Författare Ämne: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump  (läst 5066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« skrivet: 20 september 2008, 17:18:08 »
Tjenixen!  *vinkar*

Sitter och pendlar mellan frånluftsvp och bergvärme av olika anledningar. Fick en offert från en firma för en CTC 8.5kW med 130m borra och enligt mina önskemål en 10.5kW samt 170m borra. Har 155m2 uppvärmd "boyta" idag och 35m2 varmgarage (~10-15 ºC). Vi är idag två men kanske blir fler och funderar så smått på att inreda kallvinden någon gång. Borde ge ca 50m2 till. Har enligt föregående ägarna en energiåtgång på ca 25k kWh per år, treglasfönster, välisolerad kallvind och mekanisk frånluft.

Det var jag som propsade på en överdimensionerad anläggning från firman men frågan är bara om det är en välbalanserad lösning? I borrhålet ingår 6m foderrör och jag tror inte det är längre än så till berg, har synligt berg på ovansidan av souterrängtomten. Är 164m "lagom" för en 10.5kW och 124m "lagom" för en 8.5kW? Är offerterna för klent eller FÖR överdimensionerat för mitt hus? Men framförallt, om jag skulle beställa allt detta själv, skulle borrhålen bli bra för de pumparna?

Och valet av märke... Jag är sugen på CTC, inkopplingen av extern värmekälla gillar jag. Men frågan är; finns det på andra pumpar oxå, bara att de inte gör reklam för det? Är andra märken effektivare?

Idag har vi elpanna med 300l vvb, hur dyrt blir det med en extern 500l vvb? Och hur svårt är det att koppla in om jag vill göra det själv?

Tack för att ni läste :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #1 skrivet: 20 september 2008, 18:31:54 »
En 8,5 kW VP borde räcka mer än väl till ditt hus. Men till den bör du nog ha minst 150-160 m aktiv borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #2 skrivet: 20 september 2008, 21:52:20 »
Gillar verkligen informationen och engagemanget här pÃ¥ forumet, tack!  Thumbsup

Okej, djupare hÃ¥l men mindre pump än jag tänkt alltsÃ¥. Bör 8.5kW klara även en ev. utbyggnad utan stöd frÃ¥n elpatron? När jag ändÃ¥ investerar vill jag helst slippa köra elpatron helt...  :D

Kan borrhålets djup påverka CPn eller VPn på något negativt sätt, som att CPn inte orkar pumpa runt KB ordentligt?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #3 skrivet: 20 september 2008, 22:13:58 »
Idag har vi elpanna med 300l vvb, hur dyrt blir det med en extern 500l vvb?

Har du tänkt dig att toppa varmvattentemperaturen med en el-VVB så är CTC:s grejor helt OK. Men vill du slippa el för varmvattenproduktion och ändå ha god VV-komfort så skulle jag rekommendera en Nibe 1125/1135, Thermia Duo eller IVT E + extern VVB på minst 300 liter.

Kan borrhålets djup påverka CPn eller VPn på något negativt sätt, som att CPn inte orkar pumpa runt KB ordentligt?

Inga problem, CP:n ska klara markslinga på minst 400 m vilket motsvarar 200 m borra (fram och tillbaka) i flödesmotstånd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #4 skrivet: 21 september 2008, 18:37:32 »
Hehe ja helst vill jag ju slippa el så långt som möjligt. Är Nibe/IVT/Thermia-modellerna bättre på att extrahera värme från KB:n eller är det en konstruktionsskillnad mellan CTC och de övriga som gör att CTC får jobba mer med tillsatsel?

Antar då att "ju djupare desto bättre" gäller upp till 200m borrdjup?

En fråga bara om effektivitet, är det dyrare att köra en 10.5kW än 8.5kW? Den kostar ju inte mycket mer i inköp menar jag men om man förlorar pengar kontinuerligt på driften så är det ju dumt att överdimensionera så mycket som jag gärna vill (novis..) :)

Svärfar hade tydligen Thermia 8.5kW med 140m borra och de är nöjda med sitt då de har större husyta (ca 20 m2), tvåglasfönster och mycket mindre isolering..

