Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: uppdatering pÃ¥ mitt problem med fighter 1210-5  (läst 3078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« skrivet: 09 december 2010, 20:54:20 »
hejsan hejsan.

har nu fått nya styrkortet installerat idag för några timmar sen så jag kan inte riktigt säga än om de gjort nån skillnad men de kommer va lättare att
se nu då alla räkneverk e nollade... dock var jag inte själv hemma då killen var här utan min far släppte in han men jag har kollat lite i menyerna nu då jag
kom hem och de skiljer sig lite ifrån de gammla kortet...

detta skulle vara ett uppdaterat styrkort så min fundering e om de går att gå efter den gamla manualen på grundinställningen för just nu så är de nästan inga värden som
stämmer me de som står i manualen eller så e de så att service killen har ställt in de annolund... nån som vet om de går att hitta en uppdaterad manual me eller e de nån vänlig själ som kanske har en 1210 me nya kortet i som kan skriva ut en bra grund inställning jag kan köra på till en början... självklart kommer jag köra på denna inställning ett tag o se
hur den går för som sagt de kan ju va så att killen har ställt de annolunda me tanke på de uppdaterade kortet.... ialf så har man nu en ts tid på 1h och en vp tid på 5h :)
ts tiden e för att han körde enbart patron för att kolla nåt enligt far

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #1 skrivet: 10 december 2010, 10:48:56 »
Du bör ställa in samma kurva och finjustering som du hade innan.
Sen kan du fÃ¥tt ett styrkort till en modernare maskin, 1215 och 1225 har liknande menyträd och dessa styrkort borde funka pÃ¥ en 1210 tycker jag.  Sc:,h
Kolla i manualerna för dessa på nibes hemsida.

http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #2 skrivet: 10 december 2010, 15:17:31 »
ja ska kolla där.. för de fanns en sak i en meny som inte fanns på mitt gamla kort o finns de med på nåt av de andra så borde de ju vara så... ska kolla när jag kommer hem o skriva in alla värden i tråden så kanske nån ser om nåt e tokigt me eller nåt som kan optimeras för då jag kollade igår lite snabbt så hade jag lika kass diff som innan på vb-fram och vb-r o lika på kb-f,kb-r

edit: kollade manualen för 1215 och 1225 o de stämde med menyn som jag inte hade tidigare som är 18a och b
nåt med EHP-Init som inte fanns på de gamla kortet så då kanske man ska skriva ut den manualen o gå efter den
« Senast ändrad: 10 december 2010, 17:05:30 av NigHtHawK »

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #3 skrivet: 10 december 2010, 20:14:57 »
här kommer infon om pumpen med nya kortet
har kört den utan tillskott för att se om den klarar sig

VB-Fram 41(48) <--- med gamla kortet kom den upp i ca 32 utan tillskott
Varmvatten 47
Ute Temp -15
VB-r 38 (55) <--- manualen för 1215 säger A innom parantes, vad är bäst
VVstart 46(44)
KB-f -2
KB-r -4(-8)
Kurva 9
Parallel -2
VP Starter 1
VP Till
VP-Tid 28h
TS-Tid 7h <--- betyder ju att patronen går rätt mycke endå... fast största tiden e idag då de varit strax under -15 innan jag åkte till jobbet va de 3h
Grundinst 0 10
Gradmin -1000 <--- gissar att inte kompressorn orkar riktigt :)
VP-min 100 <--- har jag ändrat själv, va 60 innan
TS-min 600 <--- samma här
VB diff VP 13
Diff VP-TS 3
VPintervall 20m
VVB-Stopp 50
XVV-Stopp 65
XVV-intervall 14d
DriftP 1
HP/MS 1
LP 1
kb-pump 0
ep-pump 0
Kal.ute 1
Rum 0
KB -f 0
KB -r 0
man 0
----------- detta är den nya menyn som jag inte hade innan kortbyte ----------
EHP-int1 0d
VB-Fram 25
EHP-int2 0d
VB-Fram 40

tänkte jag skulle testa o köra kb pumpen själv me o se va de blir för värden på kb-f och r men som de ser ut nu så har jag ju lika kassa diffar på VB-Fram/VB-r och KB-f/Kb-r som innan kort byte så jag vete tusan... både vb och kb pump står på lägsta hastighet e ju inte ens i närheten av 7 i diff på VB-Fram / VB-r

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #4 skrivet: 10 december 2010, 22:45:53 »
VB-r 38 (55) <--- manualen för 1215 säger A innom parantes, vad är bäst

Jag kör med (A), då är det driftpressostaten som begränsar.
Jag tror pressostaten är mer pålitlig än tempgivarna.

Citera
EHP-int1 0d
VB-Fram 25
EHP-int2 0d
VB-Fram 40

Detta är golvtorksfuktion, används om du gjuter en betongplatta med golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #5 skrivet: 10 december 2010, 22:55:22 »
VB-r 38 (55) <--- manualen för 1215 säger A innom parantes, vad är bäst

Jag kör med (A), då är det driftpressostaten som begränsar.
Jag tror pressostaten är mer pålitlig än tempgivarna.

