Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För kallt att duscha.  (läst 2414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
För kallt att duscha.
« skrivet: 25 oktober 2008, 10:05:24 »
Hej hej.

Efter att ha läst att skaffat en eccoel samt ecoair och försökt läsa alla inlägg så prövade jag att slå av elpatron. Problemet som uppstod var att pumpen endast går 11 ggr per dygn och att framledningstempen ligger på pannans minimum som är 35 grader. Således ligger övre delen på ca 36-39 grader och det räcker inte för att duscha enl min gnälliga familj. Att sedan den höjs var (4e) gång hjäper inte då detta endast inträffar ca 2-3ggr per dygn. Vad händer om man istället höjer pannans minimtemp upp till 40-42 istället för 35, då borde övre delen hålla temp strax över 40 istället för strax under.

NÃ¥gra tips??

Dax
« Senast ändrad: 25 oktober 2008, 10:08:02 av Dax »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: För kallt att duscha.
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2008, 10:57:50 »
Hej

Ställer du elpatronen i övre pannan på exempelvis 45º, så går den in så fort temperaturen går under 45º, men vid så låg framledning, kommer den förmodligen att gå in så fort du tappar varmvatten.

Du kan prova hur lågt du kan ha ha den och ändå få tillräckligt med varmvatten, det kanske räcker med 40-42 grader. Elpatronen måste självklart vara tillkopplad, om du ställer in några värden i övre pannan, pumpen jobbar bara mot nedre pannan.

Ett annat sätt är att köra extra varmvatten med elpatronen avstängd, då kör pumpen till 55º och startar igen vid 50º, som vid sommardrift, under den inställda tiden. Det går ju att ställa in flera tider under dygnet, t ex att den kör till 55º mellan 6-9 och sedan mellan 15-18 och mellan 21-23, eller några andra varianter som passar. Titta på sidorna 31-33 i manualen till EcoEl. Du får kolla vad som händer med framledningens temperatur, men det går att ställa in gränserna för denna, det är framför allt om du har golvvärme som det kan bli för varmt, men shunten ska väl hålla rätt temperatur även om det blir rätt varmt i pannan.

Ett annat sätt är att testa med att höja VP min i fabriksinställningarna från 35º till någonstans mellan 35º och 40º. Koden för att komma åt detta är förmodligen 372. Du ser vad du kan ändra här på sid 34 i manualen, bilden gäller både EcoHeat och EcoAir bortsett från från det som gäller brine.

//Ronnie
« Senast ändrad: 25 oktober 2008, 11:40:16 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: För kallt att duscha.
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2008, 14:55:08 »
Det var nog den insällningen han menade Ronnie..Hade en servicekille här igår, och han rekomenderade att höja den från 35 till 40. Dels får du lite varmare varmvatten, samt lite bättre inomhus klimat på höst och vår när det lätt kan bli lite för svalt inne..
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad Dax

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: För kallt att duscha.
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2008, 18:04:08 »
Hej och tack för svaren.

Har kört med lägstatemp 40 på pannan och diff +7. Har tvingat barnen att duscha flera gånger under dagen och inte det minsta brist på varmvatten. Väldigt få starter också.

En fundering är om hur mycket mer det kostar att hÃ¥lla en pannvärme pÃ¥ 41-43 istället för 36-38. Det borde ändÃ¥ bli billigare pÃ¥ detta sätt än att spetsa i tid o otid. Problemet med för lÃ¥g framledningstemp  och därmed för dÃ¥ligt duschvatten (utan patron)försvinner ju när vinter närmar sig eller när pannan gÃ¥r in pÃ¥ sommardrift om jag fattat det hela rätt.

Ã…terkommer.

Dax.
« Senast ändrad: 25 oktober 2008, 18:10:14 av Dax »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: För kallt att duscha.
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2008, 08:39:56 »
Den kostnaden är nog obetydlig, det måste kosta mindre än vad det kostar mig, som måste hålla den temperaturen för att framledningen kräver det.
Vid sommardrift håller du temperaturen i pannan mellan 50 och 55 grader dygnet runt.

//ronnie
« Senast ändrad: 27 oktober 2008, 10:21:41 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!