Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe och ifttt  (läst 9133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jason834

  • Gäst
Jason834
Nibe och ifttt
« skrivet: 04 oktober 2016, 19:27:46 »
Såg idag att Nibe har skapat en kanal på ifttt. Någon som testat?

https://ifttt.com/nibe_uplink

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe och ifttt
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2016, 13:04:21 »
Tack för tipset! "Boost my ventilation when Carbon Dioxide levels are high", kombinerat med Netatmo som jag också har, låter mycket användbart. Tyvärr har vi självdrag, och vår Nibe kan knappast öppna fönstret.

Men låter spännande, kan väl skapa några egna recipies.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe och ifttt
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2016, 13:16:18 »
Hmm, har Nibe börjat anlita spökskrivare för att marknadsföra sig?  ::)

Det där är nåt vi borde titta på för att kunna styra Logger 3030-funktioner också.
Om man nu kan komma på något som Nibe vet som inte Logger 3030 kan ta reda på utan kopplingen...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe och ifttt
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2016, 13:31:52 »
Fanns en trigger (ett larm har inträffat) och flera actions. Bland actions finns en spännande: "This Action will create a smart home thermostat in NIBE Uplink which will be used for controlling the indoor temperature for the next 7 days. If no update of the values are provided before that, the system will return to its previous settings." Verkar gå ut på att man skapar en virtuell termostat.

Det kan ta en stund att hitta tillämpningar, men fantastiskt bra av Nibe att hänga med!
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad dajsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #4 skrivet: 30 december 2016, 11:57:10 »
Väldigt inpressat med https://ifttt.com/nibe_uplink#... Jag tänkte precis starta en tråd och såg att det redan fanns än. Tråkigt att den inte är så uppdaterad. Någon som har testat och vill ge med sig lite tips och tricks?

Termostaten nest, verkar ju vara perfekt.  https://nest.com/thermostat/meet-nest-thermostat/

Den bör ju fungera som en inomhusgivare :)



« Senast ändrad: 31 december 2016, 09:43:16 av dajsen »

Utloggad krillehus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2017, 21:59:18 »

Har testat några olika applets, både färdiga och gjort en egen.
Både för att ändra ventilationen via fläktmodul och tempstyrning via netatmo.
Ser ingen ändring dock.

Kräver IFTTT att man har ett Nibe Uplink Premiumkonto? Jag har bara Bas.

Utloggad karlo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2017, 22:47:48 »
Jeg har testet litt, og ser akkurat de samme problemene.  Under "Activity Log" pÃ¥ IFTTT ser jeg feilmeldinger pÃ¥ alle appletene: "An error with NIBE Uplink prevented your Applet from working. ..."

Det er uklart hva jeg mÃ¥ gjøre for Ã¥ fÃ¥ dette til Ã¥ fungere.  Slik det er nÃ¥, er det ingen actions som faktisk fungerer mot Nibe Uplink i IFTTT.

(Jeg har heller ikke Premiumkonto).

 - Karl Anders

Utloggad MartinK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2017, 17:05:49 »
Väldigt roligt att Nibe stöder Ifttt. Vore väldigt kul om det gick att läsa ut värden från effektvakten denna väg, då vore det enkelt att kontrollera laddningen av elbilen. Många elbilsägare som skulle välja Nibe i sådant fall!
Skaraborg, Sjödalshus från -91, ES480

Utloggad dajsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #8 skrivet: 06 september 2017, 13:49:41 »
Jag testade igår med IFTTT, det jag gjorde var att jag aktiverade smart house i nibeuplink, sen skapade jag en IFTTT som sänker värmen på pumpen om min tellstick termometer var över 23 grader, och det fungerade. Nibe fick kommunikation med IFTTT då min tellstick var över 23. Tänkte testa lite mer idag, är det någon annan som har testat detta? Min pump använder i normal fall bara en utgivare så jag var lite osäker på hur detta ska fungera i praktiken.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe och ifttt
« Svar #9 skrivet: 07 september 2017, 09:55:51 »
Jag testade igår med IFTTT, det jag gjorde var att jag aktiverade smart house i nibeuplink, sen skapade jag en IFTTT som sänker värmen på pumpen om min tellstick termometer var över 23 grader, och det fungerade. Nibe fick kommunikation med IFTTT då min tellstick var över 23. Tänkte testa lite mer idag, är det någon annan som har testat detta? Min pump använder i normal fall bara en utgivare så jag var lite osäker på hur detta ska fungera i praktiken.
Jag fick inte tillägget som sätter igång semesterläget när kalenderevent som heter "Vacation" börjar att fungera. Har gjort inställningen på pumpen om att stänga av VV-produktionen och sänka temperaturen på värmeslingan, men det verkar som att det aldrig triggades.

Vad menar du med att du "aktiverade smart house i nibeuplink". Kan du skicka URL till sidan där denna inställning görs? Jag hittar inget sådant hos mig.

Kan det vara så att man måste ha köpt premium för "Ändra inställningar"?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad dajsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #10 skrivet: 07 september 2017, 12:17:50 »
Hej. Ja för att göra de ändringarna i appen alt på nibe uplink så antar jag att du måste ha premium, det görs i följande meny:
Ändra inställningar-->värmepump-->plusfunktioner-->smarta hem.
Men denna inställning kan du göra direkt i pumpens meny och då behöver du inte vara premium.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe och ifttt
« Svar #11 skrivet: 07 september 2017, 12:20:04 »
Ska se om det är nån mer inställning än semesterinställning på pumpen som måste aktiveras. Men det är ifs tänkbart att integrationen med IFTTT går via Nibes API och då kan det vara så att det blir stopp om kontot inte är aktivt som premium för att ändra inställningar.

Synd att man inte kan ställa in en sån sak som start och stopdatum för semesterperiod på pumpen direkt.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe och ifttt
« Svar #12 skrivet: 07 september 2017, 12:31:59 »
Synd att man inte kan ställa in en sån sak som start och stopdatum för semesterperiod på pumpen direkt.

Ehh?  Sc:,h

Har bestämt för mig att jag kan ställa in det i min F1245-12. Jag har stoppdatum satt till 2020 nånting eftersom jag bara slår på och slår av det med SMS via SMS-40.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad dajsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #13 skrivet: 07 september 2017, 17:16:05 »
Ehh?  Sc:,h

Har bestämt för mig att jag kan ställa in det i min F1245-12. Jag har stoppdatum satt till 2020 nånting eftersom jag bara slår på och slår av det med SMS via SMS-40.

Jag kan ställa in det också med min F1255-12

Utloggad dajsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe och ifttt
« Svar #14 skrivet: 07 september 2017, 17:21:41 »
Såhär ser det ut om man lyckas koppla in det, i mitt fall har jag en tellstick termometer...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 373
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!