Citera
EHP-int1 0d
VB-Fram 25
EHP-int2 0d
VB-Fram 40

Detta är golvtorksfuktion, används om du gjuter en betongplatta med golvvärme.

då testar jag o slå om den till A få se... har kört pumpen hela kvällen utan tillsatts och den ger ut 39 grader till elimenten o inne tempen på bostadsplan e 20.4 och på övervåningen 22 så där har jag strypt radiatorerna lite... har inga termostater utan de e vanliga kranar för vi har sovrummen där o 22 e lite för mycke i dom tycker vi...

ja då har man ingen nytta av den nya menyn då de inte finns eller kommer gjutas in nån golvvärme i plattan här

enda saken jag funderar på om de nu visar sig att den håller strax över 20 grader me enbart pumpen så kommer ju den att gå i stort sett konstant skulle jag gissa då den inte riktigt orkar upp till börvärdet... kommer jag att köra död på kompressorn då eller de kanske e som med typ datorer o sånt att de e start o stopp som sliter mest o att den får stå o gå e minst slitage

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #6 skrivet: 10 december 2010, 23:01:09 »
Start/stopp sliter mest, nu på vintern är det inte ovanligt att värmepumpar går 24 h/dygn när det är kallt ute.

Men har du 20 och mer inne så har du troligen lite för hög kurva inställd.
Den vill ju komma upp i 48 ºC, men du har varmt inne med 41 ºC i framledning?
Du kanske klarar dig med kurva 7/-2?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #7 skrivet: 11 december 2010, 09:27:58 »
Hej

Tycker du har väldigt liten diff pÃ¥ VB-f  och VB-r
bara 3° du bör ligga på 6-10° diff.
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #8 skrivet: 11 december 2010, 10:52:50 »
Carl N: jag har 39 i framledning o de blir ca 20 inne så de kan nog stämma att de går att sänka kurvan lite... nu på morgonen va de i o för sig strax över 19 men de brukar ju va
lite svalare på morgonen, ska testa en lägre kurva få se,

Optimal: jo jag vet o jag vete tusan hur man ska få till de... kör vb pumpen på lägsta hastighet så den går inte att sänka nå mer. nån inställning som kan påverka så de
blir högre diff ?? diffen va lika innan jag bytte kort me... ca 3 på vb-fram/vb-r och 2 på kb-f/kb-r

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #9 skrivet: 11 december 2010, 14:15:18 »
Det kan vara felvisning.
Kolla VB-fram och VB-r då kompressorn inte värmer, de ska visa lika då.
Samma med KB-temp, ställer du "KB-pump" i läge 1 och trycker på driftlägesknappen så går KB-pumpen kontinuerligt.
Då kan man avläsa KB-in och KB-ut då kompressorn vilar och se om de visar lika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #10 skrivet: 11 december 2010, 14:19:54 »
Det kan vara felvisning.
Kolla VB-fram och VB-r då kompressorn inte värmer, de ska visa lika då.
Samma med KB-temp, ställer du "KB-pump" i läge 1 och trycker på driftlägesknappen så går KB-pumpen kontinuerligt.
Då kan man avläsa KB-in och KB-ut då kompressorn vilar och se om de visar lika.

då ska jag kolla de direkt få se... de e väl bara att ställa ner kurvan så mycke att kompressorn inte startar o köra kb pumpen samtidigt eller kan de störa varandra då på nåt sätt

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #11 skrivet: 11 december 2010, 15:01:38 »
nu har den stått utan kompressor och kb pump på konstant i strax över 30 min och värdena är
VB-Fram 27 och VB-r 27
KB-f 0 och KB-r 1

lyssnade lite vid kb pumpen o de typ plaska till eller typ slurpa till i den då o då... typ som när man suger vatten i en slang o den råkar komma upp ovanför ytan lite så de blir
ett slurp.. kan de va nån luft bubbla i som ställer till de för nu e ju vb lika men de diffar ju på KB.. de går ju att justera i en meny men e de f eller r man ska lita på

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #12 skrivet: 11 december 2010, 18:13:51 »
Du har kanske något liten radiator som "kortsluter" systemet och skickar för varmt vatten
tillbaks på returen, små radiatorer måste strypas ganska hårt för att få till en bra returtemp.

Gå en runda med en IR-termometer och mät samtliga radiatorer så du har en bra tempdiff
på dom.
« Senast ändrad: 11 december 2010, 18:23:33 av Optimalt »
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: uppdatering på mitt problem med fighter 1210-5
« Svar #13 skrivet: 11 december 2010, 19:25:15 »
ska försöka få tag i en sån då men då man känner på radiatorerna så e då alla lika varma o alla radiatorer i huset e lika stora o av samma modell förutom ett i kälaren vid pumpen
som är av nyare model men det har ju inte blivit nån förändring av de sen förra året o då funkade ju pumpen som den skulle tycker jag... patronen hoppa i då de va riktigt jeklans varmt... dock plockade den ju inte upp minusgrader ifrån berget då så de e ju klart att den hade lite bättre förutsättningar att jobba me...

börjar bli riktigt trött på detta nu... snackade me farsan som va här då killen va o monterade i kortet och han tyckte de både va för liten pump o föär grunt hål... o de e endå han som satte in den 02 :( känns som om de e lika bra att bara ställa den i fabriksinställningarna o låta den stå o gå o betala elräkningen för diffarna känns de inte som om jag kan göra nåt åt då båda pumparna står på 1 så de går ju inte att få dom att gå saktare... får väl gå tills de rasar o göra rätt då huvuddunk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!