Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felaktig expansionsventil?  (läst 1202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Felaktig expansionsventil?
« skrivet: 21 september 2012, 08:32:01 »
VÃ¥r dotter har en IVT E9 bergvärme. Den är 7 Ã¥r och fungerat problemfritt hittills. När jag nu inför uppvärmningssässongen skulle göra allmän översyn av bl.a filter osv  gick kompressorn helt normalt som jag upplevde.
En stund efter det kompressorn stannat hörde jag ett porlande ljud och kollade närmare. DÃ¥ sÃ¥g jag i synglaset att det bubblade gas  och vätska igenom  igenom.  Vad betyder det? Är expansionsventilen felaktig eller behöver den justeras? Har aldrig upplevt det förut trots vp sedan 1982?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felaktig expansionsventil?
« Svar #1 skrivet: 21 september 2012, 13:23:07 »
Inga problem om det porlar då kompressorn stannat, man kan kolla synglaset då kompressorn går, det kan komma ite bubblor vid uppstart, och sen så ska det bli klart.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!