  • Gäst
Thomas Härdin
SV: Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2017, 20:43:26 »
Doktorerat mera, konstaterade dåligt flöde även vid elpannedrift. Efter det rev jag bort flexslangarna, båda helt slut. Verkar som om dom när dom var hela/nya hade någon plastbeläggning på insidan? Denna har iaf spruckit, släppt och lagt sig som flagor som säkert stoppar flödet, den ena slangen kan jag hälla ut dom ur, den andra får jag ta i för att blåsa igenom, och dom här slangarna är ju av grov dimension... Är lite orolig att flagor har följt med in i "växlaren i kompressorn" men får väl ansluta någon vattenslang och försöka skölja ur :)

Hur som, nu blir det jakt på slangar så man kan få lite vv till helgen :D

Tack för all hjälp, uppdaterar hur det går när slangarna är på plats.
//Thomas

Thomas Härdin

  • Gäst
Thomas Härdin
LÖST *** SV: Nibe fighter 1210 går bara kort stund...
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2017, 19:02:45 »
Hej!

Som flera av er var inne på så hade jag problem med cirkulation på vb, jag tog till slut bort mina flex-slangar som var helt stela av magnetit (eller vad det nu heter), lite massage på dom så kunde jag skaka ur en hel hög med hårda avlagringar som var magnetiska. När jag skulle in på grossisten för nya slangar så hade dom en pumpanordning för rengöring av anläggningar med just detta problem, jag hyrde den. Kopplade den via flexslangarna och in i växlaren i kompressorn. Körde några svängar (totalt ca 15 timmar) med rengöringsmedel och cirkulation, från början var flödet kanske 10%, mot slutet 100% :) Jag har SÅ BRA VÄRME inne nu...

Mest missnöjd är jag ju med värmepumps-killarna som sa att det mest troligt var styrkortet, beställde och monterade det (utan framgång då..) fast jag snackade med dom om att vb drog iväg så jäkla snabbt.. jaja alltid enklare att ställa diagnos efter iofs, nu är jag bara så nöjd :)

Tack för all hjälp!
//Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!