Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem  (läst 5264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« skrivet: 18 januari 2015, 09:36:47 »
Nibe f1226, arbetstank UKV 300, samt den externa cirkulationspumpen efter arbetstanken Alpha2.

Har den nu inställd på läge autoadapt.

Kollade manualen mer noggrant igår och såg att det rekommenderas att byta läge från autoadapt till stapel 1 av 4 enligt bilden.






Det ska då betyda inställning PP1, lägsta kurva för proportionellt tryck.

Det jag inte förstår innan jag ev. ändrar inställning, är vad jag ändrar till?
Förstår inte frasen "lägsta kurva för proportionellt tryck"

Bör jag alltså ändra inställning som manualen menar?

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2015, 17:27:15 »
Konstaterar att du har exakt samma frågeställning som jag hade i natt. Skall försöka att inte "kapa" tråden.
Har också ett ett-rörssystem som består av två slingor. Installerade två nya element i samband med installation av värmepumpen och konstaterade att dom inte blev varma. Efter lite intrimning fungerar det nu utmärkt. I samband med detta funderade jag på om pumpen var rätt inställd. Min står på PP2, efter att jag studerat pumpens manual (som du länkade bilder från) känns det som om installatören visste vad dom gjorde. Har inget brus eller några knäppningar någonstans i systemet. Möjligen skulle jag kunna prova att sänka till PP1 och se om det räcker.

Vad jag inte förstår är hur pumpen vet värmebehovet. Jag kör i princip utan termostater så motståndet i systemet borde inte variera vid förändrat värmebehov så som det gör om man använder termostater.

Återkopplar i tråden om jag lyckas hitta mer information.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2015, 17:47:59 »
Bara för att krÃ¥ngla till det ytterligare i min egen trÃ¥d sÃ¥ har jag kollade lite noggrannare pÃ¥ min pump och sett att det verkar som jag har en nyare sorts pump än den jag själv tidigare länkade till.  :o

Hittade det här nu som stämmer överens med symbolerna som jag ser på min pump.
Den högra bilden tyder väl på ett enrörssystem och då verkar det som att autoadapt är det som jag ska köra med. Det grå markerade intill måste väl vara en alternativ inställning.






Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2015, 19:39:21 »
Tor man fÃ¥r läsa manualen för att kunna förstÃ¥ fullständigt. I ärlighetens namn tror jag inte det spelar sÃ¥ stor roll vilket man väljer. PÃ¥ dina bilder är det ju bara den sista "streckade" symbolen som skiljer samt diagrammet förstÃ¥s. Tror jag ligger kvar pÃ¥ min inställning tillsvidare. Har knappat lite och provat de fasta stegen och dÃ¥ fÃ¥r jag betydande brus i rören vilket tyder pÃ¥ att PP2 ger lägre flöde och sÃ¥ledes lägre "belastning" pÃ¥ systemet. SÃ¥ länge jag klarar värmen i huset med denna inställning känns det förnuftigt. Kommer att prova och se om det räcker med PP1 nÃ¥gra kalla dagar. 
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2015, 19:42:08 »
Jag fick aldrig auto adapt läget att funka ok cp gick i stort sett på fullt hela tiden vilket inte behövs hos mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2015, 20:09:57 »
Kör på konstanttryck. Prop och autoadapt är överkurs för små system.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2015, 20:32:40 »
Hade varit kul om någon kunde förklara "fördelen" med prop. kontra annat körsätt oavsett om det är överkurs eller ej för mindre system.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Andreas2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2015, 07:46:27 »
Är också intresserad att höra mer, skillnad på proportionellt och konstant tryck?

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2015, 09:00:29 »
För ett enrörssystem så rekommenderade killen jag pratade med på Grundfos att man ställer in konstant tryck och börjar på hastighet 1.

Han var osäker på om verkligen autoadapt blir mest optimalt i enrörsystem.

Utloggad robin-.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfos Alpha2 inställning enrörssystem
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2015, 20:02:13 »
Har nu provat mig fram och jag började med ett delta på ca. 15 grader på konstant tryck och läge 1.
Har nu läge 3 på konstant tryck och har ett delta på ca 9 grader för mitt enrörssystem.
Märker ett mycket bättre tryck i elementen och dom som är sist på slingan har nu blivit bra varmare än tidigare.
Pumpen drar nu 22w.

Kanske värt för andra att prova som sitter i samma sits som jag.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!