Tack för alla lysande svar!  Thumbsup
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #5 skrivet: 21 september 2008, 19:44:17 »
En 8,5a räcker mer än väl. Men ta ett djupare hål.
Du kan se mina förutsättningar nedan och helt klart har jag en överdimensionerad anläggning. Som mest har pumpen gÃ¥tt  drygt 19 tim/dygn vid - 18 grader.
Beträffande vv-produktion så finns det många synpunkter. Bäst är att du läser på under CTC-tråden men även i övriga trådar
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #6 skrivet: 22 september 2008, 09:33:05 »
Hehe bra det Staffan :)

Har du behövt någon tillsatsel vid dina -18 ºC och har du välisolerat? Våra hus stämmer i övrigt rätt bra ihop, åtminstone jmft med om jag inreder kallvinden vilket jag tänkt göra någon gång.

Bör 170m aktivt räcka för en 8.5kW alltså? Gäller det oavsett märke på VP?

En fråga jag egentligen inte känner mig säker på är på vilket sätt det är en nackdel att ta en ännu större pump? (vill bara lära mig ;) )

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #7 skrivet: 22 september 2008, 11:22:08 »
Hehe ja helst vill jag ju slippa el så långt som möjligt. Är Nibe/IVT/Thermia-modellerna bättre på att extrahera värme från KB:n eller är det en konstruktionsskillnad mellan CTC och de övriga som gör att CTC får jobba mer med tillsatsel?

Konstruktionsskillnad, CTC har en VV-slinga i en tank som VP:n jobbar mot. Från samma tank shuntas vattnet till radiatorerna. För att få bättre COP så utnyttjas skiktningen i vattnet och VP:n värmer bara upp tanken till ca 50 ºC var 4:e laddning, de andra 3 kör den upp till ca 5 ºC varmare än vad framledningsvattnet till radiatorerna behöver vara.

Fördelen är att man slipper växelventil som är en grej som kan krångla, nackdelen är att det kan bli snålt med varmvatten höst och vår eftersom VP:n då inte värmer upp tanken så mycket, då behövs elpatron för att fixa varmvattnet. Fast i senaste versionen av styrningen till CTC så kan man tidsstyra om ma vill ha mer varmvatten producerat med VP:n vissa tidsperioder, så duschar man viss tid på dygnet så kan man kanske klara sig med CTC:s lösning.

På sommaren, när inget värmebehov finns, så gör VP:n bara varmvatten.

Jag reagerade på din fråga om varmvattenberedare, har du stort VV-behov så är CTC:s VP inte den bästa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #8 skrivet: 22 september 2008, 11:36:10 »
Konstruktionsskillnad, CTC har en VV-slinga i en tank som VP:n jobbar mot. Från samma tank shuntas vattnet till radiatorerna. För att få bättre COP så utnyttjas skiktningen i vattnet och VP:n värmer bara upp tanken till ca 50 ºC var 4:e laddning, de andra 3 kör den upp till ca 5 ºC varmare än vad framledningsvattnet till radiatorerna behöver vara.
Okej, sÃ¥ har CTC bättre COP än de övriga iom detta och varför värmer de andra märkerna upp sitt radiatorvatten fem grader mer än nödvändigt? För att dröja pÃ¥ nästa tillslag?  Sc:,h

Fördelen är att man slipper växelventil som är en grej som kan krångla, nackdelen är att det kan bli snålt med varmvatten höst och vår eftersom VP:n då inte värmer upp tanken så mycket, då behövs elpatron för att fixa varmvattnet. Fast i senaste versionen av styrningen till CTC så kan man tidsstyra om ma vill ha mer varmvatten producerat med VP:n vissa tidsperioder, så duschar man viss tid på dygnet så kan man kanske klara sig med CTC:s lösning.

På sommaren, när inget värmebehov finns, så gör VP:n bara varmvatten.

Jag reagerade på din fråga om varmvattenberedare, har du stort VV-behov så är CTC:s VP inte den bästa.
Ah, mja jag vet ärligt talat inte hur stort VV-behov jag har, vi har 300L i elpannan idag och hittills har ju det räckt. Med den kunskapen vill man ju inte ha en mindre VVB iaf, väl? Åtminstone Nibe verkar ju ha ungefär samma storlek på VVB som CTC, ~225 liter?

Känner att jag behöver begära en mycket noga specad offert...--/

Hoppas ni stÃ¥r ut med mina dumma frÃ¥gor  knUp
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #9 skrivet: 22 september 2008, 12:39:03 »
Oj, jag var kanske lite otydlig, jag menar CTC hela tiden, 3 gånger av 4 värmer den tanken till framledning + 5 ºC, den 4:e till VV-temp.

Har du "normalbehov" av varmvatten så kan en CTC räcka, det är om du har stort badkar eller gillar lååånga duschar som den kan vara lite snål med varmvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #10 skrivet: 22 september 2008, 13:07:07 »
Okej, tror jag är med!  Thumbsup Bara för att vara säker.. CTC hÃ¥ller alltsÃ¥ en jämnare temperatur pÃ¥ vattnet jmft med Nibe/IVT/Thermia vilket gör att den drar mer tillsatsel men kan bli snÃ¥l med varmvatten under de varmare Ã¥rstiderna?

En installatör jag pratat med kan inte ge en detaljerad offert med in- och uttemp pÃ¥ KB etc utan ger bara ett paketpris och hänvisar till sitt beräkningsprogram? Tycker det är lite trÃ¥kigt, jag vill kunna sitta och läsa igenom alla värden och förstÃ¥ dem i lugn och ro samt i värsta fall kunna peka pÃ¥ dem om de inte stämmer efter en installation?  :-\

Hans uppfattning är förresten också att CTC är mer driftsäker medan Nibe har en aning bättre driftsekonomi. Försäljare ju men ändå, är det ungefär så det ser ut, kanske beror på växelventilen du nämnde? Hur skiljer sig Nibe och CTC mot Thermia och IVT i driftsekonomi/kvalitet?

Nej så långa duschar tar vi väl inte, frugan leder väl med allt balsam och sånt som skall användas så hennes tid ligger väl på en 15-20min kanske ;) Har nog någon form av snålmunstycken i duschen men vet inte om de är av modernaste snitt så jag vet inte vad man kan ha som trolig förbrukning, ~10l/min? Isf börjar ju 230L verka rätt litet iofs..

Det är inte lätt att försöka förstå sig på VP-världen men detta forum gör det många gånger lättare... :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #11 skrivet: 22 september 2008, 15:13:59 »
Det låter som om du kommer att klara dig med det varmvattnet en CTC kan leverera. En paus mellan sköljningarna är bara bra.

Jo, växelventilen är en grej som kan krångla, fast min VP har funkat felfritt sen 2004. Skillnaden i kvalitet är inte stor, de andra märkena funkar bra de också.

Samma vad gäller driftekonomi, skillnaden är inte stor men de värmepumpar som har växelventil ger något bättre COP.

Den största skillnaden kan vara installatörens kvalitet, han ska dimensionera kollektorn bra, kröka rör bra och ställa upp om något går sönder.

Inställningar av driftparametrar är inte så krångligt på en CTC, det är faktiskt lite mer att tänka på med en Nibe/IVT/Thermia men all information finns på forumet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #12 skrivet: 24 september 2008, 11:24:16 »
Ah sant, installatören är väldigt väldigt viktig! Hoppas de lokala förmÃ¥gorna ger bra priser för jag ger gärna jobbet till en sÃ¥n, om jag inte sköter installation själv.  :)

Tittar lite på Nibe 1225 och 1235, vad är skillnaden mellan dem? Och de har bara VVB på 160L? Det är ju hälften av vad vi har idag, låter lite klent tycker jag..? CTC har ju ändå 220..

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #13 skrivet: 24 september 2008, 16:56:52 »
Nibe har 160 liter förrådsberedare + 45 liter i manteln, CTC har 220 liter pannvatten med VV-slinga, det är en viss skillnad. I botten av CTC-pannan är den kanske 35 ºC och 50 ºC i toppen, medan Nibes VVB har 160 + 45 liter som håller mellan 44 ºC och 55 ºC.

Nibe 1235 har lite mer avancerad styrning och har inbyggd effektvakt för elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av bergvärmeinstallation + val av pump
« Svar #14 skrivet: 25 september 2008, 10:28:07 »
Okej, det känns som om vattnet i Nibe'n är att föredra då? (av Legionella-skäl?)

Hur är det med IVT och Thermia? (jag förstår inte riktigt om jag läser produktspec:arna :( )

Och hur är det förresten med andra värmepumpstillverkare, s.k. underdogs? Bosch, Sanyo, Stiebel Electron etc? Någon som har dem som kan vittna om de är bättre/sämre/billigare men lika bra?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!